maasturi hakusessa.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja yadong, 19.9.2015.

  1. downtown

    downtown 3rd gear

    uusissa vehkeissä ainakin rajoittaa se että usalaiset tavara-autot on paljon kalliimpia vrt perinteiset merkit täälläpäin, moni haluaisi mutta paalu ei riitä... muistaakseni kyllä jollain oululaisella trukkihuollolla oli jenkkejä huoltoautoina, usassahan sitten kyllä hallitsee ylivoimaisesti ford, chevy ja dodge markkinoita
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    Ketteryyskin menee hyvin japsien ja eurojen laariin. 7m sprinterkkn kääntyy ketterämmin kaupan pihassa kun amerikan pickup tai vani.

    Oletko keksinyt jo mikä kestävyyden osalta usa maasturissa parempaa kuin japsissa? Missä esim blazer kestää paremmin kuin land cruiser
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jos bensakoneisena haluaa niin väittäsin että perus jenkkikasi on se sit vanhempi kaasariversio tai varsinkin uudempi LS-koneinen niin ei löydy tojolta mitään sinnepäinkään? Ja eikait kuuskekkonenkaan oo huono jos niitä vaan huollettais edes sillontällön ja satunnaisesti.

    Ja on blazerissa esmes tiloja paremmin kuin hojossa jos puhutaan pätkämallista, pitkissä pitää mennä sit suburbaniin javot taas löytyy jenkissä enempi tilaa. Eli ihanhan tuo on käyttötarpeesta riippuvaista mutta itse ainakin väitän että hitsattavaa löytyy kaikista, jenkkiä vaan PYSTYY hitsaamaan toisin kuin japskipeltiä. Ja diesel nyt on muutennii semmosta traktorien polttoainetta että eikai kukaan semmosella halua ajaa o_O
     
  4. Seejii

    Seejii 2nd gear

    Linkissä on blazer kuten pitää olla:
    https://bangshift.com/bangshiftxl/b...-chevrolet-should-have-built-every-k5-blazer/

    [​IMG]
    Näyttäisi 1/2 tonniseen M1009 blazeriin on laitettu 1 tonnisen akselit
    Dana60 edessä ja 14 pulttinen takana. Tuosta vaikka valitsee etuakselin, vaikka alkaen vanteen kiinnityksestä verrattuna toyotaan, vahvempi.

    Mutta onko Blazereita lähtenyt tehtaalta isoilla akseleilla. Siihen pitäis oikean Chevy tietäjän kommentoida.
    Jos on niin silloin metsuri olisi voinut ostaa voittajan Chevykaupasta.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Joissain Military versiossa siis vissiinki jo valmiiksi isot akselit, mutta muuten ei k5 ole kuin 10 bolttisilla. Muutenkin chevy on esimerkkinä hieman vaisu kun ei niitä ole tehty minkäänsortin live akselilla 30 vuoteen.
    Joku pikuppi sitten ennemmin jos haluaa kunnollisen alustan, kunhan ei ole chevy, niistä kun ei kunnollista alustaa löydy sitten vm 87..
     
  6. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    No vittu, menipä vaikeeks! Uskon että useemman metsurin ja mettäkoneenkuljettajan valinta japsilaiseks ajoneuvoks on kulutussyy. Tai ainakin kaikki tuntemani ajavat työajonsa tojolla, mitsulla nissanilla tai volkkarilla. Useempi sitten harrastelee jenkkiautoja ja maastureita mutteivät malta mitä 60t vuosiajoa sillä sahata.
    Sitten taas se auton kokoasia josta comino puhui niin on selvää että japseilla on enemmän pätkämalleja ja ääripäässä jenkit isompia, siinämielessä niiden vertailu ei liene mielekästä, mutta en usko että japsit olisivat vain liian piäniä, kyllä sieltäkin isompia kärryjä löytyy. Pidempi hojo tai se 4runner melkosen tilavia kippoja. Se vaan jossei sekään riitä niin sitten se on ostettava sprintteri tai maantielaiva.
    Mutta joo, vaikea se on valita. Eli ilmeisesti vanhemmat jenkit selkeesti luotettavempia kun 2000 luvun alkupuoöen, ja vastaavasti 2000 lukulaiset japsit luotettavempia kun vanhemmat. Itellä kun se nyt on miodostunut jenkit vs japsit ja nimenomaan 2000 luvun ikähaarukssta. Tarkemmin pajero tai 4rummer vs s10 blazeri tai jx jeeppi..
    Kai se on sama minkä ostaa, jokasta joskus saa ruuvvata ja tärkeempi perehtyä yksilöön ja kaikista tärkeintä luottaa tuuriin että huollot olis tehty :D vituttaa vaan nois japsien bensamoottoreis kun harvemmin on turbotettu, jää heti tehoja uupumaan vaikka saman litrasia patoja oliski ja toisaalta kuluttavatki enemmän sitä kautta
     
