Letkulämmitin <-> Säteilylämmitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja heikkisj, 26.12.2010.

  1. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Käyttöautossa (Skoda Octavia 2.0TDI) ei ole lohkolämmitintä eikä siihen tunnu sellaista sitäpaitsi saavankaan. Vaihtoehtona ovat siis Webasto & Ebersprächer mutta sen voi unohtaa kun se maksaa vähän turhan paljon.

    Mutta siihen nähtävästi saa joko säteilylämmittinen tai letkulämmittimen. Millaisia mielipiteitä ja ennenkaikkea, käytännön kokemuksia porukalla on sellaisista? Defa ja Caltex tuntuvat olevan käytännon vaihtoehtoja, onkos noissa minkäänlaisia laatueroja?
     
  2. tippa77

    tippa77 Gearhead

    mulla on citikassa säteilylämmitin öljypohjassa, vaatii vaan pidemmän päälläoloajan kuin vesitilalämmitin mutta toimii
     
  3. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Hyvä letkulämmitin ajaa ihan saman asian kuin keskiverto lohkolämmitin. Säteilylämppäreistä ei ole kokemusta.
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    lohkolämmittimien tehot vaihtelee 400-800w välillä letkulämmittimiä on jopa 2500w malleja joten kyllä kunnollinen letkulämmitin on parempi ku lohkolämmitin. Tuollaisen 2500w mallin asentaminen niin että neste kiertää ilman erillistä vesipumppua ei vaan ole aivan joka laitteeseen helppoa.
     
  5. fudge85

    fudge85 Gearhead

    Letkulämmitin!

    Ainaki täälä meidän perällä nuita säteilylämmittimiä ei suosittele kukaan!! Lohko tai letkulämmitin.. eli sinun tapauksessa laita letkulämmitin, ne on ihan hyviä.. ja helppoo laittaa!
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mamman CRV.ssä oli ennen letkulämppäri ja se jopa lämmittikin, nyt on säteilijä ja sitä ei edes huomaa ellei ole puolta päivää narussa.
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Defan ja Calix:in sivuilla (tai KAHA.fi ?!) opastettu löytämään oikea vastus ja neuvot asennuspaikasta autoosi.Kts niistä,helpohkot yleensä asentaa,sisäpistokkeen veto vaikeampaa monasti,kiitos täyteen ahdetun kojetaulun monessa nykypelissä...

    Lohko/säteily/letku lämmitin kaikki ihan hyviä,niiden tarkoitushan on vaan aamulla helpottaa sitä starttausta,jolloin ölpät yms hieman notkeampia. Letkulämmitin aikoinaan hyvä käyttis fiiussa oli sellainen että muutaman km piisasi lämmintä jolloin yhtäkkiä alkoikin puhaltaan kylmää kun kylmemmät paikat lohkossa kylmetti nesteet.

    Mukavat aamut takaa hyvä sisätilanlämmitin ja dieselissä olisi hyvä olla myös akkulaturi lämmittimien yhteydessä.Riittää puhtia starttaukseen.
     
  8. Mopar

    Mopar Gearhead

    Lätkäse tollanen öljypohjaan: http://www.padheaters.com/
    Taatusti parempi moottorille, että kylmäkäynnistyksessä on öljyt veden sijaan lämpösiä.
     
  9. maardu

    maardu 1st gear

    En ymmärrä miksi ei sua laittaa lohkolämmitinta?!?
    Lohkosta pakkasroppu pois ja otat mitan sit reiästä ja sen muka ostat sen lohkolämppärin. Sitten vaan nakutat sen paikalle ja menoksi.
    Yksinkertainen ja helppo!
     
  10. iikka-

    iikka- 3rd gear

    En tiedä mutta oisko tuo jo niinkin uusi moottori että ei proppuja ole ollenkaan?
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    ettei käy vaan niin että hetken ajettuasi automaatti-ilmastointi tms. vaihtaa puhalluskanavia ja hetken puhaltaa lämmintä ilmaa kylmän kanavan läpi... jäähtyy se ilma.
     
  12. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Pitää kyllä myöntää että itse en ole tutkinut mutta juuri noin se kuuleman mukaan on, ei siellä ole mitään proppuja. Sitä ei muuten meinannut appiukkokaan uskoa sitten mitenkään, oli isommanpuoleinen näkemysero lähellä.

