Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. rt68

    rt68 1st gear

    Joo, tai ei ihan mutta lähes yhtä virtaviivaisen kuitenkin :rotfl:
     
  2. turbonautti

    turbonautti 1st gear

    tankki-tilavuuden kasvattaminen

    Onnittelut pioneerikokeilun onnistumisesta! itsellä kaasuautoiluun siirtyminen lykkääntyi kun tuli muutto kauemmas kaasuputkesta, mutta ehkä vielä joskus! sellainen asia kiinnostaisi, että millaisella asennus-toteutuksella on mahdollista asentaa useampi kaasutankki toimintasäteen lisäämiseksi - vai saako noita kaasutankkeja isompia, esim 200-250litran kokoisia? tai siis, saako useampia esim. 80-litran säiliöitä jollain (minkäliasella) putkitus-systeemillä yhdistettyä toisiinsa toimintasäteen kasvattamiseksi?

     
  3. Caro

    Caro 1st gear

    No missä mennään nyt Karva? Olen seurannut mielenkiinnolla tätä viestiketjua, nyt ei vaan kuulu pitkäänaikaan mitään. Yritin jo e-mailata karvallekkin, tuli bumerangina takaisin.
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Ei mitään erikoista, nykyjään on vain sen verran kiirettä ...

    Maakaasu autojen osalta, nyt koe kasataan ja katsastetaan pari uudempaa, ei viitsi huudella ennen kuin asia on täysin kunnossa, katsastettuna ja liikenteessä, uudemissa autoissa on omat mielenkiinnon kohteet sekä vaikeudet.

    Kun asiaan saadaan varmuus ja koeversiot katsastettua, niin palataan asiaan, edelliset kokeet on pihalla, katsastettuna, kilvissä ja ahkerassa käytössä. Valmisteilla on mm, ihan täys kokoinen nestekaasu kuorma-auto.

    Yritystoimintaa kehitellään ja varmasti jotain saadaan aikaan kunhan ne koe versiot on ensin saatu virallisesti hyväksyttyä, ei kannata alkaa asentaan tai tarjoamaan palveluksia vain tietyn ikäisille autoille, samat mahdollisuudet ja palvelut pitää olla saatavilla kaiken ikäisille ja mallisille autoille. Josta päästääkin e-mail:liin, niitä alkoi tipaahdella tollaset 60 kpl päivässä joten nyt se puoli saa olla toistaiseksi, edetään asiassa omaan tahtiin niillä resursseilla joita on käytössä.

    Koe autoja sekä maakaasu muunnoksia tehdään ja tarvitaan lisää, uudemmissa autoissa, tulee kuten edellisissä kirjoituksissa on mainittu, ongelmia tai hankaluuksia päästöjen osalta, mittaamisessa eli määrittellessä kuinka, missä ja miten mitataan. Tällä hetkellä se ei ole kovinkaan yksinkertaista, mutta asiat selviää lopulta, ainakin tähän asti niihin on lopulta saatu selkeät ohjeet. Toinen hankaluus vaan ei vaikeus on tekniikan yhteen sopimis vaatimukset uudemmissa autoissa, kuka ja missä määritellään mikä tekniikka katsotaan yhteensopivaksi, esimerkkinä auton omaan tietoväylään lisättävät maakaasun käytön sallivat sekventiaali ruisku laitteet, koska, missä, millä tasolla määritellään kuka tai mikä tahon antaa hyväksynnän, jotta nämä tai noi laitteet sopivat.

    Kolmas asia on, suomessa kun ollaan, kaikki vakuutusyhtiöt, niillä on tapana heti kun on mahdollisuus, rahastaa eli vaatia lisä vakuutus tai jollain syyllä jättää korvaamatta, nyt on pelko että vakuutusyhtiöt ovat tekemässä molempaa. Toisin sanoen ovat vaatimassa erikoisvakuutusta kaasukäyttöisille, lakisääteisenä kuinkas muuten. Samalla periaatteella jättävät kolaritilanteessa korvaukset väliin kun autossa on kaasulaitteet, tässä asiassa meidän omilla kansallisilla vakuutusyhtiöillä on paremmat tiedot kuin millään muulla taholla koko pallolla, maakaasu kun on oikeasti vaikka on paineastiassa, tähän astisista polttoaineista turvallisin. Tästä vakuutusyhtiön toiminnasta on jo yksi esimerkki, ja pahat kielet höpisevät että yhtiöt ovat pitäneet symbioosia asiaan liittyen ...

    Mutta muuten jatketaan entisellä mallilla, asiaan liittyen kolutustarjontaa on jo olemassa ja lisää tulee, allekirjoittaneellakin on omat lusikka sopassa.

