Mikä käy tulppien päälle SBC:ssa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Caideman, 12.6.2012.

  1. Caideman

    Caideman 1st gear

    Elikkä kokoonpano on seuraava;

    350 vakiolohko(1992) std mitoilla, tasalakiset männät, Trick Flow Super 23 175-alukannet, Comp XE269 keppi, pukinsarvet, 600cfm holley(uusi), Performer-imari, vajaan vuoden vanha Summitin HEI-jakaja. Autoliten 3924 kynttilät. Rutut n. 10,5.
    Kaasari säädetty tyhjäkäyntisäätöihin pakokaasumittarissa, tehopenkissä ei oo käyty säätämässä. Kaasarissa 35:nen power valve, 65 suuttimet.
    Tehoa aavistuksen päälle 300hp 1/4mailin ajasta laskien. Tulpat on melko mustat, toki ajo on 95% kaupunkiajoa (5km päivässä työmatkaa).

    Tulppia on mennyt nyt 2 sarjaa vajaan 1000 mailin aikana. Eli sen verran on koneen rakentamisesta aikaa. Mikähän tossa mahtaa noiden hermoille käydä? Tulppasuositus on suoraan Trick Flown kansien mukana seurannut. Tänään viimeks vaihdoin kaks tulppaa nopsaan, kun antoi katkonaista valoa ajoituslampulla. Aiemmin oon siis laittanut koko sarjan mutta nyt vaihdoin vaan rikkinäiset uusiin, että pääsin kotiin.
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jos rikkaalla kovasti niin voi syyä tulppia. Ainakin jos kovasti mustat niin vois viitata?
     
  3. Caideman

    Caideman 1st gear

    Sitä mäkin oon miettinyt, mutta tuo lipumisajon seos ei pitäis olla kovin rikkaalla, kun kerran se sopivaksi säädeltiin mittarissa. Toisaalta tosiaan se tulppien väri kielii aika paksusta sopasta... Seosmittaria ei ole vielä, kun en oo jaksanut rakennella lamdamutteria vanhoihin putkiin. Uudet putket on tulossa ja laittelen niihin sitten valmiuden.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onko se kaasari muutoin säädöissään? Tarkoitan lähinnä ettei kaasari tulvi eli onko bensanpinta oikein, entä bensan paine? Miten siis nyt, säädössä varmastikin oli kohillaan?

    Powervalve on aika pieni, olisi vielä ihan hyvä reippaasti pitemmälläkin nokalla. Powervalven valintaanhan käytetään sellasta nyrkkisääntöä että mitataan tyhjäkäynnillä alipaineet ja sit siitä pari Ins/hg:ta matalampi powervalve on sopiva. Esimerkki; sulla varmaan luokkaa 12-18 Ins/hg:ta alipainetta tuolla kokoonpanolla, eli sulle käy vaikka se yleinen 10,5 ins/hg powervalve(nyt sulla on siis 3,5 Ins/hg vaikkei pilkkua siinä olekaan).
    Toi voimaventtiili voi olla myös rikki, ja rikastaa tyhjäkäyntiseosta aikalailla, tsekkaa sekin. Sinänsä liian pieni voimaventtiilin avautumisalipaine ei paljoo muualla näy kuin ettei ole kovin herkkä vastaan kaasuun, muiden asioiden ollessa kunnossa

    Mustana pois otettu tulppa on kyllä reippaasti väärän värinen, eli liikaa kastiketta saa tai lämpöarvo on väärä(mitä toi autoliten numero vastaa?)
    Tuollasessa kokoonpanossa mennee ihan 5 tai 6 noissa NGK-numeroissa, eikä tarvitse sen kummempia.

    Kohokammion tiivisteen myös ollessa rikki, voi jo tyhjäkäynnillä vetää bensaa kiihdytyspumpun suuttimista, tarkista tyhjäkäynnillä miltä siellä kaasarin kurkuissa näyttää?
     