    Tuo Padheater oli muuten uusi juttu, noin teoriassa vaikuttaa mielenkiintoiselta. Mitenkäs tämä noin teoriassa menee, onkos se tosiaan niin että jos öljyt on lämpimiä = hyvä moottorille, jos vedet lämpimiä = miellyttävämpi matkustajalle eli lämpeää nopeammin?
     
  13. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    mä en kyl välitä paistaa öljyä, kun vähän pihvin alla. . .
    Vilkaiskaa Vi bilägare lehden testiä. 3 tunnin lämmittämisen jälkeen kansi oli pakkasen puolella säteilijällä.
    Tietty jos huonot öljyt ni siperia tyyppinen roihu alle pakko et pyörittää, mut ei kyl nykyöljyillä.
     
  14. Mopar

    Mopar Gearhead

    Kisapelissä on tuo heaterpad öljypohjassa ja vaikuttaa kestävältä. Kerran murjottu pohjakin läjää ja moukaroitu takas ja vielä toimii. Oli siinä tosin vaippa välissä, ettei ihan suoraa asvaltti kosketusta tullut. Ainoa haittapuoli, ettei sitä saa irrotettua ja laitettua toiseen. Ajattelin tollasen laittaa lohkolämppärin rinnalle käyttikseen. Eikä tuo kyllä paista öljyjä, ainoostaa lämmittää :poff:
     
  15. smuige

    smuige Gearhead

    ei se nyt ihan niin yksinkertaista uusiin vehkeisiin ole että vaan proppu pois ja joku vastus sinne, letkuista puhumattakaan. Saatta jopa käydä niin että sopivaan kohtaan kun laittaa lämmittimen niin kone kyllä lämpiää muttei välttämättä lähde käyntiin tai vikavalo syttyy kun joku anturi sekoaa lämmittämisestä. Noi valmiit tuotteet on testattu juuri tätä silmälläpitäen.
     
  16. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    jos joku tilaa padheatereitä . niin saa vihjaista, olisin myös kiinnostunut laittaan säteilijän rinnalle....
    044 5849742
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jotenkin taas saa sen vaikutelman että porukka luulee säteilylämmittimen tulevan öljypohjaan...kyllä se lohkon kylkeen yleensä tulee.
    Vaatii ehkä vähän pidemmän ajan toimiakseen, siksi ne usein on vähän tehokkaampia.
    Etu on että se ei pilaa jäähdytysnestettä pitempiaikaisessakaan käytössä, kuten perinteinen nesteen kanssa kosketuksissa oleva vastus tekee...

    Aika vähän tulee käytettyä kumpaakaan, kunnossa oleva ruiskukone lähtee kyllä käyntiin kylmästäkin kunhan akku täynnä, lohkolla lämmitettty haalea kone lähtee usein jopa huonommin...moottorin ohjaus saattaa sekoilla, tulee jopa vikakoodeja yms.
    Tietysti kone kuluu kylmänä vähän enempi, mutta synteettiset öljyt on olemassa.
    Lisäksi nykyisin aika yleinen vesikiertoinen öljynjäähdytin/lämmitin auttaa moottoria lämpiämään todella nopeasti uudemmissa autoissa.

    Letkulämppäri...no lämmittää se ainakin sen yhden letkun ellei ole pumpullinen malli...

    Sisätilanlämppäri...en käytä, koska se ruostuttaa auton sisältä ulos päin keräämällä kosteutta auton kotelorakenteisiin ja tuhoaa pikkuhiljaa sähkölaitteet auton sisällä, ECM-boxit yms.
    Syy siihen on että sisälämppäri vain kierrättää sitä samaa kostetata sisäilmaa eikä poista sitä ulos.

    Oikeanlainen sisälämmitin olisi sellainen jo tehtaalla asennettu sähkövastus lämmityslaitteen sisälle, lämppärinkennon seurana.
    Se lämpiäisi vain sähköllä samaan aikaan kun auton oma lämppärin puhallin puhaltaisi raitista kuivaa ilmaa auton sisälle kuten se tekee Webaston kanssa ->> lämmittää ja kuivaa auton sisätilat.
    Rinnalla olisi laturi joka tuottaisi puhaltimen vaatiman virran ja lisäksi lataisi auton akun täyteen...ei olisi kallis valmistaa tehdasasennuksena, voisi myydä autoon ns. Artic-pakettina lisävarustelistalla.
     

Kerro tästä muillekin!