Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Ei ollut sama auto, se toinen on ollut kilvissä tietääkseni pidempään sillä kuulin asiasta jo viime vuonna mutta tuohan oli aika tuore juttu.

    Saisiko tavallisen maasturin rekisteröityä kuorma-autoksi vai onko se 3500kg raja ehdoton ja muita kiertoteitä ei ole?
     
  2. Disco96

    Disco96 1st gear

    Maakaasumuutos Norjassa

    Jos olen ymmärtänyt oikein niin muutos pitäisi tehdä EU maassa ja Norja ei kuulu EU:n
     
  3. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    nixon kirjoitti:
    Norjassahan se muutos ehdottomasti kannattaa tehdä, kun tässä on ihan oikeita eu-maitakin ympärillä.

    Disco96

    Jos olen ymmärtänyt oikein niin muutos pitäisi tehdä EU maassa ja Norja ei kuulu EU:n

    No Norjassa tai ei, mutta oli mukava jutella hepun kanssa joka ei sanonut:

    A:- On liian vaikeaa.
    B:- Mikset osta valmista hybridi Skodaa tai muuta volvoa?.
    C:- Ei se kannata. Oisit ostanu skootterin.
    D:- Ei se tuu toimimaan.


    8)

    P.S. kaikki pajat joissa tää kyseinen juttu onnistuu niin kiinnostaa.
     
  4. turbonautti

    turbonautti 1st gear

    mottorinvaihto maakaasuautoon

    kysymys moottorinvaihdosta

    olen suunnitellut maakaasuauton tuontia saksasta. kysehän on vapaastihengittävästä maakaasulla käyvästä koneesta kun jostain ihmeen syystä ekoilu menee maakaasuautojen valmistajilla överiksi... ei tehdä turbokoneella kun jotain ihan paria uutta mallia.

    eli, jos autossa on maakaasulla käyvä kone paikallaan, niin kai siihen saa vaihtaa turbokoneen samalla logiikalla/vaatimuksilla kun esim. isomman bensakoneen pienemmän tilalle?
    Käyttövoimahan tällaisessa muutoksessa säilyy samana, ainoastaan kone vaihtuu tehokkaampaan. Samassa mallisarjassa isompia/tehokkaampia koneita, niin mun järjen mukaan pitäis olla täysin sallittu toimenpide - vois sanoa että muutoskatsastusrintamalla rutiinitoimenpide. kommentteja?
     
  5. Karva

    Karva Gearhead

    Mallisarjan sisäiset muutokset on yhä salittuja, mallisarjaa suuremman moottorinkin saa laittaa kunhan se menee sääntöjen / rajonen sisälle, sitäkin isomman jos hajet perustellusti luvat, ja saat ne.

    Liikennepolttoaineella tai niiden vaihtoehdoilla ei ole mitään merkitystä. Vaikka autossa olis useampi vaihtoehtoinen polttoaine käytössä. Jos autoon on määrätty erillinen päästöraja, tahorajoitus jne, niistä yleensä täytyy olla mittausarvot, myös jokaiselta vaihtoehtoiselta polttoaineelta erikseen.

    Aivan sama oliko autossa maakaasut tai ei, sitä koskee samat säännöt kuin muita, eli jos auto on esim, Euro 1 päästöluokituksella tai päästöillä varustettu, sanotaan nyt vaikka -92 mallinen auto, ja siihen laitetaan isompi moottori mallisarjan sisällä, se on yhä Euro 1 auto, polttoaine vaihtoehdoista huolimatta, sen päästöihin moottorin vaihto ei vaikuta, kun on Euro 1 niin se on sitä aina.

    Jos vaihdat polttoainetta vaikka dieseliksi sen tulee sitten mennä ko, mallisarjan mukaan niistä päästöistä, jos poistat kaikki muut polttoaineet ja jätät pelkän maakaasun se rinnastetaan bensiini mallin päästöihin, jos perustana on diesel ja maakaasu vaihtoehtoisena polttoaineena, pitää molempien erikseen ja mikäli mahdollista seka käytössä, mennä diesel päästöistä läpi, ja bensa koneella vastaavasti, niitä sekaisin käyttäviäkin on jo markkinoilla.

    Sitten mitä eteenpäin mennään sen vaikeammaksi käy Euro normien mukaisten päästöjen mittaaminen, nyt on, hivenen, nätisti sanottuna kiistaa siitä kuinka ja mitä mitataan, mutta kyllä sekin selviää. Suomessa kun on ollut tapana tehdä asiat selviksi, ennemmin tai myöhemmin.

