Leppäkylkien peräkontti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Max Attack, 15.2.2009.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Minä kanssa tungin vastaavan tyylisen pöydän ja penkit kyytiin. Oli puoliksi ajettua hirttä. -Hyvin mahtui ja vielä tuli ruohonleikkurikin samalla kyydillä. :D
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Niin se bemarikuskikin tais ajatella, joka ei pärjänny lumisella tiellä kun koitti (diisseli) farkkua jättää...
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Mittaamatta väittäisin, että Volvo 740 farkussa korkeus olisi noin viisi senttiä matalampi. Japseissa saattaa eroa olla jopa 10 senttiä, mutta suurin ero on juuri tavaratilan pituudessa ja varsinkin leveydessä.
     
  4. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Aivan, se matala vaikutelma tulee siitä leveydestä.
     
  5. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    En tiedä, kuinka tarkkaa mitoitusta haetaan, mutta perusmalliseen leppäkylkeen mahtuu 120cm runkopatjasänky ja siihen sängylle kaks aikuista immeistä päällekäin... :p

    jenkkifarmarin tavaratilan ainoa huono puoli on se, että sinne voi roiskia määräämättömästi romua ja se imee ne kuin musta-aukko. Eli sinne mahtuu aina lisää romua. Jos sen joskus saa tyhjäksi, niin se näyttää isolta kuin faaraon hautakammio

    TheJonssi
     
  6. hyeena

    hyeena 1st gear

    Uudempien japsien/eurojen heikkokohta korkeudessa on se lastausaukko, virtaviivaisuuden nimissa katon takareuna kaartuu alaspain + normaali palkki siihen niin vaikka wp11 primeran kontti on lahes saman kokoinen kuin 9/745 volvon niin sita tilaa ei pysty hyodyntamaan kun ei tavara mahdu kulkemaan luukusta.

    Leppakylki on toki reilusti pitempi kuin volvo (ymmartaakseni kontin pituus on about sama takapenkit pystyssa kuin volvossa penkit nurin), ja hieman leveampi, mutta onko siina korkeudessa eroa..
     
  7. willalande

    willalande 2nd gear

    tuosta takaluukun aukaisusta sen verran että jos se toimii niinkuin pitää, niin ulkopuolelta avaimella kääntämällä olikos se nyt vasempaan niin ikkunan pitäisi laskea, ja luukkun voi aukasta sieltä sisäkahvasta alas. sitten kiinni taas oikealle kääntämällä. kätevä esim kun kauppa kasseja heittelee kydeen ahtaissa paikoissa, joissa se älytön ladonovi ei mahdu aukeen.
     
  8. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Mä taas kuljetin caprisen perällä kahta oldsin diesel V8sia, samaan aikaan tietysti, eikä perä ollut edes mainittavan matalalla. 8) Huoltoasemalle kun poikkesin bensaa ostamaan niin myyjä kysy että onko sulla perkele kaks kuorma-auton moottoria takakontissa. :lol:
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Pitääpi joku kerta ottaa mittanauha mukaan kun lähtee liikenteeseen, niin sittenhän saadaan tähänkin selvyys. :rotfl:
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No enemmän kun olen tuolla henkilö-autoksi rekisteröidyllä entisellä ruumisAutolla tavaraa kuskata jossa ei ole noita kattotelineitä... Siksi siis sisällä helpompi kuskata kuin sitoa liinoilla Auton ympäri ulkopuolelta... :D

    Ja mitäköhän noi
    ominaisuudet sit olisi mitä puuttuu?
    Vissiin se että eurojapseissa tarvii sitä rattia pitää kiinni ihan oikeesti kokoajan, eikä vain sormin hiukan myötäillä ja kaarteissa kevyesti kääntää suuntaa...
    Ja että Autossa joustaa pehmeästi kuopissa eikä täräytä selkänikamia lyttyyn siinä kovassa kuppi-penkissä mikä on noissa kiinalaisissa (tai siis eurojapseissa) :rotfl:
     
  11. Max Attack

    Max Attack 3rd gear

    Juuri tulin tallista, mutta jäi 745 kontti mittaamatta, koska A) se oli ihan täynnä ja B) mitta oli hukassa. Tovi meni tuijjottaessa konttiin, kun muistelin täällä kerrottuja mittoja. Tuohan on säälittävän kokonen postilaatikko tuo kontti tuossa...
     
  12. ripe

    ripe 1st gear

    Hei Haloo!
    Ymmärrätkö mitään auton ajo-ominaisuudesta?
    Jos autossa on löysät vieterit jousina, ei se voi millään olla hyvä ajaa yli 50km/h nopeudessa. Jos tiessä on joku monttu tai patti auto lähtee lentoon eikä tie missä se on, kun se seuraavan kerran tottelee sitä ohjausta.

    Mainitsia tua aikasemmin että kyyti on hyvää Tarkoitin sillä just tätä pehmeyttä jota moni autolta haluaa. Mut se ei todellakkaan tee autosta hyvää ajettavaa.

