Markkerit / vilkut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja timppa, 3.11.2009.

  1. timppa

    timppa Gearhead

    En löytänyt vanhoja aiheita asiasta vaikka muistaakseni tätäkin on täällä ruodittu.
    Eli kertauksenomaisesti. -88 Vanin sidemarker-valot on takana oranssit "sivuvalot" edessa oranssit "lokarivilkut" miten nuo kytketään että toimivat sivuvaloina kun parkit on päällä ja vilkkuna vilkuttaessa.
    Vai onkos sellainen laillinen kytkentä alkuunkaan? Ainakin noita näkee kylillä. Ja omassa capricessa paloi kulmavalot parkkien kanssa ja vilkkui puskurivilkun kanssa samaan tahtiin. Eikä ainakaan leimalla puututtu

    Etuparkit on ajovaloumpiossa ja vilkut alapuolella (kirkas linssi keltainen polttimo)
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos sieltä löytyy vielä orkkisjohtoja, niin liität vastaavat värit toisiinsa sivuvaloissa ja etuparkeissa/vilkuissa. Kai nuo lailliset ovat, ainakin minä ole ne palauttanut alkuperäsieen toimintaan monissa autoissa.
     
  3. parsju

    parsju Gearhead

    Mahtaiskohan näin toimia: markkerin valoihin kytkee toiseen karvaan parkilta plussan ja toiseen karvaan vilkulta plussan. Vilkussa kun on valo niin markkeri sammuu kun on molemmissa karvoissa plussa. Harmaa muistikuva kytkennästä edelliseen autoon...
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Parsju on täysin oikeassa.
     
  5. timppa

    timppa Gearhead

    Saako ne olla tuolla HKL-vuorottain vilkkuvat tyylillä? Jossain on muistaakseni mainittu, että vilkkujen pitäisi toimia yhtä aikaa

    Ja ilmeisestikin taakse pitää kytkentä tehdä edestä tai vetokoukulta, ettei markkerit sammu kun jarruttaa?


    Eikös ne pala tuolla kytkennällä sarjassa? Parkilta vedetty plussa tulee marker-lampun läpi haaroitettuun vilkun plussajohtoon ja vilkkupolttimon läpi maihin?
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kun korjaa ne orkkisjohdotukset, ei tartte edes miettiä.

    Jos haluaa etuparkkiumpioon kirkkaan parkkipolttimon ja keltaisen vilkkupolttimon, niin parkkiumpioon voi tehdä kirkkaalle pikkupolttimolle toisen reiän ja erottaa johdot siten että keltaiselle orkkislampulle tulee vilkkusignaali ja sille jälkiasenteiselle kirkkaalle parkkivalolle parkki.

    Tehtiin tälleen pojan 87 Firebirdiin (auto 91 keulalla), toimii hienosti. On paljon siistimpi kuin siinä ollut saksalaisasenteinen "peräkärryvilkku".
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Koska pieniwattisen sivupolttimon vastus on n. 4 kertaa suurempi kuin vilkkupolttimon, ei markkerin läpi kulkeva virta saa vilkkupolttimoa edes kytemään kunnolla.
    Takasivuvaloihin ei kajota ensinkään. Niiden kuuluukin palaa jatkuvasti, vain sivuvaloina.
    Se sivuvalon maadoitus on Suomessa tehty.
     
  8. timppa

    timppa Gearhead

    Eli kylkien vilkut saa olla vain etulokarissa, etukulmassa tai peilissä?
    Taitaa olla taas näitä Kekkosslovakkia sääntöjä?
    Onko taka markerin kanssa sama tilanne, oli sitten punainen tai oranssi linssi?
     
  9. Corvette C4

    Corvette C4 1st gear

    meillä on -90 chevyn tila-auto ja siinä palaa edessä sivuissa oranssi valo koko ajan ja kun pistää vilkun niin se alkaa vilkkuun kirkkaampana... muistaakseni. en oo perehtyny systeemiin sen paremmin, edellisessä pontiacissa ei ollu mutta, se oli "suomi auto" ja chevy usa:n tuonti. takana peitetty äärivalot, ilmeisesti punaiset? takavilkut meillä on punaiset myös.
     
  10. L.P.

    L.P. Gearhead

    - Keltaiset side markerit lienevät sallittuja, etu- ja takakyljessä. Näitähän näkee monissa uudemmissakin autoissa. En ole kuullut, että vilkkuva side marker olisi kielletty.

    - Punaiset side markerit eivät kai periaatteessa ole sallittuja, paitsi jos ovat takavalojen kanssa samassa paketissa. Takaosan punaiset side markerit palavat aina kun valot on päällä, ne eivät vilku milloinkaan. Jos punaiset side markerit epäilyttävät, niin ottaa polttimon pois katsastuksen ajaksi.

    Joskus olen nähnyt takaosan punaisten side markereiden tilalle vaihdetun keltaiset ja silloin ainakin pitäisi olla lakipykälien mukaiset.
     
  11. rasse

    rasse 1st gear

    Vilkut saa toimia siten edessä että kun etuvilkku syttyy niin sammuttaa tuon äärivalon lokarin kyljessä. Takasivu/äärivalo pitää palaa koko ajan.
    Helppo tehdä releellä esim. kuvan mallinen rele.
    Eikä tarvi miettiä polttimoiden watteja...


    Sivuvalolle menevä piuha poikki ja piuhat releen nastoihin 3 ja 4
    Vilkulta heräte ja kytketään nastaan 1 releellä ja 2 maihin.
    Nyt kun vilkutetaan niin katkoo tuota sivuvalon palamista.
    Toimii vilkuttaessa vuorotellen ...
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!