Lehtijouset, peräntuenta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Vermilion, 6.7.2020.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mikä olisi paras tapa tukea lehtijouset? Polyuretaani puslista huolimatta tuntuu olevan aika levoton/vetelee toi jäykkätaka-akseli.

    Jos tekisi jonkunlaiset tuet auttaisiko se asiaa? Onko joku täällä tukenut lehtijousia?
     
  2. Vermilion tykkää tästä.
  3. GBS

    GBS 2nd gear

    Panhard. Koska luultavasti tarkoitat sivusuunnassa liikehdintää? Tosin sen akselin ei pitäis kauheita liikkuu urtsupuslilla.
     
  4. grantorino

    grantorino Gearhead

    Ei alkujaan hevoskärryyn suunnitellulta jousitukselta pidä vaatia mahdottomia, tuo hytkyminen ja pompotus on ominaisuus.:D
     
  5. Noi poikittaiset ja pitkittäiset tuennat menee usein käsikädessä. Niitä poikittaisia on muitakin kuin Panhard. Watt-linkki, joka voi tehdä kahdella tavalla, wob-linkki, Mumford-linkki ja olisko ollut vielä joku..

    Sen lisäksi sen lehtijousen pään voi asentaa sliderilla.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Että kyllä sen hytkymisen kuriin saa, kun laittaa tarpeeksi erilaista tukea. Mutta moni siirtyy siinä vaiheessa jo kierrejousiin..
     
    Vermilion tykkää tästä.
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    1-lehtinen 60mm leveä 146lbs lehtijousi MK2 escortista jolle on hitsattu paikka Mk1- Caprissa, (orginaali lehtijousi on 52mm leveä ja 60mm ei sinne ilman muutoksia mahtunut). Siihen kun kohdistetaan 650nm vääntöä niin jotenkin tuntuu että se taipuu...

    Sille on ylävakaaja ja panhardtanko jo nyt. Pohdin tuollaista mahdollisesti Caltrack tyylistä tukea tai jotain tuollasta. Nelilinkit on pois laskuista tarvis hylätä takapenkit niitten takia. (hitsata ne kotelot penkkien alle ja sitten ei enään org. penkit kävis, vaikka aika harvoin siellä takana kukaan istuu)

    https://1drv.ms/u/s!Ak0ev910-aPVgYBBGWhFvl4pvNqTXA?e=HOfe3v
    (vahvikelevylliset kuvat on uusimmat modifikaatiot, mutta muuten samanlainen.)

    Katsastus-setä ei tykkää kierrejousista tälläisissä autoissa... joten ne on vähän niin kuin no-no.
     
    Muokattu: 6.7.2020
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  8. GBS

    GBS 2nd gear

    Ok. No juu. Sellainen caveritin tuentatyyli on kyl vissii parasta mitä lehtijouselle voi tarjota. Ite ainakin tykkäsin muuten paitsi niistä alumiinisista etupuslista. Tuo kaiken metelelin hyttiin.
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Sinne ei voi laittaa polyouretaania? Se pitäis auton vielä ns. katuhiljaisena.
     
  10. GBS

    GBS 2nd gear

    Varmaan vois. Mut laitoin ne alsat kun tuli paketis. Vois ehkä kokeilla sorvailla.
     
  11. Ton torque arm tyyppisen tuennan varmaan saisi mahtumaan kardaanitunneliin. Sulla on siihen jo valmiina panhard-tanko jne.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jätät kelluvat lehtijouset (norrat) paikoilleen, niin jousitustyyppi ei muutu. Lisätuentoja kun saa asentaa ihan vapaasti. Näin aikoinaan tehtiin monessa C/D ryhmän katuautossa. :D
     
    Aulis Hämeenkorpi tykkää tästä.
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ai? Puuttuuko ne katsastuksessa esim. Caltrackkeihin? >(Edit: luin väärin siis joo ei mitään)

    Oon ostannu pari vuotta sitten tälläiset varastoon.
    https://www.burtonpower.com/leaf-spring-u-bolt-to-spring-plates-pair-turreted-esc-mk2-mp1216.html

    Noista vois alkaa tekemään jotain Caltrackkiä kun valmiit kitit on isompiin autoihin ja hinnat hirvittäää melkein tonnin maksaa joku kitti muricassa.
     
