lauhdutinputki poikki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 9.10.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    leli meni lootasta öljyn lauhdutin putki poikki mistä saa uusia
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yhdessäkään lootassa ei ole lauhdutinputkia. Jos jäähdyttimen putkea meinaat, niin osta tarvikeliikkeestä uusi, tee itse korvaava tai vaihda tilalle letkut.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    missähän noit lootan päähän tulevat kartiot saa tehtyä onko samat ku jarruputkis
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitos selvennyksestä! KUKAAN ei olisi muuten ymmärtänyt mistä puhutaan. Suurkiitokset tästä!

    Meikäläisen laatikossa menee tästä lähtien, vain ja ainoastaan, LAUHDUTINputket suoraan LAUHDUTTAJAAN.

    Vedinpä taas herneet mutta tämä taitaa olla sama nimetön kirjoittamassa tätä samaa jäähdyttäjä ilosanomaansa jokaisessa topicissa, jossa puhutaan ko. aiheesta.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo joillain on näköjään pipokireällä voiko täällä kirjoittaa esim ratti vai pitääkö olla ohjauspyörä perkele vastaa nyt vitun jäähdytin mies tohon
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Rattihan voi tarkoittaa esim. sellaista suppiloa, jonka avulla kaadetaan nestettä pieneen reikään. Ja sitten perään kaikkien rakastama :soosoo:
     
  7. hansa

    hansa 1st gear

    JOO. Tosiasiassa vaihteistolla on jäähdytinputket mutta 90% puhuu lauhdutinputkista. Kaikki kai kumminkin ymmärtää mistä on kyse!!!
     
  8. makke

    makke 1st gear

    No se on kyllä tratti. :wink:

    No kyllähän muakin tällasta ton alan entistä ammattilaista harmittaa lauhdutin sanan käyttö jäähdytyksen yhteydessä. Lauhduttamisella ja jäähdytämisellä kun onkuiteskin vissi ero. Mut pakkohan se on ollut alkaa sulattamaan tuon täysin väärän termin käyttö. :(
     
  9. hansa

    hansa 1st gear

    lauhduttimessahan jäähdytetään höyry. Ei nestettä:heh heh. Tratti on tratti. Makke Taidat olla ilmastointi tai teollisuus äijä kun tiät mistä puhutaan
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nuita putkia voit käydä teettämässä jossain autokorjaamossa. Niillä on pelit ja vehkeet. Aikanaan teetin jarruputket taakse ja maksoi 100 markkaa.

    Olds 350
     
  11. makke

    makke 1st gear

    Putki ja letku on kovasti eri juttu. Jarruputkia tekee nyt melkein paja kuin paja, mut noita kumiletkuja joissa prässätyt teräspäät ei tee juuri kuin ilmastointialan- tai hydrauliikka-alan erikoisliikkeet.
    Vai onko kyseessä teräsputki? No vaikka olis sellainenkin, niin yleensä niissä on helmiliitoksella olevat päät ja niitä ei tehdä jarruputkityökaluilla. Ja toisaalta putken halkaisijakin on tyystin eri luokkaa.
     
  12. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Niin jos se aski on GM:n turbohydramatikki ne putkilähdöt on muistaakseni 3/8" NPT kierteellä arkun kuoressa kiinni. Siitä vaan irti, hydrauliikkafirmaan tms ja saat tilalle ihan just mitkä vaan putket tai letkut ilman niitä typeriä helmiliitoksia jos haluat. Samalla tulee eliminoitua se vaikea tuumakokoinen putki vaihteistolta JÄÄHDYTTÄJÄLLE...
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Nyt menee vähän offtopic, mutta silti...
    Niin.. kantasi termistön käytön tuntemuksessa olisi tullut tietävälle lukijakunnalle selväksi ilman huutamistakin (kapiteelit). Onko se nyt niin vaikea sulattaa jos joku kritisoi tyystin väärän termin käyttöä tuossa asiassa? Esimerkkinä... mitä jos sanoisin, että "vaihdoin syylariin kunnon kaasut talven varalle, nyt ne kaasut kestää ainakin -35 astetta celciusta". Kuulostaisko typerältä?
    Kaasu on kaasu ja neste on neste! Kaasua lauhdutetaan nesteeksi ja nestettä jäähdytetään viileämpään olotilaan. On siis hyvinkin selvää, että öljyn jäähdyttämisessä ei voi tapahtua faasia kyseisessä tarkoituksessa (kaasu muutetaan nesteeksi), vaan öljyn lämpötilaa lasketaan.
    Voi olla, että kun joku ottaa nenilleen väärästä termistä, mutta siitä ei saa ottaa herneitä jos asiasta mainitsee. Mun mielestä asiasta on hyvä mainita, jotta edes TV Shopin yms. mainoksissa rallikuskit osais mainostaa tuotetta oikeilla termeillä. Ja tämän lauhdutin/jäähdytin jutun tajuaminen ei vaadi muuta kuin peruskoulun fysiikan. Eli pitäis olla joka jannun ja mimmin kaalissa jos olis edes halunnut kuunnella mitä se ope kertoi.
    Yleisisvistystä hyvät ihmiset ja ymmärrystä puolin et toisin. :wink:
     
