Kuusseiska Imperiali

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Gary Grand, 30.11.2018.

  1. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Kirjoitanpas rojektista jotain ylös, kun alkaa oma muisti sakkaamaan liian monessa asiassa.. ja onhan se mukava saada jotain vääntöä aikaiseksi tehtyjen ja tulevaisuudessa tehtävien ratkaisujen suhteen.

    Kolme vuotta sitten sain älynväläyksen vaihtaa -88 sedani Capricen tähän projektiin.
    Löyty Capricestakin jotain. Trailerin päällä lähdössä Poriin:
    [​IMG]
    Tossa vaiheessa oli jo vaihdettu varmarin etupään pellitkin autoon, kun alkuperäisten reunat oli postimerkin kokosista paloista koottu.

    Capricesta luopuminen on harmittanut muutamaan otteeseen, varsinkin jälkikasvua. Olihan se toki nuorten poikien mieleen mattamustana piristetyllä 350:llä ja melko vapaasti ääntelehtivillä -67 isolohko-Corvetten sivuputkilla. Hetkellinen mielenhäiriö se omasta mielestäkin oli näin jälkikäteen ajateltuna, mutta niin vain vaihtokaupat syntyi.

    [​IMG]
    Kotimatkalla Parkanossa napattu kuva trailerin päällä röhnöttävästä Imperialin raadosta.

    Valkoinen, varsin kauhtunut maalipinta, räjähtänyt sisustus, korissa jonkinverran paikkaustarpeita ja väärä kone osina mukana. Pahimmat ruosteongelmat on takaluukun kannessa, joka pysyy lähinnä pyhän hengen voimalla koossa.
    [​IMG]

    Lattiassa ei paria pehmeää kohtaa kuskinpuolen takajalkatilassa lukuunottamatta ole isoja työmaita tiedossa. Pintaruosteen hinkkausta kyllä löytyy.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Noiden em. pehmytkudosten lisäksi lähinnä takalokasuojien alareunat on huonona.
    [​IMG]
    No, onhan siellä vinyylin allakin reikiä. Takatolpat on liki poikki tuosta alasaumasta.

    Autohan ei ole Suomessa ollut koskaan ajossa ja papereita sen mukaan on kertynyt jo jonkinmoinen kasa.
    Isoja osapuutteita ei kuitenkaan vielä ole vastaan tullut: Jotain listan pätkiä/merkkejä ja sen semmoista. Ilmastoinnista ei ole jäljellä kuin sisäkenno ja kojetaulun säätimet.
    Sisustan eristepahvit on autosta revitty melko rajulla kädellä irti ja olivat riekaleina pääosin auton kyydissä. Niistä olen koonnut palapelejä laudalla, että saisi jonkinlaisen käsityksen mitä ja mihin pitää laittaa.
    [​IMG]
    Luulin että noista paloista olis syntynyt kaksi sivupahvia, mutta olikin takapenkin selkänojan taakse yksi pahvi! :D

    Jonkinverran erilaisi muovikoteloita on istuimien jalkojen ympärillä ja takapenkin päissä ollut. Osa niistä on pieninä kappaleina ja osa lähes ehjinä. Saa nähdä liimailenko niitä kasaan, vai alanko vääntää lasikuidusta korvaavia laatikoita..
    Sisustan kromit on jonkin verran ruostetta jo ottaneet, mutta Autosolilla hangatessa niihinkin on kiiltoa löytynyt.
    [​IMG] Kulunut jo mukavasti muutama ilta Imperialin jakkaralla istuskellen ja kromeja hinkaten..

    Pahimmat vauriot sisustassa on tuo kojetaulun alapehmuste ja molempien etupenkkien pituussuuntaiset raidat, jotka on revennyt. Pehmusteet penkeissä on kovettuneet korpuksi..:confused:

    [​IMG]
    Tuon alapehmusteen suhteen on muutama ajatus mielessä, mutta niitä haudutellessa tehtävä muita hommia.