    Kansallisten sääntöjen ajalta, pre Euro 1, asia on jo päivän selvä. Ja suurin osa Euro sääntöjen ajalta. Samoin se että kaikki autot ja niiden päästöt mitataan auton vuosimallin mukaisten päästöjen mukaisesti, eikä mitään muuta, se on se raja joka pitää alittaa, aivan sama millä polttoaineella, tai niiden sekoituksella ajat. Dieselistä seura aina täys käyttövoimavero, oli dieseliä vähän tai paljon, bio tai normaali versiona.

    Mallisarjaan kuulumattomien tekniikoiden kohdalla asia ei ole sen vaikeampi, eli jos auto on mallia, kuten aikaisemmin Euro 1 aikakaudelta, sen päästöt ei siitä muutu miksikään, oli moottori mallia -53 tai -08, Euro 1 auton päästö vaatimukset ovat Euro 1 auton mukaiset, mutta jos haluaa paremmankin saa tehdä ja merkitä sen tiukempaan päästö luokkaan, sen pois saaminen sitten voi olla vaikeampaa.

    Paras on kun hakee todistuksen konttorilta siitä jotta ko, ajoneuvon päästöt ovat ja pysyvät siinä ja tässä luokassa.

    Rinnan tai verrattavissa USA jne, luokituksissa saattaa tulle hivenen hankaluutta jos tuo auton Eu:n ulkopuolelta, mutta nykyään AKE:lta ja jokaiselta konttorilta saa vertailu taulukon, josta selviää minkä päästöluokituksen ajoneuvo saa sen päätyessä nurkkiin, mittaamisessa on sitten sitä tulkintaa, kuinka mitataan ja mitä, mutta sekin kyllä selviää. Yhä voimassa oleva sääntö, sen rinnan luokituksen poistumisesta, oliko tuo 1.7.1997 lopetti usa ja euro normien yhteisjuoksun, mutta sen jälkeenkin voi tuoda ja niistä saa nykyisin selvät ohjeet mihin niiden päästöluokitus vuosimallin mukaan menee.

    Jos tuot usa auton EU:sta, päästöluokitus menee sen EU maan luokituksen mukaan, ja tässä oli ansa, joissain maissa ne on pykälää tiukemmat, ja joissain löysemmät, se mikä siellä rekisteri otteessa on pitäisi olla se minkä se saa myös Suomessa jos ei ole valitus ja oikaisu pyyntö AKE:lle, oliko niin jotta ruotti oli löysempi -97-02 ja saksa tiukin. Muistaakseni -02 lähtien kaikki pitääs olla joka puoella EU:ta samaa

    Jos auto on ollut ajossa EU alueella ja auton dokumenteissä on merkitty kaasu laitteet ja niiden malli tai vastaavaa, sen pitäisi olla katsastuksen yhteydessä täysin ja päivänselvää että kelpaa myös suomeen, mikäli näin ei ole käytettyjen autojen osalta maahantuonnin yhteydessä kuka tahansa kaasualan pätevyyden omaava henkilö tai yritys voi antaa tarkastus todistuksen tai vastaavan jolla ilmaistaan laitteiston olevan kunnossa, maahantuonti katsastuksen yhteydessä. Laitteiston käyttöä ei saa kieltää jos se on todistettavasti ollut EU alueen toisessa valtiossa käytössä, minkä tahansa kaasu laitteiston purku määräykset joita on vanhempiin autoihin määrätty on täysin perättömiä ja suoraan Suomen ratifioimien E110 ja E115 sekä E67 säännöstöjen vastaisia.

    Ja nyt seuraa sitten se suurin pommi, vanhoja todistetusti EU alueella käytössä olevia, maa- tai nestekaasu laitteita ei Suomen ratifioimien säännöstöjen ja AKE:n ohjeiden mukaan, ei tarvi siis, EI tarvi purkaa, jos tuot EU:n ulkopuolelta, saman kaasu laitteiston täytyy olla todistettavasti saatavikka ko, aikana myös EU:ssa, samanlaisena tai vastaavana, vaikka nestekaasun osalla sen sakntioimisen vaaran vuoksi, se kannattaa ottaa pois jotta, kun on mahdollisuus ei seuraa sanktioita. Mutta vanhat maakaasu laitteet jotka ovat olleet dokumentoidusti käytössä jo ennen E110 laite direktiiviä tai ennen E115 asennus direkstiiviä saavat jäädä käyttöön, niihin voidaan korkeintaan vaatia tarkastus, pätevältä kaasualan luvan haltijalta, tai kuten usein puhutaan, kaasulaite katsastus joka on virheellinen ilmaisu, ajoneuvon polttoaine kaasulaitteita ei katsasteta, niin kuin asunto yms, vastaavien kaasulaitteita. Jotta ajoneuvon polttoaine kaasulaitteita saa korjata ja tarkistaa siihen tarvitaan C lupa, joka on kohtuu perustein kenen tahansa saatavissa. Kts Tukes nettisivut.

