Kysymyksiä perinteisestä nelivedosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Karpov, 2.2.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Alla 93 exploreri missä tämä perinteinen jakolaatikolla oleva kytkettävä neliveto.


    Automaattiset napalukot meni sököks kuten näissä yleensä ja nyt on sitten manuaaliset lukot edessä. Taka-akseli on lukoton, tuskin edes kitkalukkoa.


    Kuinka paljon etupäätä rasittaa jos pitää lukkoja päällä mutta nelivedon kytkee vain tarvittaessa?


    Vähän muutenkin mennyt usko tuohon perinteiseen nelivetoon kun en ole vielä tälle talvelle sille kovin käyttöä löytänyt. Lunta on pirun vähän ja lumisilla sorateillä tuo vaan pyrkii puskemaan ja on muutenkin jo ajo-ominaisuuksiltaan sellainen ettei sillä nyt viitsisi kuivalla tielläkään mutkiin kovin kaahailla.


    Ja niin kun kaikki subarut ja audit viskonelivetoineen katsoin kieroon... :poff:


    Muutenkin lie haastavat olosuhteet keskitasauspyörästömattomalle nelivedolle kun sivuteilläkin välillä 20-50 metrin paljaita asfalttikohtia. Noh... white man problems mutta kuinka herkästi sieltä paukkuu kamat rikki kuivalla?
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No yhtään jos on systeemi kuten isommissa Super-Dutyissä niin kuin luuten ni lukot menee nopeesti pashaksi.

    Systeemi on suunniteltu et vetari pyörittää napaa eikä päinvastoin.

    Vasta tos loppuvuodesta tein reilummin töitä et sain lukot irti ja uusittua kun oli ajettu navat kiinni kokoajan.
    Navan sisällä muovit oli sulanu ja koko systeemi oli jumissa.

    Vanhat automaattinavat on ns. kiertokuulalukitus malli ja ne ei kestä sit yhtään mitään.
    Jos tilalle on laitettu manunavat ni se tietää aina ulos ja navasta kääntö- jumppaa...
     
  3. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Kyllä sitä arvostaa tuota GM ratkaisua (vahapatruuna) sitä kiskasee kepistä silloin kun tarvii ja 4wd päällä. Ei mitään jumppaa ja hyppäämistä.

    On noita napoja joskus pyöritelty.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vanhoille manuaalinavoille on sama onko ne auki vai kiinni.

    Perinteinen neliveto ei ole mikään rallivaihde. Jos auto etenee kaksvedolla, ja vieläpä turvallisesti, niin käytä sitä. Maantiellä esim pahassa sohjossa, pöperössä tms liukkailla missä pitää jo muutenkin hidastaa, lisää neliveto menoon vakautta ja turvallisuutta. Pitävällä alustalla sitä ei tulis käyttää ollenkaan esim soratiellä, asfaltista puhumattakaan. Tasauspyörätön jakotoosa on verrattavissa spool perään, mutkissa joko renkaat luistaa tai ennen pitkää jotain muuta antaa periksi.

    Yllätys on se, että explorerista löytyy noinkin alkukantainen (=hyvä) neliveto :eek:
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo onhan tossa vielä ihan "kunnon" neliveto. Low rangekin oli automaattilukkojen kanssa, nythän se vain rajoittaa kierroksia kun ei enää lukkoja ole.


    Eli siis voi huoletta pitää napoja liukkaalla kiinni ja kytkeä sitten neliveto tarvittaessa? Kyllä sen ratista silti huomaa että ne päällä on.



    Tuo alunperinen "nopea" neliveto missä automaattilukot pisti nelivedon päälle mutta ei etuperää jäykäksi oli oikeen maukas kun en tiedä oikeen onko kuskissa vikaa mutta ei tuo mielestäni kovin hyvin takavedolla mene.


    Nyt on helevetin hyvät nastarenkaat ja juuri pärjää takavedolla suurimman osan aikaa mutta mäkiset tiet ja kaarteet joissa heittoa ovat vähän vittumaisia ajaa.


    Jotenkin autossa huono tatsi takavedolla vaikka ajelis isolla parkkipaikalla slaidia.


    Turhan jämäkkä alustakin osaltaan soratiellä/epätasasella pomputtaa ja tuntuu että perän pito vähenee tosi dramaattisesti. Tähän tulossa nyt parannusta kylläkin uusien iskarien muodossa ja sitten mietitään jousia erikseen.


    Tuossahan kanssa vetari tulee napaan joka sitten lukittee akselin eli ilman napalukkoa ei ole nelivetoakaan ikinä. Pyörii vaan kara.



