Lasin hionta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja HELL2, 11.6.2009.

  1. HELL2

    HELL2 Gearhead

    Onnistuuko tommosen laminoidun lasin hionta kotioloissa ilman halkeamispelkoa? Teetätin lasit tarkkojen sapluunoitten mukaan ja silti olisi tarve vähän hipistellä nurkkia. Lasiliikkeessähän tuo tehdään semmosella nauha/vesihiomakoneella mut onko joku hionu talliolosuhteissa?
     
  2. Pb

    Pb 1st gear

    Laminoitavista lasileikkeistä hiotaan terävät särmät pois nauhahiomakoneella kuivana (ainakin vielä viime vuosituhannella) eli pitäisi onnistua. Kokeile vaikka harjoituskappaleella ensin.
     
  3. lopata

    lopata 1st gear

    kokemukseni laminoidun lasin hionnasta on seuraava,omistin joskus chevi 55 johon teetin lasit,asennus vaiheessa huomasin vänkärin oven lasin olevan 5mm liian leveän?? hyvien neuvojen avustuksella hionta hommiin. ohut paperi ja vesi toimivat hyvin asiallinen siisti jälki,mutta liian hidas edistyminen sai miettimään muita vaihtoehtoja,rälläkkä ja virsikirja oli varteen-otettava vaihtoehto,ei muuta ku hommiin työ eteni huomattavasti nopeammin ja helpommin,3mm hiottuani päätin pitää kahvi-tauon kahvihuoneessa istuessa kuului hallin puolelta räjähdys,lasi oli tuhansina murusina. jälkeenpäin kuulin että lämmönvaihtelu sai lasin hajoamaan mut kun rälläkkä ja vesi ei mielestäni sovi yhteen.niin että vähäiset hionnat mielestäni voi suorittaa ohuella paperilla veden kans.
     
  4. HELL2

    HELL2 Gearhead

    Tuo on varmaan ollut sit karkastu lisäks koska murusiksi hajosi. Näihin mulla tulee kait vain halkeamia...tai siis ei oo vielä tullu..oon varovasti pyyhkässy rälläkällä fiberlaikalla ja aika hyvin(kopkop puuta koputan tääl)onnistuu mut tarpeet onkin aika pieniä pyöristyksiä ja tasoituksia.
     
  5. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    rälläkällä hiekkapaperilaikalla on tullut hiottua tuulilasista tehtyä kolmio ikkunaa ilman vettä. aikaahan siinä meni mut sattuipahan sitä olemaan.
     
  6. seppä

    seppä 1st gear

    Kokeilkaas työstää lasia vedessä,silleen et koko lasi tai lasiesine on vedessä.
    Voi porata ja hioa kun käyttää paineilmatyökaluja,viilakin puree hyvin ja peltisakset eikä hajoo lasi.
     
  7. hillbilly

    hillbilly 1st gear

    Kyllä se lasin hiominen kotona onnistuu ja leikkaaminenki.laminoidun lasin meinaan.

    joskus ko chopattiin velipojan kans 73:n dartti, ni ei siihenlasia uutta ostettu. Tuulilasi chopattiin kans itte.

    Leikkaamaan pystyy rälläkällä ja millin kivellä, sillon tullu mieleenkä et olis ohempiaki millä luanais varmaan paremmin.Lasi täytyy vaan tukea sillai ettei ole mihenkä suuntaan pännissä, eikä sitä leikata samalla syötöllä ko 6mm:n pelliä :D

    suojaklasei kantsii varmaan käyttää. 8)
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jaa, oliko karkaistu lasi? Kuulostaa aika hurjalle alkaa rälläkällä sitä sahaamaan, kun tuppavat kilahtaa murusiksi aika pienestäkin terävästä iskusta ja niitä iskujahan moinen laikka tekee aika tiuhaankin :eek:
     
  9. hillbilly

    hillbilly 1st gear

    alkuperäsessä kysymyksessä oli kyse laminoidusta lasista.

    Enkä usko et mikään lasifirma enää tai luulen, et edes saa tehdä tuulilasia joka "räjähtää" kuskin lärviin?
     
  10. studio57

    studio57 Gearhead

    onkos kukaan hionut laskin pintoja poistaakseen noita naarmuja.. joskus tuli taivaskanavilta ohjelma jossa hioivat paperilla ja tahnoilla ikkunoista uuden veroisia...
     
  11. Jufe

    Jufe 1st gear

    Lampun laseja on tullut joskus hiottua testimielessä. Kokeilin sitä samoilla metodeilla kuin esim teräksen kiillotusta. Loppuhionta vesissä ja kiillotus autosolilla. Lopputulos uutta vastaava. Tämän kokeilun perusteella voisi "periaatteessa" toimia tuulilasiinkin...
     
  12. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    ilmeisesti jollain onnistuu joo ,lueskelin täälä oodeella jonkun hepun kirjoituksia joka entisöi jotain jaguaria ja päätyi kiillottamaan tuulilasin.

    ja kehui et onnistui hyvin, en oo vaan löytänyt sitä topikkia enää, ja harmittaa kun tarttis kans omasta autosta lasi kiillottaa.
    jos jollain kokemuksia niin kertokoon....

    on varmaan joitain muitakin konsteja, aikanaan ostin audin saksasta ja katoin et ei oo hiekkateitä nähny kun oli lasi ihan kuin uusi ja ajettu 230tkm, no meni muutamia kuukausia niin jo paljastui joku kikka kolmonen ja näytti tuulilasikin ikäiseltään :rotfl:
     
  13. freeride

    freeride Gearhead

  14. HELL2

    HELL2 Gearhead

    Hienosti tehty projekti ja sivustot tuossa jaguar linkissä.
    Joo nuo sovitushionnat onnistui mulla ihan ok rälläkällä ja fiberillä. Kevyellä kädellä tuo on kuiteskin tehtävä ja silleen että hiontasuunta on lasin kanttia päin. Pariin kohtaan tuli semmonen pisama eli lasin laitaan pieni lovi joka saattaa olla tulevaisuuden halkeamissa lähtöpiste. Toisaalta lovia oli muutama lasi-liikkeenkin tekemissä reunoissa joten aika näyttää...
     
  15. bootsi

    bootsi Gearhead

    Tärkeintähän tuossa on se lämmönvaihtelu...

    Lasi vetelee ihan kuin peltikin... mutta sen seurauksena on halkeaminen tai totaalinen hajoaminen, riippuen siitä onko lasi karkaistu vai ei.

    Maltti on valttia ja vesi jäähdyttää mukavasti.

    Töissä leikkaan betonia timanttilaikalla (vettä mukana) ja joskus kun sattuu ikkuna eteen tulee leikattua lasiakin ihan surutta.. :rotfl:
     
  16. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Olen kanssa ajatellu umpion hiomista jollain,kun sierraan ei enää saa uutta etuvaloo. Heijastajat/tiivisteet sais mut ei lasia..
     

Kerro tästä muillekin!