Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    eikö 1kg kaasua vastaa 1,5l pensaa? Noin jostain muistaisin lukeneeni eli tuo sen perusteella vastaisi 30 litraa pensaa millä ajaa tollasella autolla j0ku 300km tai sinneppäin?

    itte aattelin omaan autooni laittaa 20kg kaasusäiliön. Täytyy mittailla tarkemmin mutta alustavien mittausten nojalla näyttäisi mahtuvan takaluukkuun. jos auto vie vaikka sen 20 litraa sadalla (hyvin negatiivinen näkemys) siltikin kaasulla pääsisi yli 100km mikä todennäkösesti ainakin toistaseksi riittää itelle ihan hyvin. pidemmät matkat voi ajaa pensalla.
     
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    No tosa uudessa kaasu-Octaviassa on tiettävästi n. 18kg kaasusäiliöt ja n. 11 litran bensatankki. Että siinä ei pääse kantomatkalla keulimaan ... mutta tilatessa hyväksyin sen, että tarttee käydä hiukan tiheemmin pit stopilla. Otin ton siksi, että ton kaasun kantomatkan pitäs mulle piisata heittällä n. 99% ajoista ja toisaalta, laskujeni mukaan vuosikuluissa pitäisi nykyiseen dieseliin nähden tulla säästöä jonkun verran. Ja jos ituhipityttää, ni Gasumin tarjouksella vois toki tankata jatkuvasti sitä "päästövapaata" biokaasua.

    Monissa "vanhemmissa" kaasumalleissa oli, joo, usein täysimittainen bensatankki ja sen päälle jonkunlaiset kaasusäiliöt. Mutta parin eri merkinkin myyjät oli sitä mieltä, että uusi WLTP mittaus olisi monet ajaneet pudottamaan etenkin bensatankeista "turhaa" tilavuutta/painoa pois. Ainakin Skodalla ja Audilla on bensatankkien koot pudonnu.

    -JJ-
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tuonne farmari Satelliten ketjuun olen kirjoitellut tuosta omasta 383:sen kaasutuksesta.
    https://www.overdrive.fi/forum/threads/hain-1969-satellite-stw.303598/page-6

    Ensin laitoin siihen 100 litran säiliön mihin saa hyvissä olosuhteissa 16kg kaasua. Toimintasäde matka-ajossa oli 125km. Sitten halusin vähän lisää ja lisäsin 28 litraa lisää säiliökapasiteettia ja nyt menee 20,8kg. Samalla halusin optimoida säätöja ja laitoin laajakaista lambdan. Se onkin hienoin työkalu mikserisarjan säädössä ja antaa muutenkin mielenkiintoista tietoa. Esim. jos kaasari ei ole vielä kokonaan tyhjentynyt, niin sen näkee heti mittarista.
    Toimintasäde ponnistettiin Forssan pick nickiin 5 aikuista + 1 lapsi ja paluumatkalla takakontti aivan täynnä swappi löytöjä, 202km.

    Nyt viimeisin kaasari koneellisen muutos on menossa 1987 sedan Capriceen 305:lla. 120 litran pullo ja mikserisarja. Tällä yhdistelmällä pitäisi voittaa toimintasäteessä toi Satellite. Onhan se pienempi kone ja ylivaihdelaatikko.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tavaratilaa jäi edelleen riittävästi. Varapyörän joutui uhraamaan. Pullon keskilinja on jokseenkin takaluukun etureunan kanssa samassa.
     
    12345678910, Pertti K, sdfsd ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kun joudun jotkut pakosarjatkin tohon autooni ilmeisesti tekemään, varmaan pitää lambda paikka varata niihinkin niin näkee vähän missä mennään.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Vähän sama juttu, kuin Tampereella hulevesimaksu, jonka joutuu maksamaan ulosoton uhalla, vaikka imeyttää kaikki hulevedet omalle tontille, kuten määräyksissä sanotaan. No, pikkusen meni ohi, mutta liittyy päättäjien ahneuteen.
     
  6. pataatti

    pataatti 3rd gear

    Heräsi ajatus että voiko nestekaasulaitteistoa mitenkään hyödyntää jos muuttaa maakaasulle? Mulla on italiasta joskus uitettu auto ja siinä on nestekaasulaitteisto paikallaan ja mitäänhän sillä täällä ei tee. Säiliön paineet ovat ainakin erilaiset. Miten käyttöpaineet?
     
    Muokattu: 4.12.2018
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Paineenalentimen jälkeen olevia osia voi todennäköisesti teknisesti käyttää. Suurin kysymysmerkki on, että löytyykö osista vaaditut hyväksynnät ja merkinnät? Mikserisarja vai monipisteruisku?
     
  8. pataatti

    pataatti 3rd gear

    Mitään hajua ei ole mistään merkinnöistä. En ole vaivautunut katsomaan systeemiä enempää. En ole edes katsonut missä nestekaasusäiliö sijaitsee. Auto on 96 vuoden 900 turbo saabi. Eli ruisku. Meinasin ensin viinalla laittaa toimimaan, mutta se on taloudellisesti turha homma. Jos ton sais pienellä työllä toimimaan kaasulla nii vois kiinnostaa.
     
