Mark IV-72 460

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja nimat-13, 6.12.2020.

  1. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Mistä kannattaisi aloittaa tuo 460 piristäminen noihin -60 luvun tehoihin?Eli onko kannet samat?Ilmeisesti vaatii mäntien vaihdon ja mitä muuta ei siis tarkoitus liiemmin virittää vaan hakea tuosta oikeat tehot ulos kun tuohan antaa nyt vain 212 hv ulos?
     
  2. 60-luvun tehoihin pääsee helpoiten vaihtamalla tehon laskentatapa SAE brutosta SAE nettoon..;)
     
    LPV tykkää tästä.
  3. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Halvin on muuttaa nokan ajoitus "nollaan" ja samalla tulee tarkastettua rattaiden kunto tai vaihdettua ne. On semmoiset nailon hampaat tms. Kohtuu pelottava ratkaisu mielestäni.

    Kaipa voisi peltisarjoistakin tuo tykätä. Ovat kohtuu ahtaat ne tehtaalaiset. Toki nekään ei ole halvat. Taisi olla pitkän matkaa yli 1k euron... (FPA Headers / http://www.fordpowertrain.com) Mutta sopivat kohtuu vaivattomasti, pieniä muutoksia joutui tekemään, jos en ihan väärin muista niin simpukan koppaa hieman hiomaan ja vaihdetangon kääntämään toisin päin ja laatikon öljyputken muokkaamaan tms. Ja oli se toki komiaa kun laipoissa luki "JUSSI 460 BBF" :D

    Toki voi päästä halvemmalla jos on taitoa ja viitteliäisyyttä muokata esim. hookerin super comppeja tms. Mutta itse unohdin asian siinä kohtaa kun olisivat kuitenkin maksaneet jonkun 800e ja sitten "uusia" vielä leikkaa liimaa mallilla sovittelemaan niin jotenkin ei innostanut.:rolleyes:

    Kannet taitavat olla ne ainoaa laatuaan olevat D2VE"open chamber" tyyppiset, jotka ovat todella nakutusherkkiä eli ne kannattaisi varmaan vaihtaa jos yleensäkään meinaa mitään tehdä.
    Kannet vain ei ole kovin halpoja ja itsekkin olen omaani haaveillut pitkään jo kansia, mutta tuo amerikkalainen "bolt on" ei oikein vakuuta niin kuitenkin muutaman kilo euron kannet tulisi koneistamolla käytettyä vähintään tarkistuttamassa niin se hieman laskee innostusta omalla kohdalla. Toki itsellä nyt on C9VE kannet mitkä ovatkin ihan hyvät.

    Omani siis vm.69 mark iii enkä usko, että mark iv olisi yhtään tilavampi mihinkään suuntaan mitään ropata toki eroja on. Kuten laatikon kaaveli taitaa olla ns. normi jne. jne.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oleellinen ero -72 ja uudemmissa kansissa on isompi palotilan koko, joka yhdessä monttupäisten mäntien kanssa antaa aika kevyet puristukset.

    Kansien vaihto pienempipalotilaisiin on yksi vaihtoehto, mutta jos ne n. 20cc kupilla olevat männät vaihtaa flat toppeihin tai jopa pattipäisiin, niin alkaa sitä ruttua löytymään niinkin.

    Nokka/nostajat ja jakopää nykyaikasempiin tietenkin.
     
  5. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Joo noita kansia täytyy alkaa hommaan ja/tai tasapää männät,jakopään ja nokan vaihdon tiesinkin jo.Vasta tietää nuo kannet kun purkaa koneen jos vaikka tuurilla oisivat jo jenkeissä vaihtaneet.
     
  6. Onko tollasessa pikkuvirissä mitään iloa viri-imusarjasta? Katselin vain tämmöistä testiä:

    Here's an intake comparison you might find interesting.
    460 9.4:1 compression
    unported Dove heads(bump in exhaust port removed only)
    crane cam 518 513L and 216 228dur@.050
    JBA shortie truck headers
    750 Holley carburetor
    Ford cast iron- 520ft/lbs@3250
    409.4hp@5000
    Edelbrock Performer- 518.9ft/lbs@3500
    434.6hp@5000
    Wieand Stealth-- 505.7ft/lbs@3500
    429.4hp@5000
    Offy Port-O-Sonic- 490ft/lbs@3500
    424.2hp@5000
    Ford power parts 4250- 497.7ft/lbs@3500
    423hp@ 5000
    Ford power parts 4250B-508.7ft/lbs@3500
    433.4hp@5000
    stock ford and edelbrock performer both made over 450 ft/lbs from 2500-5000rpm


