laikka-avo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja welran, 22.12.2004.

  1. welran

    welran 1st gear

    kertokaa kaikki konkarit ja muutkin asiasta jotakin tietävät, että mitä ihmettä pitäis ottaa huomioon kun surauttaa katon paremmille metsästysmaille. mitkä on herra katsastussedän kiinnostuksen kohteet, ja mitä muuta kannattaa ottaa huomioon, tarviiko tehä jotain idioottimaisia lujuuslaskelmia, ja miten esim. mallit joita ei koskaan ole avoina valmistettu. myös kaaren pakollisuudesta, sijoituksesta, vahvuudesta yms. sais kertoa. yleensäkin kaikesta asiaan liittyvästä....
     
  2. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    nykyään asia meneepi silleen että,pitää vahvistaa mm.tuulilasinkarmi, helmat(esim. palkkia helman sisäpuolelle)ja poikittaistuki hattuhyllyn alle niin kaikki saa piloon ja siistiks.Luvat pitää anoa AKElta ja paskinta siihen tulee turvakaari(Etelässä ei onnistu vastaavat jutut yhtä jouhevasti kun pohjoisissa)Mitäs värkkiä tekemässä avoks?
     
  3. welran

    welran 1st gear

    en oo vielä mitään tekemässä, mutta oli mielessä b tai c body pilata. joskus tossa keväällä tai kesällä meinasin tommosta alkaa pakertaan, ja näin etukäteen vähän infoa kaipailisin. pitääkö tohon lupahakemukseen laittaa kenties jotain faktaa , tuskin kuitenkaan ilmoitus että tämmösen tekisin riittää. mites sitten ovimäärän muutokset yms. ja noi vahvikkeet, miten mitataan riittävä vahvuus esim lasinkarmissa tai helmassa? vai meneekö ne pärstäkertoimen mukaan (sit saattaa olla ongelma...).
     
  4. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    joo karmista,helmoista ja poikittais tuesta oltava lujuuslaskelmat, jotka helpoin teetättää insinööritoimistolla.Hintaa en tiedä kun en oo (vielä)tehnyt yhtäkään laikka-avoa mut kannattaa tehdä vimosen päälle niin ei ainakaan tuu ongelmia.Mul olis tiedos yks -65 valiant (500e) ja siitä voi tinkiä vielä!rullaava mut tosi ehjä,täl hetkel sisällä säilössä
     
  5. welran

    welran 1st gear

    ei taida olla vielä tarvetta uudelle projektille, fury syö nyt ylimääräsen rahan. keväällä sitten kun ton saa liikkeelle (toivottavasti), voi taas miettiä näitä uusia metkuja. alustavaa infoa keräilen. taitaa muutenkin toi a body olla tohon projektiin vähän alamittanen... mutta edelleen tietoa, tietoa, sitä kaivataan. mitenkäs sitten määritellään toi "riittävä" lujuus?
     
  6. Anssi

    Anssi Gearhead

    Mikä on vaikeampaa etelässä? Lupien saaminen AKE:sta vai? Jos on luvat, niin konttorillakaan ei hirmuisesti ole nurisemista..

    Ihmetyttää nuo "tiedot" lujuuslaskelmien tarpeesta... Eli mistä nämä tulee?

    Minäkään en ole koskaan tehnyt ns. "laikka-avoa", mutta tein peltikorisesta neliovisesta umpiautosta kaksiovisen avoauton muovikorilla rungon lyhentämisineen kaikkineen, eikä sen lupahakemukseen tullut yhtään lujuuslaskelmaa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Mikä on vaikeampaa etelässä? Lupien saaminen AKE:sta vai? Jos on luvat, niin konttorillakaan ei hirmuisesti ole nurisemista.."

    Voi tulla vaikeampaa siksi, että konttorilla ei ole suurehkon asukasmäärän ja yleisen välinpitämättömyyden vuoksi aikaa eikä haluakaan hoitaa vähänkään vaikeempia asioita yhtä sutjakasti kuin jossain tuppukylässä, jossa kaikki tuntee toisensa. Eipä etelässä paljon muutenkaan toisten ropleemia omiksi oteta ja turhan päiten ketään autella, mutta pikkukylissä on vielä vähän toisenlainen meininki.