    Oliko riittävän epäselvää ??
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jokos näitä kohta saa? Vois ruveta katselemaan sopivaa aihiota...
     
  7. turbonautti

    turbonautti 1st gear

    kaasut

    joo kiitos nimim. Karva, oli riittävän epäselvästi ilmaistu jotta olennainen välittyi ;)

    sitähän minäkin että varsinkin kun tehdasasenteiset kaasuvehkeet saksassa käytössä olleessa autossa niin no problem, moottorin voi vaihtaa polttoaineesta riippumatta. tänks!
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    Nyt on .... Ja kohta alkaa. :rotfl:

    Näillä voimassa olevilla EU säännöillä, ensimmäinen Suomessa tehty maakaasu muutos, vanhaan autoon virallisesti on hyväksytty ja muutokset merkitty rekisteriotteeseen 19.9.2008 klo 12.00.

    Auto on nähtävillä, Kouvolassa lauantaina 20.9.2008 Kouvolan yhteiskoulun, Salpausselänkatu 36 pihalla. Ekologinen Renkaanjälki tapahtuman yhteydessä. Tapahtumaan osallistuu ilmeisesti myös biokaasu-, biodiesel- ja Puukaasuauto.

    Vastaava muutos on tehtävissä mihin tahansa Suomessa rekisteröityyn autoon, sillä varauksella että nyt tehty muutos, maakaasun lisäys vaihtoehtoiseksi polttoaineeksi, on koe hankkeen yhteydessä tehty Range Rover Classic malliseen autoon, auton vuosimallin mukaisesti Euro 1 luokan päästöille, auton päästö luokituksen mukaisesti, vanhempiin ajoneuvoihin muutos onnistuu helpommin, mutta uudempien päästöluokitusten osalta tilanne on yhä auki, mitä uudempi auto sen vaikeammaksi päästö mittaus ja tutkinta menee, tämä nostaa kustannuksia, mittaus on sinänsä mahdollista suorittaa ja polttoaineena maakaasu on niin puhdas ettei sen osalta tarvi yleensä pelätä ettei auton päästörajoja aliteta. Asiaa selvitetään lisää.

    Asiaan liittyen koulutus, tuotteiden, asennus, tarkastus, todistus, luokitus ja katsastus palveluiden tarjonta on vielä hivenen kesken, mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan palvelut ovat käytössä vuoden vaihteen jälkeen, ellei jo ennen sitä. Asia selkiää lopullisesti viikon tai kahden sisällä.
     
  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ja kaikki odottaa henkeä pidätellen paljonko karva vaatii pioneerintyöstään katetta jotta tekee muutoksia muillekin...? vai voimmeko lukea sen vuoden päästä karva.com nettikaupasta?
     
  10. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Katetta...

    Hi !

    Eiköhän puurtaja ole palkkansa ansainut. :D Meinaan aika paljonhan on täälläkin asioista ( ja pykälistä ) kerrottu ja kuinka moni jaksaa noinkin sitkeästi asioita selvitellä. :eek:

    Aika monta systeemiä pitää oletettavasti markkinoida,ennen kuin edes jonkinmoisille tuntipalkoille pääsee. :poff:

    Keksijät ja kehittelijät ei useinkaan tässä maassa ole nopeasti rikastuneet. :odroll:

    Toivotaan, että tuosta hyötyy useampi osapuoli ... autoilijoita rokottaneen pohjattoman ahneen verokarhun kustannuksella. :lol:
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    Re: mottorinvaihto maakaasuautoon

    jos kaasuauton tuot,tuo kuormuriauto(vaikka isolava chevy)muuten vero kaasuautossa on niin sairas ettei rahat riitä.
     
  12. Karva

    Karva Gearhead

    Kaasuauton vero on aivan sama kuin minkä tahansa maahatuodun auton, kaasu on polttoaine vaihtoehto ei muuta, vero menee aivan saman lailla kuin mistä tahansa autosta.

    Veroa ei ole yhtään enempää eikä vähempää, kaasuautolle ei saa verohelpotusta tai lisäveroja, kaasuauton tai autolle jossa vaihtohtoisena polttoaineena on kaasu, verokohtelu on täsmälleen sama kuin minkä tahansa muun auton, ei ne ole sen kummempia.

