Kysymys TH700-4R:stä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja saku76, 25.9.2012.

  1. saku76

    saku76 2nd gear

    Tietääkö kukaan saako otsikon mukaisesta vaihteistosta selville turbiiniin menevän akselin boorien lukumäärän muuten kuin kaivamalla se auton alta pois. Kyseessä on -87 trans am gta 5,7 ruisku.

    Tietysti jos joku vielä valaisisi, että mistähän mahtaa johtua 4 ja od vaihteella ajettaessa melko voimakas ravistus. Öljyt on hyvät ja määrä moneen kertaan tarkastettu.

    Jos joltakulta löytyisi puoli-ilmaiseksi, ehjä tai puolikuntoinen kyseinen loota nurkista, niin voitas hieroa kauppaa. Tekisi mieli tutustua sen sielun elämään.
     
  2. saku76

    saku76 2nd gear

    Re: Kysymys ravistavasta TH700-4R:stä

    itse itselleni vastaten:

    boorien määrä on ilmeisesti 30, joku ystävällisesti asiaa minulle valaisi.

    ravistaa sopivilla kierroksilla ei siis pelkästään 4:lla ja od:lla

    seuraavat asiat tarkastettu.

    - öljyt ei haise ja hyvän väriset
    - kardaanin ristikot välyksettömät
    - täristää myös ilman renkaita (testattu pukkien päällä)
    - tps:n toiminta mitattu ja toimii
    - vaihdelaatikon hännän pusla ja stefa vaihdettu
    - en löytänyt modulaattoria koko vaihteistosta, että olisin voinut alipaineletkun kiinnityksen tarkastaa
    - kannatinkumi hyvässä kunnossa
    - Kick down- vaijerin toiminta testattu
    - Takajarrut huollettu uusilla osilla

    Jos ei kukaan ole koskaan vastaavaa kokenut, niin taidan vaan ostaa uuden kunnossa olevan lootan ja antaa kenkää vanhalle niin kauan, että vika muuttuu häiritsevästä käyttäytymisestä matkan pysäyttäväksi rikkinäiseksi ongelmaksi :lol:

    eiku veronpalautukset haisemaan :D niitä vapaina olevia TH700-4R lootia kauppaamaan :eek: kiitos.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko se nyt varma että ravistus tulee nimeomaan vaihteistosta? Esimerkiksi takajarrujen itsetehostus jarrujen jumittaessa voisi tehdä myös tuollaista.
     
  4. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

  5. saku76

    saku76 2nd gear

    ei ole ollenkaan varma, että ravistus tulisi vaihteistosta. Mutta nuo takajarrut on juuri huollettu kun apparin puoli jumitti niin ettei kärsinyt kättä pitää vanteella. nyt Laitettu uudet sisuskalut satuloihin eivätkä enää jumi.

    Tuossa päivällä kokeilin niin jyrinä tulee myös silloin kun vaihde on P asennossa, mutta D:llä ravistus kertaantuu ja ylämäkeen vedätettäessä vain pahenee niin, että on pakko polkaista pienempi pykälä sisään jotta ravistus vähenee.

    Kick down- vaijerin toiminta ja säätö on myös testattu. No huomenna testaillaan ja kuulostellaan lisää :)
     
  6. saku76

    saku76 2nd gear

    Kiitos tajouksesta, on vähän suolainen hinta vielä mun lompakolle kun en haluasi omasta laatikostani luopua. Sen verran kiinnostaa noitten sielunelämä, että ajattelin pistää tuon paikallaan olevan lootan palasiksi ja kokeila kasata sen itse uusilla kulutusosilla.

    Mutta jos nyt ei muita hyviä tajouksia tule, niin palaan kyllä asiaan ja myyn mummoni, että saan rahat kasaan :lol:
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    P:lläkin ravistaa, että kierrosten vaihtelukin riittää,
    viittais sit myös mahdolliseen tasapainohäiriöön, onko dampperia tai starttikehää vaihdettu, noitahan on puntittomia ja puntillisia.

    Seiskasatkussa ei oo alipainemodulaattoria, että ihan hyvä ettet sellaista letkua löytänyt.

    Sit yks pöhkö mut helposati tarkistettava mahollisuus on pari tulpanjohtoa ristissä, voi käydä ihan nättiä tyhjääkin, mutta vähänkään kuormittaessa alkaa voimalla potkia vastaan ja nykyttää/väristää.
     
