Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    On toi aika kova kulutus tuo 20 litraa bensaa sadalle. Mä en omalla Crown Vicillä ole päässyt yli 16 litran ikinä.
     
  2. Internetin ihmeelisestä maailmasta, AutoCar August 4th 1979:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Väärä kaasu mutta idea sama.

    Kävisihän se tuollakin tavalla. Dieselien kaasuttamisesta ei ole kyllä kokemusta, mutta terragasin mikko muutaman dieselin kaasutti niin sieltä voi kysellä.

    Samaa suunnittelin omaanikin (squarebody) mutta laitoin lavalle sitten kuitenkin kun on helpoin. Tein bensa tankin taakse runkoaisojen väliin niin molemmat puolet on nyt tyhjänä tankeista.
     
    12345678910 ja 1purehell tykkäävät tästä.
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mä tarvin lavan koko mitan, kun kyytiin on tarkoitus heittää asuntocamper. Mutta paripyöräisessä crewcabissa on kyllä alustassa tilaa vaikka kuinka. :) Pitää ottaa yheyttä tuonne Terragasiin.
     
  5. Jimi

    Jimi Gearhead

    Onko joku saanut viime aikoina yhteyttä CNG houseen?

    Ainakaan sähköpostiin ei tule kuin automaattivastaus takaisin, eli osoite on oikea, mutta ei muuta
     
  6. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Ei ole ollut tarvetta olla yhteyksissä sinne vähään aikaan niin ei pysty auttamaan.
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Pläkkäri tykkää tästä.
  8. impala-63

    impala-63 Gearhead

  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Olikin tosiaan maksumuurin takana. Tässä koko juttu.

    "
    Biokaasun kulutusta ei vielä veroteta liikenteessä, mutta jos hallituksen linjaus jakeluvelvoitteesta toteutuu, biokaasu voi mennä verolle jo vuonna 2022.

    Energiateollisuus ry:n johtava asiantuntija Kimmo Siira pelkää, että veroedun katoaminen jarruttaa biokaasun liikennekäyttöä.

    ”Verotus tappaisi totaalisesti biokaasun yleistymisen. Jakeluvelvoite nostaa biokaasun pumppuhintaa, joten verotus vähentää taatusti kysyntää”, Siira varoittaa.

    Nykyinen hintaero bensiiniin ja dieseliin pienenee veron takia. Jakeluvelvoite korvaa nollaverotuksen ja tuo maakaasun lämpöveron tankkihintaan, joka voi nousta noin 20 senttiä litralta.

    Verottomuus on lisännyt biokaasun liikennekäyttöä. Suomen kaasuautokanta on kasvanut yli 10 000 ajoneuvoon, ja hallitus haluaisi kasvattaa biokaasuautokannan noin 50 000 autoon vuoteen 2030 mennessä.

    Viime talvena esiteltiin kansallinen biokaasuohjelma, joka vahvistaa biokaasun roolia liikenteen päästöjen vähentämisessä. Tuottajista Gasum mainitsi tuolloin, että jakeluvelvoitteen verovaikutukset on syytä selvittää.

    ”Jos haluamme pudottaa liikenteen hiilidioksidipäästöjä, on biokaasun käyttö siinä äärimmäisen toimiva tapa. Vähemmän verottamalla biokaasun käyttöä edistetään tehokkaammin kuin tukijärjestelmillä”, Siira summaa.

    Siira muistuttaa, että teollisuus käyttää ylivoimaisesti suurimman osan biokaasusta. Jakeluvelvoitteen tuoma vero laimentaa myös teollisuuden biokaasuintoa.

    ”Teollisuudessakin käytettävä biokaasu menettäisi kilpailukykynsä veron takia.”

    Toisin ovat asiat naapurissa: EU:n komissio hyväksyi kesällä kymmenen vuoden jatkoajan Ruotsin biokaasun verottomuudelle.

    ”Ruotsi sai veroetunsa läpi vain kymmenessä viikossa. Ruotsalaiset luopuivat jakeluvelvoitteesta, koska he pitivät viisaasti kiinni biokaasun verottomuudesta”, Siira sanoo.

    ”Näin Ruotsi lisää biokaasun käyttöä sekä liikenteessä että teollisuudessa. Suomen olisi syytä noudattaa Ruotsin esimerkkiä, mutta asia ei etene ilman poliittista päätöstä.”

    EU:n kilpailusäännösten mukaan kahta valtion tukimuotoa ei voida antaa samaan asiaan. Biokaasun tapauksessa valittavina ovat joko jakeluvelvoite tai alennettu verokanta."
     
  10. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Hyvä ettei tullu laitettua kaasuja autoon. Olis tilan lisäksi menny rahatkin. Eipä yllätä että verotus alkaa
     
    ihka tykkää tästä.
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mutta onhan nykyäänkin maakaasu halvempaa kuin biokaasu joten ei se kaasu auton käyttö välttämättä kallistu vaikka biokaasuakin ruvetaan verottamaan.
     
