Mekaaninen rullanokka, venttiilien säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Concarne, 12.4.2024.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Chevyn isolohkossa on Lunatin nokka. Nokkakortissa on annettu venttiilien välykset mutta missään ei sanota säädetäänkö kylmänä vai kuumana. Kuinkahan tuo on? Välykset on 0.022" imu ja 0.024" pako.

    Järkevältä tuntuisi että ovat kuumalle moottorille koska nokan käyttäjillä voi olla eri materiaaleista lohkoja ja kansia mitkä lämmetessään elävät eri tavalla.
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Mulla 454 motissa Crowerin mekaaninen laahuri ja välykset aivan samat.
    Kannet alumiinia ja kylmään mottiin välykset.
    Hyvin on toiminut.
     
  3. fmila

    fmila Gearhead

    Uudemmat "kisarullat" (siis 2000 luvun) oli kaikki jo kylmänä säädettäviä. Eihän niitä jostain jäälaatikko-Prosta mitenkään voi, eikä ehdi kukaan kuumana edes säätää.

    t. AM
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä ne ilmoitetut välykset on pääsääntöisesti kuumalle moottorille, ja juuri tuosta lämpölaajenemis syystä.
    Jos koko kone on rautaa, ei välys kovin paljoa kasva , mutta alumiinikansien kanssa on hyvä säätä välykset kylmänä n. .006" tiukemmiksi.
    Koko alumiinisessa koneessa kun säätää kylmänä .012", niin kuumana ne on .025".
     
    Concarne tykkää tästä.
  5. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Joo tuon huomasin kanssa kun tuli koko alumiininen moottori niin kuumana pitää säätää koska välys kasvaa huomattavasti lämmetessä.
    Edit: Ja tosiaan itsellä Howard Cams:n nokkakortissa on maininta Hot välyksien kohdalla.
     
    Muokattu: 13.4.2024
    Concarne tykkää tästä.
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuoreilla silmillä hakemalla netistä löytyi erillinen Lunatin ohjekin ja kyllä ne tosiaan kuumana säädetään: https://static.summitracing.com/global/images/instructions/lun-06102.pdf

    Koko moottoriahan ei ehdi kuumana säätämään joten ajattelin tehdä niin että säädän pari sylinteriä tai kaikki toisen puolen sylinterit ja annan jäähtyä. Sitten katson näistä mihin välys jäi. Säädän loput sitten niiden mukaan kylmänä. Ajan sen jälkeen lämpimäksi ja tarkastan onko oikeissa arvoissa.

    Olisihan tuon voinut siellä nokkakortissakin kertoa kun siellä kerrotaan ajoittamisesta lähtien kaikenlaista. Tätä erillistä ohjetta ei ollut edes paketissa mukana.
     
    Muokattu: 13.4.2024
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Jotkut valmistajat ilmeisesti ilmoittavat myös mitä välyksiä käytetään eri materiaaleille. Eli onko rautalohko rautakansilla vai rautalohko alukansilla tai kokonaan alumiinia ja näille yhdistelmille sitten eri säädöt.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun sulla on isoasteinen nokka, ja välykset kasvaa kuumana vähän liiankin isoiksi, niin itse moottorin toimintaan se vaikuttaa jopa positiivisesti kun "turhat" asteet vähenee.
    Onko liian isot välykset muuten hyväksi, on sitten eri asia.
     
  9. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Mitä olen mekaanisia nokkia mitannut, niin suositeltu välys on ollut aina esirampin keskellä.
    Ehkä sattumaa, mutta aika paljon on varaa yleensä tiukemmalle ja löysemmälle välykselle ja silti osuu esirampille.
     
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Säädin venttiilit kylmänä ja o.o06" tiukemmalle kuin suositusvälykset kuten Artsi tuolla edellä vinkkasi ja näin luin jostain Compin ohjeestakin. Rautalohko ja alukannet siis. Pakoventtiilit oli kohtuullisen lähellä säädöissä mutta imuventtiileissä oli kaikissa ruuvattavaa. Kyllähän hiljeni käynti. Olin aiemmin pitänyt äänekästä venttiilikoneistoa mekaanisen nokan ominaisuutena, mitä se varmasti onkin hydrauliseen verrattuna, mutta nyt käy selvästi siistimmin.
     
    Muokattu: 22.9.2024
    artsiracing tykkää tästä.
  11. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Kannattaa seurata miten väljykset muuttuvat, eikä vaan säätää ja täts it. Poikkeuksellista muutosta jossain, niin joku antaa periksi. Härevämmillä nokilla ei mitään ikuisia venttiilikoneiston osat, vaikka kuinka säätäsi ja huoltaisi. Tulee halvemmaksi toimia ennenkuin esim nostaja leipoo lohkoon kiinni!
     
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näin tietysti. Tässä tapauksessa lähtökohta oli se, että kaikki oli suunnilleen saman verran pielessä ilman isompia poikkeamia. Jostain se säätäminenkin on aloitettava.
     
    Ford67 tykkää tästä.
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ne venat on helppo ja nopee säätää ku on starttinappi millä pyörittää mottia. Kone lämpimäksi, kopat pois, puoli kerrallaan aloittaen edestä taakse; kun imuvena menossa kiinni säädetään sen pako. Sit ku ne tehty, imevenat samalla metodilla silloin ku pako lähtee auki. Siin ei kymmentä minuuttia mene, suurin homma koppien irrotus ja kiinnitys.
     
    Ford67, Concarne ja kuula tykkäävät tästä.
  14. Concarne

    Concarne Gearhead

    Starttinappi onkin hyvä vinkki vaikka ei tuota pitkään pyörittele pitkävartisella räikälläkään. Pitää muistaa ottaa virrat pois tai sytkäpiuha irti ettei hörähdä käyntiin starttinapilla pyöritellessä.
     
  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Alkuperäiset sähköt ei räppää kipinää startin releeltä pyöräyttäessä.
    Puolan korkeajännite johto kannattaa vetää maihin, jos kipinä tarvii deaktivoida.
    Sytytysyksikkö saattaa kärtsätä, jos joutuu hommiin ilman tulpanjohtoja.
     

Kerro tästä muillekin!