  7. Karpov

    Karpov Gearhead

    kestävyydestä tässä väännettiin, ei varusteista ja koneista. Usassa tosiaan saa niitäkin ja 2000+ lantikkaa saa suomessakin v8:lla.


    Tottakai se tojo on ankee ja siinä on joku pieni kone mutta se kesto... Jos kattoo vanhempien hj lantikoidenkin runkoa tai omamassaa niin ei se mitään paperia jenkkiin verrattuna ole. 4runnerkin painaa helpolla saman mitä pikkublazer ja lantikoissa ollaan jo ++2000kg.


    Eine jenkkipellitkään mitään millistä ole enää pitkään pitkäään aikaan ollut.


    Kulutuksen lisäksi on se, ettei noilla jenkkipeleillä vaan pääse niin pienillä huolloilla. Kulutuksissa voi olla yllättävänkin pieniä eroja.
    yleensähän se on parasta kun työkäyttöön haetaan kestävää autoa niin ekanahan sen modaus ja rahan sijotus siihen on parasta :wc:
     
    Aslak tykkää tästä.
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    K5 vain pikkuakseleilla D44/10bolt/12bolt vuosimallista riippuen. Isot akselit (D60/14b FF) löytyy vain K30 pickupeista. Mut äkkiäkös ne akselitkin vaihtaa jos käyttötarve vaatii.

    Jokaisesta noista saa varmaan mielesen tehtyä ja jokainen noista on aika paska vakiona. Kannattaa varmaan valita silti aihio jossa ois eniten valmiina niitä itseä miellyttäviä ominaisuuksia.
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No jossei ne koneet kuulu kestävyyteen niin mihin sit? Tai no onhan se tietty kiva että on tienposkessa se "kestävä" tojo alla vaikka kone leviäis? Mutta kysyjän pitää valita että bensa vai diesel ja sit onkin enää valittava kokoluokka ja haluaako uuden vai vanhan. Sit pystyy jo antamaan tarkempaa haarukkaa. S10 blazeri ainakin on pieni, samoin Pajero. Siinä mielessä jos mitään tarvii kuskata jne. Niin sit katse vanhempaan blazeriin/suburbaniin tai sitten isoon hojoon o_O
     
  10. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tottakai kone kuuluu kestävyyteen. Vanha jenkkikasi on teknisesti ihan ok, 300-400tkm varmaan pääsee suurimmalla osalla ilman koneen aukasua (kansirempan lasken aukaisuksi) ja dieseleillä tuurista riippuen 100-200tkm pidemmälle yleisellä otannalla.

    Jos saman ikästen hiluxien ja lantikoiden tai vaikka 4runnerin koneet otetaan huomioon niin ei niitä kyllä tuon aikaisemmin tarvi myöskään avata. Väittäisin että 500-600tkm vasta.


    Sit jos mennään ysärille, tbi/hämähäkkkiruiskuaikakaudelle niin ei tarvi miettiä kumpi laitos vaatii ropausta kumpi ei. Itse jeeppiä mietein joskus kun siinä sentään oikea ruisku, mutta aika paljon vastaavaa anturia ja valmistajalta kuin gmmissä.


    Harrasteena ehdottomasti jenkkimaasturi/pickup, mut jos sillä pitää päästä töihin ja sillä myös ajetaan niin sitten miettisin kahdesti.


    Ja edelleen itse en toyotalla aja vaan chevroletilla joten en ole tässä toyotan asiaa ajamassa tuulipuku kahisten....
     
  11. 12345678910

    12345678910 3rd gear

    heh. Se on sulla näköjään asenne vähä kuin diisselimersukuskeilla. Niissä ei ole vikoja, tai niitä ainakaan kerrota vaan korjataan salassa.

    Melko heikkolaatuisilla USA-dieseleillä yleisellä otannalla taitaa ihmiset ajella. Mulla on vähän eri kokemukset.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. 12345678910

    12345678910 3rd gear

    Yleisellä otannalla, mun kyllä pitää miettiä. Noita TBI-koneisia vehkeitä ollut "muutama" ja isoimmat viat olleet virranjakajassa / jossain anturissa häikkää, maksaneet muutaman kympin.