    Kaasuautoja tai vastaavia koskee aivan samat säännöt kuin kaikia muitakin autoja, rakentelun ja muutosten osalta. Mitään eroa ei ole.

    Ne kauhukertomukset veroista on lähinnä näitä nestekaasu-autoja koskevia, nestekaasu on toistaiseksi suomessa kielletty, tai ainakin sanktioitu polttoaine, nestekaasulla saa ajaa mutta siitä menee veroja 330 Euroa / päivä.

    Maakaasu ja biokaasu autot on käytännössä samoja, vanhemmissa biokaasu autoissa voi olla eri paine tai eri tyyppinen järjestelmä, muuten ne on ovat nykyisin samoja, maakaasu ja biokaasu autot, molemmilla ajetaan metaanipohjaisella kaasulla, käytännössä aivan sama tankkaatko maakaasua vai biokaasua. Biokaasu jota tuotetaan paikallisesti, ja maakaasu joka tulee gasumin verkosta, on molemmat sallittuja polttoaineita, eivätkä aiheuta mitään lisä veroja yms, diesel tyyppisiä käyttövoimaveroja ei ole, toisaalta näillä ei saa myöskään mitään helpotuksia, polttoaine nyt on toistaiseksi edullisempaa.

    Nykyisellään auto kuin auto, bensa tai diesel, kuorkki tai hlö bilika saadaan toimiin maakaasulla tai biokaasulla, säiliöiden koko on se ratkaiseva tekiä, kuinka säiliön saa mahtumaan ja minne, paljonko sille varataan kapasiteettiä eli kuinka pitkälle autolla on tarkoitus päästä. Käytännössä menee niin että hlö ja pakut vielä kannattaa, mutta kuorkit vaatii jo peräkärryn täyteen säiliötä. Asennustoiminta on luvanvaraista, laitteiden säätö vaatii omat kommervenkit, päästöjen mittauksen osalta täytyy tietää mitä tekee, kunhan direktiivit ja kansalliset säädökset täyttyy, se on siinä, nyt kun pää on saatu auki aivan varmana homma tulee yleistymään ...
     
  13. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Pystyykö laittamaan kolme säiliötä? Varapyörän paikalle isompi ja takahudlarin sivuille kaksi pienempää?

    Tulipa tuossa laskettua että pelkkä tankkausajelu tuottaa 750 kiloa sitä hirveää co2:sta vuodessa. Mutta kaipa se typerä vero nestekaasua vastaan on tärkeämpi kuin ympäristö...
    Kun ei tunnu etenevän se biokaasutankkauspaikkakaan kun peräti 100ke maksaisi. Tosin eihän sitä rahaa ole kun melkein saman verran maksaa Jns sairaalan ruokakuljetukset vuodessa kun "säästettiin" ulkoistamalla.
     
  14. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Entäs sen yhden Kouvolan herran Hummer H2. Luulin, että sekin on muutettu vasta Suomessa maakaasulle. Siitä oli juttua Kouvolan Sanomissa ainakin puol vuotta sitten.
     
  15. Karva

    Karva Gearhead

    Jep, niin noita maakaasuautoja on ollut pilvin pimein, ja käytettyjä saa tuoda lisää, mutta esimerkiksi ko, Hummer on muutettu Virossa ja tuotu sitten Suomeen, nykysääntöjen mukaisesti E110 laitedirektiivin ja E115 asennusdirektiivin mukaisesti toimien, päästömitattuja, asennustarkastettuja ei ole virallisesti katsastettu ja merkitty rekisteriotteeseen, yhtäkään tätä ennen, mutta nyt niitä varmaan tulee ...

    Jo 1981, muistaakseni on tehty maakaasu ja nestekaasu muunnos, oliko toi nyt TM:n masinoimana, eli kyllä näitä on ollut, se ei muutu siitä mihinkään, nykysääntöjen tulkinta ja niiden asettamat vaatimukset vaan on teettänyt tässä välillä töitä. Nyt se koe versio kuitenkin on kilvissä ja hyväksi havaittu, kuka tahansa voi tehdä vastaavan, kun lukee viestiketjua taaksepäin selviää kuinka.

    Nyt sitten jos asia kiinnostaa, saapi ottaa yhteyttä asennustoimintaa aloitellaan pikku hiljaa, myös kurssi, koulutus ja luennointi palvelut, tarkoitus on tarjota laitteita ja koulutusta sekä opastusta, tarvittaessa avaimet käteen palveluita. Keskihinnaksi asennettuna, tarkastettuna ja muutos katsastettuna, laitteista riippuen, perus sekventiaaliruiskulla ja yhdellä noin 80 L säiliöllä, avaimet käteen hinta 2500 E / auto.
     
