MADE IN USA - GM -laatua "remanufactured" -wiper motor

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Holley, 8.11.2012.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Olen ihmetellyt ihmisten intoa purkaa ja korjailla GM:n surullisenkuuluisia pyyhkijöitä. En enää.
    Ostin näppärästi Rockautosta puolitoista vuotta sitten uuden pyyhkijän moottorin. Piti olla ongelmat takanapäin. Buick Electra -farmariin siis tuli.
    Vanhassa ei toiminut tihku eikä oma pesuri (oli jälkiasennettu).

    No; kestihän tätä riemua 1,5 vuotta ja 9000 km. Alkoi leimalla pesuri tosiaan pestä lasia - kunnes nyppäsin liittimen irti. Tilasin uuden katkaisijankin ja nyt kun tutkin vikaa, niin olisi kai se pitänyt arvata, että vika on aina wiper motorissa.

    CARDONE on tuon ihmeosan valmistaja. Takuu 12 kuukautta. ##### Cardone.

    Tilaan kai seuraavana AC:n oman "remanufactured" -osan. Jos sillä pääsis alkuvuoteen 2014, vai pitäiskö tilata pari kolme kerralla?
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    juu taitaa tää olla niitä käikäleitä joka paranee vaan korjuusta, paketistahan löytyy aina vaan se aihio,
    täyttäen, fiilaten ja höyläten.

    pyyhkimisen lopetusmekanismin liikeradat on pienemmät ku valmistustoleranssit niin ei ne perkeleet toimi enää kun vähänkin paikat kuluu.

    yks mikä saa jopa ehjänkin pesurin sekoamaan, on, että vaan näpäyttää pesurin taakia, sitä pitää painaa hetken, jotta magneetti pitää sen hiton liipottimen niin kauan ylhäällä, että säppipyörä mikälie ehtii kiertyä alle,
    muutoin pesuri jää limboon.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mulle on tullu käsitys on että Cardonet on nimenomaan luokattomia kiinankopiota. En nyt ihan laittaisi niitä made in usa tai gm laatu kategoriaan. Itse olen pysynyt niistä kaukana jo pitkän aikaa. Jotain nippeleitä niillä on mitä voi olla muuten hankala saada.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Totesin kerran myös että se pesurin räikämekanismin hammaspyörä on noissa tarvikemalleissa rakenteeltaan "yksinkertaistettu" ja lisäksi pehmeämpää muovia siihen alkuperäiseen made in GM osaan verrattuna.
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    tuskin kiinalaiset onnetonta alkuperäisesitystä ainakaan kovin paljon paremmaki kopioi.
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    alko vähän sylettää, gm sulanpiilotus ja irrotusidea automaattipesureineen on hieno idea,
    mutta systeemissä on oikeestaan kaikki mitotukset vaan vähän sinnepäin eikä oikeen sitäkään,
    niin itellä noi kutittaa kustomintihammasta aikalaillakin jonkin japsikipon vermeiden suuntaan,
    varsia myöten, niissäkin jousipänni aivan liian piukka.
    Sulat on aina klänässä ja repeilee klasinaluspeltiin kun nostokäpälätkin on aivan liian alhaalla ja matalat orkkisulillakin yms. suunnittelunkukkasta.
     
  7. turismo

    turismo 1st gear

    CARDONEN tuotteista vielä sen verran että ne alipainepumput 6.5 dieseliin saa nakata suoraa jorpakkoon, vaihdettiin 2kpl uusia mutta nehä molemmat äänti samallai ku tuo vanha laakerivammanen sitte hommattiin ac delco ja kaikki pelittää niinku kuuluu, tästä lähin ainakin ite pysyn kaukana noista cardonen tuotteista
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Kiitos, tuo oli kiinnostava huomio - minähän en sitä rikkonut, vaan se hajosi katsastuksessa. En osaa sanoa, miten se kaveri sitä käytti! Ens kerralla pitää oikeasti sanoa, että johan tässä 150 euron vahinko viimeksi tuli; en aio vaihtaa konttoria kuitenkaan.
    Yleensäkin on asioita, jotka on suunniteltu huonosti, mutta niiden kanssa "oppii elämään" eli tällainen käyttökin ja ohjeistus kenelle tahansa, joka autoa käyttää pitää vain tehdä.
     
