Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Jos sen tekevät, niin haen ne heijastinvaljaat siltä pullojenkerääjältä, ja rupeen haittaan liikennettä Tampereella. Vähän samaan tapaa, kuin Ranskassa.

    Jos Hallitus oikeesti haluais vähentää liikennepäästöjä, niin se avustas kaasun tuotantoa kotimaassa, poistas käyttövoimaveron kaasuautoilta, ja avustais kolmella tonnilla nykyisien polttomoottorikäyttöisien muuttamista kaasukäyttöisiksi.
    Mutta ei varmaankaan niillä ole ilmaston parantamisteot mielessä (puheissa vain), vaan joku muu etu?
     
    Jussi289, Pertti K, dart -66 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

    Pariisissa oli kyllä kova meno kun kattelin RT-kanavalta liveä ja niin oli brysselissäkin.
     
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Nimenomaan, valtio meinaa että ostetaan uusia autoja kun pienennetään verotusta, ihmisillä ei ole silti varaa ostaa uutta autoa, paitsi niillä joilla muutenkin on. Jos valtio laittais sen rahan mieluummin kaasuttamiseen, niin päästöt tippuis. Ei siinä, verotuksen pienentäminen on aina hyvästä, mutta tässä aiheessa ei lähellekään tehokkain tapa. Kaasuttamisen yleistäminen loisi myös työpaikkoja.
     
    valpas ja dart -66 tykkäävät tästä.
  4. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Kyllähän Gasum on saanut eu:lta miljoonia liikenneasema infraan ja en muista kuinka paljon biokaasuun.

    Sanoisin että kolme tonnia valtiolta avustuksia kaasu muutokseen on jo liioiteltu kun ei se muutoskaan taida maksaa niin paljon. Mielestäni toi tonni on oikeasti jo hyvä avustus.

    Tuosta käyttövoimaverosta nyt on turha oikeastaan valittaa kun se tuskin siitä ihan heti häviää kun vasta vähän aikaa sitten tuli.

    Itse olen ajanut 10 vuotta jo kaasulla ja tehnyt muutamia muutoksia autoihin.
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Paljos noi muutokset halvimmillaan nykyään menee? Jotain sivuja missä oli 3,5t, vai saako noita tehdä itse? Jos niin mistä jengi tilaa osia?
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sieltä tilaamaan ja asentamaan...

    http://www.cnghouse.fi/kauppa/index.php
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    caprice305 tykkää tästä.
  8. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Ikävä kyllä se uusi auto on monesti turvallisempi, vähäkulutuksisempi jne.

    10 vuotta katsonut vierestä tuota kaasuttamisen yleistymista niin se saattaa luoda korkeintaan muutaman työpaikan ei juurikaan enempää.

    Ongelma on siinä kun se muutos pitäisi saada ilmaiseksi että ihmiset suostuu tekemään sen. Ei riitä että säästät vaikka vuodessa kahdessa sen laitteiston takaisin.

    terragas.fi näkyi olevan halvin 4 syl. 2950€ ja 8 syl.

    Periaatteessa saat tehdä muutoksen itse mutta valtuutetun asentajan pitää tarkastaa asennus ja sitten saat dokumentit katsastukseen. Jos siis saat diilin asennusfirman kanssa. Tuolta cnghouselta saat ostettua osia mutta et tarkastusta. Jos et leimaa autoa niin sitten vaan asennat ja ajat.
     
  9. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    On juu, meinasin lähinnä valtion päästösotaa.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko nuo halvimmat setit kestäviä? Joskus katoin niin samanlaisia sai ebaysta 300-500€ ja täyttä kiinaa tuntuivat olevan.
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    CNG Houssi on kyllä tarkastanut mulle tänä vuonna muutaman muutoksen.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko tarkastushinta salaisuus?
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllähän tuota kaasuautoa on alkanut itekin miettimään käyttöauton kohdalla ja varmaan olisikin jo jos kaasu Volvoa saisi nelikkona...CNG-kaasuasemakin olisi työpaikan vieressä sopivasti ja muutenkin asemia alkaa olemaan siellä sun täällä, lisäksi muutamia bio-kaasuasemia.

    Kaiken lisäksi nyt kun työkalukin muuttui kaasulle, siis LNG-kaasulle, ei CNG, niin on se kaasu alkanut kiinnostamaan aina enempi omassakin käytössä.