    Niin, mikäs toi viimen Fordin sarja on?
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Uskokoon ken tahtoo tohon 212 teholukemaan, itse en usko. Mun mielestäni kulkee aika ilosesti tohon nähde.

    sun erot vrt. 60- luku on ainakin "väärin" ajotettu saastejakopää, korkeempidekkinen lohko ja open chamber kansi. Männät muistaakseni olivat samat vuonna 72 mitä aikasemminkin.

    Eli lohkosta dekkipinnasta siivu pois (en muista kuinka paljon), "nollaan ajoitettu" jakopää tilalle, d0ve kannet. Myös uudemmat d3ve kannet on paremmat mitä noi yhden vuoden d2ve kannet vaikkei niillä yhtä korkeisiin puristuksiin pääse laskematta mitä 60- luvun kansilla. Uudemmista d3ve kannattaa vinkulla ottaa pakokanavasta pois se valtava ilmapumpun muhkura, ties vaikka vanhemmissakin olisi sellanen?

    Fordiin saa keinuvippojen alle shimmisarjaa millä saat kompensoitua kansien/dekin laskua.

    Kansien numero voi näkyä tai olla näkymättä koneen päälle. Näkyykö kansissa nyt mitään valunumeroa?
     
  8. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Ennenkuin uusia osia hommailee, niin tosiaan kannattaa tsekata muutenkin kuin vuosimallin ja mallin perusteella mitä siellä koneessa oikeasti on. Jos ei ole poikkeuksellisen tarkkaan historia tiedossa. Muutamankin remontin saatta American Joet olla tehneet osilla, jotka ensimmäisenä ovat hyllystä/romuttamolta löytäneet. Omaan 5.0 E7 rullalohkoon oli lyöty vm. 63 260W kannet, joka selvisi vasta purkamalla. Puristukset oli ainakin siinä riittävät tasapäämännillä.

    Kärjetön sytkä ja kaasarin yms. moottorin perus huolto ja säätö auttaa jo hyvinkin paljon. Virittään lähtisin, jos järkihintaan tuohon malliin löytyy, peltisarjoilla ja hyvällä putkistolla. Alkuperäismallinen pakopuoli taitaa aina ahdistaa, ja saunditkin muuttuu jos siitä tykkää.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuommoseen autoon sopisi hyvä ala-ja keskialueen vääntö ennemminkin kuin täyskierroksien viimeisimmät hepat.
     
    LPV ja moottorinlohko tykkäävät tästä.
  10. Fastback

    Fastback Gearhead

    [​IMG]
    Sylinterikannen puolivälissä pakosarjojen puolelta löytyy lähes poikkeusetta joku koodi, sulla pitäisi olla tuossa kohtaa D2xx-x. Siitä paljastuu mitkä kannet sulla on.
     
  11. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kb:n flat topit jäi mulla 0.4mm dekin alle, siihen päälle d3ve-kannet niin ruttuja joku 9.4 - 9.5
    kansista vingutin pakoröörien thermactor patit veks, bowl blendiä en alkanu ainoisiin kansiin harjoittelemaan.

    nokkia kokeilin kahta:
    https://www.summitracing.com/parts/edl-2167 edelin perus-performeri näyttää numeroita katsomalla liiankin miedolta mutta 2.7 perän kanssa oli itseasiassa todella mukava käytölleen. halusin vaan "lisää vähän jotain"
    https://www.summitracing.com/parts/lun-06169 tuossa lunatin kepissä imupuolella rutkasti nostoja, männissä kun oli vain imuvenalle tasku. pakopuolella silti enemmän asteita. vääntää ihan ok ja laulaa kun tuhoaa vanhoja talvigummeja. nokan kaveriksi lunatin omat nostajat, jouset+dampperit ja retainerit. edelin nokkaan kuului "normaalit" jouset jotka meni vakio retainereilla.

