Mercruiser alpha gen2 uppotukkiin tai kiveen. Vika löytyi.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja marko84, 18.6.2019.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Tänään Joella vetolaite osui joko kiveen tai uppotukkiin, plaaniin kiihdyttäessä.
    Nyt kääntäessä vasen tai oikea ilmenee pientä krrrrr ääntä vaihdepäällä ja kun kierroksia yli 1200rpm
    Tyhjäkäynnillä ei ilmene mitään kääntäessä vaihdepäällä.
    Nostin kierrokset 2500rpm vaihdevapaalla eikä mitään värinää tunnu.
    Potkurin tsekkasin 4-lapainen rosteri eikä mitään isompaa ole ja pyörii hyvin vapaasti kädellä koittaen.
    Vetolaitteen eväkin tuntuis ok, pieni karheus yhdessä kohdassa.
    Trimmin nostolla/laskulla jonkinverran vaikutusta ääneen.
    Vetolaite oli talvella osina ja silloin gimball laakeri yms perus jutut vaihdettu, ristinivel oli tiukka.
    Mietein vaan et voiko gimball ottaa tosta itseensä?
    Laitan videonäytteen jossa ääni kuuluu kääntäessä, suoraan ajaessa ei.
     
    Muokattu: 18.6.2019
  2. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Siinähän on se kaksoisristikko, eikös? Eihän vaan olis poikkassu sitä ohjaustappisydeemiä, mikä puolittaa taittumaa?
     
  3. marko84

    marko84 2nd gear

    Muistaakseni on.
    Voihan tuokin olla mahdollista.
    Jos ristikko tai gimball niin luulis pitävän ääntä myös vaihde vapaalla kaasutellessa/käännellessä. Vetarihan tuolla aina pyörii kuitenkin ja perän pystyakseli.
    Vaihde vapaalle ei tietenkään sellaista rasitusta saa kuin vaihde päällä.
     
  4. hantta

    hantta Gearhead

    Rosteripotkuri on aika armoton potkurinakselille törmäyksessä, veikkaan, että akseli hitusen vino ;)
     
  5. marko84

    marko84 2nd gear

    Mahdollista, kulkee kyllä mielestäni hyvin suoraan myös taydellä kaasulla. Ja värinä vain käännöissä.
     
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Kokeillaan nyt eka toisella potkurilla ennenkuin nostetaan vene ylös.
    Rosteripotkuri on kovaa matskua mut niin painava et alkaa helposti värisemään verrattuna alsa ropeliin jos saa sipivan mällin.
     
    hantta tykkää tästä.
  7. VooDoo

    VooDoo 3rd gear

    Melko satavarma että akseli on kiero. Mittakellolla tarkastamaan. Ei montaa satasta ole hyvä akseli kiero, yli kymppi niin tuntuu varmasti
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Luulis sit väristävän suoraan ajossakin, kai?
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Kokeilin toisella potkurilla joka ei kylläkäön ihan uusi ollut, mut täysin samat värinät. Vene ylös ja potkuriakselissa ei juuri heittoa ole 0.010mm. Mittasin myös potkurin ulkokehän ja siinä oli 0.060 heittoa. Tuskin johtuu noista?
     
  10. marko84

    marko84 2nd gear

    Vika löyty. Oli Gimball laakeri päässy pyörimään krymppirenkaan sisällä, siittä värinä. Onneksi krymppi ei ollut päässy pyörimään pesässä.
    Olin laittanu vaseliinin tonne krympi ja laakerin väliinki:D
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    hantta tykkää tästä.
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Nyt kun katoin youtubesta ni joku "MALLOY MARINE" laittaa rasvat joka välii, mut tehtaan ohjeissa ei puhuta rasvoista mitään.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Nyt voin muistaa väärin, mutta kun tuo ei näytä muuttuneen "pre AlphaOne" ajoista juurikaan, niin eikäs sinne mene ihan rasvakanavakin ulkoo jostain... Vaati jonkun noista osista laittaan just oikeeseen asentoon. Pallokehällä oleva laakeri alumiinipulikan sisällä, asennus poikittain sisään ja kääntö suoraan ja sen päälle toi krymppipelti. Sit paketti paikalleen ja olikohan just siinä kohin osuttava oikee asento...?
     
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Se tässä itseäkin hämäsi alunperin, aina ollut laakerissa se reikä joka pitää laittaa rasvanipan kohdalle, nykyään nähihinkin myydään "iki voideltuja" laakereita joissa ei reikäö ole ja rasvanipan tilalle tulee mukana sokea tulppa.
    Oma vetolaite 4v vanha niin tässä ei ole edes enää sitä rasvanipan kanavaa/paikkaa.
     
  14. marko84

    marko84 2nd gear

    Tuossa kun Gimballin pesää katselin tarkemmin niin ulkokehällä näkyy pientä pyörimisen jälkeä, näkyy kuvassa.
    Uuden laakerin kun laitan paikalleen niin millä lukitteella laakeri kannatta laittaa kiinni jotta varmasti pysyy?
    Taltalla jos purseita löis pesään auttais kans, mut siihen ei viitsi ryhtyä.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Mä kyllä miettisin, miksi se laakeri on pyrkiny pyörimään ulkokehältä.
     
  16. hantta

    hantta Gearhead

    Tuli mieleen koneen rihtaus?Eli olisiko moottorin etupää lerpahtanut alaspäin ;)
     
  17. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Tässä kohtaa pitää nostaa peukku hurrille vaikka volvopentaa tahtiinkin ömeriikassa.
     
  18. marko84

    marko84 2nd gear

    Rihtaus on ok, Selvittelin niin tuo Gimball on Recmarin tuotenimen alla ja valmistus Taiwanissa.
    https://www.marineparts.fi/varaosat...teet/vetoakselin-tukilaakeri-rec30-879194a01/
    Laakeri on vain kiinan kuraa ja siinä vika.
    Kokeilin niin menee ihan heittämällä pesään ja lähtee pois samalla lailla, kokeilin myös sitä jonka sieltä liukuvasaralla alunperin otin (orkkis) pois niin ei mene paikalleen ilman voiman käyttöä kuten kuuluukin.
    Tässä orkkiksessa on krymppi osa paljon korkeampi kun tarvikkeessa ja näin ollen puree paremmin kiinni, tarvikkeessa krymppi on MATALAMMALLA kuin itse laakerin reunat, krympistä ei ole mitään hyötyä, täyttä kuraa siis.
    Tässä on tarvike kuvattuna yläpinnasta, krymppi ei edes näy kun on reunojen tason alapuolella:
    [​IMG]

    Tässä orkkis samasta kulmasta:
    [​IMG]

    Tarvike:
    [​IMG][​IMG]

    Orkkis:
    [​IMG]

    Nyt tuli tilattua Partsilta Alkuperäistä vastaava Sierran osa 105e. Toivotaan et se on laillinen.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kokeilitko uuden laakeria vanhaan pesään?
     
  20. marko84

    marko84 2nd gear

    Uueen krymppiä kokeilin vanhaan laakeeiin ja silloin sekin väljä, eli krymppi vualliben, liian matalaksi tehty.
     

Kerro tästä muillekin!