    "Minäkään en ole koskaan tehnyt ns. "laikka-avoa", mutta tein peltikorisesta neliovisesta umpiautosta kaksiovisen avoauton muovikorilla rungon lyhentämisineen kaikkineen, eikä sen lupahakemukseen tullut yhtään lujuuslaskelmaa."

    Kyllä se pitää aina osata todentaa, että auto ei muutu muutoksessa vaaralliseksi, eli jäykkyys sun muut mielenkiintoiset tekijät säilyy ja kärry jää turvalliseksi kaikista muutoksista huolimatta.

    Jos ostit ton lasikuitukorin valmiina ja kasasit se rakennusohjeiden mukaan, niin eiköhän siinä tullut nuo laskelmat tehdyksi jo valmistajan puolesta. Laikkaamisessa voipi olla vähän eri juttu.
     
  8. Anssi

    Anssi Gearhead

    Höpö höpö. Konttorit hoitaa hommansa ihan ihtä lailla molemmissa "päissä" maata. Kokemusta on.

    Aivan. Sehän on selvä. Minä kyseenalaistin niiden lujuuslaskelmien tarpeen.

    Minkä sarjan? Minkä rakennusohjeiden? Meinaatko, että muovikorin "lujuuslaskelmat" (joita tuskin niitäkään on) riittäisi minkä tahansa rungon päälle laitettuna koko auton lujuuslaskelmiksi :rotfl: Nimetön voisi nyt vähän ottaa selvää asioista..

    Tässä projektissa ei ollut mitään sarjaa. Kyse oli käytännössä uuden rungon rakentamisesta (tietysti vanhaa pohjana käyttäen) ja muovikorin sovittamisesta siihen. Muutokset ihan pikkusen eri luokkaa siihen verrattuna, että otetaan katto pois ja vahvistetaan sitten vastaamaan katollista versiota. Kaveri teki kuppelista vastaavalla tavalla avon, mutta siihen ei edes tullut jonkun toisen tekemää koria, vaan tyyppi väänsi sen itse alumiinista. Ei lujuuslaskelmia. Jos AKE ei vaadi tämmöisiin projekteihin lujuuslaskelmia, niin on aika outoa, jos se ne vaatii katon laikkaukseen.
     
  9. makke

    makke 1st gear

    Noi lujuuslaselmajutut on aikas kummia! Meinaan aikoinaan vuosia sitten olisin tehnyt lopputyönä tekussa yhden autoni avomuutoksen ja homma koulussa töppäs siihen, et se on mahdotonta toteuttaa. Kommentiksi sain, että mistäs otat alkuperäisen rakenteen lujuuslaskelmat! Kyllä ne voi itse laskea suunnilleen, niin olen kyllä yhden autoni kohdalla tehnytkin, mutta silti kaikki on vain arvuuttelua.
    Tulevan rakenteen lujuuslaskelmat voi toki tehdä helpostikin kun asian osaa. Omastani laskin puolessa tunnissa. Mut mitä se kertoo? Tossa hommassa pitää ottaa niin monia asioita huomioon, että metsään menee nyt varmasti suuntaan tai toiseen.

    Ja turvakaaresta... Joko tuulilasinkehys alkuperäistä avoa vastaavaksi. Toinen vaihtoehto on ns. "kantokahva" keskellä autoa joka kyllä pilaa koko pelin. Kolmas vaihtoehto on etupenkkien mukaan tehdyt kaaret. Ne saa sit hukatuksi penkin muotoihin ja jopa verhoilluksi osaksi penkkiä.

