Lisää penkkejä kuorma-autoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jannepajoo, 28.12.2008.

  1. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Tarkoituksena olisi aloittaa ensiviikolla penkkien lisäys kuorma-autoon. auto on ford transit -97?, pitkä, korkea ja paripyörällinen.
    Mitä tulisi ottaa huomioon? istumapaikkoja tulee vähintään kolme lisää, mielellään vaikka 1+8 paikkaiseksi. myös jonkinlainen "kääntyvä" makuupaikka oli suunnitteilla. auton on tarkoitus pysyä kuorma-autona. tavaratilaa jätetään taakse mahdollisimman paljon.
    foorti ei ole vielä suomen kilvissä, tuotu virosta.

    vinkkejä ja linkkejä otetaan mielellään vastaan.
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    tee siittä linjaauto!! tulee halvemmaks! tosin vaatii uuden lain puitteis linjaautokortin ja läskiluvan mut halvempi silti!!

    eihän noissa muuta ole nykyään muutakun et vöitä ei saa olla,ns."lisäpenkkejä" ei voi olla muuta kuin 3kpl... "tilavuus" määräykset noissa tulee ensin vastaan=1henkilö tarvii *-tilavuuden 2henkilöä tarvii 2x* tilavuuden ja niin edelleen...
     
  3. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    No, miun rahoilla sitä ei rakenneta ja sitä pitää pystyä ajamaan C-kortilla.
    Pomon auto, anto miulle siitä pienen projektin.
    Mitäs nuo tilavuus määräykset ja miks ei saa olla vöitä?
    mites ikkunat, tarviaako nitä? Onko väliseinällä mitään määräyksiä?
     
  4. hyeena

    hyeena 1st gear

    Jaa halvemmaksi?
    Ja kylla mun kuorma-autossa on ihan normaalit penkit normaali voineen.
    Ja transitissa ei tule nuo penkkien minimi mitat vastaan..

    Kuorma-autossa pitaa olla ohjaamosuoja, ja siita on maarauksensa.
    Penkeilla on minimimittansa, mutta jos olet normaali euro tai japsiauton takapenkkia koskaan katsonut niin kylla sellanen mahtuu kepeesti transittiin..
    Penkkien kiinnityksista pitaa olla todistus etta tayttavat maaraykset.
    Kaikilta penkeilta pitaa paasta ulos, eli ovia pitaa olla riittavasti.
    Penkkeja on sallittu kantavuuden rajoissa maksimissaan tuo 1+8, siten etta ((kantavuus/2)-1)/68=sallittujen paikkojen maara.
    Haulla loytaa lisaa FAKTAA aiheesta.
     
  5. voittol

    voittol 2nd gear

    Hakee kierrätyskeskuksesta vuodemekanismilla olevan sohvan , saa sen makuupaikan samalla helpolla.
     
  6. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    :rotfl:
     
  7. Pertura

    Pertura Gearhead

    Toihan on siis tilanne pakettiautojen kohdalla. Kuorma-autojen kanssa huomattavasti helpompaa tuo lisäjakkaroiden asennus.
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    mut jos auto(tai siis transitti :lol: ) on 97:a ni tuohon ei saa tehdä muutakuin "lisä penkit". ei mitään ns."kiinteitä jakkaroita" missä on vyöt!! sijoituksella ei niinkään ole väliä miten päin ja missä ne tuolit siellä takaloosterissa on kunhan ne on kuormatilasta erillään eli väliseinä täytyy olla se 500nm:ii kestävä!
     
  9. hyeena

    hyeena 1st gear

    Ja mikakohan siina -97 transitissa on niin erillaista etta siihen ois pitanyt erilliset pykalat tehda?

    Ja kuorma-autossa saa olla niita istuimia myos valiseinan toisellakin puolen (tiettyjen edellytyksien tayttyessa).

    ja se valiseinan lujuus:

    1kN=100kg, eli jotta tarvitaan minimia lujempi niin kantavuutta pitaa loytya vahintaan 3333kg..

    Joillakin konttoreilla testaavat tuon seinan lujuuden juoksemalla pain.
    Jos kestaa niin hyva, paasit lapi, jos ei niin valitusta testimenetelmasta ja korvauksia rikotusta ohjaamosuojasta kiitos.
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    eikös 96 tullu eu-hyväksytyt penkin-ja turvavyön kiinnitykset voimaan?? eli virallisia penkkejä ei voi laittaa....muutakun noita "tilapäisistuimia"??

    vai onko mulla taas vanhaa tietoa :oops:

    .....onse hyvä et on näitä keskustelu foorumei ni määkin pysyn kärryillä :rotfl:
     
  11. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    mielessä oli jonkinlainen putkikehikko penkeille ja siihen pehmusteet sekä päällystys. onnistuuko se lain puitteissa? aken sivuilla koitin seikkailla, mutta kuten arvaa niitä sivuja ei ole tehty helposti luettaviksi ja hermothan siellä meni tietoa etsiessä. :mad:

    toisaalta löysin oman auton viritykseen tietoa helposti. 8)
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mun mielestä noihin penkkeihin on 2 tapaa, tehdä kiinteät jolloin pitää todistella turvavöiden kiinnitykset yms tai ylösnostettavalla istuinosalla jolloin homma on ihan villiä. Jälkimmäiset lienee jotain tilapäisistuimia joita ei juuri mikään koske.
     
  13. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Tässä kuorma-auton vöistä juttua:

    Turvavyöt tulee olla ?
    Miten kiinnitys tapa eroaa ennen ja jälkeen 1.7. 1997 käyttöönotettujen
    autojen kohdalla ?
    Tarkoittaako käyttöönotto suomessa rekisteröintiä vai auton valmistumista ?

