laakerien valintaa; käsitteistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala67, 16.11.2005.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    konetta pitäisi ryhtyä kasaamaan, melkein vakiota letukan pikkulohkoa.

    sitä vain ihmettelin kun kuolailin tossa summitin sivuja ja osia mitä ostaa että onko vastaavaa hyötyä ostaa "Nascar" oppiset runkolaakerit, niitä on pääsääntöisesti (clevitellä) "N" ja "P"- laakereita.

    Onko näillä ominaisuuksilla YHTÄÄN mitään merkitystä, jos konetta ei tulla missään tilanteessa kierrättämään yli 6000rpm?

    Missä tapauksessa laakereissa on hyvä olla noita grooveja 180 tai 360 astetta...? Työntöntankojen laakeripinnoissa ei niitä grooveja aina ole.

    esim. mitä tarkoittaa:

    -higher tai medium eccentricity

    --high crush factor

    -built on steel backings with extra-thin overlays, to prevent overlay fatigue

    -are made without flash plating for better seating

    -enlarged chamfers at the sides for greater crank-fillet clearance


    Kiitos gurut!
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muusta en tiiä mitään, mutta ennen maailmassa sanottiin vain Clevite 77 ja koko laakerihomma oli siinä. Onkos ne nykyään Michigan 77 nimellä?
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mun nähdäkseni tollasen tavallisen moottorin pitäis vallan hyvin pärjätä ihan vakiolaakereilla. En oo mikään laakeriasiantuntija, mutta sillä uhallakin, että oon väärässä laitan jotain käsityksiä noista termeistä.
    -higher tai medium eccentricity
    Tää liittyy laakerin muotoon, laakerihan on aina soikea, siis ei tasapaksu, eli saumakohdassa on enemmän välystä kun pystysuunnassa. Toi liittyy siihen määrään mikä paksuudessa on eroa ja sillä komepnsoidaan ton pesän venymistä.


    --high crush factor
    Tää liittyy siihen, kuinka tiukkaan laakeri puristuu pukkiaan vasten, eli laakerit on vähän pidempiä kun puolet ympyrästä (ne on pidempiä aina, mutta kuinka paljon).


    -built on steel backings with extra-thin overlays, to prevent overlay fatigue
    Laakerissa on "terässelkä" joka on pinnotettu ohuilla laakerimateriaaleilla

    -are made without flash plating for better seating
    Tää on joku pinnote, mutta en tiedä onko etu- vai takapuolella.

    -enlarged chamfers at the sides for greater crank-fillet clearance
    Nää on laakerin reaunalla olevia viisteen kokoja, ralliakseleissa voi kaulan reunan pyöristyksen säde olla suurempi kun vakioissa, jolloin vaatii viistettä laakerin reunaan.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    laakereita on myös pehmeitä ja kovempia,pehmeitä käytetään yleensä moottoreissa joita avataan useammin, eli kuluvat helpommin,(liikuvat kullu vähemmän ja laakerit enemmän ja niissä pehmeemmissä on enempi kuparia ja ne johtaa paremmin lämpöä, ja maksovat kolmekertaa enemmän kui tavalliset
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kiitosta vaan selvennyksistä.
    tämmöisiä arvauksia sain moottorinrakentaja-kaveriltanikin. samaan suuntaan viittaa. eli arkiautojen tapauksissa paras vaihtoehto on ihan tavalliset clevite/michigan/danataikukasennytomistaakaan- 77-sarjan laakerit. Opinpahan taas kuitenkin uutta...

    ---

    --high crush factor : tarkoittaa laakeriliuskan muokkautumista, kun kiristetään momenttiin ja kun ajon aikana tulee rasitusta. Mitä korkeampi kerroin, sitä paremmin laakeri pitää muotonsa kiristyksessä ja rasituksessa.

    -built on steel backings with extra-thin overlays, to prevent overlay fatigue :tehty teräsrungolla ja erikois-ohuilla kerroksilla ehkäisemään kerrosten väsymistä. Laakerissa heikoin osa on liukupinta ja sen alla olevat tartuntakerrokset. Mitä paksumpi on runko ja ohuemmat liuku- välikerrokset, sitä paremmin laakeri kestää väsymistä, mutta on herkempi lialle.

    -are made without flash plating for better seating :flash on erittäin ohut (muutaman um:n) suojakerros, joka on liukupinnassa ja joidenkin laakereiden taustapinnoissa. Kun tuo ohut pinnoite on pois, niin laakeri "istuu" paremmin pesään asennuksessa.

    -enlarged chamfers at the sides for greater crank-fillet clearance : suurennetut viisteet laakerien kyljissä mahdollistavat käytön akseleissa, joissa on suuremmilla sätyeillä olevat pöyristykset.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Itse kyllä luottaisin noihin Mopemanin kommentteihin.

    Tietäjät opastivat että turbo-mottoriin pitää laittaa paremmat laakerit, johtuen suuremmista puristuspaineista etenkin pienemmillä kierroksilla (kun voitelu ei vielä ehkä ole paras mahdollinen). Kai sama pätee suuripuristeisia moottoreitakin, mutta kyseessähän taisi olla ihan normaalikäyttö.
     

Kerro tästä muillekin!