    Hämähäkkiruiskuinen Astro oli kyllä haastavampi tapaus, sitä en saanut pelittää kunnolla loppuaikoina, jostain syystä.
     
  13. Karpov

    Karpov Gearhead

    Annoin mä sentään jenkkidieseleille 600tkmmään asti tossa viestissä viattomia kilsoja. Tottakai on joku mennyt miljoonankin mutta eikö toi aika hyvä keskiarvo ole? Jos ei niin perustele miksi.



    Kyllä ne toyotatkin särkyy, äidinkin corollan kone oli heikko jo ennen 200tkmmää. Kyllä tuo hilux/lantikkapuoli silti on aika vahva vaikka tottakai poikkeuksia löytyy ja varsinkin kun käytettyjä ostetaan.
     
  14. Karpov

    Karpov Gearhead

    Paljonko oot tbi vehkeillä ajanut? Muutama anturihäikkäkin on äkkiä "paljon" jos vertaa yleisesti hyviin ruiskuihin jossa ei särjy mitään ensimmäisen 400-500tkm aikana.


    Ja nyt 2019 vaikka vaihtais sen alkuperäsen anturin tilalle uuden, sen kesto on kysymysmerkki tai se on valmiiksi rikki.
     
  15. 12345678910

    12345678910 3rd gear

    ^^juu sori, luin väärin kun nopeesti katoin että kestäis ton 100...200 tkm.
     
  16. 12345678910

    12345678910 3rd gear

    Oon ajanut useamman vuoden kaikki ajoni TBI-vehkeillä. Nyt sellainen on vaan kesäajan harrasteautossa.
     
  17. toyopet

    toyopet Gearhead

    Täytyy Karpovin kanssa olla samoilla linjoilla noiden toyotien suhteen.
    No moni varmaan tuosta minun nimimerkistä päättelee, että toyotan omistaja ja oikeassa olette. Silloin joskus Pieksämäen USA CAR Clubin keskustelupalstalle kehittelin nimimerkkiä ja nappasin sitten sen tuosta omasta ikuisuus-projektista 1965 Toyota Crown MS41 Deluxesta,nyt on myös toinen toyota 1970 Toyota Crown farmari. Näiden lisäksi olen omistanut yhden Carina II:n ja yhden hiluxin. Vaimo taas on lähes fanaattinen toyotan omistaja, 2004 osti ensimmäisen toyotan ja sen jälkeen oli muutaman kuukauden yksi nissan mutta ei sillä tehnyt mitään (kuulemma) piti palata toyotaan.
    Ja totta, kyllä nuo Carinat, II:t ja E:t, ovat olleet autoja, joissa ei ole tarvinnut käsiään liata. Tämä viimeisin britti-E tuli vaimolle 260tkm ajettuna ja nyt on mittarissa 420tkm. Siihen on toki pitänyt vaihtaa jarruputket taakse, jarrukengät & sylinterit, jarrulevyt & palat kahdesti, helmaan piti laittaa viime kesänä kämmenen kokoinen paikka, tulpat ja tulpanjohdot sekä tietysti nokkahihna, jossa vaihtoväli 105tkm, kohta se on taas edessä.
    Öljyjä vaihdellut 10 -16tkm välein, miten olen muistanut. Pesty kerran kesässä. NIin ja takaiskarit isona investointina piti vaihtaa myös viime kesänä. Mutta Karpovin kehuma denson laturi, niitä on mennyt tässä kaksi, ensimmäinen 300tkm paikkeilla ja toinen heti perään vajaa 400tkm ajettuna. Tosin se toinen oli kyllä tarvikeliikkeestä ostettu korjattu denso, laakerit ehjät mutta lopetti vaan lataamisen. Tuollahan se olisi, jos viitsisi kurkata, mikä siellä on.
    Niihin edeltäviin toyotiin ei ole paljon jarruja kummempia tehty. Rouva on vaihtanut uudempaan aina 450tkm paikkeilla. Nyt sekin siis lähestyy viimeistään ensi vuonna. Vuosimallihan tuossa nykyisessä on 1995.
    Ainut mikä noissa toyotissa on huonoa, niin Korpivaara on tilannut ne aikanaan niin perusvarusteilla ettei tosikaan. No tuossa vaimon nykyisessä on sentään sähköpeilit... Olisihan niihinkin saanut kaikki mahdolliset mutta kai se hinta sitten olisi noussut.

