Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Tankkia, putkia, paineensäädintä ja tankkausliitintä ei pysty hyödyntää. Jälkiasenteisissa on ecu, suuttimet, johtosarja jne ihan samoja LPG ja CNG kaasusarjoissa. Ongelmaksi muodostuu sen auton katsastaminen kun et saa dokumentteja mistään jos parsit sekasikiö kaasujärjestelmän kasaan ellei se nyt satu olemaan saman merkkinen kun asennusliikkeillä käytössä oleva sarja.
     
  2. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Pientä updeittiä.

    Maalasin auton oman ecun ja kaasuecun mustaksi niin ei loista tuolta konehuoneesta.

    [​IMG]

    Paineensäädin ja letkut laitettuna. Putki pitää vielä vetää.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kohta pitäisi saada auto käymään kun saan vaan bensalinjat tehtyä niin sitten voi tehdä kaasuasennuksen loppuun. Pitää 120l pullo laittaa lavalle.
     
    isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. isalmela tykkää tästä.
  4. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Toi muuntotuki kun ei koske kuin henkilöautoja niin ei pysty hakemaan tukea pakulle :mad:
     
    Anza tykkää tästä.
  5. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Miten tuollaisen jälkiasennetun CNG-laitteiston tarkastus lyhyesti, ja kai ne katsastuksessakin jotain katsoo? Putelit pitää varmaan olla sertifioituja ja hyväksytty asennus jne, mutta miten esim. onko putelien koolla ja asennuspaikalla rajoitteita? Voiko säiliö(t) olla matkustamon puolella, esim. pakussa tavaratilassa?
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Katsastuksessa katsovat asennuspöytäkirjan. Harvoin katsastajalla riittää ammattitaito kommentoida mitään.
    Pullot pitää olla CNG-ajoneuvokäyttöön tarkoitettuja ja "parasta ennen" ei saa olla ohi. Näitä säiliöitä ei tarkasteta uudelleen, vaan ne on romua tuon päivän jälkeen.
    Pullojen kokoa rajoittaa oikeastaan vain auton kantavuus ja VAK-säännöt. Eli käytännössä mitä saat mahtumaan. Pullot voi asentaa matkustamoon tai ulos. Alustaan asennettaessa pitää olla "pohjapanssari", jos maavara on alle jotain cm. Lisäksi alustassa roikkuvalla kiinnityksellä oleviin pulloihin tulee laittaa enemmän kiinnityspantoja.
    Pakuissa (VAN&pick up) olen nähnyt asennuksia, jotka voisi tulkita pienentävän tai lyhentävän verovapausvaatimuksen mukaista tavaratilan kokoa. Nämä asennukset ovat kuitenkin kelvanneet. Ehkä säiliö tulkitaan kuormaksi.
     
    RaiRai tykkää tästä.
  7. impala-63

    impala-63 Gearhead

    PRESCRIPTIONS CONCERNING THE FIXATION OF LPG AND CNG CONTAINER(S)


    1. The requirements of Regulation No. 67, 01 series of amendments, concerning the fixation of LPG container(s) or those of Regulation No. 110 concerning the fixation of CNG container(s) shall be deemed to be met if the container is secured to the motor vehicle by at least:


    1.1. two straps per container,


    1.2. four bolts, and


    1.3. appropriate washers or plates if the body panels at that location are single thickness;


    Assuming that the material grade is Fe 370, the fixing bolts shall be of class 8.8, and have the dimensions specified in Table 1 below:


    Table 1


    Container content

    [litres]

    Minimum dimensions of the washers or plates [mm]

    Minimum dimensions of the container straps [mm]

    Minimum diameter of bolts

    [mm]

    up to 85

    round: 30 x 1.5

    round: 25 x 2.5

    20 x 3

    30 x 1.5

    8

    85 - 100


    round: 30 x 1.5

    round: 25 x 2.5

    30 x 3

    20 x 3 */

    10

    8 */

    100 - 150

    round: 50 x 2

    round: 30 x 3

    50 x 6

    50 x 3 **/

    12

    10 **/

    more than 150

    shall meet the provisions of Regulation No. 67, 01 series of amendments, for LPG containers, or Regulation No. 110 for CNG containers


    */ In this case the container shall be secured by at least three container straps.