    Vielä noista vietereistä, vaneissakin on lehtijouset takana. Mitkä siä kuuluukin olla, mut g20 vaniinkin jos laittaa 1000kg on jouset väärinpäin.
    Näin ei käy edes näissä japsimallin pakuissa.( saakohan G20 olla lain mukaan edes sitä tonnia, japsiräpsässä saa olla ylikin)

    G30 sit kantaa, niinkö? Mulla ei ole vastaavan kokoisista japseista kokemusta. Mut laitappa vanhaan Mersun 508 sama kuorma kuin siihen G30 vaniin niin huomaat taas sen amerikan teräksen laadun/määrän
    Eikä sen 508 ajo-ominaisuudet siitä muutu on auto tyhjä tai ylikuormaa.
    Kiihtyvyys vaan huononee entisestään :lol:
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kummastippa tuo pitkäkatto pysyy vielä siinä 200km/h :eek: vauhdissakin tiellä eikä hypi ilmaan kuin elokuvissa :lol:

    G-20 vanilla 140kg bensaa tankissa kuukauden tavarat perässä viisi ihmistä kyydissä ja vaunu perässä yhdistelmäpaino +4000kg oli sitten vieterit kuinkapäin hyvänsä on se mukava ajaa ja kiihtyvyys on vieläkin hhyvä :wink: .
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No tuota, höpötät ihan omiasi vailla käytännön kokemusta.
    Ensinnäkin aikanaan jonkun suomalaisen autolehden testissä oli amerikkalaiset ja japsipakut. Ihmettelivät siinä sitä, kun japsin lastaa täyteen sallittuun kuormaan (1000+kg), loppuu joustovara kokonaan. Chevyn kyytiin löivät suurimman sallitun kuorman (650kg) ja sitten vähän lisää ja totesivat olevan lievästi alakanttiin suunnitellun. Nimittäin suurin sallittu kuorma amerikan vehkeille on sellainen ettei sen ajo-ominaisuudet vielä kuormasta kärsi.

    Ja sitten haukut amerikkalaiset autot ja rupeat vertaamaan 508:n ajo-omituisuuksia tyhjänä ja lastattuna. Eihän ne siitä mihinkään muutu mutta ei voi ajo-ominaisuuksista kyllä puhua.

    Minulla oli farkkuja (buick-buick-olds) ja niitä oli välillä lastattu suurimmalla sallitulla kuormalla. Ekassa buickissa oli alkuperäiset ilmaiskarit (tosin automatiikka ei toiminut) ja siinä ei kuormalla ollut väliä, kun ilmaa lisäsi ilmapusseihin ja erittäin hyvä ajaa, hidastetöyssyt yms. montut ei haitanneet mitään. Toinen buick oli ihan kanssa alkuperäisellä alustalla mutta jo hiukan ikääntymisen merkkejä huomattavissa, siinä perä laski kovasti kuormalla. Silti se ajettavissa oli, sallituissa nopeuksissa ei mitään ongelmaa eikää vähän kovemmissakaan.
    Oldsissa oli joku ihmeen ratajäykkä alusta vissiin (edellinen omistaja vetänyt vaunua ja kuormajouset tms.). Oli jäykkä eikä antanut jälkeen oikein millään kuormalla. Ei vaikutus ajo-ominaisuuksiin missään tapauksessa. Hyvä ajaa muuten kuin montuissa.

    Sitten oli vielä Dodge Ram Van B150 onnettomalla 400kg kantavuudella. Siinä oli varmaan parhaimmillaan likemmäs 1000kg päällä ja perä ei pudonnut tippaakaan ja kiihtyvyyskään ei huonontunut. Esim 800kg kantavuuden omaavan transitin alusta käy jo 600kg:lla veteläksi. Ja ne ajo-ominaisuudet...

    Nyt ajan etuvetotoyotalla (en omista) ja kiihtyy mutta suuntavakavuus on huono ja hiekkatiellä tms. huonolla aivan karmea peli esim. noihin em. amerikkalaisiin verrattuna.

    Mutta yhdellä mercury-farmilla olen ajanut ja sen ominaisuudet eivät olleet ihan samaa tasoa noiden ajamieni GM:ien kanssa. Ehkä kulunut alusta syynä. Se oli vetelä.

    Ai niin, serkkupojan entinen chevy farmi oli kanssa karmea ajettava, ehkäpä loppuunajetut iskarit ja väljät puslat auttoivat asiaa.
     
  15. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Juu ja esimerkiksi -95 hiacella maksimikuormalla ajettaessa ajo-ominaisuudet on tismalleen sellaiset kuin liikuttaisi 300kg sementtisäkkiä huonekaluputkesta tehdyillä maitokärryillä. Jos tulee pienikin töyssy mutkassa niin koppi on täynnä käsiä että saisi sen pysymään ojien välissä. Sitten ihmetellään että kyllä nuo jenkkipakut osaa olla painavia, kömpelöitä ja kuluttaa paljon, no eikai se riisikuppi mitään kuluta eikä painakaan jos on törkeästi alimitoitettu suhteessa maksimikuormaan.
     