  9. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Kyllähän tuon jo hinnastakin voi päätellä... :wc:
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mikäs on sitten oikea tapa käyttää tota pyyhinmoottoria?

    Miten tuon väärällä käytöllä saa rikki?
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ehkä tuossa edellämainsutssa on kyse siitä, että jos painaa rattipylvään viiksen kertapesuun tarkoitettua tihkun/pesurin vipua oikein nopeasti/lyhyesti, niin se pesurin räikkämekanismin sähkömagneetilla päällekyteytyvä salpa ei ehdi kytkeytyä hammaspyörälle.
    En ole tuota koskaan pohtinut, mutta kai se on mahdollista että silloin ohjauspiirin ajastin ehtii kytkeytyä päälle, mutta pesurin räikkämekanismi ei. Pesurin räikkämekanismi määrittelee myös sen että milloin pesurin toiminto pysähtyy ja muistipiiri tekee sen jälkeen kolme pyyhkäisyä. Tämä ominaisuus on ainakin uudemmissa malleissa, muistaaksnei aina sniiääs jossa on kytkin rattipylvään viiksessä.

    Muiskuvani mukaan tuossa liian nopea painaminen -tapauksessa kuitenkin käy siten, että pyyhkäri meinaa alkaa pyörimään, eli sulat nousee esiin mutta painuvatkin samantien takaisin.
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Kieltämättä kertapyyhkäisyn kohdalla on sattunut itselle useastikin, että tosiaan pyyhkijät meinaavat "nousta pyyhkimään", mutta menevät sitten takaisin. Sekin kun tosiaan vaatii sen parin sekunnin käytön.

    Ei ollutkaan mitään vaihtoehtoa, kun edelleenkään ei aika riitä purkamaan ja sen syvällisemmin analysoimaan tuota systeemiä. Vaihto kokonaan uuteen kestää sen kymmenkunta minuuttia. Cardone on siis ainoa vaihtoehto tai sitten olisi purkuosa.

    Kunhan noita romuja moottoreita on saman verran kun vaikkapa romuja Chevyn startteja, ehkä niistä sitten voi katsoa josko jossain olisi joku eri osa hajonnut kuin toisessa...
     
  13. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Kuulostaa samalta kun cadillacin startin solenoidi... Made on mexico...2 meni alle 1000 km... nythän tuo pelasi kesän moitteetta...
     
  14. DX

    DX Double Gearhead


    pesurin ja kertapyyhkäsyn näppäilemisessä on eri oireet, jälkimmäinen ei sekota mekanismia.

    Juuri siitä on kyse kun sanoinkin, pesurin näpäytys saa vehkeen mekanismin herkästi sekoamaan, kaikki ei sekoa mutta kun toleranssit on suuremmat kuin vaadittava tarkkuus niin noi on tehtaan jäliltä parhaimmillaankin kelvollisia aihioita.

    Näpäyttämällä pesuria, säppipyörän käyttövivun salpa ei pysy riittävän kauan kiinni magneetissa, eli "poissa jaloista",
    jotta säppipyörä ehtisi kiertyä riittävästi ja salpa asettuisi säppipyörän ohjausuralle ja pysyisi ylhäällä mekaanisesti,
    mutta säppiyörä kuitenkin ehtii kääntyä just sen verran, että pumpun männän lukitus poistuu.

    Ja tossa nimenomaan ei ajastin pääse toimimaan koska säppipyörä ei kierry, joten mikrokytkimeltä ei ajastin saa tarvitsemaansa tietoa siitä,
    koska tehään se 3 loppupyyhkäisyä ja jonka jälkeen sulat voi piilottaa.


