Lootaöljyn vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja buick87gnbl, 18.5.2021.

  1. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Mitäs mieltä porukat ovat lootäöljyn vaihdosta, eli pitääkö ölkän olla lämmintä vai saako olla kylmää kun aloittaa öljynvaihdon?

    Kysyn siksi, kun auto on nyt seisonut joitain kuukausia talviteloilla ja kaikki mahdollinen ölkkä on valunut öljypohjaan kaikkine epäpuhtauksineen ja siksi tuli mieleen vaihtaa öljyt kylmänä ennenkuun laittaa koneeen käyntiin ja lämmitellä öljyt muutamalla vedolla. Toki venakoneisto on uinut seisoneessa öljyssä mahdollisesti, ku auto ei ole käynnissä. Laatikko on TH-200 4R vakio ölkkäpohjalla, vaikka tällä asialla ei liene mitään merkitystä asiaan.

    Saisinko kommentteja ja perusteluja neuvoihin kyseiseen asiaan?
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Kaikki kiinteä mutu on nyt siellä öljypohjassa joten itse varmaan vaihtaisin öljyt ja putsaisin öljypohjan puhtaaksi (eli hankkiutuisin eroon mahtollisesta kiintoaineesta) jos siis edellisestä vaihdosta on jo aikaa. Jos öljyillä on ajeltu muutama tonni kesässä niin itse en varmaan edes vaihtaisi jos ovat silmämääräisesti hyvät. Just my two cents.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Siis ensin lootan pohja auki, putsaa pohjan ja sihdin.
    Muuntimesta tyhjennyspropusta öljyt pois.
    Jos muuntimessa ei proppua, niin pohja takaisin kiinni ja lauhdutinputkien kautta huuhteluvaihto.
     
  4. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Kiitos vastauksista!

    Kysyin vain sitä, että kun auto on seissyt muutaman kuukauden lämpimässä, n. 15 astetta talvisin, niin vaihdanko öljyt nyt kylmänä ennen koneen käynnistämistä vai ajanko laatikon lämpimäksi ennen öljyn vaihtoa.
    Tähän haluaisin vastauksen perusteluineen. Tää on se pointti. Saatoin ymmärtää, että ei tarvi lämmittää laatikkoa. Olenko oikeassa?

    Olen laittanut tyhjennyspropun öljypohjaan mutta konvertterissa ei ole semmosta näkynyt. On vakio konvertteri GN:ssä. Toki olen aina putsannut öljypohjan ja vaihtanut suodattimen tihein välein, aikaisemmin noin 15 000 mailin välein. Mutta, aina kuumana ajon jälkeen.

    Nyt on öljyillä ajettu noin 5000 mailia ja vaihdan ne hulluuttani joka tapauksessa, ku on viimeisestä vaihdosta kulutut ainakin 5 vuotta.

    Tuo huuhteluvaihto on ok, mutten ole koskaan sitä tehnyt laiskuuttani tai muuten kolmeenkymmeneen vuoteen.

    Ny on kysymys noin tekniseltä kannalta ja osin laiskuudesta tai jotakin.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Epäpuhtaudet laskeutuu kanavien ja venttiilistöjen pohjille.
    On parempi pyörittää ne vanhan öljyn sekaan ajamalla kaikki vaihteet läpi ja laskea vanhan öljyn mukana mukana pois.
    Muutenhan ne laskeutuneet sakat sekoittuu uuteen öljyyn ensimmäisessä ajossa.
     
  6. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Kiitokset kaikille hyvistä ohjeista! Näin toimin ja siis laitan auton käyntiin ja käyn lootan vaihteet läpi ennenkuin alan öljyn tyhjennys/vaihtohomman.
     

Kerro tästä muillekin!