    **/ In this case the container shall be secured by at least four container straps.


    2. If the container is installed behind a seat, a total clearance of at least 100 mm, in the longitudinal direction of the vehicle, shall be provided. This clearance may be divided between the container and the rear panel of the vehicle and between the seat and the container.


    3. If the container straps also carry the mass of the fuel container, at least three container straps shall be provided.


    4. The container straps shall ensure that the fuel container will not slide, rotate or be dislodged.

    5. A protective material such as felt, leather or plastic shall be interposed between the fuel container and the container straps. However, at the location of the fixation of the washers or plates to the vehicle body no compressible material should be present.


    6. Container frame


    6.1. If the container is secured to the motor vehicle by a container frame, the container frame, the container straps, washers, or plates and bolts used shall meet the provisions of paragraphs 1. to 5. above.


    6.2. If the cylindrical container is installed longitudinally to the vehicle, a transverse connection shall be present at the front of the container frame to prevent slipping of the container. This transverse connection shall be:


    6.2.1. at least of the same thickness as the container frame;


    6.2.2. at least 30 mm high and its top is at least 30 mm above the bottom of the container;


    6.2.3. as close as possible, or even within, the domed end of the container.


    By "installed longitudinally" it is meant that the axis of the cylindrical fuel container makes an angle of no more than 30 degrees with the longitudinal centre plane of the vehicle.
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  9. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    eiks tuolla ollu CNG kittejäkin tarjolla.
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    On siellä, mutta ei hinnoiteltu.

    Ei noissa ulkomaalaisten ja kotimaisten toimittajien hinnoissa hirveitä eroja ole, kun samaa tuotetta verrataan.
    Ulkomailta itse tilatessa ottaa sen riskin, että sille itse hankitulle ei saa vaadittuja papereita mukaan. Tämän kun huomioi, niin kotimaan hinnat on ihan ok.
     
    Pertti K ja impala-63 tykkäävät tästä.
  11. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Tästä olen samaa mieltä. Ei noissa CNG sarjojen hinnoissa ole "oikotietä onneen" ulkomailta ostettaessa koska ne tarvittavat dokumentit saattaa olla vaikea saada jos saat edes ollenkaan.
    Sitten tarvitset myös säätösoftan ja johdon ostaa vielä erikseen jos sarja on erimerkkinen kun mitä suomessa myytävä.

    Suomesta kun ostat kaikki tavarat niin saat varmasti dokumentit ja säädöt samaan pakettiin jos haluat itse tehdä.

    Sitten jos tarvitset jotain erillisiä komponentteja niin voi olla eri asia mutta ei todennäköisesti kovin isoa säästöä silti saa.
     
  12. Anza

    Anza Gearhead

    Pakettiauton voi rekisteröidä henkilöautoksi kun maksaa verot. Tuskin kovin iso vero -70 - 80- luvun autossa? En tiiä tuleeko enemmän hyötyjä vai haittoja.
     
  13. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Pakettiautossa taitaa olla tuo käyttövoimavero siinä 85€ ja henkilöautossa 350€ vuodessa ja en tiedä miten tuollasta - 80 pikkistä saa henkilöautoksi.
     
    Anza tykkää tästä.
  14. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Jaa no tämähän kuulostaa merkittävältä asialta. Mites pitkään se hyväksyntä voi olla voimassa? Kun nuo säiliöt ei vissiin ihan halpoja ole niin tuleeko tästä ajan myötä selkee lisäkulu..?