    Sekin miinus tuli tuosta manuaalinapalukko touhusta kun on tuo "hidas"neliveto enää käytössä niin aikamoinen puskutraktori tuli ja sitten kun on tiettyyn pisteeseen asti puskenut niin pyrkii perä irti. Tottakai se pysyy silti kontrollissa mutta ei ajella rallia ei.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    no tuo tuli opeteltua (edit: 20v) sitten '85 F-250:llä toi. Ajelin navat kiinni talvella ja parin ojassa käynnin ja isomman etuperäremontin jälkeen pidin navat suosiolla auki. Sieltä meni ne neulalaakerit, vastaava kohta vetaria, vetarin ristikon boorit vetarista, ainakin neljä sarjaa Warnin napoja yms. En suosittele ajamaan navat kiinni. Navat kiinni ajettaessa 80 vauhdilla mutkaisella kantatiellä se vaan rupee yhenäkin murtamaan ja etupyöriltä lähtee pito kokonaan. Pulkkana ojaan menee..

    Tästä olen kirjoittanut myös tonne isompien pikkareiden osioon. Porukat kirjoittaa et hulluja kirjoittelen. No viime talvena taas yks kokeilia pyyhkäs pulkkana mutkasta suoraan siirtolohkareeseen ja sai koko etuakselin vaihtaa ja runkoakin oikoa ku lehtijousi työnti rungon ruttuun. Ei niillä kannata ajella edes nelikko päällä jos ei ihan pakko ole. Hevoskärrystä seuraava systeemi tuo on..
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli Suomeks sanottuna tuollainen yleinen jenkkisysteemi ja vielä manuaalinavoilla höystetty on aivan haista paska jos et aja A: kylällä ennen auraa B: metässä tai muualla kaukana tiestä?


    Jopa täällä rajalla lumityöt tehty niin hyvin että numeroimattomalla kylätielläkin tuli heti kuorma-auto auran kanssa vastaan.


    Just kun olis tommoselle kantatielle minkä keliolosuhteet vaihtuu (emäntä töissä käy kolmivuorossa mm.) aattelin että nelikko on kingi mutta tajusin itsekkin tolla nelikolla päästeltyäni että ajakoot turvallisesti etuvedolla vaan eri autolla... :lol:
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ meillä emäntä ajelee Audilla. Niiden nelikkosysteemi on jotain muuta= oikeanlainen.
    Meil ollu talossa useita nelikoita: Mitsua, Audia, euro sekä usa Fordia ja Jeeppiä.
    Kaikki muut on turvallisia paitsi us-Ford. Näillä ajetaan takavedolla niin pitkälle ku päästään ja sit kytketään nelikko.

    Audi ja Jeep on super hyviä, Mitsun tietokone hallinnoi häiritsevän paljon.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo :D Ois vaan sitä Cherokeeta pitäny ostaa nelivetokaipuuseen tälle talvelle, eihän Fordissa muuten mitää vikaa ole.
    Pitää silti kehasta että kulutus ollu max 15 litraa vaikka nelikollakin paukuteltu pakkasissa.
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ite hain ('05?) '01 Grand Cherokeen Svetsistä ja kyllä oli hyvä vehje ajella. Jopa ehkä Udiakin parempi kyyti. Oli tosin joku 60v juhlamalli ja melko uus. Bensan kulutus oli syy miks piti hävittää.

    Normi ajossa meni 12L mut ku laitto umpikärryn ja jenkkikoslan perään ni jo, kulutus oli yli 25L,

    Orin vaihdossa sit vanhemman '94? Cherokeen 5.2; lla ja se vasta veikin bensaa. Äkkiä myyntiin..

    Sit tulikin palattua 7.3 Powerstrokeen, aivan sama mitä kuljetat, 14-16L ku nettopainoa on 4-8t
     
  11. Reijo Kosander

    Reijo Kosander 1st gear

    Arvaan, et oli kyse 4.7 HO -koneisesta GC:stä. Minuakin vituttaa sen kulutus jossain määrin. Miksi se syö niin saatanasti?
     
  12. Lord of flies

    Lord of flies 3rd gear

    Ite olen ajanut dodgella nyt lähes kaks vuotta, niin että on etuperä koko ajan kytketty, mutta voimaa ei sinne mene ennen kuin kepistä valitsee nelivedon.
    Ongelmia ei ole ollut sillä puolella yhtään. Havitelen tällä hetkellä sinne isompaa kytkentä holkia tai sitten jopa yhtenäistä vetaria hanttarin puolelle.

    Ajan tosiaan kyllä ite takavedolla niin pitkälle kuin pääsen. Tietnkin kelin mukaan sitten käytetään nelikkoa että pääsee nätisti liikkeelle risteyksestä, mutta aika nopeesti siirryn ajaan takavedolla.