    Itse ratkaisin asian siten, että vahvistin koko itsekantavan korin siten, että vaikka tehty 4d:stä 2 d:ksi, niin jos mistä vaan kulmasta autoa nostaa, niin ovet toimii aina kuin kassakaapissa. Silti auto elää ajossa vähän. Tuntee kun laittaa sormen ovenrakoon, tuo eläminen on 2-4 mm luokkaa. Ja se tarvii olla tai koppa väsyttää itsensä pitkässä juoksussa jos on "yhtä puuta".
    Niin ja se leima... ei paljoa ole vielä kiinnostanut kun siirtolupia on saanut nille muutamalle päivälle kun autoa kesässä ajaa. Ei huolta ja silti itse tietää, että auto on varmasti turvallinen. Kuka nyt niin hullu olisi, että itselleen rakentaisi surmanloulkun? :eek:
     
  10. Anssi

    Anssi Gearhead

    Tämä turvakaaren rakentaminen osaksi penkin rakennetta voisikin olla fiksu vaihtoehto monessa tapauksessa. Muistaakseni sen kaaren korkein kohta pitää olla vähintään 85cm istuimen "perspinnan" yläpuolella selkänojan sunnassa mitattuna. Lisäksi kaaressa pitää olla vinotuki, joka puolestaan pitää olla yläosastaan kiinnitetty pääkaareen enintään 10cm pääkaaren korkeimmasta kohdasta alaspäin. Nämä mitat on nyt mun muistikuvia, joten ne kannattaa tarkastaa ennen kuin lähtee tekemään..

    Vielä lisäksi pitää muistaa, että turvakaari pitää olla hitsattu tai pultattu auton runkoon kiinni. Penkin säädöt voi siis jossain määrin unohtaa :)
     
  11. makke

    makke 1st gear

    Fiksu toteuttaa senkin siten, että liitoskohdissa on tukeva rauta joka kiinni korissa. Mut silti hahlo jossa kaari pääsee liikkumaan penkin mukana. Sit vaan vaikka räikkäavain hanskalaatikossa kun penkkiä säätää ja vetää turvakaaren osaksi koria. Hiukan se aikaa vie, mutta so what. Tis sit laittaa kiristyssysteemiksi pikalukoilla olevat vipuavaimet, sellasia saa tarvikkeenakin ja silloin on aina väännin paikassaan eikä tarvii mitään ylimääräistä.

    Itse teen seuraavaan avooni turvakaaren joka on piilossa ja laukeaa auki kun auton kallistuskulma muuttuu liikaa. En tiedä meneekä se konttorilla läpi, mut luulis kun sellanen kelpuutetaan esim. BMW:n sporttiavossa.
     
  12. Anssi

    Anssi Gearhead

    Erinomainen idea! Saadaanpahan ainakin penkkiä eteen ja taakse. Oletko muuten kysynyt, että sallitaanko tuommoinen ratkaisu, kun pykälissä muistaakseni lukee, että kaaren pitää olla kiinteästi rungossa/korissa? Mulle toi kyllä kelpaisi hyvin, mutta onko vaaraa että tulee tulkintaongelmaa tuon "kiinteyden" suhteen?

    Tämmöinenkin olisi oiva ratkaisu. Miten meinasit toteuttaa ton ponnahtamisen? Tuleeko jollain viritetyllä jousisysteemillä? Mitenkäs se vinotuki? Olisiko muuten niin, että sen vinotuen voi jättää pois jos voi todistaa, että kaari on tarpeeksi tukeva ilmankin. Sen osoittamisessa olisikin sitten paikallaan se lujuuslaskelma. Siinähän on kaksi helposti mallinnettavaa rakennetta joiden lujuuksia pitää vaan verrata.
     
  13. makke

    makke 1st gear


    Niin, mä en jaksa uskoa että vastassa olis niin idiotti tarkastaja joka ei ymmärrä, että momenttiin kiristetty pultti on ihan yhtä tiukassa on se sitten pyöreässä reiässä tai pitkittäisessä hahlossa. Ei se siitä mihinkään karkaan varsinkin jos on kruunuprikka alla. Mut vaatiiko toi ajatus VTT:n tarkastuksen? Mut luulis vertaiölukohtia löytyvän teollisuudesta, sillä vastaavia ratkaisuja on ties missä kriittisissä kohteissa.


