Metro-Auton Starcraft Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ProNewYorker, 3.2.2018.

  1. ProNewYorker

    ProNewYorker 1st gear

    80-luvun lopussa alkoi Suomeen tulla maahantuojan/Metro-Auton toimesta uusia Chevy Vaneja. Ensimmäiset Starcraftit oli -89 malleja. Autojen kysyntä taisi yllättää maahantuojankin.
    Itsekkin kävin Metro-Auton Viikissä heti uusia autoja katsomassa. Parin vuoden kuluttua keksin itsellenikin "hyvän syyn" hankkia Starcraftin, ostin Chevrolet Chevy Van Starcraft Lx 6.2 Diesel 1989. Auto toimi aluksi jokapäiväisenä käyttöautona, II-autona, reissuautona, firman vara-autona, välillä jo pihan perällä melkein unohtuneena ja 2010-2011 kunnostettiin ja otettiin harrastekäyttöön. Nyt auto odottelee taas uutta tulemista (mittarissa nyt n. 470.000km) ja mahdollista museorekisteröintiä...
    Olisi mielenkiintoista tietää paljonko näitä tuli Suomeen, autojen kohtalo ja montako on vielä jäljellä ja missä kunnossa?

    [​IMG]
    Kuva 90-luvun alusta, vanteet ja lippa tuli hommattua heti.

    [​IMG]
    Ja vähän ryhtiä taka-akselille.

    [​IMG]
    Tässä tullaan Stadin Cruisinkiin 1.6.2012. (Kuva lainattu ORP.kuvat.fi)
     
    12345678910, Pande_K, Karpov ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Multa löytyy myös Metro-auton maahantuoma 6.2 vani vuosimallia 1990.. Itselläni Chevy on ollut syksystä 2014 lähtien. Mielestäni hyvässä kunnossa edelleen, edelliset omistajat paljon laittaneet ja hyvänä pitäneet. Kaikkea pientä olen itsekkin laitattanut, esim. vesipumppu ja moottorin tukikumit. Vani on ns. kakkosautona ympärivuoden, ajoa tulee 5-7tkm. Ajettu mittarin mukaan 465tkm, mut jossain vaiheessa jäänyt jumiin( tällä hetkellä mittari toimii) ja todellinen ajomäärä lähempänä 600tkm.

    http://aijaa.com/sh0dtE
    http://aijaa.com/9jaeZp
    http://aijaa.com/XfIglN
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuli mieleen näistä kilometrilukemista, olin -90 luvulla duunissa korjaamolla, joka oli erikoistunut huoltamaan juuri noita 6,2 vaneja, mm. lähes kaikki Turun alueen Chevytaksit olivat asiakkainamme. Hauska yksityiskohta, eräs tummansininen -90 Vani, joka siirtyi eläkkeelle ylöspäin etelä- suomesta, kelasi mittariin ennen luovutusta lähes 600 000 km, ja erikoista tässä on se, että siinä oli loppuun asti täysin avaamaton kone ja laatikko, ja omistaja kehui ajavansa aina ympyräd:llä, vaikka siitä häntä varoitimme. Pahimmoilleen esim. lentokenttätaksien laatikot vaihtuivat reippaasti alle sadantuhannen.
     
  4. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Itse olen kyllä ajanut aina kaupukiliikenteessä "pikku-d-llä" ja vasta noin 70- 80km/h nopeuksissa vaihtanut isolle D-lle. Olen myös kuulut tuosta aina isolla D.llä ajaneista jotka varsinkin juuri 90-luvun taitteessa särkivät laatikoitansa.
     

Kerro tästä muillekin!