    Pas(i)kiainen murehti että mikä hajoaa, itseasiassa mikään ei hajoa, värkin vivusto vaan sekoaa, sen saa sormipelillä helpostikin takaisin paikoilleen kun vaan tietää mitä pitää tehdä.


    Ja kertapyyhkäsyn liian nopea näpäytys tekee ton juupas eipäs liikkeen, eli on oma "sen kanssa oppii elämään" omituisuutensa, joka se taas johtuu suurpiirteisestä mikrokytkimen asettelusta ja joka saa informaationsa kulmavaihteen sisältä isolta lautaspyörältä.
     
  15. sbf

    sbf Gearhead

    Paljonkos se viiksen tihkupotentiometrin ohmiskaala on noin suunnilleen?
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    Enpäs muista, siivoilin eilen autoa ja kaikki mittarit on nyt tietty sitten pajan lattialla,
    autotallin mittarikin, kun sekin oli jostain syystä kulkeentunut autoon.

    piru kun olis hyvät kuvat tollasesta vehkeestä niin vois yrittää tehä sille korjausoppaan, kun siinähän on potentiaalia seota aika monin eri tavoin ja suurimman osa vioista saa kumminkin korjattua kääntelemällä ja vääntelemällä, eli kalibroinnilla,
    kulmavaihdettakaan ei tarvitse avata oikeestaan ikinä.
     
  17. A/C

    A/C 1st gear

    Liekkö ollut jokin erikoispainos kohdallani kun omani on toiminut kuin unelma. Kyseisellä wiper moottorilla on jo 30 vuotta ikää (alkuperäinen siis). Autolla tosin on rullattu vasta 160tkm. Viimekesänä jouduin sen aukaisemaan, puhdistamaan ja laittamaan uudet rasvat sisälle. Ei meinannut nimittäin pysähtyä se pyyhkiminen ollenkaan.

    Ainut kohta, missä pyyhkiä ei toimi ehkä kunnolla on tuo "Mist" eli kertapyyhkäisy toiminto. Välillä saattaa pyyhkäistä pari kertaa ja välillä vain kerran. Tuo nyt ei tosin haittaa...

    Mitä on tullut ostettua noita "Remanufactured" osia niin olen suosinut Delco'a. Ei ole tarvinnut pettyä vaikka hieman kalliimpia ovatkin.
     
  18. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Tuossa tehtaan manuaalissa on jumalattoman paljon sivuja tuon laitoksen korjaamiseen, siis oldsilla!
    Varmaan samaa mallia muillakin!
     
  19. Holley

    Holley Gearhead

    Onhan mullakin tosiaan Chevyssäkin vm. 1979 samat pyyhkijät ja - kop kop - ihan ehjä on. En tiedä onko alkuperäinen. Voisiko materiaalivalinnat olla vielä parempia, kunnes taas joku $$$$-osaston kaveri keksi 1980, että tuostakin voisi napata 0,5 mm muovirattaan paksuudesta pois...

    Korjauskirjassahan on todella seikkaperäiset ohjeet tosiaan näiden kunnostamiseen, ja ehkä katson sen läpikin. Vaan kun on ne pari alle kolmevuotiasta muksua ja nyt olen jo kuluttanut nelisen päivää peltitöihin - heinäkuussa oli katsastus. Ei siis ole yhtään ylimääräistä tuntia näiden romujen kanssa pelleilyyn, valitettavasti nyt näin. Uuden vaihto vie sen 10 minuuttia.
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Joskus tuli tuon käikäleen kanssa tapeltua, pesurin osat vaan raksutti kannen alla mennessään, vähän vääntelyä ja kääntelyä niin oli taas normaalit toiminnot.

    Tosin otin kulmavaihteen auki ja asento meni vituilleen, lepoasento oli 10-15cm ylhäällä.
     

Kerro tästä muillekin!