  16. Max Attack

    Max Attack 3rd gear

    Nonii. Mittasin tuon 745:n kontin ja sehän oli semmonen, että: Leveys kapeimmasta kohdasta 110, korkeus 80 ja pituus takapenkki kipattuna 180. Muuten aika hyvä, mutta lyhyt. Taitaa 245:n kontti olla pitempi.
     
  17. ripe

    ripe 1st gear

    Älkää nyt hermostuko :D

    Mua vaan vaivaa kun niitä pehmeitä alustoja kehutaan hyviksi ajaa.
    Olen vakuuttunut jos alusta olis jäykempi, painopiste alenpana ja erillisjousitus on auto parempi ajaa mutkissa ja isoissa heitoissa joita on ainakin pienemmillä teillä kelirikon aikaan.
    Jos näin ei olisi eikö esim. Viperi, Corvette ja Ferrari olis silloin tehty pehmeellä alustalla, vai liekö tullut autoinsinöörille virhe autoo suunnitellessa?

    Näistä Amerikan autoista on lähes kaikki näitä pehmee alustaisia,(en tie -84 vuoden jälkeen valmistuneista, en ole semmosen kyytiin viä joutunut nouseen) eikä sitä pehmeyttä ole siihen autoon vahinkossa tehty. Varmasti se on tehty tarkotuksella ja te arvostatte tätä pehmeyttä ja onhan se kyyti erinomainen, sitä ei voi kiistää. Kaikki saa arvostaa ja täytyykin arvostaa mitä haluaa. Mielestäni tässä tää kyyti menee ajo-ominaisuuksien ohi.

    Mutta aina kun tekee jotain, on tehtävä kompromisseja, jos toisesta haluaa hyvän/täydellisen, on toisesta paikasta tinkittävä.
    Jos näin ei olisi, varmaan kaikki autot olisivat lähes samanlaisia ajaa, sitä olis helppo kehittää, kun mikään muu asia ei kärsin kehitystyössä.

    Tämä taas antaa meille valinnan ostaa ajaa semmoisella pelillä kuin itsestä hyvältä tuntuu. Ellei sit tota rahaa laske esteeksi.

    Jos jollekin jäi viä epäselväksi mitä mää tarkotan ajo-ominaisuuksilla, kannattaa mennä ensi kesänä ajaan vaikka Ahvenistolle ja kokeilee kuinka se STW, Vani tai vaikka ihan 4D-malli taipuu niissä mutkissa, onko mutkasta kiihdyttäessä vauhtia vähemmän kuin jollain autolla jossa on oikeesti hyvät ajo-ominaisuudet. Tosta mutkasta kihdyttään lähtiessä ei ole paljoo merkitystä sitä teho/painosuhteesta.
    Ratakieros aikoja ei tietenkään voi verrata keskenään minkään Porscen kanssa...eikä siitä mutkastakaan, mut ottakaa naapurin äijä mukaan sillä etuveto Tojotalla. Mut älkää pettykö, voipi olla että perinteinen jenkin takaveto ei pärjääkään sille vähän jäykempi alustaiselle etuvedolle.



    Ehkäpä mun kohdalle on sit aina sattunut semmoset farkut ja vanit mitkä on ollut oikein työjuhtina, jouset kuoleentuneet.
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Jaaha, että mitattu on, ei sitten tarvii sitä mittaakaan enää muistaa ottaa mukaan. :rotfl: Kyllä mutu tuntumana itsekin pitäisin 245 konttia pidempänä, mutta kun ei ole vertailukohtaa ollut viime aikoina vieressä, niin paha on sanoa. Korkeushan tossa Volvossa on loppujen lopuksi suurempi kuin noissa GM-farmeissa.
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän se taitaa olla niin, että normaaleissa maantienopeuksissa eroja ajo-ominaisuuksista ei huomaa, mutta mukavuuden huomaa jo pienissä npoeuksissa. Se, joka väittää kjenkkien ajo-ominaisuuksia hyviksi, ei todennäköisesti ole ajanut jenkillä isoa kovaa eikä myöskään millään muullakaan. Ja se joka väittää, että jenkki on hyvä ajettava vielä yli 200 nopeuksissa, ei ole todennäköisesti ajanut sitä vauhtia normaalialustaisella "laivalla". Kyllähän jenkkiinkin tekemällä saa ajo-ominaisuudet, mutta pehmeä mukavuus siinä sitten kärsii. 80-luvulla jenkkeihinkin tehtiin jo tehtaalla muutamiin malleihin kovia urheilualustoja, mutta ei suinkaan farkkuihin.
     
  20. Max Attack

    Max Attack 3rd gear

    Jep. Mitattu on, mittaustenkin perusteella todettu pieneksi ja Volvo on laitettu Nettiautoon naaraamaan sopivaa vaihdokkia. Toisaalta mietityttää, että mitä jos eksynkin kyprokkikuorman tai villapaalien kanssa Ahvenistolle? Todennäköisesti olen 5 sekuntia hassannut elämästäni ihan hukkaan. Joka kierroksella... Nooh. Tuskimpa eksyn.
     

Kerro tästä muillekin!