Mallisarjan tehokkain moottori.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 350cid, 7.5.2007.

  1. Kapok

    Kapok 1st gear

  2. C73

    C73 1st gear

    Yllättäen ei ole vastausta konttorilta kuulunut... :(

    Onko jollain tuoretta kokemusta asiasta, miten se on näiden sisarmallien kanssa? :-?
     
  3. Raameli

    Raameli 1st gear

    Kannattaa mennä ihan konttorille paikanpäälle kyselemään. Jossei sielä tiedetä vastausta, niin konttori vaihtoon. Täälläpäin ainakin kun käy jotain kysymässä, yleisin vastaus taitaa olla "Jaaaa emmää tiedä, sun tarvii maahantuojalta kysellä.." :mad: :D
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ensimmäiseks kannattaa hommata paperia joista ilmenee että ovattten sisarmallit samaa mallisarjaa, esim GM B bodyt.
    Ja tietenkin ne moottorivaihtoehdot ja mitä on laittamassa sinne autoon.
    Ja sitten kun on kelvolliset paperit kasassa, niin sitten sinne konttorille papereiden kanssa kysymään mielipidettä ...siis jos haluaa sen mielipiteen. Aika harva katsuri kuitenkaan voi sanoa oikeen mitään jos ei ole mitään dokumenttia mihin sen sanomisensa perustaisi ja vielä harvempi katsuri alkaa itse niitä papereita selvittään.
     
  5. C73

    C73 1st gear

    OK. Pitänee keräillä materialia ja käydä paikan päällä.

    Mutta mutta, eikö kukaan ole laillisesti vaihtanut capriceen isompaa konetta kuin 350, kun ei tunnu olevan tietoa käykö se oldssi vielä vertailuun?
     
  6. ohc205

    ohc205 1st gear

    Pykälien mukaan saat laittaa siihen ainakin 350cid +25% eli 437,5cid
    Paino +25% painavimmasta vertailumoottorista
    Teho +20% Tehokkaimmasta vertailumoottorista
     
  7. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Onko kellään tietoa on 305 ja 350 koneisissa Capriceissa jarrujen tehoissa eroja?
    Tässä päivänä eräänä ainakin opin, että farmarissa on isommat takarummut kuin sedanissa. (En kuitenkaan virheen kautta 8) .)
     
  8. pas2

    pas2 Gearhead

    Lapsikin sen tietää, mutta Ake on kattos eri mieltä.
     
  9. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Tuo +20% teho tietysti sillä edellytyksellä, että 7 kg/kW paino-tehosuhde ei alitu. Ovat nykyään pirun tarkkoja tuosta. Täältäkin palstalta löytyy yksi ketju, missä oli tullut vastikään hylsy nimenomaan tuosta syystä. http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 35&start=0
     
  10. r.w.

    r.w. 1st gear

    Aiheesta oli olemassa hyvät nettisivutkin, jotka valitettavasti ovat nykyään poistuneet(?). Ei kenelläkään sattuisi olemaan omakohtaista kokemusta enempää tuosta Taunus/Cortina-asiasta? Samaa paskaa se on mm. Bemareiden kanssa: M5 ei ole 5-sarjaa ym. älynväläyksiä.

    Alkaa olla yhdelle viranomaiselle jo sen verran mielivaltaisuuksia, että olisi hyvä hetki rustata kantelua oikeusasiamiehelle - joka varmaan voisi kertoa myös oman näkemyksensä siitä, onko Suomen laki ja autovalmistajan/maahantuojan sana painavampi kuin ajoneuvohallintokeskuksen vänkyröiden. Kaikki mustaa valkoisella oleva aineisto olisi tarpeen.
     