  5. Caideman

    Caideman 1st gear

    Laitoin tuon PV:n pieneksi, siksi, kun mulle sanottiin että alipainetta ei kauheasti tule tolla nokalla. Toisin ilmeni, kun laitoin mittarin. Osuit melko oikeaan tuon alipaineen kanssa, se nimittäin liikuskelee juurikin tuolla alueella.
    Enpä sitten muistanut laittaa alkuperäistä PV:a takaisin, kun kaasari oli pöydällä. :odroll:

    Kerran mulla oli joku röhnä päässyt toisiopuolen neulan väliin ja tiputteli ventureista koko ajan. bensaa. Puhdistuksen jälkeen ei oo kurkuissa näkynyt mitään erikoista. Mutta täytyypä taas kurkistella. Juuri edellispäivänä tarkastin kaasarin ja puhdistin sen varmuuden vuoksi. Bensapinnat on siinä, missä tehdas on ne parhaaksi katsonut. Tossa mallissa ei nimittäin ole ulkopuolista säätöä tai pinnantarkistusta.

    Tota tulppien lämpöarvoa en oo oikeen selkeästi löytänyt. Selvityksen alla on, että josko nuo olis liian kuumat tulpat ja kokeilis kylmempiä.
     
  6. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    ongelm

    todennäköisesti tulpat on kylläkin liian kylmät , ainakin mulla käyttäytyi just tulppia kuolettaen liian kylmillä , toki mun motis edelin rpm nokka , eli aika rajut asteet , mut jos ei bensapuolella ongelmaa , niin kuumempia kokeilisin
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    Sammuuko kone jos kiertää tyhjänkäyntiruuvin kiinni?
     
  8. Caideman

    Caideman 1st gear

    Ehkäpä muuten onkin noin. Tulpissa oli kyllä hiukan havaittavissa kosteutta, joka olis merkkinä liian kylmästä tulpasta. Näin selvitin äsken Autoliten sivuilta.
    Täytyypä kokeilla hiukan eri vaihtoehtoja ja katsoa millä kestäis.

    Peltsi, tarkoitatko seosruuveja? Niihin en oo koskenut mittarisäädön jälkeen. Sekin menee kokeiluun, kun vaan ehtii taas auton kimppuun.
     
  9. riku rinkeli

    riku rinkeli 1st gear

    Tarkoitti varmaan sitä, että jos seosruuvit vetää kiinni, niin koneen pitäisi sammua. Jos ei sammu niin se imee bensaa kämähtäneen powervalven läpi.

    Helpoin tosiaan testata noin, kunhan laskee ruuvikierrokset että voi palata takaisin lähtöruutuun. Sekin kannattaa katsoa, ettei mikään johto tai letku osu kiihdytyspumpun/-pumppujen vivustoon. Rikastaa kummasti jos tärinä lirputtaa jatkuvasti lisäbensaa kitusiin.
     
  10. Caideman

    Caideman 1st gear

    Kokeilen tosiaan ton seosruuvien sulkemisen vaikkapa huomenna. Kiihdytyspumppua ei häiritse mikään ulkopuolinen ja sen käyttövivustokin on säädöissään.
     
  11. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Sano vielä että ajat NGK tulpilla? Ne ei sitten kestä yhtään paksua seosta.. Laita suosiolla Boschit niin voin antaa takuun että kestää.. Itselläni samaa ongelmaa NGK tulpilla, 4 sarjaa ja parhailla päästiin jopa 40km.. Sitten takasin boschiin ja ongelmat katos 100% samoilla seoksilla. Ja tulpat olivat aina mustia.. :rotfl:
    Eli ei NGK tulppia minun autoihin enään.. Densoo voi testata joskus jos raaskii..
     
  12. ktech

    ktech 3rd gear

    ja boschit pimenee ihan yhtä herkästi kuin ngk:t..

    laita championit tai delcot :odroll:
     
  13. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Kime2:kin voisi kertoa kokemuksensa kunnon tulpista kuten Bosch.. on se kumma kun koko 12-vuotisen autoilu harrastukseni aikana mulla on pimentynyt about 20NGK tulppaa 1,5-vuoden aikana, Ja loput 10.5-vuotta on mennyt 4-5bosch tulppaa..
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Joo,euroautoihin Boschit ja Chevyyn Championit niin tulppia ei tarvitse "koskaan" vaihtaa pimenemisen seurauksena :D
    Delcotkaan ei ole ollenkaan huonoja,mut nykyään vaan tulee ostettua noita championeja kun niitä on niin kivasti tarjolla!
    Mieli tekis joskus kokeilla Boschejakin Chevyyn...