    Jonkin verran auton laittelua häiritsee tallin pienuus. Imperialia on sinne turha sovittaa, jos aikoo siellä vielä jotain tehdäkin. Auto on siksi teltassa, eikä siellä ole turhan lämmintä enää näillä keleillä.:(

    Auton mukana tuli 1968 383 -koneprojekti, mutta laitoin sen eteenpäin ihan muut suunnitelmat mielessä.

    Pitkään oli tarkoitus iskeä tähän SBC/TH700. Konevaihtoehtoja kävin läpi erilaisia, mutta useimmiten mielessä pyöri turbotettu 305 TPI-Megasquirtilla.
    Stroukki 383 oli myös jo vahvasti harkinnassa ihan viime metreille, samoin mersun kuutos-dieseli sopivasti kiusattuna savuntekokoneena.. Tämä ihan vaan yleisen hyväksynnän minimoimiseksi..:argue: Olisi varmaan ollut SE kone tässä hylsyssä, jolla olisi juttuseuraa saanut varmimmin.

    Sitten käsiin osui kuitenkin 1995 Grand Cherokee, jonka ostin tonnilla ja purin osina myytäväksi.
    Jeeppi ehti palvella yhden kesän puunajossa tontilla ja kaikki tuntui pelaavan varsin mukavasti. Ruostetta siinä oli jo ihan kotitarpeiksi ja kone tiputteli öljyä alle takapäästään. Jarrut oli hyvänä päivänä ihan ok, mutta yleensä aika jumissa.
    [​IMG]

    Grandista keräilin talteen oikeastaan kaiken moottoriin ja konehuoneeseen liittyvän, vaihdelaatikon, polttoainetankin ja melkoisen määrän johtosarjoja.
    Kone on 5.2 litre MPFI V8 ja laatikko 46RH, eli perus monipisteruikku Magnum ja ylivaihdelaatikko.

    Laatikkohan oli tietysti nelivetoisen hannällä, niin piti löytää korvaava ylivaihdeyksikkö takavetoisesta. Sopiva häntäosa löytyikin sitten Hämeenlinnasta ja vielä sopuhintaan!
    [​IMG]
    Häntä poistettu laatikosta.

    Parkkilukon karan saaminen oikeaan väliin meinas teettää hiukan töitä.
    [​IMG]

    Kone-laatikkopaketti jo vaihdetulla takavetoisen häntäosalla.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Koneeseen piti vaihtaa auto-mallin öljypohja trukkimallin tilalle ja sen kanssa yhteen sopiva öljypumpun pickuppi. Samalla sai vaihdettua vuotavat kampiakselin stefat ja öljypohjan tiivisteen yksiosaiseen silikoni-malliin.
    [​IMG]
    Noilla tilkkeillä pitäisi koneen alusen pysyä kuivana.

    Starttimoottorin sijoitus Jeepin turbiinikopassa on muuten aika kaukana ihanteellisesta, mutta mahtuipa kuitenkin olemaan.

    Peränä Imperialissa on vielä alkuperäinen 8 3/4" 2.94-välityksellä, ilman lukkoa.
    Toiseksi vaihtoehdoksi hommasin pihan kulmalle vähän ajetun lukollisen 3.9x-välitteisen 9 1/4" vanin perän..:D Talking about 8-lug mafia..:odeek:
    Jarrut akselissa on ihan saman kokoiset kuin alkuperäiset, joista toinen rumpu muuten oli sökö.. Niitä ei ole edes saatavilla, niin tulee samalla sekin ongelma hoidettua.
    Vanin perä on juuri sopivasti kolmisen tuumaa leveämpi(nyt en muista tarkkoja mittoja) kuin Imperialin ja itsellä on siihen sopivat 15" vanteetkin valmiina, niin mitään syytä jättää se vaihtamatta ei taida olla.
    Jonain päivänä voi sitten tehdä Imperialin 5x5" jaolle muutoksen jos nuo mieltä häiritsee.:wc:

    Tuo 3.9-välitys on aika hyvä muutos myös, jos joku sitä tämmösessä perheautossa kauhistelee.:odeek:
    Ylivaihdelaatikon ylin pykälä on reilusti alle yhden(0.69), niin saa vähän lisää voimaa pienille vaihteille ja silti pienet matkakierrokset koneelle.:odcool: 2.94 perällä olis saattanut loppua vedot koneesta..:odroll:

    Etujarrut
    [​IMG]
    Meinasi aiheuttaa ylimääräisiä lyöntejä pumpulla, kun eihän niihin tahtonut alkuun osia löytyä ja osa männistä oli aika hapettuneita. Niissä on muuten komea väritys pinnassa.. Onkohan punasisustaisessa autossa sitten punaiset männätkin?!?

    [​IMG]
    Kaikki männät kuitenkin lähti nestepaineella irti ja sylinteriporaukset ei kovin pahalta näyttäneetkään. Uusilla kumeilla ja muutamalla männällä noistakin olisi saanut ihan kelvolliset.

    [​IMG]

    Parin vuoden odotus kuitenkin palkittiin ja uusia kunnostettuja satuloita alkoi saada ihan inhimilliseen hintaan Rockautosta viime keväänä. Tilasin molemmille puolille uudet.
    Jos jollakulla on siis tarvetta kunnostuskelpoisille Budd-satuloille, niin viestiä tulemaan..
    [​IMG]

    Lisäilen vielä tähänkin kuvia kun sattuu hyviä kohdalle..
    Juttu jatkunee tällä etenemistahdilla vielä vuosia.:confused:
     
    Muokattu: 8.4.2019
    Rotten, Jussi289, 12345678910 ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Seurantaan lähtee...
     
  3. MJF

    MJF Gearhead

    Tämäpä oli mielenkiintoinen projekti. Itsellä kans samanlainen tekniikkapaketti nurkissa, isoon farkkuun alunperin suunnittelin. Perävälityskin on sama, vastaa loikkarilla 2,7 ruuvia. Ootko vielä sovittanut tekniikkaa autoon, sopiiko laatikko tunneliin?
     
  4. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Niin.. Se tekniikan sovitus. Loota ei mahdu alkuperäiseen tunneliin.
    Tekniikka on mulla kopassa jo paikallaan, mutta ei kaikilta osin kiinni.

    Laatikon kannaketta ja lodjun takakiinnikettä en päässyt viime kesänä tekemään, kun hitsauskelit mun(pohjolan) tallissa ei sitä sallineet..:confused: Kesän kuivuus teki sen, etten suunniteltuja peltitöitä uskaltanut tulipalovaaran vuoksi edes aloittaa tontilla.
    Koneenkorvakkeet sain sentään värkättyä ennnenkuin kuivuus meni älyttömyyksiin.

    Kardaanitunnelia joutuu nostamaan laatikon takapään osalta kolmisen senttiä, mutta se onnistuu aika mukavasti tunnelissa olevan kantin etupuolelta nostamalla.

    [​IMG]
    Tuossa kardaanitunnelin takapää on leikattu irti lattiasta ja laatikko sujautettu paikalleen. Kardaanitunnelin etuosa on vielä kiinni tulipellissä ja takaosa nousi parisen senttiä paikaltaan kun loota sen sisään lipsahti.

    Alkuperäisillä Jeepin Magnumin pakosarjoilla koneen sovitus konehuoneeseen oli erittäin ahdas.:mad: Kone jäi lopullisessa sovituksessa hiukan ylös ja silti kuskinpuolenpakosarja on liki kiinni simpukassa ja apukuskin puoli on hädin tuskin irti ylätukivarren korvakkeesta. RB:ssä pakosarjat on niin paljon ylempänä ettei niiden kanssa ole vastaavia ongelmia. Kattelen kuvia sovituksesta tähän..

    Kuskinpuolella pakosarja liki simpukassa kiinni:
    [​IMG]
    Tässä kuvassa kone on sivusuunnassa oikealla paikalla.

