Lokasuojapakko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja vekasiini, 14.9.2012.

  1. vekasiini

    vekasiini 1st gear

    Tuore trafin tulkinta on, että kaikkiin autoihin pitää asentaa lokasuojat. Jo hyväksyttyihinkin jälkiasennettuna.

    T Vesa
     
  2. cadi-60

    cadi-60 Gearhead

    Toihan tuli takautuvasti, jo 1958.
     
  3. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tämän aiheen voi poistaa.
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead


    Miksi?
    Vai kuvitteletko että poistamalla tämän aiheen, voisi sitten ajella ilman lokkareita.

    Voisin tähän kommentoida jotain muutakin, mutta taitaa olla niin herkkä aihe, että on parempi olla hiljaa vaan.

    ps: Kyllä Vesa osaa....

    psps: Tää ei ollu vekasiinille :wink:
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ei vaan asia on jo käsitelty. Jos on monta ketjua samasta aiheesta niin ylläpito poistaa turhat.
     
  6. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Niin Mitä sitten?
     
  7. Kiinnostaa vitusti , ihme muhapäitä täällä toitottamassa "totuuksia"

    Menkää talleihinne ja tehkää semmosia autoja ku ite haluatte ja antakaa muiden tehdä myös niin. Ei se keltään pois oo?
     
  8. B 50

    B 50 Gearhead

    Ehkä OD:n herkin aihe nyt kun jopa flamethrower-topikkiakaan ei deletoitu.. :poff: Ette kai te oikeesti kuvittele että harrastuksen ongelmat poistuu vaikenemalla? Jos OD:lla ei kirjoteta lokareista niin sitte se on ens kesänä sallittua ajella ilman? Kuin työtäis päänsä omaan p.. Juu, kyllä talleissa itse kukin rakentelee ja antaa muidenkin rakennella, mutta kun tulee aika availla tallin ovia niin vastassa on ihan valtakunnan laajuiset tieliikennelait velvotteineen. Tietysti mitä tapahtumissa silmiä auki pitänyt niin monessa tapauksessa loksu-sanktio voi olla ongelmista pienin. On täällä OD:llakin asiasta jauhettu mutta harvemmin millään tapaa rakentavassa hengessä. Mikä on tilanne kentällä tällä hetkellä? Onko ketään menettäny kilpiä? Itse en ole kuullut näin käyneen. Eli tilanne vastaava kuin länsinaapurissa, laitonta mutta katsotaan läpi sormien? Jos kilpiä lähtenyt, niin mikä on ollut peruste? Sakkorangaistuksen pitää kuitenkin perustua lakiin, ihan tuomarin eikä Trafin tulkitsemana. Kellään kokemusta viedä loksuihin perustuvaa leimahylkyä hallinto-oikeuteen?
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    eipä tuottanut haku mitään tuloksia, missähän ne keskustelut on.
    Itse en edes tiennyt että asiassa onkin epäselvyyttä, enkä tiedä missä se teoreettinen ikäraja meni että jonkin tulkinnan mukaan ei tarvitse lokasuojia. Oma aihio kun on -37..
     
  10. pas2

    pas2 Gearhead

    Jos autoa on valmistettu ilman lokasuojia ja rakennat auton sitä mallia vastaavaksi niin saa olla ilman lokasuojia. Jos autossa on ollut lokasuojat niin trafin uusimmasta ohjeesta voi kukin itse tehdä tulkintansa.
     
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead


    Noin se oli ennen tätä viimeisintä ohjetta....
     
  12. pas2

    pas2 Gearhead

    Niin siis näköjään uusimman Trafin tulkinnan mukaanhan ennen 1956 valmistetuissa pitää olla takaloksut ja jos on etuvetone nii etuloksutkin. Mun kapean ymmärryksen mukaan.
     
  13. B 50

    B 50 Gearhead

    Onko tätä uusinta tulkintaa jossain päin intterveppiä näkyvissä?
     