    Jokaista amerikkalaista, on pitänyt hitsata ja useimpia paljon. Ja jostain syystä yksikään minun ostamani ei ole ollut räpeltämätön, aina on jotain sähköjä tehty uusiksi tai mitä lie. Astro oli vissiin likempänä räpeltämätöntä, kun siinä oli vain viritelty lisävilkut peileihin. Siinä tuli kyllä mittariston irrotus tutuksi (digimittaristo) ja konekoppakin aukesi aika rutiinilla. Kuten näissä muissakin on aina pientä.
    Huolettomin jenkki taisi kuitenkin olla Electra farkku 350DX:llä koneremontin jälkeen. Sähköt oli siinäkin hirveä harakanpesä mutta sentään ne jollain tapaa toimi, kun ei mennyt sörkkimään.
    Siitä huolimatta minulla on käyttöautona jenkki ja harrasteena toyota.

    Vanhat HJ:t ja 4wd hiluxit on kyllä monesti jo sen verran harrastettuja, että niidenkin luotettavuus voi olla mitä vaan.

    Mutta varmaan se käyttötarve nyt kannattaa miettiä. XJ cherokeehan on oikeasti pieni auto, 4runner ulkoisesti taitaa olla samaa luokkaa, pikku-blazerit ja exproleritkin taitaa olla tiloiltaan samoja likimain. Sitten nämä isommat on Blazerit ja broncot on todella paljon isompia, tosin lyhyitä mutta leveitä. Jos meinaa oikeasti metsässä mennä, niin se voi olla ahdasta. Suburbanit ja Excursionit ei taida oikein olla enää varsinaisia maastoautoja ja onhan ne tuoreemmat patrollit ja isot land cruiseritkin jo isoja.

    Ihan varmasti kaikkia joutuu laittamaan, joitain aikaisemmin joitain vähän myöhemmin ja niinkuin laitoin aiemmin, niin rauta ruostuu, oli se missä vaan muotoon prässättyä.
     
    Karpov ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  18. Karpov

    Karpov Gearhead

    Explorerilla vm 93 (vanhakoppa) ajoin 25tkm. Siihen ei tarvinnut kuin napalukot vaihtaa ja molemmat helmat hitsata Toki edellinen omistaja oli tehnyt lootarempan vajaassa 300tkmmässä. En sitten tiedä miten isommassa ajossa olisi kyntensä näyttänyt mutta jäi fiilis, että blazerin hakkaa luotettavuudessa. 9.5-10.5 oli maantiekulutuskin. Talvella ei ollut takavedolla häävi ajaa, nykynen pickup menee moitteitta ilman mitään lavapainoja (2wd).



    Ainoa selkeä vika esim lantikoissa on saatanan kallis hinta käytettynä.
     
  19. Seejii

    Seejii 2nd gear

    Joskus tulee manuaali aski-ihmisten kanssa väiteltyä automaatin kestävyydestä. Heillä tuntuu olevan ajatus ettei kytkin liity voiman siirtoon eikä vaihdelaatikon toimintaan millään tavalla.

    Kytkin kestää aika usein japskeissa 250t km jos foordin laatikko on kestänyt 300t km se on ollut vahvempi kuin keskiverto japsi.
     
  20. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mistä tuo 250tkm tulee? Henkilöautopuolella kyllä, työkoneissa reilusti enemmän.

    Sitten kun työkone on todnäk se takaveto/neliveto ja tilaa on= laatikon irroitus helppoa. Manuaalin kytkinvehkeet maksaa alle automaattilootan masterkitin ja masterkittiä ei joka poika sinne laatikkoon laita.


    Toki joku etuvetokäkkyrä poikittaiskoneella heikko kaksoismassapyörä vs kestävä automaatti menee kustannuksissa tasan tai jopa eteen.


    Automaattia vastaan ei mitään ole, kaikkin pihassa olevat autot on automaatteja.

    Jeepeissä tuntuu ihan ok kestävän mutta onhan ne aisinin tekemiä suurin osa. Toki th sarjan lootatkin mulla ihan jees kestäneet.


    Vaan kyllä toyotan omat laatikot silti aika lujia on automaattipuolellakin.
     
    Muokattu: 10.6.2019

Kerro tästä muillekin!