  8. saku76

    saku76 2nd gear

    täytyypä tsekata nämä asiat seuraavaksi :eek:. taidan seuraavaksi ottaa turbiinin irti koneesta ja jos sittenkin vielä ravistaa niin unohtaa koko vaihdelaatikko keskustelun. kiitos näistä hyvistä vinkeistä. Palaan astialle nämä asiat tarkistettuani.

    ps. Kiva video. Mä aion tehdä pontiacin renkaille saman ennen talvirengas- kautta. (vaikka en sillä talvella meinaa ajaakaan)
     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    1987 on kaikki tehdas vetolevyt jo puntillisia, kun on 1-osaisen takastefa.
     
  10. saku76

    saku76 2nd gear


    Ok. Hyvä tietää. täytyy käydä alla kurkkimassa, missä kunnossa mahtaa olla ja onko puntit tallella. Kiitos tästäkin tiedosta.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    4 ja od on sama pykälä eli lootassa on 1,2,3 ja od :wink: .
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kannattanee tarkastaa ne jarrut vielä. Mulla oli vani joka täristi aina ajoittain ja kuulosti ihan voimansiirron ravistamiselta. Sitten kerran huomasin kun porukka piti tupakkitaukoa sateessa, että kuskinpuolen jarrurumpu höyrysi.
    Sitten purin jarrut auki, ja joku oli sekoittanut jarrukilkkeet niin hyvin niin että toinen kehintälaitekin toimi väärinpäin.

    Jarrujen korjaus lopetti ravistuket.
     
  13. saku76

    saku76 2nd gear

    No niin. omaan ymmärtämättömyyteni kyllästyneenä, könysin auton alle ja otin turbiinin irti vetolevystä ja löin auton 'tulille'. eipä enää ravistellutkaan.

    Tästä vedin herneen nenään vetämisen jälkeen johtopäätöksen, että kyllä vika on vetolevystä taaksepäin ja kardaanista eteenpäin. se että johtuuko koko auton tärinä pelkästään askista, sitä en tiedä. Perän ollessa ilmassa ja takapyörillä vauhtia n.80 km/h, kyllä siellä vanteella melkoinen vipatus kävi.

    vielä kerran uskon viisaampiani ja otan joka nurkasta jarrut tutkinnan alle. jos tämäkään homma ei tuota tulosta niin tehdään poijjaat niin, että pontiacille kenkää niin perkeleesti ja katotaan mikä paikka porsii ja laitetaan sit talven aikana kuntoon. :D

    Onpahan jotain askaretta talven iloksi.

    Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille. od:n sivuilla pyörii kyllä hyvä porukka jakamassa neuvoja :argue:
     
  14. saku76

    saku76 2nd gear

    :oops: Ahaa. hyvää tietää. Kiitos vinkistä. Voin nyt lopettaa itseni nolaamisen :D
     
  15. saku76

    saku76 2nd gear


    pontiacissa on muuten levyt takana, niin mikä ihme on sillä kotihitsarin patentilta näyttävän limppupaketin tarkoitus joka on siinä satulan kyljessä, se johon samaan vivun toiseen päähän tulee käsijarruvaijeri kiinni ??

    * poistin tästä kommenttini *
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    mulla on ainakin käsijarru siinä kyljessä,haluaisitko erillisen jarrurummun kässärille,jos sylinteri hiukankin jumittaa ,auto ravistaa välillä paljonkin,ps jos joku ei aina ymmärrä jonkun osan tarkoitusta autossa on inssi ollut tyhmä kun sen on sinne laitattanut,osan tyhmistä laitteista lait määrää pakolliseksi.
     
  17. saku76

    saku76 2nd gear

    :eek: kiitos ja anteeksi
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Se puntti on värinöiden vaimennukseen tarkoitettu paino.
    Kaikki varmasti toimii ilmankin sitä, mutta jossain suunnittelussa tai kokeissa on havaittu tuo tarpeelliseksi.

    Moottorinlohkon kommentin kirjoittaisin vähän toisin auki.

    Auton valmistus on liiketoimintaa ja siksi autoon ei tehdä yhtään turhaa osaa. Jokaisella osalla on tarkoitus joka edistää muuten liiketoimintaa.
    Osan kanssa tuote...
    -myy paremmin
    -on parempi
    -on hyväksytty markkinoille
    -on halvempi valmistaa
    ....

    Tän puntin kohdalla lienee käynyt niin, että värinät ovat tulleet suunnittelun loppupuolella esiin ja oire on korjattu "fiksillä" joka ei ihan elegantein ole. Lisäpainon lisäys ei koskaan ole minusta se hienoin tapa korjata.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi puntti on tullu jo ihan ekaan stefaperseiseen koneeseen.
    Tossa syy.
    [​IMG]
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Meikäläisen punttikommentti oli tuohon käsijarruvaijerin pidikkeessä olevasta painosta.
     

Kerro tästä muillekin!