Lipeäpesu roks!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Ck, 3.8.2007.

  1. mätkä

    mätkä Gearhead

    Mitähän noi pronssi ohjurit kansissa tykkää jos pistää pesuun? Onko mitään jäljellä vai kuinka mahtaa syödä?
     
  2. Lassard

    Lassard Gearhead

    Oman lohkon vein jäähdytinkorjaamon altaaseen viikonlopuksi. Sitten lohko altaasta, pesu tavallisella vedellä, kuivaus paineilmalla ja rasva sylintereihin ja laakeripinnoille.

    Öljypohjan ja venakopat puhtaaksi, kun vein ne 8 tunniksi työpaikan Teijoon, missä oli kuumavesipesu-mahdollisuus .Lähti maalit.

    Muihin kilkkeisiin normaali pesu osienpesukoneessa, lasikuulapuhallus, ja taas pesu.
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ja kunnon kylvyn jälkeen saa sitten vaihtaa nokkalaakerit, ym. mahdolliset puslat. Mä luulen, ettei pronssi oo tolle lainkaan niin arka kuin alumiini.
     
  4. sakemanni

    sakemanni 1st gear

    Ei nyt liity ihan aiheeseen, mutta osaako kukaan sanoa millä olisi hyvä liotella karsta alumiinista?
     
  5. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Wurthin tiivisteen irroitus spräy on toiminut suhteellisen hyvin. Mitään rakettia se kama ei tosiaan ole. Mulla toiminut niin että ole sitä puhdistettavaa pintaa pitänyt koko aika kosteena lisää kamaa ruiskien ja jollain lastalla kaapinut pintaa puhtaasti. Jutun a ja o on että sen pitää antaa vaikuttaa reilusti.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    gasket remover spray on suht tehokasta tossa.
     
  7. sakemanni

    sakemanni 1st gear

    Kiitoksia vinkeistä.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Kokeilut jatkuu. Tällä kertaa lohkoon ja kansien vesitilaan oli jääny lipeäpesun jälkeen hurjasti ruostetta ja päätimme testata sitruunahappokylpyä.

    Asennuskuvaa
    http://varpunen.sigmatic.fi/~ck/kuvaa/happokylpy1.JPG

    Osat pytyssä

    http://varpunen.sigmatic.fi/~ck/kuvaa/happokylpy3.JPG

    Puhdasta osaa

    http://varpunen.sigmatic.fi/~ck/kuvaa/IMG_3728.jpg




    Viimeisenä TV-shop ENNEN ja JÄLKEEN kuvat. Testikappaleena katkennut 454 kampiakseli. Kaikki varmaan erottaa kumpi osa on uinut. :rotfl:

    http://varpunen.sigmatic.fi/~ck/kuvaa/IMG_3722.jpg


    Agrimarketista hain happoa ja seos n.2%.
     
  9. laakkius

    laakkius Gearhead

    Itekin tein lipeäkylvyn lohkolle tynnyristä ja lämmitykseen keittolevy kahdella levyllä pytyn alle.

    Vettä senverran että lohko peittyi ja viemärin avausrakeita 6L( maksoi n.19€).
    Lämmöt päälle ja pari vuorokautta muhimista. Lämmöt nousi parhaillaan 75asteeseen, vaikka lämmitin on teholtaan yhteensä 2300W.

    Lopputulos seisoo kuvassa, maalit ja paskat läks, kevyt teräsharjaus suoritettu.

    [​IMG]
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    On se vaan kommee. 8)
     
  11. ryti

    ryti Gearhead

     
  12. laakkius

    laakkius Gearhead

    Mulla oli ainakin tossa lohkossa paikoitellen hieno myrkynvihree maalipinta, kaikki läks, ei jäänyt maalista merkkiäkään...
     
  13. ryti

    ryti Gearhead

    no asiaa,kertokaa muutkii noita visioita nii rakennellaan sellanen allas (kaveri rakentaa) jotta mahtuu ainakii kolme perää kerralla ja/tai kaks-kolme v8 lohkoo ja perä päälle.
    mitkähän noi lipeä kustannukset mahtaa olla ja sekoitus suhteet,näin suunnittelu asteella kun edetään :wink: .
     
  14. gremlin

    gremlin Gearhead

    Sitruuna happo on hyvaa kamaa. Saa maatalouskaupoista, Agrimarketissa makso 26e/5kg purkki ja 25kg sakki oli 96e. Muistasin kyllakin etta sita tuli toihin jostain sakeissa minka hinta oli 20-30e/sakki :odroll:
    Luontoystavallista, saa kaataa vaikka paallensa. Neutralointiin tarvitaan vain vetta.
    Ollaan kaytetty sita oljy- ja polttoaineputkien putsaukseen. Ei olla lammitetty lainkaan, pumpulla kyllakin kierratetty. Valmistajalta tuli ohjeet sen kayttoon missa suositeltiin 3-5% seosta, ollaan kaytetty n.10% kintaalla olevaa seosta. Siita tuntus lahtevan hiukan voima kun on oikeen ruosteista kamaa. Jos kayttaa kovasti rajumpaa seosta niin voi vetaa rauta ihan mustaks, nain on kayny putkissa joskus. En tia miten sitten kay valuraudan kanssa.
    Yleensa on ruoste lahtenyt vuorokaudessa, nyt mulla oli yks lohko tynnyrissa, tartti pitaa sita 3 paivaa kun oli hiukan mietoo seosta(5-7%??). Tuli kylla sitten aika hyvaks, olis ehka saanu olla viela paivan mutta ei antanu aikataulu myoden. Toi happo ei syo mitaan aineita, jopa alumiininen koneen tunnistelatkakin oli ihan ehta pois ottaessa. ainoo huono puoli on etta silla ei oikeen tahdo lahtea maalit.
    Pistasin kuvia mutta kun ei kyvyt riita :oops: Voin lahettaa jollekin jos joku viittii postata tanne.
     