  16. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Onko tosta Rangesta antaa kulutuslukemia ja kilometrikustannuksia ennen ja jälkeen. Sehän tossa kiinnostaa, millä aikataululla se kuollettaa itsensä. 2500 eurolla sais 1720 litraa ysivitosta. Mun paskahuussilla sillä pääsis tommoset 8600-12700 km ajotavasta ja -matkasta riippuen.
     
  17. Karva

    Karva Gearhead

    On .. Tossa oli jo aikaisemmin juttua.

    Yksi hyvä esimerkki on ko, koe Range joka nyt kuluttaa maakaasua 11 kg / 150 km. Eli tankillisella pääsee 150 km ja kone saammuu, säiliö on noin 70 L ja siihen menee paineen alaista maakaasua tankattuna 11 kg.

    Jos tosta lähdetään :

    Kulutus 70 L / 150 km seuraa 0.53 L / km josta saa 53.3 L / 100 Km kaasun Litra kulutukseksi. No tämä ei hyvä vertailu tapa koska ekvivalentti hinta joka vertaa bensaan, tai kaasun litra hinta on huono vertailu tapa, varsinkin kun kaasu myydään kilohinnalla.

    Eli otetaan uusiksi, 11 kg / 150 Km josta seuraa 0.0733 kg / Km tästä saadaan 7,33 kg / 100 Km kaasun kulutukseksi.

    Kaasu maksaa tällä hetkellä, sellaiset keskiverrot 1,11 € / Kg. Siis käy niin että 7,33 kg kaasua maksaa 8,14 €. Yhä vielä Rangella ajaminen maksaa siis 8,14 € / 100 Kg, sekalaista ajoa. Ei se ole vielä ilmaista tämäkään. Mutta mihin tai miten vertaat ...

    Hyvä, eli jatketaan, paljonko saa bensaa 8,14 € rahalla, 95E maksaa keskihinnaltaan 1,466 € / L ja 98 sen 1,496 € / L. Diesel ei sekään ole ilmaista eli 1,288 € / L. Hinnat on kotoisin polttoaine nettisivujen keskiarvoista.

    Eli 8,14 € sillä saa 95E 5,55 L ja 98E 5,44 L sekä Di 6,32 L, millään noista ei range kulje 100 Km matkaa vaikka kuinka yrittäis pihistää. Eli kuinka kauan menee jotta 2500 € kaasulaite kustannus on maksettu, polttoaine säästöinä. No se Rangen todellinen kulutus on lähempänä tollasta 12 - 15 L / 100 Km kun ajetaan 95E bensalla, sekalaista ajoa. Mutta jos heitetään jokin pienempi normi kulutus, sanotaan nyt vaikka 10 L / 100 Km kun ajetaan 95E bensalla.

    Selvä, tässä tapauksessa Range menee 8,14 € / 100 Km kun ajetaan kaasulla, no jos se kulutus olis sen 10 L / 100 Km 95E bensaa, niin 10 L 95E bensaa maksaa sen 14,66 €. Tästä saadaan erotus jokaiselle 100 Km kulutukselle tai jos haluaa vaikka joka kilometrille, mutta 14,66 - 8,14 € tekee 6,52 € jokaista 100 Km matkaa kohden. Toisin sanoen maakaasulla ajaminen on 0,0652 € halvempaa joka kilometri.

    Eli vielä kerran, jos kaasulaitteet maksaa 2500 € ja kilometrille tulee säästöä 0,0652 € täytyy ajaa noin 39 000 Km, jotta laitteet on maksettu. Laskelma perustuu vain Rangen kulutukseen ja vertailu 10 L / 100 Km 95E bensan kulutukseen, todellisuudessa Range ei mene 10L / 100 Km joten maksu kilometrit pienevät.
     
  18. Jakabar

    Jakabar 1st gear

    joo ei itel ainakaa alle 13litran/100km päässy -89 rangella
    3.5V8efillä siis eli halpaaha toi on ajelu vanhalla maasturilla
    koskahan Lahteen saavat tuon kaasuaseman auki jotta pääsisi moisen kaasusetin asennuttamaan omaansa...
     
  19. rt68

    rt68 1st gear

    No ei tarvinnu sit asennella kaasulaitteita vanhaan autoon kun tuli ostettua vanha auto kaasulaitteilla :)
     
  20. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Ostit varmaan jonkun -68 DODGEN maakaasu version :wink:
     

Kerro tästä muillekin!