    Työkalusta sen verran että se on Volvo FH13 LNG - 68t täysperän vetäjä, jolla ajetaan raskasta runkoliikennettä...ajossa todella mukava, menee ja vetää kun dieselauto, useita tuhansia kilometrejä jo ensimmäisen kuukauden aikana takana, tykkään kyllä, hieno vehje :odcool:
    Onhan noissa tietysti omat lastentautinsa, muutenkaan kukaan ei oikein tiedä, ei edes merkkihuollossa...se on sellaista opettelua kaikilta, lisäksi LNG-tankausasemia on vasta 4 kpl koko maassa, kaksi tulossa lisää Lahteen ja Ouluun.

    Pikkuhiljaa alkaa vasta itsekin sisäistämään näitä kaasuasioita.
     
  14. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Pitää sitten muistaa katsoa että ovat varmasti cng settejä ettei ole lpg koska lpg on huomattavasti halvempi. Vähäpäästöiseen tarvitset myös todistuksen jota tuskin saat ebaysta. Toki jos ei leimaa sitä niin ei ongelmaa. No halpa on yleensä halpa ja vähän huonompi kuin kalliimpi.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kaasuttamisen ongelmat on enemmänkin markkinointipuolella, harva tietää mistä saa kaasua, mitä se maksaa, kuka tekee asennuksia, mitä ne maksaa, millainen verotus, mitä on nää mystiset aakkoslyhenteet cng,lng,lpg yms. on, miten kaasuauto toimii, missä sellasta voi koeajaa, voiko ajaa bensalla kaasutuksen jälkeen.....

    mun ymmärtääkseni asiasta on olemassa näyttöä että ihmiset mieluummin muuttavat vanhoja laitteitaan (johonkin rajaan saakka) kuin ostavat kokonaan uutta mikäli saavat siittä jotain hyötyä.
     
    valpas tykkää tästä.
  16. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Kaasuautoilussa on myös monella vähän sitä muna ja kana -ongelmaa havaittavissa l. kaasun saatavuus. Kahvipöytä-keskusteluissa korostuu usein tämä "ei niitä asemia vielä oo paljoa, ni emmää..." -asenne. Tilannetta ei helpota nyt monien, uusien WLTP-mallien myötä bensatankkien kutistuva koko. Joten ne, jotka käy kerran 10 vuodessa lapissa, parkuvat ettei voi vaihtaa kaasuun.

    Näin pk-seutulaisena totesin kesällä, että mulla on Zyklon B -kaasuasema sekä kodin, että duunin vieressä - joten rohkea rokan syö ja pistin uuden Skoda Adolf Editionin tilaukseen, tämä siis liisarina, ei omaksi. Duunikaveri katseli samaa mallia, mutta totesi, että tämän uuden mallin n. 11 litrainen bensatankki ei toimi hänellä. Mäkin mietin pitkään, mutta totesin, että käytännössä kaikki kilsat ajan nykyisten kaasuasemien alueella, joten ei pitäisi tulla ongelmaa.

    -JJ-
     
    sdfsd tykkää tästä.
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuttavapiirissä CNG-kaasuautoilijoita, niiden rakentajia ja laitteistojen myyjiä...tutustunut laitteistoihin siinä ohessa, jonkinlainen käsitys hommasta...työn puolesta LNG tullut nyt mukaan.

    Miellän itse kaasut näin :

    CNG on puristettua, paineistettua maakaasua eli metaania, tulee öljy-/kaasukentiltä, käytännössä jostain Siperiasta.

    CBG on puristettua, paineistettua bio-kaasua eli metaania, tehdään vaikka sianjaskasta...

    Edellä mainittuja voidaan käyttää yhdessä, samaa tavaraa käytännössä, henkilö-/pakettiautojen, bussien yms. polttoaineena, kaasumainen polttoaine.
    Voidaan käytää sekä bensa- ja diesel-autoissa...

    LNG on jäähdytettyä, nesteytettyä maakaasua eli metaania, EI PAINEISTETTUA, vaikka tankissa pieni paine onkin, max. 16 bar...
    Kaasu tulee maakaasuna putkea pitkin kaasu-/öljykentiltä, jäähdytetään nestemäisellä typellä tankkausasemalla, lämpötila tankatessa - 130 - 145 C pakkasella, vaatii suojavarustuksen tankatessa, vaarana vakavat paleltumavammat...ei oikein sovellu kuluttajakäyttöön, paljon kalliimpi laitteisto.