    imusarjana oli ensin weiandin stealth. tuntu toimivan kierroksilla mukavasti. vaihdoin kokeeksi tilalle edelin performer rpm:än kun halvalla sain, tuntuu pelaavan ihan yhtälailla, bonuksena se oli vähän matalampi niin sai laittaa tasaisen putsarin aluslevyn ja putsari mahtui vielä scoopin sisään, vähän paremmin tilaa ropata. kickdowniksi laitoin vaijeritoimisen kiinalaisen lokari-kopion. soppaa annostellaan holleyn 750 vacuumilla.

    jakopää edelin true roller ja katottu levyllä kohdalleen.
    sytkäennakko vakiona antaa varmaan 20 astetta totaalia 10000rpm:llä, purin jakajan osiin ja hitsasin ja viilasin sen hahlon mikä rajoittaa mekaanisen ennakon sellaiseksi että se pääsi kääntymään 24 astetta, perusennakko tuli johonkin 12 tietämille. ostin jonkun cranen re-curve kitin. nyt max ennakot tulee 2500rpm tienoilla, pitäisi kokeilla vielä löysemmillä jousilla.
    kokeilin kerran huvikseni että väänsin jakajan niin aikaselle että just ja just lähti käyntiin, max ennakot melkein 50 astetta. ei nakuttanu.

    https://www.summitracing.com/parts/hok-6126hkr 72 torinon hookerit mahtuu paikalleen. kuskin puolelle joutuu vähän orkkis jarruputkia vääntelemään ja pari lommoa taisin yhteen primääriin kopauttaa, repsikan puolelle meni sellaisenaan. asennus alakautta moottori irti ja tunkilla väännetty niin sivuun kun meni. ei kolise vaikka on aika nafti sovitus
    [​IMG]
    tuosta taakse 2x 2.5" olikohan dynomaxin rosteri kammiovaimentimet ja putkiston loppupää kans rosteria.

    en tiedä paljonko on tehoja. alkuperäiseen verrattuna polttoaineen kulutus putosi matka-ajossa yli 5 litraa sataselle ja nakki sauhuaa paremmin
     
  12. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Nämä oli hyviä neuvoja tohon hommaan,tällä viikolla tutkin nuo kansien numerot ym niin selviää jotain.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    meneeköhän kärkijakajaan sama recurvekit kuin kärjettömäänkin? Kysyn koska olen pussihousu ja tykkään kärjistä.

    Mitä sun auto nyt kuluttaa matka-ajossa?
     
  14. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    räpläsin jakajan noilla ohjeilla http://www.reincarnation-automotive.com/Duraspark_distributor_recurve_instructions_index.html

    mulla on 255/60-15 takagummit eli ne on noin 27" korkeet. perävälitys 2.73:1 ja se kiskoo 90kmh cruisaillessa 15l satkulle. afr on tuolloin 14.2 - 14.5 ja kierroksia 2100
    kun nopeutta nostaa niin afr putoaa heti 13 pintaan ja loso pohjassa 12.5
    motarilla 130kmh ollaankin jo perus isolohkon kulutuslukemissa. noilla välityksillä yhdellä pitkällä suoralla gps:än mukaan 263kmh, tuntu et hilaa vielä vähän nopeutta kun kierrokset oli vielä alle 6000 mutta renkaat alko täriseen niin helvetisti että nostin jalan ylös

    auto on siis '76 Thunderbird joka on rungoltaan ja tekniikaltaan ihan sama kuin Mark IV
     
    sdfsd tykkää tästä.
  15. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Kävin tallilla katsoon niin kannet on D2VEAA.
     
  16. Taitaa olla alkuperäiset:

    The D2VE-AA heads are '72 Lincoln 460 heads. I have them on my motor.
     
  17. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Äsken Googletin jenkkien sivulta ton auton vin numerolla niin tuli et puristussuhde 10:1 ja 365Bhp/4600 et olikohan oikein,muut tiedot ja optiokamat oli kyllä samat.
     
  18. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    puristuksiin ei tule eroa D2 ja D3 välillä, niiden palotilojen tilavuusero on jotain 2-4cc luokkaa. D3 palotila on vaan paremman muotoinen kun siinä on quench padi mikä parantaa ensinnäkin nakutuskestävyyttä ja lisää vääntöä kun seokset painetaan kohti tulppaa eikä miten sattuu pitkin seiniä
     

Kerro tästä muillekin!