  14. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Itsellä Calvertin jouset ja linkit lisäsi yllättävän vähän meteliä kabiinissa. Jäykemmän jousen pompotus oli toki arvattavissa. Silti siedettävää auton hengen mukaisesti.
    Asennuksen jälkeen muutaman viikon päästä Calvertin omasta rasvasta huolimatta rupesi jousen etupäät ikävästi narisemaan. Päädyin purkamaan paketin ja laittamaan rasvanipan puslalle. Saapahan ainakin rasvaa sinne minne kuuluu suoraan tarvittaessa. Narinat pysynyt loitolla Teboilin solid nolla rasvalla mikä menee paremmin prässillä pieniin välyksiin.

    https://www.flickr.com/photos/181730766@N05/47972991941/

    https://www.flickr.com/photos/181730766@N05/47972928192/
     
    Vermilion tykkää tästä.
  15. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Sen verran vielä asiasta että vaikka olisi mikä slipperi takapäässä nii todella määräävä sivuttaistukeen ja ohjautuvuuteen vaikuttava juttu on lehtijousen etupään tuenta/nivelöinti. Olen kokeillut panhardi tukea lehtijousien kanssa uusilla vakio kumipuslilla jousen etupäässä ja se oli lähes yhtä surkea kuin ilman panhardia. Saattaa toki olla autokohtaistakin tämä juttu joskus, pelkällä panhardin lisäämisellä ei ihmeitä saa aikaan. Joustavaa kumia kun on lisänä puslan muodossa jousen taipumisen lisäksi muuttamassa taka-akselin suuntaa etunivelpistessä niin ei voi liikoja odottaa. Voiman tuntuahan paska alusta lisää mukavasti, mikä on osallaan juttu sekin harrastuksessa :lol:
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    heh luistoa ja savua saa joo aikaiseksi, tosin sitä varmaan ois vaikka olisi parempi alustakin. 650nm vääntöä varmaan riittää?
     
  17. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Jousitus tai ylipäätään alustan toimivuus on minuakin mietittänyt.
    C 10 70 ssä on sinällään kierrejouset joka nurkassa.
    Näitä voi avustaa hyvillä iskunvaimentimillä mutta millä?
    Olen katsellut esim Rockista eri vaihtoehtoja mutten osaa oikein päättää.
    Pitäiskö olla kierrejousilla ympärillä, hi jackerit, kaasut tai vaimennettu molempiin suuntiin.
    Autosta puuttui kallistuksen vakaajat ja niitäkin on tarjolla erinlaisisa
    Eteen löytyi yksi, nyt lopetettu Eibachin malli mikä kiinnosti hetken mutten uskaltanut tilata kun en ollut varma sopivuudesta.
    Olen hankkinut tehostetun telineessä olevan hammastanko ohjauksen.
    Samoin Cppn suuren jarrusarjan.
    Eteen löytyisi myös putkimaisia tukivarsia mutta kuinka paljon parempia ne ovat alkuperäisiin verrattuna?
    Coiloverit varmaan olisivat hyvä vaihtoehto vaikkakin uudet madaltavat jouset löytyy jo.
    Paino jakautumaa muutan bensa tankin ja akun uudelleen sijoituksella.
    Tehoja moottorista ehkä hiukan yli 300 ja vääntöä sen mukaan.
    Voisin teettää uuden tehokkaammankin moottorin mutta kun en osaa oikein arvioida muuta ajettavuutta, olisiko tehoista mitään sen suurempaa iloa.
    Onko kenellään kokemusta tästä aiheesta?
     
  18. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Paras pidon parantajahan se renkaat olisi. Mullakin BFG radial T/A ihan vaan siks ku ne kuuluu olla ja on makeet. Sutii 80 km/h saakka kunnes pitkä kolmonen lopulta hyydyttää sutimisen :) Mikkihiiri renkailla on kiva lähetellä kun niillä ei sudi juuri ollenkaan. Näitten ameriikan vessojen kanssa olen kovin onnellinen jos ne edes saa kulkemaan suoraan kunnolla.
     
  19. Esaa

    Esaa Gearhead

    Mitenkäs tuo panhartti toimii lehtien kanssa? kun se painaa väärään suuntaan jousen joustoa ajatellen. en muista koskaan törmänneeni ko ratkaisuun, wattinlinkin uskoisin toimivan :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!