  12. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ajattelin jotenkin että ilman muuta tuossa tarkoitetaan molempia, puhutaan vain biokaasusta. Tuskin jättäisivät moista porsaanreikää kuluttajalle.
     
    -chgr tykkää tästä.
  13. impala-63

    impala-63 Gearhead

    No toimittaja puhuu samaan aikaan sekä maakaasusta että biokaasusta sekä puhuu kaasun litra hinnasta mikä panee miettimään jutun perää. Ei taida tietää mitä höpisee.
     
  14. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Pläkkäri ja impala67 tykkäävät tästä.
  15. Vezques

    Vezques 2nd gear

    Ja maakaasuhan on jo pitkään ollut verotuksen alaisena.
     
  16. yixingL

    yixingL 1st gear

    Onko polttoainetyypin vaihtaminen jotain, mitä voimme tehdä kodotallissamme? Mitä työkaluja tarvitsen?
     
  17. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mä olen nyt noin puolitoista vuotta kirnunnut tommosella Octavia G-Tecillä ja alkuun tää kaasuautoilu on ollut ihan jees.

    Mutta vähitellen on alkanut havaita sellaista ikävää puolta asiasta, että useiden asemien osalta kompuroiden kapasiteetit taitaa olla aika alakanttiin mitoitettu. Eikä tällä muuten niin olisi väliä, mutta se alkaa jossain vaiheessa jyrsiä mieltä, kun tankatessa ei saakkaan täysiä tankillisia. Paskin tulos oli tuossa toissa kesänä, kun kaasu loppui 5km ennen asemaa ja kun intoa piukassa aloin tankata, niin eihän sieltä saanut kuin puoli tankillista ainetta. Vissiin just mua ennen käynyt joku kuorma-auto imuttamassa bufferitankin tyhjäksi...

    Edukasta ajamistahan tää on mulla ollut, emmää sitä sano - siellä 4,5 euroa per 100 km ollut polttoainekustannukset nyt viime aikoina, maakaasulla. Mutta jos alkaa nämä puolikkaat tai edes 3/4 tankilliset alkaa itselläkin yleistyä, niin antaapahan tän polttoaineen olla...

    -JJ-
     
    Tuumer tykkää tästä.
  18. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Ongelma on siinä että autoja on tullut todella paljon yht'äkkiä ja aseman kapasitetti ei siksi riitä. Gasum:in kampanjat lisäsi autoja merkittävästi.

    Nyt vielä kun raskaskalusto on alkanut lisääntymään ja niiden tankkausmäärä on niin iso että bufferisäiliöiden paine putoaa aika paljon niin ei seuraavat saa hirveästi kaasua.

    Kannattaa välttää työmatka liikenteen meno ja paluu aikoina tankkaamista koska silloin ne ruuhka huiput on ja suurin kulutus jos vaan siis on mahdollista.

    LCNG ja konttiasemista pitäisi kyllä taas saada aina täydet tankit. Ruskeasuo ja malmi on niin isoja tuottamaan että myös sieltä pitäisi tulla täydet.

    Jossain Tampereen nekalassa tuskin on saanut vuosiin enää täysiä tankkeja kun siellä on hirveä kulutus ja autoja jonossa melkein koko ajan. Porvoossa on kanssa kauhea ralli. Hämeenlinnan asema kanssa kyykkää kun on niin paljon autoja. Sinne tosin tuli toinen kone lisäksi ja varastosäiliöitä että tilanne pitäisi parantua.

    Jos olet octaviaan saanut puoli tankkia niin kyllähän sillä jo 200km taitaa ajaa. Tuo on aika normaali jälkiasennusauton kilometrit. Sulla näyttää paikaksi espoo niin eikös friisilässä ja lommilassa pitäisi saada tankit aina täyteen?

    En vittuile enkä vähättele ja ymmärrän kyllä että täyteenhän se pitäisi saada. Eihän kukaan ota puolta kuppia kahviakaan :D
     
    ihka tykkää tästä.
  19. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Tää vajaaksi jättäminen on ärsyttänyt muakin ja annoinkin tästä Gasumille palautetta kun sellaisia joskus pyysivät.

    Omalla kokemuksella PK-seudulla ainoa varmasti täyteen tankkaava asema on ollut Tuupakan Gasum. Täyteen on tullut vaikka kuorma-auto tankkaa vieressä, siis tätä maa/biokaasua.
    Lommila, Vermo ja Tattis antaa ihan yleisesti kilon-kaksi vähemmän kuin tuo Tuupakka.
    Tänä kesänä Hämeenlinnassa mäkin sain vain naftin puolisäiliöllistä kaasua.

    Yhteen aikaan tuntui myös että asemilla oli vikoja ihan solkenaan, nyt se on parantunut tai ei ole osunut omalle kohdalle.
     
  20. impala-63

    impala-63 Gearhead

    No kyllä se lommila, tattis ja vermokin sulle on täydet antanut. Tuupakka vaan pukkaa vähän ylitäyteen. Samoin kaikki LCNG asemat.
     

Kerro tästä muillekin!