    [​IMG]
    Nostin konetta tuosta vielä 10mm.
    Apukuskinpuolen tilanteesta ei oikein kuvia ollutkaan. Pitää räpsiä.
     
    Muokattu: 8.4.2019
    Make500 tykkää tästä.
  5. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Imperiali on viettänyt elämänsä alkutaipaleen ilmeisesti Illinoisissa:
    [​IMG]
    Öljynvaihtotarrasta ei oikeen saanut enää merkinnöistä vaan selvää, niin ei tiedä koska öljyt on siellä vaihdettu..

    Auton penkkien välistä, ym. kolosista löytyi mm. drive-in lippuja ja kaikenmaailman lehdistä leikattuja alennuskuponkeja eri paikkoihin Indianassa. Drive-in-liput oli muuten käyttämättömät, mutta takapuolen tekstin mukaan kelpaavat vain lunastupäivänä.. Olis voinu niillä muuten käydä Clarksvillessä kattomassa leffan.:cool::D
    [​IMG]

    Viimeinen omistaja jenkeissä on titlen mukaan kuitenkin ollut Floridassa. 26.1.1984 on auto Hernandezin nimiin siirtynyt Tampassa. Hänen omistusajaltaan on todennäköisesti autosta löytyneet pari jointtia ja hämähäkki..
    Sätkistä ei näköjään kuvia löytynytkään, mutta hämppi oli tuollainen hiukan keskiverto Suomi-lukkia isompi.
    [​IMG]
    :confused: Yök..

    Fender Tagistä selvittelin autoon asenneltuja varusteita:
    [​IMG]
    Tuli hölmösti pystyyn tuo kuva, vaikka on otettu vaakana..

    Decode, http://realdash.net/dev/decoders/tag6768.html :

    CAR: Chrysler Imperial 2 Door Hardtop
    ENGINE: 440cid 4-bbl V8
    TRANSMISSION: 3-Speed Automatic
    TIRES: Unknown tire code
    MODEL YEAR: 1967
    BUILD DATE: July 05.
    AXLE: 2.94 Rear Axle Ratio
    INTERIOR: Vinyl and Cloth Bucket Seats. Turquoise Interior. M1Q
    PAINT: White (Dodge, Plymouth), Persian White (Chrysler, Imperial).
    OTHER: Black Horizontal Accent Stripe.

    MOLDINGS:

    ABC OPTIONS:
    D9: Front Disk Brakes
    J5: Unknown Option
    K8: Power Windows
    N8: Rear Window Defogger
    Q9: Sentinel Lighting($36.10)
    R4: Unknown Option
    S3: Autotemp Air Conditioning ($452.25)
    V2: Unknown Option
    X1: Tinted Glass (all)( $52.70)
    Y7: White Vinyl Top($129.70)

    abc OPTIONS:
    b5: Rear Arm Rest w/ Ashtray
    d6: Unknown Option
    g6: Driver's Outside Remote Operated Mirror
    h7: Fender or Hood Mounted Turn Signal Indicators
    j0: Tilt/Telescoping Steering Column ($92.45)

    Eihän tuolla optiolistalla pituutta paljon ole, mutta eipä sillä tarviikaan, kun kaikki on melkein vakiona autossa.:D
    Tuo M1Q Turquoise Interior on melko hauska, mutta rajaa ulkopinnan värivaihtoehtoja aika tehokkaasti..o_O syvän metallinpunainen ulkopinta olis ollut aika kiva, mutta tulis sen verran erikoinen värimaailma, ettei ole optio.

    Mietintään jää vielä tuon lopullinen väri. Todennäköisesti tulee alkuun liikkumaan valkoisena, maalataan sitten kun on selkeä käsitys miltä sen kuuluu näyttää. Mattamusta ei ole auton väri. Tai sopii vain hyvin harvassa tapauksessa mihinkään pyörillä kulkevaan.