  14. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ehei makke otit asian ihan väärältä kantilta. Kyllä mäkin haluan, että asioista puhutaan oikeilla nimillä. Mun "huutoni" oli kevyttä (ehkä liian piilevää) sarkasmia siitä, että joka ainoa kerta kun puhutaan jäähdyttimistä (ja niitähän kysymykset koskevat huomattavasti paljon useammin kuin lauhduttimia) ja sana lauhdutin eksyy sekaan siitä nousee hirveä polemiikki tällä palstalla. Jopa niin että käy tällä tavalla.

    Minkä takia Overdrivelle ei saada FAQ-osiota jossa olis yleisimmät kysymykset ja vastaukset poimittuna palstalta ilman turhia nimettömien ja rekisteröityneiden välikommentteja? Tollainen systeemi on melkeen jokaisella jenkkiläisella keskustelupalstalla ja sinne lisätään (siis moderaattorit eli valvojat lisäävät) aiheita vasta kun käyttäjiltä tulee pyyntöjä/positiivisia arvioita tarpeeksi.

    Kun haku ei toimi samoja kysymyksiä kysytään turhaan, jopa monta kertaa samalla viikolla. Lisäksi hakutoiminto on hirveän hidas ja palvelimen resursseja vievä verrattuna siihen että olis yksi osio jossa olis paljon FAQ-aiheita selkeillä otsikoilla ja johon vain valvojilla olisi mahdollisuus kirjoittaa viestejä.

    Overdriven kysytyimpiä :rotfl: kysymyksiä, oma subjektiivinen mielikuva:
    -saastelaitteet
    -katin poisto
    -sytkäjärjestys
    -kuminpolttoa piilofarmarilla
    -lisäpenkit stw/van
    -lisää tehoa 225/318/360/305/307/350 koneeseen
    -tuplaputket
    -peltisarjat
    -perä huutaa
    -ei käynnisty
    -ei pyöritä
    -valot kateissa
    -vilkut kateissa
    -vaihteet kateissa
    -mikä vaihteisto
    -6.2d öljyt
    -6.2d öljyt
    -6.2d päästöt
    -5.7d kestävyys
    -6.2d kestävyys
    -lauhdutinputket (=jäähdytinputket) rikki
    -cruise ei pelaa
    -miten maalaan auton
    -kuka maalaisi mun auton
    jne yms!

    Ymmärtänet varmaan että tälläiset suht useasti jauhetut aiheet voisi tiivistää ja välttää turha toisto sekä kysyjien turhautuminen kun samaan kysymykseen ei jakseta vastata n+1:ttä kertaa.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuohon listaan vois lisätä vielä sen iän ikuisen: Mistä lasit? No kuttilasta perkele!
     
  16. makke

    makke 1st gear

    Sorry, en tullut ajatelleeksi asiaa noin päin. :oops:
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo..Ja sit se ikuinen topicci et kunnette maksa sikahintaa mun lintasta niin myyn sen Ruåtsiin...
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Älkää unohtako auto versus skootteri topiccia! Auto muuten on nopeampi.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moi,

    varmaankin jokainen tähän aiheeseen vastannut muistaa, miten nämä asiat ja ilmiöt on kouluissa opetettu, siis jäähdyttäminen vs. lauhduttaminen. Syynsä oikean termin käytön häviämiseen voi olla muunmuassa koulun jälkeinen elämä, jossa noita sanoja käytetään; mm. "ammattilaiset, tuotemainonta etc. joiden indikoititavasta johtuen tapahtuu uudelleenoppimista. "Googlettakaa" esimerkiksi hakusanalla öljynlauhdutin ja ihastelkaa. Sama ongelma koskee monia muitakin vataavia termejä ja ilmiöitä.

    Mutta varsinaiseen aiheeseen liittyen jatkokysymys: vaihteistosta(=loota)
    lähtevän, jäähdyttimeen johtavan rikkoutuneen putken paikkaus noin hätäapuna jollakin keinoin, esimerkiksi kumiletkun pätkällä ja letkunkirstimillä? Vai onko vaihteistoöljyn paine sitä luokkaa, ettei kyseisen esimerkin mukainen väliaikaiskorjaus tai sen yritys tuo toivottua tulosta.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miksikäs kutsutaan kiinteän aineen jäähdyttämistä, kuten tietokoneen prosessorin? Kun jäähdyttävä aine on kaasua ja jäähdytettävä piitä, kuparia ja sen sellaista... :eek:
     

Kerro tästä muillekin!