Lumina.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja softail, 14.11.2005.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jaa mimmonen? Hintakin sopiva jos kympillä irtoaa (sen verran menee viikonlopun Lidl-oluisiin) :wink:

    Pexin ongelmiin veikkaisin myöskin tulppia/johtoja syylliseksi. Masinolia paremmin mahdollisiin suutinongelmiin auttaa joku polttoainejärjestelmän puhdistusaine, esim Forte.
     
  2. Pexi_

    Pexi_ 1st gear

    Tulpat ja johdot pistetty tilaukseen.
    Aattelin myös vaihtaa termarin kun näyttää et roikkunut "normaali" alemana tuol asteikolla toi viisari nykyään. Täälläkin olleesta keskustelusta päätellen se ei siis edes alkuperäisessä tilanteessa kuuluisikaan olla ihan puolivälissä vaan vähän alle.
    Vois kans harkita tollasta lukijaa... tosin pitäis ostaa sellanen millä saa nykyakaisia autojakin lueskeltua. Menis perheen kaikki autot sit samalla palikalla.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jaa unohtu linkki,ei se nyt kympillä lähde mut käy useimpiin hankkii äkkiä hintansa.http://www.amazon.com/AutoXray-6000-EZ- ... B0002SQXOM
     
  4. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Mää olen Lumpun koodeja lueskellut semmosella ebaysta tilatulla OBD2 bluetooth- lukijalla, hintaa kotiin kuljetettuna 14 euroa. Androidiin imaisin parilla eurolla vastinpariksi Torque -nimisen aplikaation. Lukee koodit ja nollaa ne. 16 euroa koko paska, mihin niitä useamman satasen kikottimia tarvitaan? Ja tämä oli vilpitön kysymys, ei vittuilua.
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    koska jos haluat autoasi huoltaa näet sillä muutaman satkun vehkeellä kaikki tiedot mitä autosi tietsikka,vaikka ac:n paineet(vain yksi esimerkki)ajossa voit lukea missä mennään ja kun röpöttää niin painaa ns freeze jolloin jää kyseinen tapahtuma muistiin ja voit ruveta tutkimaan arvoista mikä mättää,ja useimmista autoista saa luettua,vikakoodin poisto ei ole korjaus.
     
  6. Bruno59

    Bruno59 3rd gear

    Terve teille

    Tässä uusi Luminan omistaja :) Löysin pari viikoa sitten 14 vuotta samalla omistajalla olleen LS version nahoilla ja lattia vaihteella tosi hyvin huolletun ja kuntoisen pelin. Vain 147 Tkm ajettuna melkein pakasta vedetty, no pikku naarmuja tietty kopassa, vien myllytykseen ja muutama naarmu takapenkin nahassa. Penkit pesin Marsellen saippualla ja laitoin satularasvaa hyvät tuli.
    Luin ketjun läpi ja kiitokset hyvistä vinkeistä ja kommenteista.

    Takaovien tiivisteiden välistä bongasin kuraa ja vähän ruosteen alkua, menee putsaamalla ja ruostemaalilla kuntoon, muita vikakohtia ei sitten ollutkaan, kaikki toimii vielä.

    K&N ilmansuodattimen jo vaihdoin, jäähdytysjärjestelmän pesu ja uusinta täyttö sekä tulppien vaihto nyt ensiviikolla(platinium NKG ) ja laatikon öljyt ja suodatin 150 tkm kohdalla edessä, eiköhän siinä tärkeimmät.

    Onhan noita jenkkejä ollut vuosien varrella esim. Ford Mustang, Chevy Starcraft, Buick Park Avenue, Pontiac Grand Prix, viimeset 6 vuotta Mesen C koppaisella coupella, mutta on tää taas mahtavaa kun saa jenkilla kurvailla, vaikkakin pikku padalla varustettuna, ja se ding dind.. ääni sitä kaipasin :)

    Onkos täällä vielä elämääja teillä vielä Chevyt alla ? edellinenviesti jo kohta 6kk sitten
     
  7. Bruno59

    Bruno59 3rd gear

    Päivitystä:

    Jäähdytysjärjestelmä pesty ja täytetty uudelleen, myös paisuntasäiliö pulloharjalla puhtaaksi, nyt näkee mitä siellä on ja paskaantuuko neste.

    Laturi poksahti, uusi US partsista ja mukaan tarttui myös Raptor Flowtechin 2" takapönttö, nyt porisee ja hengittää.

    Takakaarien kumit oli finaalissa, kaaret onneksi kunnossa, pientä pintaruostetta muutamassa kohdassa, harjattu ja maalattu.
     
