Kysymys 454 isolohkosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja p0ks, 9.3.2016.

  1. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Morjesta!
    Elikkäs purin kannet gen IV 454 1973 vuoden isolohkosta ja mietin että onko tämä orkkis mäntä kun on venttiilli kolot? https://www.dropbox.com/s/n2635awbav3vl0c/454 mäntä.jpg?dl=0
    Sekä paljonko pitäisi männän jäädä ykk:ssa lohkon tasosta? Tässä jää hieman alle 1mm ilmankansi pahvia, mittaan vielä tarkan.. Googlettelin niin näis kriisiajan vehkeissä olisi ilmeisesti normaalia että jäisi jopa 3mm?
    Edellinen omistaja puhu että olisi tehty joskus jotain piristystä koneelle mutta siitä ei ollut varmuutta.
    Sekä joka sylinterissä pientä naarmua ei omastamielestä pahoja mutta selviääkö yleensä pienistä naarmuista pelkällä hoonauksella vai meneekö poraukseksi?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olisko siellä jo jotkut aftermarkettimukit? Mahdollisesti hyperspektaakkelit?
    [​IMG]
     
  3. Extreme-Erno

    Extreme-Erno 3rd gear

    Mahdollisesti vähän sliipattu kansi tasosta puristusten toivossa. Itse otin joskus millin pois kansitasoista ja jäljelle jäi kutakuinkin 0,9mm alle deckitason en suosittele. Ainkaan kovin jyrkällä nokalla. On nyt paskana tallin lattialla. Tuollaisia mäntiä niissä "kriisiajan" 454:ssa on. Noilla pusristukset on alkujaan jotain 8.5 luokkaa. Mulla siis oli vuoden 90´ 235hp 454:nen eli sopii aikahyvin kuvaan. Jos nyt ei kynnellä tunne mitään syvempiä naarmuja, niin eiköhän hoonauksella selvitä.
     
  4. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Mittasin uudestaan niin näyttäs että jäi 0.5mm alle deckitason.. Eli tuosta olis sitten otettu karkeasti 1.4-1.5mm pois ellei joku ois tehny viisaasti ja laittannu pitempää kiertokankee, mut se selviää sitten kun ottaa loputkin auki. Mikä meni sulla rikki ja kuinka jyrkkä nokka sulla siellä oli? Mitens tuommonen n. 1.5mm deckitason muuttuminen vaikuttaa puristuksiin tommoisella orkkis männällä? Oli se nyt sitten kansitasosta hiottu tai kiertokangella muutettu..
    Kansina oval port/open chamber
     
    Muokattu: 9.3.2016
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    8.5 puristukset nousee 454:ssa 1.5mm dekin laskulla 9.5:teen.
     
  6. Extreme-Erno

    Extreme-Erno 3rd gear

    Nakutti alusta asti ja sillä sit kuitenkin päätin ajella, kun oli hirveä työ tehty. Rikkouduttua purkuvaiheessa huomasin että oli imuventiilit vähän mäntiin kosketelleet. 3. pytyn imuventtiili päättikin sitten lopulta mennä poikki ja lautanen pudota. Nokka oli jotain siinöä .580 "0,50 nostolla. Asteitakin ihan riittävästi. Tuo 1,5mm laskulla 9.5 pusristukseen pitänee paikkaansa, koska itse laskin, että tuolla 1m laskulla olisi siinö 9.0 paikkeilla.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Selviskö sulle Erno miksi se alusta pitäen nakutti ja minkä takia venttiilit ottivat kontaktia mäntien kanssa?
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. Puristuksista ei kannata olla niin huolissaan, vaikka olisivat hieman matalat.
    Näin oli myös meikäläisen 454 -perusmoottorissa, koneistamon papereiden mukaan.
    Ainoa viritys oli Holley ja 750 ja Edelbrock Performer. 1650kg painava manuaalivaihteinen katuauto meni varttimailin M+S susirenkailla 13.4/182kmh.

    Tai no, Mielellään ne puristukset saisivat olla siinä kympin kieppeillä.
     
  9. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Kiinnostas kanssa tietää ja oliko sulla mitkä kannet? Eikös open chamber kannet vaadi patti mäntää et saa tyyliin samat puristukset kun closed chamber kansilla saa tasapää männillä? Jos näin niin mun kannattas siis laittaa pienet patti männät tonne?
     
  10. max

    max Double Gearhead

    Poks,jos sun -73 454 motissa on alkuperäiset kannet,niin ne ovat todennköisesti -781 tai -049 open chamber kannet.
    Näitä on hokemiseen asti kehuttu parhaiksi kadulle koska ovat ovaalit,mutta kyllä vaan isommillakin Rect kansillakin(LS-6 style) ilmeisesti varmaan ehtii.

    Tarviit joo pattimännät,jotta saisit puristukset sinne kympin paikkeille.Noita mäntiä on tasasin väliajoin tyrkyllä myös täällä OD:n myyntipalstoilla.
     