    Jos oon ymmärtänyt oikein niin tuohan on saman tyylinen kuin tuo GM:n vahapatruuna toteutus. Kyteketään toinen vetari yhteen.

    Miten karpovin tilanteessa, miten se alkaa puskemaan jos sulla on etupää kytketty mutta sinne ei mene voimaa, niin alkaa puskeen käätäessä? Eikös etuperän pitäs hoitaa toi tilanne nätisti. Vaikka etukardaani pyörii niin ei kai sen pitäs siltikkään puskea...
    Ainakaan dodgessa ei pahemmin ole eroa oliko etupäässä akselit yhdessä vai auki kuivalla pinnalla kääntäessä.
     
  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Täs olla normi 4.7, 223hv??, sil sai kuitenki vetää ihan hyvä kokoista punttia mutku ei siin ollu vääntöä siihen hommaan.
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ongelma vissiin tulee siit et renkaat näyttää samaan suuntaan käännettäessä ( unohtunu Acerman-kulma huomioitta) ja jos tasauspyörästö ihan vaan hetkeksi aiheuttaa et pyörät pyörähtää samalla nopeudella ni silloin tulee ongelma ja lähtee..

    Ei sitä ehkä normaalisti huomaa mut sit se kirvesmurhaaja iskee.. Ihan vaan ku alat kääntää mutkaa, ei tartte olla jyrkkä.

    Itsellä '01 paripyörä nelikko ja kyl tässäkin on sitä tehny. Onneksi ei pahassa paikassa..

    En kyl ajas Dodgellakaan navat kiinni.. Eiks siel 44 tai 60 Dana oo?
     
  15. Lord of flies

    Lord of flies 3rd gear

    2500 alustassa Danan 60 edessä, takana 70.


    Sotketaan sitten vielä matkaan toi uudemman dodgen perä, AAM. Oon ymmärtänyt että siinä ei ole napalukkoja vaan etupää olis kiinni koko ajan. Samaan tyyliin kuin mulla on nyt, paitsi yks osaset vetarit.
    Eikös noissa sitten pitäs olla samaa ongelmaa


    Ja mikä on Acerman-kulma?
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä se etupää tosiaan kankeempi on lukot kiinni vaikka vetoa ei oliskaan. Huomaa jo ihan ratissa kun ohjaus menee pelottavan tunnokkaaksi amerikkalaisen auton skaalassa :lol:
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No emmä nyt sentään hulluna pidä... :lol: Täsmennystä sen verran että en minäkään aja maantietä kaasu pohjassa aamusta iltaan ja päivästä toiseen navat kiinni kaksvedolla. Johan se olis hullua pyörittää etuperää, kardaania ja puolta jakotoosaa turhanpäiten. Otan navat auki kun pääsee auratulle maantielle tms. Jätän navat kiinni ja vekslaan kaksi ja nelivedon välillä jos siirtymiset on lyhyitä esim pari kilometriä, ja nopeudet korkeintaan 70kmh.
    On tossa explorerissa sit vieläkin jotain mitä en tunne, nimittäin että nopea nelikko jotenkin kytköksissä napalukkoihin. Oikeessa hevoskärryssä ei näin ole :lol:
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se muakin tyhmänä vähän mietityttää miten se pelaa ja miten automaattiset napalukot toimii kun ei ole mitään kytköksiä pelkät kupit navoissa?


    Low rangesta kun painoi kuului klop klop kun ne meni päälle mutta miten?


    Ja jotenkin sitten nopealla ne piti vetarit mukana niin että etupää veti mutta ei lukossa.
     
  19. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Palatakseni tuohon Remmin esille tuomaan napalukot kiinni vai auki kysymykseen, ja ihan avoimin mielin, niin kun päällään ajattelee tuntuu että miten lukot kiinni/2veto voi olla sen tuhoisampaa kuin lukot kiinni/4veto?

    Hevoskärryn napalukko toimii ihan samalla tavalla molempiin suuntiin (riippumatta mistä päin veto tulee), samoin neulalaakeri, boorit ja ristikot. Pyörän suunnasta tulevat vaikuttavat voimat on varmaankin pienempiä 2 vedolla kuin mitä moottorin suunnasta tulee 4 vedolla, napalukot kiinni molemmissa tilanteissa?

    Lopullinen kysymyksenasettelu pitäis kai olla näin: Jos olisit ajanut samat ajot jakotoosa nelivedolla, niin olisko ne kaikki hajonneet napalukot, neulalaakerit, boorit ja ristikot vielä ehjät?

    Tommonen 85 f250 on tekniikaltaan sama kuin omatkin, nää uuvet hohkakivi-alipaine-muovi-vaha-patruuna ihmeet on eri juttu.
     

Kerro tästä muillekin!