Kysymyssarja - Dart '67

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja L.P., 16.6.2007.

  1. dart -66

    dart -66 Gearhead

    :soosoo:

    "niksipirkkaa" kannattaa jättää se mutteri rattiakseliin kiinni, mutta reilusti löysäksi. Ei tule silmäkulmaan venttiä. :D
     
  2. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    On noita keskusteluja miljoona ollut,mut mulla hävis kaikki sähköhäiriöt kun laitoin ton latuskan säätimen.Ei ole palanut yhtään lamppua eikä ole valot vilkkuneet.

    ps kaks omaa säädintä kyrvähtänyt.
     
  3. Lerssinen

    Lerssinen Gearhead

    Sehän luo vaan tunnelmaa kun amppeerimittari tanssii viivan kahta puolta ja valot vilkkuu 8)
     
  4. Käkö

    Käkö Gearhead

    Toi laatokan säädin ei oo niin herkkä maadotukselle...

    No, eipä meillä ole ole ongelmia Moppelaisenkaan kanssa kun noi eriväriset johdot on tehny joku muu ku mä...
     
  5. L.P.

    L.P. 3rd gear

    No nyt on sen verran edistystä tapahtunut, että koko mittaristo on korjattu. Temp- ja Tank- mittareissa oli vain mekaanista vikaa, vähän vastusten ja jousten säätöä meisselillä. ÖP-valon liitin oli rapsahtanut irti, samoin kuin vilkkuindikaattoreidenkin. Jännitemittarin neula oli väärin säädetty ja otti kiinni mittariston taustalevyyn, ja jäi jumiin välillä. Nopeusmittarin palautusjousta säädetty pykälä kireämmälle. Taustavalot korjattu. Toisella harjoittelukerralla mittariston irroitukseen meni aikaa 15 min.
    Pitkien merkkivalo ei harmillisesti vielä toimi, mutta epäilen vian olevan muualla kuin mittaristossa, koska testasin kaikki mittarivalot akkulaturin kanssa ennen mittariston asennusta.
    http://i54.photobucket.com/albums/g105/ ... G_3406.jpg
    http://i54.photobucket.com/albums/g105/ ... G_3410.jpg

    Automaattiryyppy on toiminnassa. Vähän jousen herkistelyä ja tein uuden kammen välille paksusta rautalangasta. Vaati vähän justeerausta koska en tiennyt kammen alkuperäistä pituutta.
    http://i54.photobucket.com/albums/g105/ ... G_3401.jpg

    Jännitteensäätimelle tein sellaisen tempun, että väänsin kärkiväliä kontaktipintojen välillä hieman isommaksi. Solenoidin kytkiessä hädin tuskin irtosi kontaktista ja kipinöi välistä. Nyt mittari ainakin on erittäin vakaa tyhjäkäynnillä ja ajaessa 15km/h ->. Siinä välillä ei oikein osaa päättää lataako vai mitä tekee. Onko näissä vehkeissä muuten alunperin tasa- vai vaihtovirtalaturi?

    Kiitoksia kovasti vinkeistä, apua on ollut.

    Ratti on hieman vinossa oikealle vaikka ajetaan suoraan. Rattiakselillahan oli leveä boori, joten pelkän ratin kääntäminen ei onnistu. Joudun siis kääntämään koko rattiakselia. Mistä välistä ennen simpukkaa olisi tarkoitus katkaista akseli?
     
  6. Lassi

    Lassi Gearhead

    Pyöränkulmat on todennäkösesti persiillään. Säätämisen jälkeen ratinkin pitäs olla suorassa.
     
  7. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Ei mikään mahdottomuus. Toinen eturengaskin on epätasaisesti kulunut.
     
  8. Käkö

    Käkö Gearhead

    Vaihtovirta laturi siin pitäis olla...
    Tasavirtalaturi on useemmin ollu 6 volttisilla sähköillä mut toi sun autos on niin uusi et sen pitää olla ns. nykyaikainen eli vaihtovirralla varustettu :eek: hah :eek: vaihtovirralla, onpa kauhee sana :rotfl:
     
  9. Lerssinen

    Lerssinen Gearhead

    Onhan mullaki vaihtovirtalaturi jo herran vuonna 62 8)
     
  10. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Ok, ihmettelin vain tuota ulkoista lataussädintä. Amerikkalaiset oli näköjään tässäkin asiassa edellä, jos kerran Euroopassa tapeltiin vielä tasavirtalaturien ja hajoilevien kollektoreiden kanssa 70-luvulla.