    Asiat kuitenkin etenee, väillä kovin hitaasti mutta etenee, asiaa ajavien tahojen tarkoitus oli saada ne siihen kuntoon, kiitos asiantuntioiden ja viranomaisten, että jokaiseen autoon voidaan asentaa, selkeiden ohjeiden ja hyväksyttämis menettelyiden avulla, kuten katsastus, maakaasu tai nestekaasu laitteet ja käyttää niitä, ilman erityisiä maksuja tai sanktioita. Tällä hetkellä se on mahdollista maakaasulla, mille tahansa vähän vanhemmalle autolle, käytännössä vaatii hivenen ylimääräistä työtä.

    Tuossa vuoden vaihteen paikkeilla oli tarkoitus alkaa uusi yritys jonka on tarkoitus tarjota asennus apuja, tarkastuksia ja palveluita, laitteiden muutos katsastusta ja avaimet käteen palveluita, myös myytäville laitteille tulee jossain vaiheessa omat nettisivut.

    Mikäli löytyy kiinnostusta, voitte ilmoittaa autonne tiedot jotka vaikuttaa mm, suositeltaviin laitevalintoihin. Alamme kerätä asiakas rekisteriä, jonka perusteella asennuspalvelut alkaa, se mihin tiedot voi ilmoittaa, kerrotaan kun saadaan rekisteri kuntoon, hyvin suurella todennäköisyydellä toiminta alkaa ensiksi vain Kouvolassa, mutta myöhemmässä vaiheessa myös suurimmissa kaupungeissa. Jos yritystoiminta tai mahdollinen asiaan liittyvä palvelutarjonta kiinnostaa, tullaan uuden perustettavan yrityksen osalta pitään tiedotus tilaisuus, periaate on jotta mukaan pääsee jos haluaa.

    Kuis on tehdäänkö tästä nyt bisnes, jolla muutama tuhat ihmistä saa korjaamolleen hommia, allekirjoittaneen ambiitiot on toimia yrityksen teknisenä taustapiruna, saada käytetylle ajalle kohtuullinen korvaus ja osakkeille hivenen tuottoa, allekirjoittanut tuo yritykseen oman sijoituksen, alaan liittyvän teknisen asiantuntemuksen ja kokemuksen, sen lisäksi uskoisin että tältä keskustelupalstalta löytyy muutama kaveri joka lähtee mukaan, heiltä saa lisää asiantuntemusta.

    Eli noppa on heitetty, nyt saatte miettiä rauhassa ja sillä välillä asiaa selvitetään lisää noiden uudempien autojen osalta.
     
  5. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Ittepäisyyspäivänä 06.12.08

    Hi!

    On se hienoa,että joku jaksaa täällä Finlandiassa "virkamiesten luvatussa maassa" takuta ja selvittää noita hommia. :D

    Toivotaan vaan... että asiat saa aikanaan "talonpoikaisjärkeenkin" käyvän loppuratkaisun,eikä byrokraatit tai muut tahot onnistu romuttamaan hankkeita.

    Tsemppiä vaan ...sitkeyttä jo taitaakin löytyä sieltä Peri-Suomalaiseen tapaan. :poff:
     
  6. Caro

    Caro 1st gear

    Hienoa todella että joku jaksaa!
    Toivotaan että saat tulevaisuudessa kohtuu korvaukset tehtystä työstä.
    Tuo vakuutusyhtiöjuttu tuli vähän puuntakaa. Mulla on maakaasuauto käytössä, eikä nyt kahdenkuun jälkeen ainakaan ole lisämaksuja ilmennyt, saa nähdä kui äijän käy jos mällin satun ajamaan. Siinä sitä on italialaisilla kavereillani ihmettelemistä, ovat vaivoin toipuneet siitä kun selitin näitä suomen autovero kiekuroita, nyt kerron sitten mitä yhteisen euroopan laidalla suunnitellaan metaaniautoilijan varalle. Nyt kyllä luottaisin eu- lakeihin noitten vakuutusyhtiöiden kanssa, ei kai sentään vaan täällä suomessa kaasuautot muutu vaaralliseksi!
    Olen seuraillut Italialaista Metanoauto forumia, ovat siellä aika paljon pidemmällä näitten kera. Onhan maassa kai 400000 kaasuautoa. Ovat toivottaneet kovasti tervetulleeksi meikän täältä pohjoisen eksotiikasta.
    Foorumi sinänsä on tosi hyvä, sieltä löytyy lait ja pykälät sun muut ohjeet ja lisää voi tietysti kysellä. Lyötyy mm. kaikki euroopan kaasuasemat, ainakin suuri osa koordinaattien kera.
    Taidat sinäkin Karva asennella italialaisten laitteita?
    Jos tarviit käännös apua... :D
     
  7. kossu79

    kossu79 1st gear

    H2 maakaasulla?

    Moroo...

    Olisiko han mitän järkeä laittaa H2 noita maakaasua vehkeitä?