    LBG, vastaava kun LNG, mutta bio-kaasua, samat ominaisuudet.

    LNG ja LBG on raskaankaluston polttoainetta, voidaan käyttää sekaisin, käytännössä samaa tavaraa, nestemäistä ja erittäin kylmää.

    Propaani ja muut kaasut kielletty täällä liikennekäytössä, nestekaasusta eli propaanin käytöstä seuraa samat sanktiot kun polttoöljynkäytöstä...propaani puhdistaa pakokaasuja dieselissä ja toimii kuin ilokaasu bensakoneessa, mutta ei saa käyttää.

    Mielestäni kaasuautojen verotus on yleensäkin aivan hölmöä jos kerran halutaan vähentää watun päästöjä...eniten kärsii se joka haluaa käyttää biokaasua, sehän on oikeasti uusiutuvaa ja biologista tuotetta.
    Maakaasun verotusta perustellaan että se tulee öljy-/kaasukentiltä ja on siten fossiilista polttoainetta...no joo, mutta se palaa puhtaasti ja mitä sitten kun tankkaatkin sitä oikeaa bio-kaasua ja saat maksaa silti ne samat käyttövoimaverot ???

    Mielestäni se vero tulisi poistaa, koska sille ei ole perustetta...tosin sen joutuisi tietysti maksamaan sitten hinnassa.

    No tämä onkin Suomi, oikea "veroparatiisi" ...verottajalle.
     
    Muokattu: 2.12.2018
    belair54, valpas, Jussi289 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ei se salaisuus ole. En vaan tiedä sumaa. Kun koko setin ostelee, niin tarkastukset on saanu neuvoteltua.
     
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

    Hyvin samaa mieltä JJ:n kanssa.

    Ensimmäinen asia kaasuautoilua haaveillessa on katsottava missä se lähin tankkausasema on.
    Käytännössä se pitää olla päivittäisten reittien varrella tai korkeintaan pieninen lisälenkin takana. Jos tankkauspaikka löytyy, niin sen jälkeen ei enää oikein ole mitään syytä ajaa millään muulla polttoaineella. Siis jos omalla rahalla ajaa. Täys autoetu on sitten eri juttu.

    Etelästä päin katsottuna Gasumin kattavuus on aika hyvä aina Jyväskylään asti. Sitten on vielä pieniä yksityisiä biokaasun tuottajia siellä täällä. Pidempiä reissuja voi hyvin tehdä ja ajaa sitten bensalla kun kaasu loppuu. Säästöä se alkumatkakin on. Arvioin, että omista ajoista 85% tapahtuu alle 100km päässä kotoa. Kokemuksesta voin kertoa, että jos on kiinteä hinta päällä, niin muilta myyjiltä tankkaaminen tai bensan tankkaaminen kiristää aika pahasti pipaa.
     
    valpas ja sdfsd tykkäävät tästä.
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Onhan niitä sellaisiakin joissa on ihan normaali bensatankki tai ainakin kohtuu kokoinen, eikä joku muutaman litran pikkupurnukka.
    Jos suurin osa ajoista tapahtuu alueella jossa kaasua saa, niin pitemmille matkoille on lisänä bensa, voihan se pipoa kiristää, mutta sen kestänee...lisäksi aika monessa pystynee ajamaan etanolilla senkin matkan :odwink:

    Tuossa sellainen kaasuauto jonka voisin kuvitella ostavani kunhan sen saisi nelikkona, johtuen seuraavasta : "...kun tankkaa isoon 20kg kaasutankkiin xxxkaasua. Autossa myös normaalikokoinen bensatankki, eli toimintasäde reilusti yli tuhat kilometriä."

    https://www.nettiauto.com/volvo/v70/10073677

    Tuo 20kg kaasusäiliö ei kuulosta kyllä minusta isolta...sitä en tiedä olisiko tuollaiseen mahdollista lisätä tuota kaasusäiliöiden tilavuutta vaikka yhdellä lisäsäiliöllä tavaratilaan ?
     

Kerro tästä muillekin!