lukkoperä taunukseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 1.1.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    oiskos kellään tietoa kitkalukosta taunukseen?
     
  2. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    jos sulla on Iso-Atlas niin voi olla heikkoo löytää Suomesta.. Autoracingilla on enkkuperään ja Pikku-Atlakseen, mutta ei ainakaa luettelossa ollu muita. Välityksiä ja lukon osia oli kyl Isoon Atlakseenkin. että sillee..
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lukkoja löytyy isoon-Atlakseen, ei pikku-Atlakseen.
    "Salisbury-lukko" on englantilaiseen perään!

    Selvitetäänpä tässä nyt taas kerran Fordin perien nimiä ja vähän valmistajiakin...

    - - - - - - - - - -

    Jäykkiä taka-akseleita on olemassa kahta päätyyppiä:

    -Integral carrier:
    Vetopyörästö kiinnittyy taka-akselissa kiinteänä osana olevan kotelon sisälle ja on irroitettavissa takaapäin.
    -Removable carrier:
    Vetopyörästö kiinnittyy taka-akselin irroitettavaan etuosaan.

    Euro-Fordeissa on kummankin tyyppisiä akseleita:
    Integral carrier -tyyppisestä akselista käytetään nimityksiä:
    Saksalainen, Salisbury, Atlas.
    Removable carrier -tyyppisestä akselista käytetään nimityksiä:
    Englantilainen, Timken.

    Huom: Salisbury on saksalaisen akselin nimitys, mutta englantilaista akselia on valmistanut yritys nimeltä GKN Salisbury.
    Tästä johtuen englantilaisen akselin tasauspyörästöön myytävistä lukoista käytetään nimitystä "Salisbury-lukko".

    Saksalaisia eli Salisburyja eli Atlaksia on kahta mallia:
    "Iso-Atlas" - 7,5" lautaspyörä
    -englannin kielellä käytetään nimitystä "Atlas"
    "Pikku-Atlas" - 6,5" lautaspyörä
    -englannin kielellä käytetään nimitystä "Miniature Atlas"

    Jokaisesta akselista on useita eri leveyksiä:
    Timken:
    Kapein Angliassa -- levein MkII Cortinassa
    Iso-Atlas:
    -Wide: 52,5"
    -Narrow: 50"
    -Baby: 48"
    Pikku-Atlas:
    -Kapeampi Escort MkI-II:ssa, leveämpi Taunuksessa/Cortina MkIII-V:ssa

    Huom: Baby Atlas ei siis ole sama kuin Miniature Atlas eli pikku-Atlas, vaan isosta-Atlaksesta kapea versio, jota on käytetty ilmeisesti vain Fordin Motorsport-Escorteissa, eikä siis ole ollut vakiona missään siviilimallissa.

    Sekä isoa- että pikku-Atlasta on erilaisilla kiinnikkeillä Escortia/Capria ja Taunusta varten.

    - - - - - - - - - -

    Aiheestahan oli juttua jo Eyeball Productsin vanhoissa keskusteluissa osoitteessa http://pub19.ezboard.com/fautojenrakent ... D=23.topic
     
  4. OpaS

    OpaS Gearhead

    Minähän se jälleen.
     

Kerro tästä muillekin!