    Takapenkin on joku jo "verhoillut" säämiskällä:
    [​IMG]
    https://drive.google.com/file/d/1V3K-2-_7PvvuYjH0gwd5bfxcktB56HJ9/view?usp=sharing
    Samaa nahkaa tuli auton mukana jonkinmoinen rulla muuta sisustaa varten..

    Harmi kun on alkuperäiset päälliset hävittänyt samalla.
    Tuollaiseksi istuin ei kuitenkaan tule jäämään. Alkuperäinen on ollut hiukan muodokkaampi. Tuossa liki vastaava sisusta avossa.
    [​IMG]
    Mulla siis vinyylipenkit ja tuossa nahkaa.:D Istuinten malli on kuitenkin ihan sama.
     
    Muokattu: 5.12.2018
    Make500 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Auttaisko tuossa käyttää a-bodyn kuskinpuolen sarjaa? Olisi ylempänä ja lähtö takareunassa.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  7. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Olin jo ostamassa käytetyt shorty-peltisarjat joita ois voinu surutta pilkkoa ja sovittaa, mutta kun nuokin nyt istui pienellä säädöllä paikalleen niin annoin vielä olla.

    Jos myöhemmin alkaa tuntua tarpeelliselta tiputtaa pakettia sen 15mm mitä jäi ilmeisesti ylös, niin varmaan hommaan ne shortyt. Nuo Magnumin originaalitkin on ihan riittävät virtauksiltaan vakiokoneella.
    Tarpeet vaan voi muuttua..

    Sitten kun tuo alkaa remonttia kaivata, niin saattaa löytää stroukkisarjan sisältään.:D Ei noita vakio-osilla kannata rempata, kun stroukkiosat ei juuri enempää maksa.
    Sitten vaan voi mennä ruokintapuolikin uusiksi..:confused:
     
  8. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Hieno periaate. Mattamusta ei todellakaan ole missään tapauksessa suuren loistoauton väri. En ole nähnyt yhtään onnistunutta tapausta.
     
    Jussi289, 1purehell, Gary Grand ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. janimm

    janimm Gearhead

    Tuo 'V2' koodi ei ole sama kuin 1969 eteenpäin jolloin koodit muuttuivat. Jo löydät jostain luotettavan lähteen mikä tuo V2 koodi on 67-68 autoissa niin lisään sen dekoderiin.

    Dekoderit on muuttaneet uuteen osoitteeseen: http://realdash.net/dev/decoders Tuo minun vanha kotisivutila poistuu piakkoin bittitaivaaseen.
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Jep.
    Tuo uudemman koodauksen V2 oli vaan omaa ihmettelyä, mutta unohtui tuohon listaukseen kun koitin ettiä niiden merkitystä. Korjaan pois näkyvistä ettei kukaan erehdy luulemaan sen noin menevän.:D
    Luotettavien lähteiden löytäminen näiden kanssa on vähän niin ja näin. Ei ole Ma´ Mopar oikeen antanut dataa jakoon.
    Kaikenmaailman arvailuja kyllä on netti pullollaan..:confused:

    Hyvä että vinkkasit tuosta osoitteen muutoksesta!:cool:
     
  11. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Värkkäsin noita kuvia näkymään kuvanjako.fi kautta, mutta homma jäi vaiheeseen kun se tilttasi.:confused::mad:
    "Paljastelen" lisää kun taas pelaa.. Tai jaan niitä jonkun muun palvelun kautta.
    Tuo drive on ihan hyvä kun voi varastoidakin kuvat siellä, mutta kuvana en ole sieltä saanut täällä noita näkymään.. Ainoastaan linkkeinä.
     
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    Suosittelen lämpimästi aijaa.comia, minulla on pelannut kuin Buicki aina
     
  13. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Pitääpäs testata kun joutaa. Äkkivilkaisulla vaikutti ihan asialliselta.

    Muoks!
    Nyt on kuvia siirrelty aijaahan ja nosteltu näkysälle.:cool:
    Kiitti vinkistä! Sehän kävi aika kätevästi.
     
