Lyijyn korvike / sinkki lisäaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mr_MilleR, 26.5.2008.

  1. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Osaako joku kertoa tarvitseeko SBC 307:ssa vm-72 käyttää lyijyn korviketta? Kone alkuperäiseesä kunnossa kansien osalta ja lähtöisin Kaliforniasta.
    Entäpä mitä sinkkilisäainetta käytätte öljyn seassa?
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Yleistäen n.74- ei tarvitse lyijyn korviketta...

    Diesel öljyä ku käyttää esim Delvacia ei tarvitse lisäillä mitään öljyyn. Ja tarvitseeko vakio kone ylipäätään extra sinkkiä?? Ja jos konetta ei oo avattu/rempattu EI missään nimessä moderneja synteettisiä öljyjä.

    Näistä öljy asioista on täällä ollut kyllästymiseen asti juttuja... Haulla löytyy :D
     
  3. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear


    hmm. 72> up se lyijyllinen taisi USA.ssa tulla pumppuihin..
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Wikipedian mukaan alkoi vaiheittain tulla pumppuihin 73, siis lyijytön ja katalysaattorit uusiin autoihin 75- pakollinen??

    Eli taitaa vaatia -72 lyijyn korviketta...
     
  5. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Kalifornia on aina ollut edelläkävijä näissä ympäristöasioissa. Siksi ajattelin että ehkä jo -72 menisi ilman lyijyn korviketta. No eihän se paljoa maksa, joten täytyy jatkossakin sitä käyttää. Olen kyllä lukenut öljy keskusteluita eri ketjuista. En kysellyt öljysuosituksia vaan sitä mitä sinkki lisäainetta porukka laitteissaan käyttää. Sinkkiähän öljyssä pitäisi olla noiden laahurinostajien kanssa. Osa öljyistä on toki jo valmiiksi sinkki lisäaineistettu.
     
  6. Käsittääkseni lyijytön ei tullut ylläripyllärinä, vaan se oli tiedossa. Siksi tehtaat laittoivat lyijytöntä kestävät seetit jo 1972 mallisiin autoihin.. Siitä saattoi olla jopa liittovaltion ohjeistus tulevaa silmälläpitäen.

    Ja katyt kai tulivat 1976 koko liittovaltioon, mutta aikaisemmin Californiaan..
     
  7. VesaR

    VesaR 1st gear

    Lucas
     

  8. Hmm. Kryptistä. :eek:
     
  9. VesaR

    VesaR 1st gear

  10. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Sain käsiini autoni ohjekirjan. Siellä Chevelleen vm -72 suositeltiin käytettäväksi bensiiniksi lyijytöntä tai vähälyijyistä. Jos näitä ei olisi saatavilla voisi myös enemmän lyijyä sisältävää bensiiniä käyttää. Tämä koskee siis kaikkia -72 Chevelleen asennettuja moottoreita aina kutosesta isolohko kasiin.
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mun mielestä -71 alkoi karkaistujen seetien käyttö, kaikissa ei välttämättä tuolloin vielä niitä ollut, -73 oli sitten jo kaikissa. Kalifornia-mallit tais joo olla eturintamassa tuossa(kin) asiassa.
     
  12. duster73

    duster73 Gearhead

    joo,Luukas oli ehkä hyvä apostoli,mut aika kehno sähkömies :lol:
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Karkasulla ja karkasullakin on eroja. Noi alkuvuosien seetikarkasut ei välttämättä olleet ihan tehtäviensä tasalla, ja siks kai noi vuosimallisuositukset on vähän epämääräsiä. Niitä kehiteltiin kokoajan; mitä uudempi, sitä parempi. Noissa rajatapauksissa johki '74 korville varmaan käyttäisin kyllä lisäainetta. Ei oikeen mahdu mun kaaliin miten moottoriöljy vaikuttaa seetien ekstoon, ellei sitten öljykontrolli oo ihan suolesta tia sitä lisää bensan joukkoon. En ymmärrä mitä kautta se päätyy venttiilien ja kannen seetipintoja suojaamaan.
     
  14. GMies

    GMies Gearhead

    "Ei oikeen mahdu mun kaaliin miten moottoriöljy vaikuttaa seetien ekstoon, ellei sitten öljykontrolli oo ihan suolesta tia sitä lisää bensan joukkoon. En ymmärrä mitä kautta se päätyy venttiilien ja kannen seetipintoja suojaamaan."

    Ei varmaan mahdu kenenkään muunkaan.
    Mistä ihmeestä tuon keksit, että moottoriöljyn pitäisi vaikuttaa venttiilien ja seetien suojaukseen??

    :rotfl: :rotfl:
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Asia puhetta ja sillä itsekkin ehdotin tuota -74 rajaa...

    No, tietysti jos ohjurit on niin väljät ja kumit korppuna että öljy valuu venttilinvarsia pitkin seeteille :rotfl:.
    Ja mitä nokkiin tulee niin ei nuo vakiot oo vaatinu mitään lisäaineita, kunnollista öljyä vaan vaihdot suositusten mukaan... eriasia tietty jos öljy EI kierrä paskatukosten/asennus virheiden johdosta, mutta EI sillon lisä sinkitkään auta. Virivehkeet sitten erikseen kovilla jousipaineilla :D
     
  16. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Onkos mitään haittaa jos lyijyn korviketta on liikaa bensan seassa, mietin että pitäsköhän varuilta pistää lisää ku semmonen hatara mielikuva on että eilisen tankkauksen jälkeen ei ihan kaikki lisäaineet osuneet tankkiin (alkoholilla oli osuutta asiaan :rotfl: )
     

Kerro tästä muillekin!