lämmitettävä lambda tunnistin TBI ruiskuun?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja arttu, 16.12.2007.

  1. arttu

    arttu Gearhead

    Aloha.

    Onkohan hyötyä laittaa esim.4-johtoinen happitunnistin 4.3 TBI V6:seen. Joku ns.yleismalli esim.Walkerilta tms.

    Siis auttaako se siirtymään "open loop" tilasta "closed loop" tilaan yhtään nopeammin TBI:ssä?
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    "Yhtään" ehkä, mutta ymmärtääkseni ei niin paljon, että siitä olisi mitään käytännön hyötyä.
    Jamantilta hommasin sitten mallikohtaisen anturin ja hyvin toimii. Kulutuksessa näkyi eroa vanhaan, vaikka mitään käyntihäiriötä ei vanhallakaan ollut.

    Jamantilla on tuossa sivussa mainos ja sieltä löytyy yksijohtoiselle anturille hinta. Suosittelen, hommat toimi todella hyvin.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tiedä nopeuttaako se tuota siirtymää kuinka paljon kun ECM huomioi myös koneen lämpötilan jossakin määrin siinä ohessa ennen kuin vaihtaa tuota tilaa,mutta toisaalta kyllähän lämmitettävä tuottaa signaalia nopemmin ja tasaisesti.

    Ei siitä haittaakaan ole ja peltisarjoja käytettässä lambda saattaa olla aika kaukana koneesta ja lämpötila ei ole välttämättä tasainen.
    Lisäksi useampijohtoisissa on erillinen maa johto jolla taataan kunnon maadoitus...lambdan runko - ecm maa ja sen kun vetää samaan pisteeseen johon ECM maadoittaa tuon signaalin,niin eipähän tule suurta virhettä pieneen jännitteeseen...(vain alle 1.0V).

    Esim. BOSCH LSH-25 on hyvä nelijohtoinen lämmitettävä ja toimii hyvin vakion tilalla... FMI myy tuota 95.00eur.

    Itellä ollut tollanen vuosia ja en vaihtaisi tavalliseen,mutta kukin tekee tyylillään.
     
  4. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Kiitoksia SPORT TRUCKille. Olen suunnitellut lämmitettävän lambdan hankintaa juurikin peltisatsien tulevan vaihdon takia. Kiva saada tieto juuri oikeasta osasta ja sen hankintapaikasta :D
     
  5. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Tuli tutkittua tätä hommaa ja ainakin löytämieni tietojen perusteella tuo LSH-25 on vakiolambda mm. BMW Z4:ssa. Tuo suomalaisen putkan hinta on erittäin kilpailukykyinen tuolle lambdalle, joten pitänee tilata pois ja kokeilla.
     
  6. rasse

    rasse 1st gear

    Ei auta yhtään siinä että siirtyisi nopeammin "closed loop" tilaan koska se tapahtuu automaattisesti 120 sec kuluttua. Tullut monesti todettua tolla läppärin avulla kun olen seuraillut data tiedon muutoksia eri antureilla.
    Tuon 120 sec kuluttua aletaan sitten ottamaan tietoa noilta eri antureilta ja käyttämään niiden tietoa hyväksi. Ennen sitä toimitaan ECU:lle syötettyjen perustietojen mukaan....
    Lämmityksestä on vain se hyöty että saadaan nopeammin oikeaa tietoa tuolta happitunnistimelta. Oikealla tarkoitan sitä että on ns. tarkempaa/todellista tuo tieto kun anturi on ns. normaalilämpöinen
     

Kerro tästä muillekin!