    Muokattu: 4.12.2018
  14. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Tupakansytyttimiä autossa on kaikille matkustajille paitsi takapenkillä keskellä istujalle. Viidellä sytyttimelläkin luulisi sikarien(myöhemmin sätkien?!? ) savun olevan auton sisätiloissa jo melko sankka..:D:cool:

    Aika ja kosteus on noille valitettavasti tehnyt tuhojaan, eikä montaa ehjää enää löydy.:(Milläs mä nyt sytyttelen..

    Cascon tekemiä ovat ja -96 vojakkerista kaapattu saman valmistajan tekele menee alkuperäisen pesään heittämällä, mutta mutta.. 30 vuotta on kulunut ja nykyisissä ei enää ole samaa kiiltävää ulkonäköä ja vaihdettavia sytytinosia.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Löytyyköhän vastaavia purettavia sytyttimiä jostain yleisemmästä vempeleestä?
    Nyt on fiksattu kuva k0neella näkymään..
     
    Muokattu: 5.12.2018
  15. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Muistaakseni ebaysta sai uusia purettavia yleismallin sytyttimiä, ainakin 10 vuotta sitten kun niitä Cadillaciin korjasin.
     
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Vielä yksi vinkki jos haluat liittää kuvan suoraan tekstiin, ettei tarvitse avata linkkiä erikseen. Kun olet ladannut kuvan aijaa.com, paina "kuvakoodit" ja valitse "kuva foorumille iso". Aijaa.com ilmoittaa "kuvakoodi on kopioitu, voit liittää" ja sitten vaan palaat foorumille kirjoittamaasi tekstiin ja liität. Kokeile!
     
  17. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Jees..
    Noiden kuvien liittäminen kuvina onnistui koneella hyvin, mutta puhelimen kanssa ei sitten millään. Tuon Androidin kanssa kaikki ei vaan tunnu olevan helppoa..:argue::wc:
    Jostain syystä en puhelimella saa kuvan linkkiä kopioitua sellasessa muodossa, että sais sen näkymään täällä. Onneks sentään saa puhelimellakin ladattua kuvia tuonne, niin ei tarvii ensin siirrellä koneelle niitä.:odeek::wc:
    Koneella tuo käy kyllä kivuttomasti:
    Aijaasta kuva auki, "Kopioi kuvan osoite" ja tuuttaa sen täällä kuvan osoitteena.
    [​IMG]

    Ja kas, heti onnistu.. Puhelimella ei mikään valinta anna haluttua lopputulosta..:wc:

    Nyt muokkasin tuohon eilisiltaiseen viestiin kuvan näkymään tällä koneella.

    Yllätys olikin kun otin sen viestin muokkaustilaan, niin mulle puhelimella liitetty kuva näkyi, mutta sen osoite oli ihan erilainen kuin koneella liitettynä.
    Onkohan tässä joku yksityisyysasetus ongelmana? Ettei puhelimella liitetty tulekaan oikeuksiltaan jaettuna?
     
    Muokattu: 5.12.2018
  18. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Pitää jatkaa etsintöjä. Eiköhän nuo sytkät ole ihan vastaavalla tavalla toteutettu muissakin tuon ajan pirsseissä. Muuten ne olis kaikki yhtä persoonattoman näkösiä kuin tänä päivänäkin.:poff:
    Tai nykyään ne on lisäksi tympeän muovisia..:wc::odroll:

    Löytyihän niitä sytyttimen sisäosia kun tajusi mistä kannattaa hakea.
    Nippeli-Tepolla on 4€/kpl hintaan noita tarjolla.
    http://nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=16245&p_id=401&editmode=showprod

    Pari eri mallia Nippeleissä näkyi näitä "korjausosia" olevan ja tämä näytti sopivammalta. Tuntui toimivan kun testasin sytytintä akulla.:cool:
     
    Muokattu: 19.3.2019
  19. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Ikkunakytkimet ja itse asiassa muutkin käsinojissa olleet namikat oli aika heikossa hapessa.
    [​IMG]

    Noita vipusia on enää kolme ehjää autossa.
    Muoviosa joka noita kontakteja liikuttelee, on useimmissa kytkimissä jollain lailla rikki. Aloin jo mallintaa uutta muovikikkaretta 3D-tulostamista ajatellen, mutta sitten löytyi pari rikkinäistä katkaisijan pohjaakin. Kuvan yläkulmassa ensimmäinen löytynyt. Pohja halki.