    Missä mahtaa sijaita alunperin Horn Relay? Tuossa vehkeessäni ei tunnu moista olevan, vaan äänimerkille on vedetty erillinen piuha erillisen napin kautta suoraan akulta. Ratin kehähän maadoittaa Horn Relayltä tulevan johdon, joten kehän käyttäminen ei onnistu jos virta otetaan suoraan akulta. Vasemman etulampun takana on pieni 2 sulakkeen sulakerasia, josta lähtee johto valoreleelle. Toinen natsa on tyhjillään.

    Valotkin on tosiaan releytetty, Vaihdettu H4-umpiot. H4:sia ei varmaankaan ole järkeä kytkeä ilman relettä, eri asia olisi sitten sealed beamit...

    Mitä ovat ja missä sijaitsevat kytkentäkaaviosta löytyvät "Pocket panel, left & right", sisävalojen kanssa samassa piirissä EDIT: ominaisuus onkin vain convertible-malleissa.
     
  11. JR

    JR Gearhead

    Kuulostaa aivan liian järkevältä. Elämässä pitää olla jännitystä! :D
     
  12. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Olisiko kenelläkään kuvaa alkuperäisestä tunkista? En mitenkään keksi kuinka auton saa tunkattua ilmaan mukana tulleella puskuritunkilla ja epäilen sen olevan väärää mallia. Puskureissa on pienet viisteet reunoissa, mutta tunkkini ei kyllä sinne väliin taivu.
     
  13. JR

    JR Gearhead

    Puskuritunkki se alkuperäinenkin on. Owner's manualissa oli ainakin käyttöohje. Kuten taisi olla takaluukussa olevassa tarrassakin?

    Sehän pelaa niin, että se iso mötikkä tuetaan puskuriin ja aletaan veivaan. Taisi siinä olla joku lärpäke mikä meni sinne puskurin allekin, että sai sitten nostettua.

    Pikainen googletus löysi auttavan kuvankin...

    http://www.foundationpc.com/cars/1962ken/62jckins.jpg
     
  14. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Kiitos kuvasta, se selvitti asian. Oma puskuritunkkini ei ilmeisesti ole oikean lainen, koska puuttuu tuo iso mötikkä joka tulee puskuriin. On mahdollista, että lärpäke olisi jopa irrotettava ja omastani hävinnyt.
     
  15. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Missä sijaitsee alunperin radion kovaääninen? Kojetaulun päällä keskellä on ritilä, mutta sen sisäpuolella ei ole minkäänlaisia kiinnikkeitä kaiuttimelle.
     
  16. kinde

    kinde Gearhead

    Moro . Ei ole tainnut radio kuulua varusteisiin. Kovaääninen tulee kiinni niillä pienillä peltiruuvilärpäkkeillä kojetauluun.ÄH , siis ne lärpäkkeet on ollu siinä kajarissa.
     
  17. RAAKA

    RAAKA 1st gear

  18. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Kyllä on.
    Löytyykö muuta mielenkiintoista kyseiseen kulkineeseen?
     
  19. Keke

    Keke 3rd gear

    Alkuperäinen kaiutin sijaitsee mainitsemasi ritilän alla. Kaiuttimen koko on 4x10 tuumaa johon kiinnitetään asennuskaulus, joka taas kiinnittyy kojelautaan kahdella mutterilla (ilmasuulakkeiden vierestä löytyy pultit). Kuva löytyy kauluksesta jos on tarvis.
    Radio on lisävaruste, malliltaan Dart All Transistor, model 237.
     
  20. Keke

    Keke 3rd gear

    Torven rele sijaitsee edestä katsottuna torvien vasemmalla puolella, konepellin stopparikumin alapuolella. Se jää hieman piiloon lokasuojan tuen alle.
     

Kerro tästä muillekin!