    Enpä ole tätä veroasiaa edes miettinyt. Siis mitä tää meinaa, bensavehkeissähän ei ole käyttövoimaveroa... Siis muuttuko bensavehkeillä vuotuinen verotus jos sen muuttaa "bi-fueliksi" eli myös kaasulla toimivaksi?
    Sorry olen ihan noviisi tässä mutta alkanut tääkin vaihtoehto kiinnostaa.
     
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

    Säiliöissä on leima 20 vuotta valmistuksesta. Lisäkulu tai ei?
    Kerrotaan salaisuus, myös käytettyjä säiliöitä voidaan käyttää.
    Kaasuautoja on ollut jo sen verran aikaa, että säiliöitä tulee vastaan torissa ja nettivaraosassa. Mitat on tietty sitä mitä sattuu olemaan. Hinta pitää osata tinkiä jäljellä olevien vuosien perusteella.
    Uusien hintoja voi katsella vaikka www.cnghouse.fi

    Kun tehdään bensa-auton kaasumuutos, muuttuu käyttövoimaksi CNG/bensiini tai pelkkä CNG (sama käyttövoimavero molemmissa). Kaasun käyttövoima vero on 56% dieselin käyttövoimaverosta. Määräytymisperuste on kokonaispaino.
    Esimerkiksi minun 1988 Caprice sedan
    Perusvero 1,00€/päivä
    Käyttövoimavero (CNG/bensiini) 0,713€/päivä
    Eli 260,25€ lisäkulua vuodessa vastaavaan bensalla ajettuna. Siis jos pitää liikenteessä koko vuoden. Minulla Caprice seisoo suurimman osan vuotta.
    Tuon summan säästää melko nopeasti, kun €/100km melkein puolittuu kaasulla ajaessa.
    Lisäksi henkilöautoon voi hakea sen 1000€ muuntotuen
     
    RaiRai tykkää tästä.
  16. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Käyttövoimavero cng autossa on 3.3 senttiä per alkava 100kg per päivä. Diesel taitaa olla 5.5 senttiä.

    Kuorma-autossa mulla on siinä 85€ vuosi ja pakettiautoissa taitaa olla sama. Diesel vero taitaa olla samat K-A ssa ja P-A ssa.

    Tuo squarebody on vasta tekeillä itsellä ja sain sen vasta vähän aika sitten bensalla käymään. Pullo, putki ja tankkausliitin pitää vielä asentaa ja sitten käydä terragasilla säädättämässä.
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

  18. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Tuossa diesel autojen muuttamisessa vaan ei ole mitään järkeä kun ei pysty kokonaan käyttää kaasua. Diesel kone vaatii dieseliä sekaan että se syttyy. Noissa taitaa päästä aika maksimissaan 40% diesel ja 60% kaasua suhteella että toimii kunnolla eikä ala kilisemään kone.
     
    1purehell tykkää tästä.
  19. tinareki

    tinareki Gearhead

    Tätä uutta esitystä ei ole ymmärtääkseni mitenkään sidottu diesel autojen muuttamiseen, vaan on puhuttu yleensä polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen muuntamista kaasukäyttöisiksi.
    Tuo "persujen vanhat mersut" on journalistien kiva kikka saada enemmän avaa-klikkauksia verkkosivulle.
     
  20. impala-63

    impala-63 Gearhead

    "Jos vasemmistoliiton esitys toteutuu pääministeri Antti Rinteen (sd) hallituksessa, valtio maksaisi yhden vuoden ajan esimerkiksi vanhojen diesel-Mersujen muuttamisen vähäpäästöisiksi biokaasuautoiksi.

    Pääministeri Rinne käytti samansuuntaisen puheenvuoron syyskuussa eduskunnan kyselytunnilla.

    Rinne esitti silloin, että vanhoja bensiini- ja dieselautoja muutettaisiin maaseudulla"

    No tuollaista nyt kuitenkin on kirjoitettu ettei pelkästän otsikko tasolla.
     
    valpas tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!