    Täs on se ongelma et se tarviii toteuttaa siten, ettei takaistujat ole kohta päättömiä. Mut sekään ei ole ongelma, vaan se, että saa tarkastajat vakuuttuneeksi. Mut kun kopsaa melkein ykas yhteen BMW:n systeemin ja käyttää sitä vertailuna, niin luulis sen kelpaavan.
    Mut nää on vaan spekulointeja, ja mitään varmaa en uskalla sanoa kun en ole testannut kuinka niihin suhtaudutaan.
    Jolku senkin varmaan joskus koittaa?
     
  14. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    Anssi:millos teit noi muutos työt? :eek: sitä vaan kun laki muuttuu kummiskin aina silloin tällöin.Faijan kaveri Ake:lla duunis ja siltä aina silloin tällöin kysästään mitä nut mieleen juolahtaa :rotfl: niin kuin noita kylkiputki juttuja josta aihetta jossain täällä.
     
  15. welran

    welran 1st gear

    no niin, johan alkaa tietoa satelemaan... :) ei muuta kuin lisää vaan.
    kuinkas toi jäykkyys ja muut nyt sitten konttorilla todetaan, onkos toi se legendaarinen vääntymiskoe puskurista vai mitä. kaariko sitten min 85 cm persiistä ylöspain, ja onkos sen paikalla mitään väliä, onko etu- tai takapenkin kohilla tai karmissa, ehkä jopa kontin päällä :eek:
    kuitenkin kiitti jo näistäkin tiedoista, mutta paljon tarvitaan lisäinfoa.
     
  16. Anssi

    Anssi Gearhead

    Auto valmistui viime kesäksi. En ole kuullut, että jossain vaiheessa sen jälkeen olisi tullut suuria muutoksia näihin korimuutosten teknisiin vaatimuksiin liittyen. Aika tarkkaan pyrin kuitenkin seuraamaan mahdollisia muutoksia seuraavaa projektia silmällä pitäen :wink:

    Kysyppäs siltä faijasi kaverilta, että millon saadaan tehdä autoja ilman yhtä kanta-autoa ja pelkoa prosenttipeikoista :D
     
  17. valsu67

    valsu67 1st gear

    ei tarvii lupia anoa mistään,jos mallia on saanut avona,pelkkä muutoskatsastus...
    itse toimin näin:soitto maahantuojalle,eli arolle tässä tapauksessa,sieltä sain laput missä ilmeni että on saanut avonakin tehtaalta,ja että samaa alustaa ja "runkoa" käytetty molemmissa...eli ei olisi tarvinnut periaatteessa vahvistella...mutta pakkohan se on,muuten katkeis koko toosa...eli takaovet osaksi kylkeä,tuulilasinkarmi tehtiin kokonaan uusiksi putkesta,helmoihin auton sisäpuolelle pitkittäis palkit,apurungot yhteen,keskitolpat vahvistettiin,ja vielä keskitolpista palkit eteenpäin viistosti helman palkkiin...ja ei tarvinnu mitään laskelmia esitellä,itseasiassa inssi katso vaan laput ja dokumentit mitä on tehty,käytti vaakalla ja sillä selvä,ei edes ajanu tai käyttänyt nosturilla...
     
  18. welran

    welran 1st gear

    no niinn, johan alkoi homma kuulostamaan järkevämmältä. minkäslaiset dokumentit noista tekemistäs muutoksista teit, vai kävisköhän ihan että näyttäs katsastussedälle jotta tommoset tuli näperreltyä.
     
  19. Dropper

    Dropper 1st gear

     
  20. valsu67

    valsu67 1st gear

    no tietokoneella kirjottelin paperille mitä muutoksia tein,ja mihin niillä muutoksilla on tähdätty...kaikki kun on asiallisesti tehty ja rustattu paprulle ni ei oo inssillä itkemistä...samoilla lapuilla ja muutoksilla katsastettiin kaksi laikka-avoa männä kesänä...ja kumpikin meni aivan heittämällä...ja kannattaa melkein etukäteen jo lippujen ja lappujen kanssa käydä esittämässä inssille että mitä mieltä se on,ja jos tarvii jotain lisäselvityksiä....
     

Kerro tästä muillekin!