  15. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Yhden asesepän tarinaa masinistit-saitilta kattelin kun fosforihapon käyttöö olin kokeillut ja vinkkejä ettiskelin. Lipeällä saa sinistettyä, fosforihapolla fosfatoitua pinnan samanlaiseksi k. rynkyn osien pinta.

    Sitruunahapolla voi puhdistella, mutta pinta on heti suojattava käsittelyn jälkeen, fosforihappo muodostaa pintaan suojaavan kerroksen ruostetta vastaan. Nyt kun happomaaleista jatkuvasti puhutaan, niin fosforihappokäsittelyhän on hyvä ellei paras pohjustus maaleille, joissa ei enää mitään happoa ole.

    Oon kokeilut sillä tavalla että laitoin fosforihappoa siveltimellä uuden pellin pintaan, annoin olla yön yli, huuhtelin puhtaalla vedellä ja kuivasin. Pelti oli selvästi saanut harmaan fosfaattipinnan, johon pohjamaali oli hyvä lisätä. No, näin tekee autoteollisuuskin kuulemma...

    Alumiinille se fosforihappo tekee pahaa, häipyy metalli samantien...(pakoputken kannakkeiden aluminointi häipyi, siis)

    Tairan sinistää mopon kannenpultit ens talvena ynnä muuta...
     
  16. ebalen

    ebalen Gearhead

    onko noista hapoista sun muusta mömmöstä haitta esim. cylinterin pinnalle???????
     
  17. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Onkos kotikonstiin joitain aineita jolla sais lähtee lohkon ja muiden osien pinnalta kaiken moskan maaleineenkin pois?
     
  18. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ei varmaan hyvä keksintö käsitellä sylinterin sisäpintaa.

    Tässä se linkki masinisteille: Ruosteenpoisto
     
  19. gremlin

    gremlin Gearhead

    Tossa Wartsilan ohjeet fosforihapolle:


    Phosphoric acid method, only pickling in bath (shall not be used on
    site)
    Pickling in 15 - 72 % Phosphoric acid for 20 minutes to 4 hours. The recommended pickling temperature is 45°C.
    The concentration of the pickling solution have to be controlled regularly and acid is added if the control show low concentration.
    This chemical is suitable to use for steel, aluminum and zinc.
    Generally the suppliers recommendation has to be followed.
    Example of brand:

    Š Antox Supra

    16.2.6 Neutralizing / rinse of piping after pickling
    Rinse the pickled pipe properly with enough amount of hot water + anti corrosion inhibitor, 60°C, and blow with dry compressed air immediately after rinse.
    Steam can also be used to rinse the pipes from pickling solution. It’s important that the pickling solution is removed completely from the pipe in all bends and eventually pockets inside.
    If the pipes are stored a longer time in corrosive environment (days) without protection, corrosion will take place and the pickling have to be repeated.
    When the pipes are dry at the inside surface they are to be plugged.

    Eli neutralointi kay ihan vedella, mutta tarttis olla myos ruosteen esto ainetta mukana. Ruostuminen alkaa siis valittomasti, parin paivan paasta tarttis hapottaa jo uudestaan. Me ajetaan neutraloinnin/huuhtelun jalkeen naftaa tai oljya putkissa pumpulla lapi, niin se ei enaa ala uudelleen ruostumaan.
    Eli jos et heti alakkaan maalaamaan tai tekemaan mitaan putsatulle tavaralle, ruiskutta siihen jotain oljya mika taas on helposti pestavissa myohemmin poijes.
    Ite vedin lohkoon WD-40sta, se ei kyllakaan ole paras mahdollinen vaihtoehto, mutta sita nyt sattu olemaan ylimaarasena kasilla.
    Teraketjuoljy olis hyva vaihtoehto tohon hommaan.
     
  20. Ck

    Ck Gearhead

    Eli tollai karkeesti kerrottuna rasvat, maalit ja kaikki muukin "mönjä" lähtee lipeässä mainiosti. Lähtee myöskin pintaruoste. Ei syö rautaa, eli huoletta voit laittaa vasta poratun lohkonkin sinne. Tosin jos pidät sitä esim 1kk siellä altaassa niin en tiedä onko vaikutusta. Esim viikonlopun voi pitää huoletta. Jos on enemmän ruostetta niin sitruunahappokylpy auttaa siihen. Sitruunahappokylvystä ei oo juurikaan hyötyä jos puhdistettava osa on rasvainen.

    Normaali kotikäytössä on turha ostella ultraäänilaitteita koska ne maksaa ja sillä vaan nopeutetaan prosessia. Mikäs kiire valmiissa maailmassa. :rotfl:

    Eli ensin lipeäaltaaseen ja sitten mahdollisesti sitruunahappoon. Lipeää myy ainakin elektrokem.

    Tälläistä saa niiltä.

    Natriunhydroksidi 50 % liuos on 45 kg:n astiassa. Yhden
    astian hinta arvonlisäveroineen on 58,57 Eur, vapaasti varastossamme. (Tuotteen hinta on 0,88 Eur/kg + alv ja toimitusmaksu 8,41 Eur + alv.)
    Nouto tuusulasta.

    Mulla on tonne myyjälle suora sähköpostiosoite jos joku tarvii, en viitsi tässä julkaista. Sen saa multa yv:llä jos tarvii.
     

Kerro tästä muillekin!