    V. Ennen 1.7.-97 rekisteröidyn auton turvavöiden kiinnitys tarkastetaan
    silmämääräisesti. 1.7.-97 jälkeen rekisteröidyn auton turvavöiden kiinnitys
    tulee olla VTT:n tarkistama. Käytännössä kori tuhoutuu.
    Kuvia testeistä: http://www.autoverhoomolook.fi

    Käyttöönotto = rekisteröintipäivämäärä

    Tässä on jälleen kummallinen porsaanreikä:
    "Kokoontaitettavia tai sivulle suunnattuja istuimia ei määräyksissä edellytetä varustettavaksi
    turvavöillä. Jos ne on varustettu turvavöillä, vöiden ja niiden kiinnityspisteiden
    tulee täyttää niitä koskevat vaatimukset."

    Eli kun laittaa sellaiset penkit joiden istuin osa kääntyy ylös tai on sivulle suunnatut ei tarvita turvavöitä tuoreissakaan autoissa.
    Typerän säännöstä tekee se, että jos vapaaehtoisesti haluaisi lisätä turvallisuutta turvavöillä, niin se ei onnistu, koska niiden kiinnitys pitää olla testattu =(((

    Mika

    http://www.ake.fi/pdf/1892-208-2003.pdf
     
  14. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear




    eli, helpoimmalla selviää kun laittaa penkit esim trans sportista jossa on keskipenkeissä omat rullavyöt.? joutuu tosin leikkaamaan autosta penkkien kiinnitykset mukaan. :-?
     
  15. mke77

    mke77 Gearhead

    katos ei saakkaan olla enää "miten päin tahansa" noi penkit kuten ennen?


    kys olevan toi vanha "väliaikainen-istuin" sääntö vielä voimassa... eli se penkki täytyy olla "kokoon taittuva" eli se hiukan rajoittaa sitä istuimen tekoo... eli tahtoo sanoo et selkänoja on aika ohut tai penkistä tulee "hassun näkönen :rotfl: mut toi vyö sääntö on sama! kun se auto on 7/97 jälkeen käyttöön otettu(eikä 96 kuten muistin :oops: )

    jännä sinäänsä et täs lakipykäläs mennään sen "käyttöönotto päivän" mukaan eikä suinkaan "auton valmistus päivän" mukaan kuten esim. "museo auto sääntö"..... kun omaa 82:kosta kyselin vanhan 25vuotis säännöön puitteiss!! ni auto oli tehty vuonna 1981(marraskuussa) ja rekisteröity suomeen heinäkuussa 1982 :eek:



    eli tahtoo sanooo et kun hakee 79vanin jenkeistä nyt ni ei saa laittaa 8:saa vyöllistä penkkiä takaluukkuun!!! :eek: :eek:
     
  16. Antti P

    Antti P Gearhead

    Mulla oli ducato -02 jonka uutena ostin. Teetätin verhoomossa takaosan johon tuli 4hengen kiinteä sohva. 3+4 oli sit paikkoja ja kuorma-auto mut niitä vöitä ei saanu laittaa katsastukseen ku pitäis olla valmistajan hyväksyntä kiinnityksestä 97 ja uudemmat... Vermoon kaveri hoiti muutoskatsastuksen ja laitto vyöt katsastuksen jälkeen.
    Tein omaan -96 subukkaan ohjaamosuojan sekä valojumpan ja rekisteröin 1+6 kuorma-autoks. Oli ne alkuperäiset nahkasohvat.
     
  17. hyeena

    hyeena 1st gear

    Eli joo, ongelma ilmeisesti transitin kohdalla on etta siella ei ole turvavoiden kiinnityspisteita ellei erikseen tilattu bussiversiona?
    Jos siella sellaiset on niin niihin vain e-hyvaksyty vyot kiinni ja silla selva.
    Jos ei ole niin kallis kiertokeino on jalkiasennuspenkit missa on ne vyot siina penkin rungossa kiinni -> vyot ja kiinnityspisteet hyvaksyttyja. Sitten vaantamaan katsurin kanssa niista penkin kiinnityksista.
    Tallaiset penkit on yleisia esim. takseissa.
    (tosin raision kuolonkolarin jaljilta saatetaan tuohonkin kehitella vaikeutuksia, siella siis petti taksissa penkin kiinnikkeet ja matkustaja kuoli)

    Ja sitten 29.4.09 pistetaan pakka taas sekaisin direktiiviuudistuksen myota :poff:
     
  18. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Käsittääkseni noissa kuorma-autoissa ei tule vastaan tuo "rahtitilan" vähimmäiskoko, koska ovat painonsa mukaan rekisteröity sellaisiksi. Mut mikäli tuon väliseinän pitää olla, niin siirrät vain jo olemassaolevaa seinää sen verran taaksepäin, kun hyvältä tuntuu, ja pulttaat samalla tavoin siihen, kun on alkuperäiskiinnityksellä ollut. sit vain teet putkikehikot pehmusteilla ja pulttaat lattiaan. Vöitä ei saa laittaa -97 jälkeen, kuten todettiinkin. Liikenneturvallisuutta kauneimmillaan. :wc:

    Esim. näin tehdään kaikki maksiSprintteritkin, joissa on 2+3 istuimet ja sitten väliseinä. Ainoana erona, että niihin tehdään vyöt, koska esim. tuo aiemmin mainittu autoverhoomo on teettänyt omalle asennusmallilleen VTT:llä vitusti euroa maksavan lujuustestin.
     

Kerro tästä muillekin!