  11. ata

    ata Gearhead

    Jos tosiaan näin on, niin hankalaksi menee... omassa autossa ollaan jo vakiokoneella tuon rajan väärällä puolella ja samaa automallia on tehty (itse asiassa vielä enemmän) tehokkaammalla ja isommalla moottorilla ja eri merkillä varustettuna vielä mekaanisesti ahdettuna piensarjana (se ei kelpaa vertailumalliksi, koska on a) eri merkkinen ja b) piensarjana tehty), mutta jo se vakio 346 cid 261 kW (350 hp) LS1 tai vertailumoottori samassa automallissa, sekin omien vuosimalliensa ainoana moottorivaihtoehtona 364 cid 299 kW (400 hp) LS2 menee tuon 7 kg/kW:n alle kun omapaino on 1680 kg, tosin siihenhän lisätään kuskin paino ja jotain tuollaisia, kun noita massoja kävin kesällä korjaamassa otteeseen. Toisaalta kun otteessa oli merkittynä n. 500 kg liian korkea massa, jotka korjautin oikeiksi, niiden perusteellahan olisi autoon saanut laittaa paljon tehokkaamman koneen, mutta toisaalta taas tuo "co2-pohjainen" kg-vero olisi ollut korkeampi... Kuitenkin autoon on tarjolla useitakin erilaisia USA:ssa hyväksyttyjä bolt-on remmiahdinsarjoja, joilla tehot nousee sarjasta riippuen 450-650 hv tasolle... ja Suomessakin on tuollaisia vastaavia sarjoja asennettu ainakin Corvetteihin. Tässä alkaa olla jo ihan sekaisin kohta. Eli maksimitehot tuollaiselle GTO:lle olisi tuo 299 kW eli 400 hv joka on LS2:n vakioteho ja jos LS1:seen laittaisi vaikka remmiahtimen, niin tehot eivät saisi nousta tuon 299 kW:n yli? Eikä siis 299 kW+20% niinkuin olen kuvitellut? Vai peräti niin että otteeseenkin merkittyä 261 kW:a ei saisi ylittää lainkaan? Kun autoa tosiaan on kuitenkin tehty pääosin tuolla alkuperäisellä 299 kW moottorilla... Kyllähän tuo 350 hv:kin nyt ihan riittävä moneen käyttöön toki on tuollaisessa jenkkilän EPA-standardin mukaan midsize-coupe-autossa, mutta eihän sitä tehoa koskaan tarpeeksi ole ja kun valmiita USA:ssa hyväksyttyjä bolt-on-remmiahdinkittejä on olemassa, niin...
     
  12. GULF

    GULF Gearhead

    Aiheesta oli olemassa hyvät nettisivutkin, jotka valitettavasti ovat nykyään poistuneet(?). Ei kenelläkään sattuisi olemaan omakohtaista kokemusta enempää tuosta Taunus/Cortina-asiasta? Samaa paskaa se on mm. Bemareiden kanssa: M5 ei ole 5-sarjaa ym. älynväläyksiä.

    71-75 taunus ja corttiina maahantuojan mukaan samaa mallisarjaa.

    Löytynee mustaa valkosella eri moottorivaihtoehdoista jos joku tarvii...

    Muutenhan se menee niin että muutoksen tehtävä 10 merkkisen
    numerosarjan kahden viimesen numeron sisällä...

    Mos... eiku bemarin maahantuoja ei kirjota mitään rinnakkaismallivertailupaperia koska tehdas valmistanu tarpeeksi eri malleja joten ei tartte ite rakennella.

    Ja niinhän tuo urheiluautoissa menee etä teho/painosuhde on jo valmiina niin mettässä ettei viritellä voi...

    Siihen löytyy muutama keino muutoksille=

    Muuttaa sinne ameriikkaan missä saa kaikenmaailman bolt on sarjaa asennella tai jättää vaan kylmästi muutoskatsastamatta...

    Tai ostaa mallin missä konehuoneessa tarpeeksi pauhua muutostamatta :rotfl:

    Ite en nykystä järjestelmää hirveesti moittia kun ainakin mun harrastamat asiat eli AHTAMINEN on tullu vuosien saatossa helpommaksi= ei vaadi aken lupia... Pitää vaan katsastukseen huolen ettei tehopaperissa liikaa tehoa ja jättää ahtopainemittarin kotio... taas helppoo ku sen osaa...
     
  13. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Ei ole kadonneet, muuttivat vain eri paikkaan, jos tarkoitit tätä: Taunus vai Cortina
     
  14. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Joo. Ja monessa uudessa autossa on jo tehtaalta tullessaan reilusti tuon paino/tehosuhteen alittavat lukemat. Mutta kun se on valmiina tehtaalta ja virallisesti maahantuotu peli, niin niitäpä ei toi raja koske. Se astuu voimaan vain moottorinvaihdon/virityksen yhteydessä.

    Oikein härskisti jos tuota tulkitaan... esim. uusi Corvette, josta sattuu kilahtamaan pata ja paino/tehosuhde on selvästi alle tuon 7 kg/kW rajan, niin siihen ei periaatteessa saa vaihtaa rikkoutuneen tilalle samanlaista konetta kuin mitä tehtaalla on asennettu, koska kyseessä on moottorinvaihto :poff:

    Ehkä tällaisessa tapauksessa voisi saada AKE:lta jonku poikkeusluvan?
     