  8. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Alkoi Lumppu tekemään sellasta että kun ajaa pintakaasulla ja pitäis kevyesti vauhtia lisätä niin röpeltää ja on voimaton kun lisää kaasua.
    Kaasua kun vähentää niin vetää taas normaalisti.
    Jos on hienoinen ylämäki niin kaasua on lisättävä sen verran reilusti että pykältää reippaasti pykälän pari pienemmälle.

    Onko vaan laitettava Fortea tankkiin ja rukoiltava?

    Kyseisellä Lumpulla ajettu n.400tkm ja vaihdettu ei ole juuri muuta kuin akku. Tulpat ja johdot luonnollisesti kerran sekä nesteitä ja suodattimia usein.
     
  9. Bruno59

    Bruno59 3rd gear

    Tulppien suositus vaihtoväli 150 tkm ja siinä kannattaa vaihtaa myös johdot
    Katti voipi olla kanssa tiensä päässä, antaako mitään koodeja ?
    muita voi olla happianturi, bensan suodatin kannattaa tarkistaa jos se ei kuulu noihin suodatimen vaihtoihin
     
  10. Bruno59

    Bruno59 3rd gear

    Kannattaa tarkistaa myös gason paineensäädin, toivottavasti noilla selviää
     
  11. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Kiitosta neuvoista. Tuo happianturi tosiaan voisi olla vaihdon tarpeessa.
    Tuli tuossa kyseeseen että jos tuo joku ilmamassa-anturi, onko se nyt sitten se MAF, ei ole älyllä että läppää avataan ja ruisku ei anna lisää poltettavaa ennenkuin open loop-tilassa reippaammalla kaasulla.
    Täytyy vaan kaivella missä siellä sellainen on.
     
  12. Bruno59

    Bruno59 3rd gear

    Youtubessa on hyviä ohjeita MAFin putsaukseen, laita hakuun esim MAF cleaning. Lumpussa MAF löytyy ilmanputsarin jälkeen putkenvälistä
     
  13. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    MAFSi putsattu, ei mitään apua. Kävin ajamassa lenkin skanneri kiinni joka ei tosin näytä mitään MAF-arvoja. Siinä suurinpiirtein 40-60 kaasunasennolla röpeltää eikä mitään tapahdu. Open loop-tilassa lähtee vetämään.
    Mikä anturi voi tuommosessa vehkeessä tehä kyseisen häiriön antamatta vikakoodia?
     
  14. impala67

    impala67 Double Gearhead

    egr ? tai tps-anturi, eli kaasun asennon tunnistin ei tunnista pientä lisäystä...?

    eihän toi voi liittyä laatikon loikkariinkaan, ettei arvo sitä pois/päälle jos kickdown on pois säädöistä tms
     
  15. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    EGR. No siitä mie en sitten ymmärräkään mitään, pitänee perehtyä. Tuota kaasunasentoa suurinpiirtein 40-60 kahtelin skannerin kohasta TPS ja myös lukkovaihteilla sama homma, pintakaasulla kulkee ja sitten kun kaasua on kyllin että siirtyy open loop-tilaan niin kulkee.
    Miten tuota EGR systeemiä pitäisi tutkia?
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    -ettei ole tukossa. sijaitsee jossain pakosarjan liepeillä yleensä...
     
  17. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Näin oli päässyt käymään. Aika tiuhassa siellä levyt olivat muutenkin.
     
  18. marco

    marco 1st gear

    Heips

    Tämän ketjun luettuani ajattelin vielä kysäistä neuvoa, olen päätynyt hommaamaan auton ja Lumina iski silmään, onko jotain sudenkuoppia jotka kannattaa huomioida autoa ostaessa jotain tosi pro neuvoja?
     
  19. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Imusarjan tiivistevika on mainittu ainakin. Yksi mihin kiinnittäisin huomiota on polttoaineen syöttäaukko, monessahan on pelti ruostunut siitä alta. Silloin kannattaa miettiä missä kunnossa syöttöputki ja tankki ovat, tuossa kun on peltinen tankki.
     
  20. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Tänään alkoi taas samanlainen puutuminen. Otin EGR:stä reissun päällä liittimen pois auto sammuksissa ja rupesi vetämään taas. Ihan pientä puutumista oli mutta ei niin ajoa haittaavaa. Mutta vikavalo ei syttynyt (WtF?).
    Silloin kun oli vielä (jälkeenpäin tietäen) tukkonen katti niin otin EGR:n liittimen irti seurauksella että tyhjäkäynti aaltoili ja ajossa kävi kokoajan päin persettä. En tosin muista otinko liittimen irti auton käydessä vai sammutettuna. Silloinkaan tuo toimenpide ei sytyttänyt vikavaloa.

    Suatanan Lumppu kun miulle kehtaat kettuilla hyvän huolenpion jäläkehen.
     

Kerro tästä muillekin!