    Auton kulutus han on kova... varmaan pitäisi laittaa koko takakontti täyteen jotain pulloja että saisi toimintasäteen maakaasulla järkeväksi?

    Toi saalta kyllä hän siitä tilasta voisi luopuja jos tuon maakaasu systeemin rakentaminen autoon ei maksaisi ihan mahdottomi...

    Kauheen montaa tonnia han tuollaisiin ei kannata satsata kun tulee sitten tuo laitteiden kuoleentumis aika niin pitkäksi...

    Paikalla ketään joka aisaa osaisi valaista enemmän tyhmälle:)

    Odotellessa :pinup:
     
  8. heikkinen

    heikkinen 1st gear

    Netistä löysin Gasumin artikkelin

    http://www.gasum.fi/yksityisille/liiken ... u_2007.pdf

    jossa mainitaan että tuollainen omaan kotiin asennettava tankkausasema maksaisi 5900€ ja yrityskäyttöön tarkoitettu suurempi kapasiteettinen 17690€. Eli kuulostaisi aika pieneltä summalta. (Mitä maksaa tavallinen bensa/dieseltankkausasema?)

    Tankkausasemia ei kuitenkaan ole vielä kovinkaan monella paikkakunnalla ja tuotantoa vielä vähemmän. Yritin etsiä internetistä tietoa siitä minkälaiset kustannukset tuotantolaitoksen perustamisesta tulee ja minkä verran myyntiä pitäisi olla/kuinka kaukana asema voi sijaita tuotantolaitoksesta, että joku jo nykyinen tuottaja perustaisi aseman.

    Kenelläkään tietoa?
     
  9. rt68

    rt68 1st gear

    Tuotantolaitos?? Noo Suomen kaasu tulee Siperian tuotantolaitokselta joten hiukan on matkaa :rotfl:
    Jos meinasit kaasun myyntiä niin silloin ei tuollainen kotitankkauslaite eikä tuo kalliimpikaan oikein tahdo riittää ja lisäksi tarvinnee tarkistetut virtausmittarit.
     
  10. heikkinen

    heikkinen 1st gear

    Niin siis meinasin biokaasua, jonka "tuotantolaitoksia" on Suomessa jo melko paljon, ilmeisesti vajaat 70. Isompia ja vähän pienempiä. Näin ainakin mainostaa Biokaasuyhdistys

    http://www.kolumbus.fi/suomen.biokaasukeskus/
    ja sieltä tuo Biogas production in Finland

    sekä

    www.pohjois-karjala.fi/dman/Document.ph ... /Julkiset/ Maakuntakaava/Ville+Kuittisen+esitys?cmd=download

    Jostain vain lueskelin jonkun tutkimuksen ja siitä jäi sellainen kuva ettei tuota biokaasua kannata rahdata pitkiä matkoja. Kulutuksen tulee olla paikallista.

    Ja oikeassa olet noiden mittarien kanssa. Varmasti pitää olla viralliset pelit&vehkeet jos ihan myymään alkaa. Minkälaiset lie laitteistot sillä Kalmarilla, joka on tainnut koko "buumin" aloittaa jo vuosia sitten?

    Jotain tässä on nyt takana, kun tästä ei ole Suomessa tullut isompaa juttua. Ihmiset valittaa polttoaineiden hintoja, mutta samaan aikaan käypää ainetta "maatuu" taivaantuuliin koko ajan. :)
     
  11. varhail

    varhail 1st gear

    Morjes, huomasin että täällä keskustellaan maakaasuautoista. Olen se Kouvolan hemmo joka asentelee Hummerin H2:seen maakaasulaitteita.
    Joku täällä esitti että olisi laitettu Virossa vehkeet kiinni, mutta oikeasti tähän ensimmäiseen Hummeriin jolla itse ajelen, laitettiin pullot Saksassa ja muut laitteet, sekä softa kehitettiin Hollannissa Prinsin tehtaalla.

    Auto esiteltiin Frankfurtin näyttelyssä 2007 ja nyt niitä on jo asenneltu useampiin autoihin. Sarjottaminen ja viranomaishyväksynnät kesti yllättävän kauan.

    Maahan tuli juuri uusi 6,2 Hummeri johon rupeamme kehittelemään samanlaista systeemiä. Kaikki menee uusiksi emissio-ajoja myöten koska uusi moottori on yli 15% tehokkaampi kuin vanha kone joten sitä ei lasketa samaan moottoriperheeseen kuuluvaksi.

    Laitteet asennetaan kaikki Suomessa eikä siis Virossa.

    Vakuutusmaksut ei ole nousseet vaikka auto on muutoskatsestettu bi-fuel autoksi jo toista vuotta sitten.

    Jos on kysyttävää niin vastailen mielelläni.
     
  12. kossu79

    kossu79 1st gear

    H2


    Moro.