    Keskuslukon kytkin oli ehjä, mutta jumissa. Sitten kun sitä aloin varovasti herkistellä, niin se muoviosahan jakaantui kahtia. Ovat melkoisen hauraita näköjään jo kaikki.
    Tuossa on Keskuslukon kytkimen muoviosa liimattuna mittauksia varten alkuperäiseen muotoon.
    [​IMG]

    Vieressä ikkunan kytkimen vipu josta sakaroita poikki.

    Näille kokonaisille kytkimille on ebayssa ollut tarjolla kunnostuspalvelua, mutta nyt myyjä varottelee ettei välttämättä saa ihan äkkiä varaosia kun hänen varastonsa paloi Californian metsäpaloissa Paradisessa.:(
    Toivottavasti kaverilla oli vakuutukset kunnossa, kun taitaa olla ainoa noita tekevä yritys..

    Eihän tuo kunnostuskaan ihan halpaa olisi ollut ja ainakin tuo yksi haljennut katkaisija olis pitänyt löytää jostain, niin tuli mieleen olisiko mahdollista korvata nämä jollain asiallisella vipukytkimellä.o_O

    Motonettiin hyllyjä penkomaan..
    Ja tuollainen sieltä osui näppeihin:
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/482088/Vipukatkaisija-1-0-1-2-piiria-automaattipalautus

    Heti kotiin päästyä testaamaan sopisiko se paneelin alle ja kyllä.
    Sitten näpräämään pellinpala jolla sen saa kiinni alkuperäisiin kiinnityksiin.
    [​IMG]

    Siinä yksi ikkunakytkin ja keskuslukon kytkin korvattuna Moponetin tuotteilla.
    Kuskinpuoleiseen etupaneeliin pitää tehdä isompi kiinnityspelti neljälle vipukytkimelle.

    On melko tarkka sovitus tuo alkuperäisen kytkimen paikka uudelle. Uusi kytkin on 29mm leveä ja tuon sinkkipainevalurungon väli on 30-32mm, riippuen osasta ja mittauskorkeudesta. Valuosassa on sen verran päästöjä, ettei pellinpala mahdu joka kohdasta väliin. Joutuu tekemään kaikenlaisia koloja siihen.:D
    Kuvassa vasemmalla takapenkkiläisen paneelissa kiinni ensimmäinen.

    Keskuslukon kytkin (kiinni kuvassa oikealla, kuskinpuolen etupaneelissa) on yksinkertainen lukittuva On-OFF kytkin, joka oli vähän kapeampi ja mahtui kivutta kiinnitysruuveihin.
    Tässä pelkkä pelti paikallaan:
    [​IMG]

    Alkuperäiset kytkimet/pohjat/liittimet ja pätkä johtoja on mulle turhia.. Jos jollain on tarvetta noille, niin viestiä.. Lähtee pikkurahalla.
     
    Jussi289, Vuokralainen ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. isalmela

    isalmela Gearhead

    No onpas merkillistä. Se kuvakoodien kautta haettu "kuva foorumille iso" on eri osoitelinkki kuin täysikokoisessa kuvassa, se on ihan normaalia. Kokeilepa piruuttaan ottaa ennen linkin liittämistä yksi tyhjä rivinvaihto, ettei tuo linkin osoite yritä sotkeutua kirjoittamaasi tekstiin?

    Mullakin on android-puhelin ja sillä aijaan käyttö on naurettavan helppoa, en käytä ikinä konetta kuvan liittämiseen. Niin ja sorry ot, Imperialista täällä piti puhua :confused:
     

Kerro tästä muillekin!