    Densoja olen myös kuullut kehuttavan!

    Tärkeintä on kuitenkin oikean lämpöarvon valinta ja aika pitkälle pääsee sillä et pitäytyy aika lähellä alkuperäistä lämpöarvoa tai jonkun muun viisaan antamassa arvossa esim.Chevyn pikkulohkossa alukansien kanssa tuntuu nuo Championin 12:t toimivan aika pitkälle yli sen mitä vaikkapa edelin rpm-paketin suosituksessa on ja sellasessa kokoonpanossa toimii hyvin myös 14:tkin,etenkin jos auto ei ole täyskaasu käytössä jatkuvasti ja voi ne toimia sielläkin kunhan tarkkailee vaan niiden kuntoa tasaisin väliajoin...
     
  15. cuda69

    cuda69 Gearhead

    me ajettiin kisaa vallulla aikonaan ngk tuliplla eikä ollu ongelmia,sitte panin vakio 318 koneeseen ngk ni ei päivää ettei pitäny tulppaa vaihtaa,sen jälkeen en ole omissa koneissa käyttänyt muuta ku championin tulppaa.
     
  16. mxu

    mxu 3rd gear

    nää on kyllä vähä henkimaailman hommia, itsellä tuossa talviautossa, b-ascona jossa lievästi viritetty 2,2cih mosa ruiskulla jossa on jotai häikkää koska kylmänä käy niin rikkalla että pimentää tulppia ja NGK:t ovat ainoat jotka siinä kestää muutakin kuin käynnistyksen.. :rotfl: Monesti olen joutunut vaihtelemaan vanhat NGK:t siihen takaisin kun esim boshit, densot, yms pimenevät jo parin sadan metrin ajon jälkeen :poff:
     
  17. Caideman

    Caideman 1st gear

    Täytynee purkaa kaasari ja sörkkiä power valvea. Vedin seosruuvit kiinni ja auto jäi käymään... Ei tulvi, eikä kurkuissa näy muuten mitään tavallisuudesta poikkeavaa.

    Mulla on siis Autoliten tulpat, kuten tuolla alussa mainitsin. NGK:ta tai Boschia ei ole eikä tule. Töissä on hylly täynnä Autolitea ja Delcoa, joten niillä mennään. Katsotaan nyt ehtiikö ennen juhannusta tekemään autolle jotain... Olis se kiva saada joskus kuntoon.
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mikä uudesta kaasarista pv:n rikkois... Ootko joutunut tyhjänkäyntiä säätämään kiertämällä läppiä useemman säätöruuvin kierroksen verran auki?
    Ettei vaan pääse siirtopiirin kanavista bensaa läppien ohi?

    Piti omasta koneesta kans mitata alipaineet ja ne näytti 9 "/hg kun tyhjäkäynti 1000rpm.
     
  19. Caideman

    Caideman 1st gear

    Sinne vaihdettiin PV heti alkuunsa, kun oli kuvitelma ettei olis alipainetta. Totuus oli kuitenkin toinen sitten kun sain mittarin paikoilleen. Alipaineet vaihtelee tosiaan 12 - 25"Hg:n välillä tyhjäkäynnillä ja tasaisessa ajossa.

    Voihan noissa uusissakin venttiileissä olla vikaa... ei se oo mikään mahdottomuus ole. Tutkin taas asiaa lisää, kun saan otettua sitä kokkaretta auki.

    Läppiä ei oo tarvinnut kierrostolkulla säätää. Ihan sitä pieniliikkeistä peruskiertämistä. Mulle ehdotettiin jo, että säätäis toisiokurkkujen läppia hieman auki, niin se kompensois tilannetta. Enpäs taida kuitenkaan... se on itsensä huijaamista. Ei ehjän kaasarin kanssa tarvi kikkailla sillä tavalla, ainakaan tollasessa peruskokoonpanossa. Ennemmin haen vian ja korjaan sen sellaiseksi kuin kuuluu.
     
  20. tourist-ace

    tourist-ace Gearhead

    Nokeentuneet tulpat saa kuntoon, kun pillillä lämmittää kunnolla, palaa karsta/noki pois mitä pitkin kipinä maadoittuu. Ja tämän jälkeen pelaa taas kuin uudet.
     

Kerro tästä muillekin!