lukkoperä taunukseen?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 1.1.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    oiskos kellään tietoa kitkalukosta taunukseen?
     
  2. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    jos sulla on Iso-Atlas niin voi olla heikkoo löytää Suomesta.. Autoracingilla on enkkuperään ja Pikku-Atlakseen, mutta ei ainakaa luettelossa ollu muita. Välityksiä ja lukon osia oli kyl Isoon Atlakseenkin. että sillee..
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lukkoja löytyy isoon-Atlakseen, ei pikku-Atlakseen.
    "Salisbury-lukko" on englantilaiseen perään!

    Selvitetäänpä tässä nyt taas kerran Fordin perien nimiä ja vähän valmistajiakin...

    - - - - - - - - - -

    Jäykkiä taka-akseleita on olemassa kahta päätyyppiä:

    -Integral carrier:
    Vetopyörästö kiinnittyy taka-akselissa kiinteänä osana olevan kotelon sisälle ja on irroitettavissa takaapäin.
    -Removable carrier:
    Vetopyörästö kiinnittyy taka-akselin irroitettavaan etuosaan.

    Euro-Fordeissa on kummankin tyyppisiä akseleita:
    Integral carrier -tyyppisestä akselista käytetään nimityksiä:
    Saksalainen, Salisbury, Atlas.
    Removable carrier -tyyppisestä akselista käytetään nimityksiä:
    Englantilainen, Timken.

    Huom: Salisbury on saksalaisen akselin nimitys, mutta englantilaista akselia on valmistanut yritys nimeltä GKN Salisbury.
    Tästä johtuen englantilaisen akselin tasauspyörästöön myytävistä lukoista käytetään nimitystä "Salisbury-lukko".

    Saksalaisia eli Salisburyja eli Atlaksia on kahta mallia:
    "Iso-Atlas" - 7,5" lautaspyörä
    -englannin kielellä käytetään nimitystä "Atlas"
    "Pikku-Atlas" - 6,5" lautaspyörä
    -englannin kielellä käytetään nimitystä "Miniature Atlas"

    Jokaisesta akselista on useita eri leveyksiä:
    Timken:
    Kapein Angliassa -- levein MkII Cortinassa
    Iso-Atlas:
    -Wide: 52,5"
    -Narrow: 50"
    -Baby: 48"
    Pikku-Atlas:
    -Kapeampi Escort MkI-II:ssa, leveämpi Taunuksessa/Cortina MkIII-V:ssa

    Huom: Baby Atlas ei siis ole sama kuin Miniature Atlas eli pikku-Atlas, vaan isosta-Atlaksesta kapea versio, jota on käytetty ilmeisesti vain Fordin Motorsport-Escorteissa, eikä siis ole ollut vakiona missään siviilimallissa.

    Sekä isoa- että pikku-Atlasta on erilaisilla kiinnikkeillä Escortia/Capria ja Taunusta varten.

    - - - - - - - - - -

    Aiheestahan oli juttua jo Eyeball Productsin vanhoissa keskusteluissa osoitteessa http://pub19.ezboard.com/fautojenrakent ... D=23.topic
     
  4. OpaS

    OpaS Gearhead

    Minähän se jälleen.
     

Kerro tästä muillekin!