  15. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Kävitkös kysymässä ja minkälaisen vastauksen sait ?
     
  16. C73

    C73 1st gear

    En ole käynyt. Ei ole niin paljon saanut aikaiseksi. Todella vähän taitaa olla laillisia 350 cid tai isommalla koneella olevia 77-90 kapriisia kun ei kukaan vastaa huutoon.
     
  17. J_Lanttola

    J_Lanttola 3rd gear

    Minä vuonna tuo tapahtui? Jossakin vaiheessahan tuo laki muuttui ja nykyään ahtimen asentamiseen ei tarvita erillisiä lupia akelta, varsinkaan tuon ikäluokan autossa. Aken sivuiltahan tuohon löytyy selkeät ohjeet.

    Muutenkin tuosta katsastuskonttorin sanasta: Jos katsastukonttorilla on vaadittu jotain paperia, ei se välttämättä tarkoita sitä että se paperi olisi oikeasti pakollinen. Ja vaikka konttorin päällikkö sanoisi niin, ei sekään ole itsestäänselvyys.
    Ei katsastukonttorin henkilökunta, ei edes päällikkö, tiedä välttämättä joka pykälää, varsinkaan ulkomuistista ja usein kiireen takia ei vaivauduta selvittämään asiaa, ehkä senkin takia että tällaisten asioitten selvittely ei varsinaisesti tuota heille rahallista hyötyä, eikä siihen aina ole aikaakaan. Silloin on helpompi pelata varman päälle ja kieltää muutos tai vaatia lisäselvityksiä. Mielestäni tämä on ihan ymmärrettävääkin.

    Sitten taas toisinpäin käännettynä:
    Jos jollain konttorilla on annettu lupa johonkin muutokseen/hyväksytty joku muutos, ei se välttämättä sitä tarkoita että se olisi laillinen. lipsahduksia sattuu heillekin.

    Usein on konttorilla vaadittu jotain selvitystä tai todistusta jota oikeasti ei tarvita, mutta kun tulostaa esim aken sivuilta tai finlexistä sivun jossa homma on selvitetty ja näyttää sitä katsastusherralle, on homma ollut aina selvä. Eikä tietenkään sitä tarkoita että pää punaisena huutaen läntätään lappu päin pläsiä ja haistatellaan päälle :D

    Omasta mielestäni helpointa ja selkeintä on kun selvittää itse asiat etukäteen aken ja finlexin sivuilta ja tulostaa vaikka laput mukaan jotka voi tarvittessa näyttää konttorilla, ja linkit mukana niin saa vaikka konttorilla vielä itse tarkistaa jos haluaa. Jossei tästä huolimatta onnistu niin sitten on ehkä jo sen kuuluisan "konttorin vaihdon" aika.
     
  18. J_Lanttola

    J_Lanttola 3rd gear

    Mun mielestä tää nyt on aika yksiselitteinen sen suhteen että cortina ja taunus on samaa mallisarjaa, jos tästä kerran on maahantuojan todistus?
     
  19. Aake-cc

    Aake-cc 1st gear

    Nostelempa nyt vanhaa.

    Ideana siis vaihtaa -88 farkkucapriceen moottoria, tällähetkellä oldsin 307.
    Kävin konttorilla rupattelemassa 4.8 ls laitosta (koska varmaan ”tehottomin” ls, eli helpommin leimattava?) josta ainakin vanhempi 1999 malli on työntänyt netin surffailun
    mukaan 255 hp / 190kw.

    jos mallisarjan tehokkaimmassa laatikkomaillin capricessa (poliisimalli?) on ollut tehtaalta 350 pikkulohko, mistä tiedän paljon siitä on irronnut? Tosi huonosti löytyy tietoa tästä.. vai otetaanko vertailuksi vaan suurinpiirtein saman aikakauden 350 mistälie autosta?

    polttavia kysymyksiä, mutta jos joku osaisi jeesiä niin pääsis suunnitelmissa vähän eteenpäin ja pääsis laskeskelemaan saako sinne moista työntää o_O
     
  20. Wikipedian mukaan tehokkain:

    1989–1990 5.7 L/350 cu in LO5 Small-Block V8 190 hp (142 kW) 285 lb⋅ft (386 N⋅m) TBI single police

    Vanhemman poliisimallin kohdalla on tyhjää tehon suhteen..
     
    Aake-cc tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!