    Asennateko ihan tilauksesta kaikille noita maakaasusarjoja?

    Mitä sarja asennuksineen kustantaa tuollaiseen -03 H2?
    Onko kallistakin lystiä teillä päin?

    Kiinnostunut :odroll:
     
  13. varhail

    varhail 1st gear

    Kyllä liikeidea olisi että kaikille asennetaan. Soittele 0400-150199 jos haluat keskustella asennuksesta.
     
  14. kossu79

    kossu79 1st gear

    H2

    Tällä hetkellä on hakusessa hintaluoka mitä kyseinen tuohu maksaa.
    Kun kyseisten laitteidenasentajia näyttää rupeevan putkahtamaan markkinoille.

    Kauheita han tuolaisita ei kannata maksaa minun mielestä menee taikaisin maksu aika sitten niin pitkäksi jos ei sitten aja tyyliin 50 tonnii vuodessa...

    Itsellä tulee ajoa noin 20 tonnii vuodessa niin 5000e aivan max mikä kannattaa moiseen inventoida että pysyy laitteiden kuoleentumisaika edes jossain järkevissä mittakaavoissa.

    Veikaan että esim viiden vuoden päästä ko.laitteta saa jo usealta liikkeeltä ja se tietää taas että hinnat tippuu...
     
  15. varhail

    varhail 1st gear

    Voi olla, että tippuu. Nyt ei varmaankaan kukaan halua maksaa tuhansia siitä että saa asentaa toisille sarjoja viidellä tonnilla.
     
  16. kossu79

    kossu79 1st gear

    H2

    OK. Päättelen tuosta että teidän liikeidealla ei 5000e moista saa autoonsa.
     
  17. varhail

    varhail 1st gear

    Ei valitettavasti saa. Hinta on muutoskatsastettuna 9800,- sis alv.

    Tässä Hummerissa muuten kulutus oli bensalla 21l. satasella, maakaasua menee 16 ekvl. satasella. Eli polttoaine kulut tippui nykyhintojen mukaan 24,15:sta 10,56 satasella.(bensa 1,15 ja kaasu 0,66) Siitä alvi pois jos sattuu saamaan.

    Jos ajaa 35000km vuodessa niin kahdessa vuodessa se on maksanut itsensä ja Hummeri on edelleen 10 000,- arvokkaampi kuin bensarosvo versiona.

    Minä muuten teen näitä hommia ihan asian kiinnostavuuden vuoksi aivan naurettavalla katteella, joten jos näitä saa halvemmalla jostain niin sehän on vaan hauska asia.
     
  18. kossu79

    kossu79 1st gear

    H2

    Kyllä,
    suurin piirtein tuo 2v menee kuolettaakseen tuo laitteiston hinta jos se on tuon auki 10000e ja ajaa tuon sanomasi 35tkm vuodessa. Ja tämä pätee nyt H2 kulutuksilla.


    Harmittavan kallis on tuo systeemi vaan nykypäivänä vielä.
    Meinaan sehän on fakta että jos autoosi laittaa tuollaisen 10000e investoinnin niin auton arvo ei sillä kasva!!!
    Voi han sitä pyytää mutta tällä hetkelläkin mitä on myytävänä H2 maakaasulla niin kauan ovat olleet myynnissä verrattuna muihin. (ja ovat edelleen)
    Ja tarkoitan tätä nyt H2 kohdalla, ko. auton hinnat muutenkin roimassa laskussa mitä nyt jenkeissä seurannut.

    Ei siinä hieno hommahan tämä on että naitä maakaasu asioita saadaa eteenpäin täälä meilläkin kun ne ovat naapuri valtiossa jo arkipäivää suomeen verrattuna.
    Hionoa hyvää hommaa tekevät nämä ladun avaajat:)

    Valitettavasti itse sen verran persaukinen että ei ole tuolla hinnalla/ omilla kilometreilla järkevä satsaus.

    Kiitos hyvästä infosta kuitenkin:)

    PS: Uteliaisuuttaan onko pelisi toimintasäde 300km luokkaa maakaasulla ajettaessa?
     
  19. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Pakko hieman vinoilla että jos puhutaan Hummerista ja 21 litrasta sataselle, niin miksi kaasuhomma kaatuu persaukisuuteen....?


    Leikki sikseen, minua kiinnostaa nuo kaasuvehkeet kanssa ja täytyy soittaa kouvolaan pikimiten, ja Karvan täytyy kai palkata sihteeri vastaamaan sähköpostiin ja puhelimeen, kun tuntuu olevan ruuhkaa.
     
  20. varhail

    varhail 1st gear

    Toimintasäde on joo vähän auki 300 km.

    Harjoiteltu on muihinkin autoihin, 4-mukiseen yhdellä säiliöllä hintakin on melkein puolta edullisempi.
     

Kerro tästä muillekin!