Kylmäaineen vaihto R12 -> R134A

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tlento, 18.6.2007.

  1. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Juu, aika hyvin se on.
    Mutta jos on pelkästään sillä imulinjan painekytkimellä säätyvä systeemi, niin se saa kyllä viileellä kelillä pätkiä kompuraa. Helteellä sit harventaa pätkimistä.
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Niimpä, ei ole mitään annettua täytösmäärää kiloina, vaan paineiden ja kommressorin syklin ja paluuputkien lämmön tarkkailulla on mentävä. Syklin tiheyteen oli tehtaan korjausoppaassa ohjearvot.
     
    Muokattu: 23.5.2019
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tänään piruuttani koitin pickuppia täytellä envirosafella.

    Kompura pyöri vaan tiuhaan katko ja kylmää tuli. Mulla oli yks pottu vaan ja lähinnä testimielessä vuotaako vitusti.


    Männyn hajuhan tossa helpottaa vuodonetsintää. Kuivaimen painekytkin perkele tihisti muuta ei löytynyt.


    Riittääkö jos tilaan uuuden painekytkimen, kuivaimen ja koko systeemin tiivistesarjan + orifice tuben? Orifice tubeakin rokin mukaan kuivaimeen ja evaporation kennoon. Onkohan 92vm c1500 molemmat vai jokotai?
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Siinä on samalainen huoltovena alla, mutta o-renkaalla tilkitty. Voi ottaa nopeesti auki ja kattoo onko rengas ehjä. Jos ei siis kytkimen rungosta vuotanu.
    Tiivisteet ja kuivain varmaan riittää. Orifice taitaa aina olla höyrystimelle menevässä putkessa ton ikäsessä. Kuivaajassa se ei ainakaan ole.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    Joo höyrystimen putkessa oli kaavion mukana eli saako sen iisillä irti?


    Ainoa ongelma on nuo systeemin öljyt, onko lie mitään jäljellä? 6oz täyttömäärän olin näkevinäni...


    Ja liekö tuo o rengas sellanen, että vuotaa ihan kuivaksi = onko vuositolkulla ollut ihan tyhjä vai mitähä
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    No se mutteri liitoksessa voi olla työläs avata huonolla tuurilla. Alota öljyäminen ja lämmittely vaikka heti, niin aukeemistuuri voi parantua. Ite tuubi tulee helposti piheillä vetämällä ulos.
    Öljyä saa kaupasta, multa ja sössölläkin on nyt. Ja varmaan kylmämiehiltä vois käydä sielläkin ostamassa muutaman kymmen millilitraa.
    No oliko siellä yhtään painetta ennen ku aloit täyttään? Kyllä vuotava yleensä vuotaa loppuun saakka ku saa aikaa.
     
  7. Karpov

    Karpov Gearhead

    Saako sen öljyn vaikka ruutalla sisään jos saa venttiilin auki? 150-170ml luokkaa väitti korjauskirja.


    Valmiita envirosafen pottujahan saa, missä 40ml öljyä ja parisataa grammaa ainetta


    Paineeton systeemi, ei yhtään tietoa muusta. 450g potun laitoin niin kompura kävi 5-10s välein. Kauaa en käyttänyt ettei mitään särjy.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niitä on myynnissä esmes ebayssa ruuttia millä saa matalapaine huoltoventtiilistä lisättyä öljyä. Jos on meinaan käyntikuntoinen järjestelmä.

    Paljonko sitä öljyä siellä sitten on niin Ac oil checker on yksi vaihtoehto. Taas pitäs olla tietty pyörivä järjestelmä. En o testannu viä niitä ite ku minulla olevat ei käy tohon omaan r134a liittimeen.
     