  9. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Onko mitään hajua sarjan merkistä? Periaatteessa tankkausliitin, putket, säiliö ja paineensäädin menee ainakin vaihtoon. Sitten pitää olla jollain johto ja softa millä sen saa säädettyä metaanille. Käytännössä jos meinaat sen katsastaakin niin helpoin varmaan hommata uudet romut tai asennuttaa.
     
  10. pataatti

    pataatti 3rd gear

    Sarjan merkki on Landirenzo Omegas. Mutta unohdetaan koko ajatus samantien. Uusia vehkeitä tuohon on ihan turha lähtee laittaa ja isoja rahoja ei tollasseen autoon kannata laittaa kiinni. Ennemmin poltan nekin rahat takassa. Teen ekoteon ja ajan bensalla sen minkä ajan.
     
  11. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Landi renzoon löytyy varmaan terragasilta paperit ja noi osat. Säiliö, säiliöventtiili, tankkausliitin, putki ja paineensäädin vaihtoon. Ohjain boksi, piuhat ja kaikki säätimeltä eteenpäin pitäisi pystyä käyttämään.
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

  13. valpas

    valpas Gearhead

    Mites kaasujen verotus Suomessa, ja esim. Ruotsissa. Nyt, ja tulevaisudessa.Vaikka eihän Suomessa ole tulevaisuutta, tai siittä ei tiedä kukaa. Ei edes Panteralla oo kristallipalloa.
    Telkkarissa kerrottiin, että Ruotsissa verotetaan kaasua tiukemmin, kuin Suomessa?
    Olisko siinä syy, miksi kaasuautot ovat suht edukkaita Ruotsista ostettuina?
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

  15. csell

    csell 3rd gear

    Voiko kaasulaitteisto laittaa vanhaan g20 diesel vaniin? Ainakin mahtuis suht iso säiliö

    Mitä se vaatisi teknisesti, mitä se voisi kustantaa ja pitääkö viranomaisia ottaa huomioon jollai lailla?
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Dieselin säästöpotentiaali taitaa jäädä vähän pieneksi. Mietin sitä kyl itekin tossa hetken.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllähän se diesel kaasulla käy, mutta teknisesti pitäisi ratkaista mm. kaasun annostelu. Dieselissä ei ole kaasuläppää, eikä alipainetta samalla tavalla kun bensakoneessa...tulisiko siihen läppäkotelo imusarjan ja ilmanputsarin väliin ja mikserisarja normaalisti putsarin pohjaan ?
    Diesellaitteiston pitää pyöriä lisäksi mukana ja naftan syöttöä tarvitaan ainakin tyhjäkäynnin verran sytytykseen koko ajan...pumpulta pitäisi saada syötöt säädettyä minimiin kaasulla ajettaessa, lisäksi pitäisi olla toimivat ruiskutusennakot.
    Kun sitten ajetaan taas naftalla, niin kaiken pitäisi toimia aivan normaalisti...en tiedä kuinka tuo kaikki siltä 6.2:n pumpulta saadaan tehtyä ?

    Mitenkä tuollaisen verotus sitten menee...ensin normaali dieselvero ja päälle kaasun käyttövoimavero...jos näin niin eipä taida kannattaa ?

    Vaihda sinne bensakone ja siihen sitten kaasut...95-bensa maksaa saman tai on monin paikoin jopa halvempaa kun diesel, eikä olisi enää dieselveroakaan...vain kaasun käyttövoimamaksu :odwink:
     
    caprice305 tykkää tästä.
  18. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Eiköhän tuollaisessa dualfuelissa makseta vaan dieselvero.
     
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ei edistystä projektissa, mutta tallin järjestelyn takia kaasuauto ja tuleva kaasuauto sai käydä vähän ulkona. Satellite lähti koko päivän jäähdyttyään suoraan kaasulla käyntiin -10° pakkasesta. Saavutus oli mielestäni erinomainen.[​IMG] [​IMG]
     
    Pertti K, caprice305 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  20. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Nyt on hyvän näköistä :)

    Noissa mikseri sarjoissa pitää muistaa ottaa virrat sellaisesta paikasta mistä tulee AINA virtaa kun virrat on päällä ja myös startatessa.

    Siinä Gasum pontiacissa ihmettelin kun ei millään saanut kaasulla käymään ja jos se oli kaasulla sammutettu niin kaasarikin oli tyhjä. Eli joutui aina sahaamaan käyntiin bensalla. No sitten huomasin että valinta napista häviää ledien valot startatessa. Otin jakajalta releellä virran sille niin johan lähti aina kaasulla käymään. Eli ei siis avannut säätimeltä ja pullolta mankkua niin ei tullut kaasua startatessa.
     

Kerro tästä muillekin!