  11. Extreme-Erno

    Extreme-Erno 3rd gear

    Mulla oli Blueprintin open chamber ovaalit. 2.25 rst imuventtiilit ja 1.88 rst pakoventtiilit. Pienillä pattimännillä puristukset on yleensä siinä 10 - 10.2 paikkeilla
     
  12. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Juu mulla on noi -049 open chamber kannet niin jos laitan
    männiksi http://www.ebay.com/itm/Chevy-7-4-4...ash=item27dfe7373a:g:ZeUAAOSwezVWvNGv&vxp=mtr niin pitäisi puristukset tulla siihen 10.5 kulmille, riippuen kansipahvin paksuudesta? Poraus voi vielä muuttua kun ei ole mitattu.
    Nokaksi http://www.ebay.com/itm/Comp-Cams-K...ash=item4865d4214b:g:fycAAOxyYANTYNzK&vxp=mtr Kuinka mahtaisi toimia keskenään? Eniten huolestuttaa kun tuossa nostoa ja asteita jonkin verran ettei ota venttiilit mäntään kiinni kun ilmeisesti deckki tasoa laskettu.. (1.5mm??)
    Tarkotuksena käyttää vakioventtiileitä niin voiko laskea jotenkin että koliseeko venttiilit mäntiin tuolla kombinaatiolla? Sekä tuossa ilmoitettu deckki taso niin onko tuo ilmoitettu ilmankansi pahvia? Sekä mikä on skirt clr tuossa mäntä taulukossa?
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Ei ota venat mäntiin kiinni tolla nokalla.Tuo nokkahan ei itseasiassa ole vielä mikään kovin hurja.
    Kansi kiinni ilman tiivaria,ja jos pyörii niin tiivarin kanssahan on jo varmasti riittävästi välystä.

    Se on sit toinen juttu miten nokka komppaa noiden kansien kanssa.Varmaan niitä pitäs hieroa,ja vaihtaa 2,25/1,88 venat,jos ovat ihan vakiokuosissa.
     
    Muokattu: 29.3.2016
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mäntätaulukossa ilmoitettu dekkitaso on ilman kansipahvia ja se "skirt clr" tarkoittaa männän välystä sylinteriin, koneistamo tarvii sen kun poraavat.

    Kun sulla on epävarmaa paljonko niitä dekkitasoja on mahdollisesti laskettu aiemmin, niin voisit selvittää asian mittaamalla vanhoista männistä niitten puristuskorkeuden.
    Otat mahdollisimman tarkan mitan männän laesta tapin keskelle. Saat sen mittaamalla ensin tapin reijän ja männän laen välisen mitan ja lisäät siihen puolet tapin halkaisijasta.
    Vertaamalla tätä arvoa noitten uusien mäntien ilmoitettuun korkeuteen (1.64") voi pähkäillä myös dekkitasojen korkeutta ja tarvittavien kansipahvien paksuutta ja puristuksia.
     
  15. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Tulipas taas paljon tarpeellista tietoa kiitos siitä.
    Pitää kysyä mitä maksaa kansien porttaus ja isompien venojen asennus. Jos menee liian kalliiks niin minkälainen nokka toimis noitten vakio venojen ja muuttelemattomien kansien kanssa?
    https://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=2331&gid=287 olisko tuo tarpeeksi mieto?
     
  16. max

    max Double Gearhead

    Sen tiedän,että monikaan ei lähde kaivamaan vanhoja SBC mikkikansia voiman tavoittelun toivossa,koska siinä ei enää ole mitään järkeä.

    049 tai 781 hyvät oval BBC kannet, vois just ja just olla rajatapaus,joihin vois satsata.

    Kysyppäs (NPS) Nording Porting Service,jos porttaisivat sulle malliks yhden imu ja pako kanavan,jotta saisit mallia miltä se pitäis näyttää.Ja voisit sit vaikkapa itse kaivaa ne loput.

    Toi vena koko näissä moteissa on mulle täysin kirjatietoa,mutta olen ammentanut tietoa David Wizardin artikkkeleista ja opuksista näistä moteista.
    Isolohko Chevy kärsii aivan liian pienistä venttiileistä.
     
    p0ks ja kapa73 tykkäävät tästä.
  17. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Kysäseppäs nimimerkillä impalala se on mun kaveri ja sil on vm73 454 ollu työn alla viimevuodet niin se kyllä varmasti kertoo sulle infoa kyseisestä möykystä..:)
     
  18. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Ilmeisesti sen verta hävyttömiä hintoja sain koneistamolta kun kysyin mitä noin kustantaisi isommat venttiilit ja pieni virtausten parantelu et taidan mennä vakio kuosilla ja ottaa siitä kaiken irti. Kattoo sitten paremmalla ajalla/rahatilanteella ihan alumiini kannet yms.
    Aika jännä kun sano koneistamolta et ei sais kun 2mm isommat venttiilit laitettua noihin 049 oval portteihin/open chamber eli max. koko ois 2.14" / 1.81", mitä nyt netistä lukennu ni jenkkiläs ois noihi kansii laitettu 2.25" / 1.88" eli 4mm vakiota isommat.
    Jos jollain muulla tietoa/kokemusta vakio kuosin kansista ja mikä nokka toimis parhaiten sen kanssa jos puristukset hieman yli 10 niin kertokaa ihmeessä.
    Laitan rakkari sun kaverille viestiä, kiitos vinkistä!
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuo on ihan jees jos puristukset kympin paikkeilla, mut jos nousee lähelle 10.5 niin sais olla enemmänkin asteita.

    Onko sun kannet minkä kuntoset ohjureiltaan ja tarviiks venat ja istukat koneistaa?
    Se lähinnä ratkaisee mitä niille kannattaa tehdä, sillä jos ohjuritkin väljät niin sit ne isommat venatkin menis sinne kätevästi ohuempine varsineen kun tyrkkää k-linerit sisään.
    Toisaalta jos pitää vakio venat niin kyllä niistäkin saa parannusta kohtuu työllä kun muotoilee venat ja seetit uusiksi...
     
  20. max

    max Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!