  9. Karpov

    Karpov Gearhead

    Sen tiedän, että toimivana just hyytynyt systeemi pitää aika hyvin öljynsä, mutta tää on ollut xx ajan pois pelistä.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oliskos Karpov ku sillä on asia esissä tai joku muu random tyyppi niin höveli että mittais sen r12 huoltoliittimen matalapuolen ja kertos sisämitan reiästä joka näkkyy kun sen hatun ottaa päästä. Ulkoahan se pitäs olla 7/16 elikäs pauttiarallaa likipitäen noin 11,1125 milliä. Vaan se sisäreiän mitta kiinnostaa että hankinko se muuntoliittimen vaiko en sitä ac oil checkeriä varten. Käykö se edes siihen reikään ku ympärille se ei mahu.
     
  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mittailen.


    Mulla oli r12 tuleva joka muuntaa r134. Siihen sai hyvin letkun kiinnni alipainepumpulle. Vaan kiinan paska ei kiertynyt loppuun asti eli ei aukaissut venttiilin sielua :wc:
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Se sisäreikä on samankokonen ku renkaan venttiilissä. Siellä on samanmoinen vena sisässä.
     
  13. Karpov

    Karpov Gearhead

    Sisäreikä 4.6mm ja 8.6mm on ulkoa sileä osa ennenkuin alkaa kierre mikä oli 10.95mm omalla mauserilla. Toki on voinut paras mittatarkkuus kärsiä.


    Tämä siis matalapuolen hatun alta kuivaimen liki. [​IMG]







    Korkeapuoli kompuran liki sisä 5.8mm, ennen kierrettä aikalailla 8mm ja kierre about 9.3mm



    Vielä se sihahti kun osu mauserin kärjet sieluun :D
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sepä sattus sitte tämä kääkäle tuohon r12 huoltoventtiiliin matalapuolelle. Silleen olis niinku tarkotuskin. Tässä on 9,1mm putken sisäreikä joten oikeaoppisesti venttiili menee tään putken sisäpuolelle.

    Eikönää r134a pitäs muuten olla sama venttiilin sielu? Ainakin jossain sanottu.....
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kiitosta vaan mittauksesta mr Karpov. Kattelin tossa joutessani sitä adapteria r134a low side quick lock to r12. Näyttäs niitä olevan vaan pitäs olla siinä neulaventtiili r12 päässä minun tarkoitukseeni. Nuita kun kattelee ni kaikissa näkökenttään osuneissa ei sitä ole. Alibabasta kattelin kans mutta se saatana kääntää koko ajan sen haun ”mink eyelash”. Eikö se selvää enklantia ymmärrä vai vittuileeko tuokin .
     
  16. 3964

    3964 2nd gear

    Onkos kukaan tilannu lähiaikoina Enviro-safelta?

    Minä yritin ja tilatessa ei kysytä maata missään kohdassa ja nyt paketti seikkailee ruotsissa ja tuli postissa lappu et paketin voi noutaa Gävlestä,hiukka on pitkämatka paketin hakuun.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ymmärtääkseni se envirosafe juurikin sijaitsee ruottin gävlessa joten pyydä toimituskulut takaisin kun se lähetys ei ole kerta liikkunut sieltä paikkakunnalta mihinkään.

    Kokeilkaas joku tilata täältä:

    https://www.easyklima.com/
     
  18. Rannis

    Rannis 2nd gear

    21.6 tilasin sieltä ja eilen paketti tuli, ihan kotiovelle asti.
     
    Karpov tykkää tästä.
  19. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Noin GM tuotteiden imulinjassa olevat painekytkimet katkovat kompuran käyntiä noin 1.6bar - 3.2bar syklillä. Eli lähtee päälle kun paine nousee lepotilassa tuonne 3.2bar ja katkasee kompuran pois päältä kun paine on laskenut 1.6bar. Tämä on normi sykli. Jos ainetta on vähän painekytkin hakkaa kompuraa päälle pois, jos ainetta on liikaa painekytkin ei katkaise kompuraa pois laisinkaan. - 88-92 GM pickup täytömäärät on olleet 1,13-1,39 kg R-12 Kylmäainetta, täytömäärät on ollut riippuvainen konekoosta, mihin maahan myyty, ja onko pitkä /lyhyt ohjaamo.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    ..tai takailmastointi subuissa.
     

Kerro tästä muillekin!