  14. pas2

    pas2 Gearhead

    pyyteettömiin huitasin linkin.
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    No pannaa ny tännekin, eihän tässä mitään uutta tosin ole, sama ohje kuin 5 vuotta sittenkin:
    http://www.trafi.fi/filebank/a/13476077 ... ajille.pdf
    Mielenkiintoisesti ne ohjeistajat jättää noista ohjeistaan osia pois. Ja sama kaivettuna OD:n arkistoista alkuperäisempänä:
    Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön päätös 88 annettu Helsingissä 18.2.1955

    Pykälä 16

    "Autossa tulee olla takapyörien ja etupyörävetoisessa autossa lisäksi etupyörien taakse asetetut lokasuojat levystä tai kudoksesta, joka on riittävän kestävää ja muutoin tähän tarkoitukseen sopivaa. Lokasuojan tulee sivusuunnassa ulottua ainakin renkaan tai kaksoispyörän renkaiden uloimpien sivujen tasolle. Sitä ei saa asentaa yhtä metriä etäämmälle pyörän akselista, ja saa sen alareunan korkeus tien pinnasta, milloin auto on kuormittamaton, olla enintään viidesosa mainitusta etäisyydestä"

    Niinikään ko asetuksessa sanotaan päätöksen voimaantulosta ja soveltamisesta seuraavaa:

    Pykälä 39

    2. Moottoriajoneuvoa joka on hyväksytty liikenteeseen ennen tämän päätöksen voimaantuloa, saadaan edelleenkin käyttää liikenteessä, mikäli se täyttää tällöin voimassa olleet määräykset, kuitenkin siten, että
    a) milloin ajoneuvon rakennetta muutetaan tai sen varusteita uusitaan, on muutos tehtävä tämän päätöksen määräysten mukaisesti"
    Eli jos lokasuojan etäisyys on 50cm akselista tulee lokasuojan ulottua kuormaamattomana 10cm korkeudelle tiestä. Pitäkää tämä mielessänne. :soosoo: Eli taas on kaivettu se muistaakseni `91 kumottu kuraläppäpykälä ja tällä taas pelotellaan rottareita. Virkamies vaatii noudattamaan kumottua lakia. En usko että tulkinta pitäis oikeudessa. Siis jos autoharrastajat osais osoittaa valituksensa muualle kuin OD:lle. Ohjeistus jäi itselleni vähän ristiriitaiseks kun siinä puhuttiin samassa lauseessa moottoripyöristäkin. Eli meneekö tämä ohje yli lainpykälän jossa motskareiden lokaripakko on vapautettu?
    Nooh, ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin. Ohjeessa selkeästi opastettiin hydrauleilla varustetun auton katsastus. 8) ja :wink: ja :rotfl:
     
  16. pas2

    pas2 Gearhead

    Kappas vaan perkule, tuo on se vanha "roiskeläppäpykälä"! Eli tuollahan voi ns. pyyhkiä pehvansa koska lokasuojia kutsutaan nykyään roiskeläpiksi ja niitä ei M1N1autossa tarvitse olla!

    Kokonaisuudessaan kyseenalainen tuo tiedotteen anti, mainitaan "roiskesuoja" (lokasuoja) päätös n:eek: 88 mutta puhutaan "Roiskeläpistä" (lokasuoja) ja niiden vaatimuksista...

    Jännä.
     
  17. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    missähän määritellään niiden "oikeiden" lokasuojien vaatimukset, eli paljonko niitä voi pienentää..
    Harvinaisen törkeää toimintaa muuten Trafilta, jotenkin luulin että pitävät harrastajia jokseenkin harmittomana joukkona joita ei vain jakseta ottaa huomioon, mutta tuohan on suorastaan kusettamalla tehty hyökkäys harrastustoimintaa vastaan. Harvinaisen härskiä, jos ei ole faktoja niin keksitään niitä.
     
  18. pas2

    pas2 Gearhead

    Onko kukaan löytänyt n. 1956 lakikirjaa? varmaan aika liki samat asiat vuoteen '68 asti, sieltähän se totuus löytyy.

    Katsastajan käsikirja sanoo:
    "Auton tehdasasenteisia lokasuojia ei saa poistaa korvaamatta niitä vastaavantasoisilla
    lokasuojilla."
     
  19. B 50

    B 50 Gearhead

    Se on `55 lakikirjassa. Itse lainasin muinoin kirjastosta. Saa ainakin tilaamalla jos oman kylän kirjastossa ei ole.
    "Auton tehdasasenteisia lokasuojia ei saa poistaa korvaamatta niitä vastaavantasoisilla lokasuojilla."
    Tämä on vain ohjeen kirjoittaneen virkamiehen näkemys aiheesta, eikä perustu mihinkään lakiin. Katsastajan käsikirjassa on kyllä muitakin kyseenalaisia, ellei jopa lainvastaisia tulkintoja.
     
  20. pas2

    pas2 Gearhead

    No kaikki varmaan muistaa, ettei valmistaja määritä mallisarjaa vaikka laki niin sanoo...
     

Kerro tästä muillekin!