Mikä muovi olisi passeli omatekoiseen jakopään ketjun ohjaimeen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Slant Sickness, 22.5.2019.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slantin jakopää rallattaa aina kun siellä on australialaisrattailla oleva rullaketju. Käytin välissä tavallisen "silent chain" vakioketjun. Sata kilsaa oli hiljaa, sitten ratas hajosi ja sitten vasta olikin hiljaista. Pakko olla rullaketju ja teräsrattaat mun käytössä. Uusi rullaketju kolahtelee välittömästi. Voi olla moottorin lohkon koneistuksista johtuva, mutta moottori on ja pysyy.

    Mikä muovi on tarpeeksi liukasta, kovaa, pehmeää ja öljynkestävää? Kertaluontoinen suoritus kyseessä, joten mikä vaan käy, mitä saa ostettua palasen josta koneistaa sopiva pönkkä.
     
  2. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    väkisinkin tulisi mieleen sama polyuretaani?, josta mm. puslia tehdään. On ainakin kovaa ja liukasta, mutta öljynkestosta en osaa sanoa. o_O
     
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Olisiko mahdollista mennä johonkin tarvikeliikkeeseen vähän penkomaan hyllyjä jos löytyisi kohtuudella sovellettavissa oleva ohjari valmiina?
     
    Camino'79 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kuinkahan joku Pom sopivalla shore-luokituksella/kovuudella soveltuis? o_O
     
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuo melkein sopivan olemassaolevan liukupalan löytäminen vois olla paras vaihtoehto..
    Se liuku pitää olla huokoista, niin että vetää öljyä sisäänsäkin, eikä pelkästään liukupinnalle.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se slantin kopan kiristimen puolen suunta on ahdas. Esim niitä mitä V6/V8 on tullut jälkeenpäin, ei semmosta pysty sinne kasaamaan. Se kopan asennus on yleisestikin niin jäätävän tylsä homma autossa, että päätin ottaa tenukoneen syksyllä ylös ja jatkaa muokkausta. Johan se on kulkenutkin 500m, joutaa huilata jo.

    Mä ajattelin semmosta että teen neliskanttiputkesta tötsän kopan kylkeen niin että putki on kohtisuoraan ketjua vasten suunnilleen 1-2cm ennen kohtaa missä ketju menee ison rattaan hampaalle. Tähän putkeen passeliin mittaan koneistettu tanko muovia ja sen perään ruuvi joka jää ulkopuolelta säädettäväksi. Näppituntumalla ruuvaa tukijalan ketjuun kiinni ja lukitsee ruuvin mutterilla.

    Tietty jos jollakulla on idea, minkä kamppeen ketjuohjurissa on niin iso palikka, että siitä fiilaa esim 15x15x30 mm kappaleen, niin mikä jottei.

    Mut muovi sais olla tosiaan tarkoitukseen passelia ettei oo jauhona samantein.

    Muuten positiivinen yllätys, miten kauniisti slantti käy 236/230 (0.050") nokalla tyhjää jopa automaatissa veto päällä. Viriturbiini auttaa toki, mutta silti alipaineet oli jossakin 0,4 bar paikkeilla. Ja vetoa oli kuin höyryveturissa. 2500 yläpuolella ei voinut stallia kokeilla kun toi jo meni vaikka kuin jarrua polki.
     
  8. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Olisko polyamidi kansanomaisesti sanoen nylon tarkoitukseen sopivaa?Ainakin mun mielestä esim. Bemarin ketjunohjaimet sen sorttista muovia.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    VW Vr6 sukusissa koneissa on paljon erinäköisiä ketjun kiristimiä ja ohjaimia. Saisiko niistä jonkin sinne kopan sisään.
     
  10. fennia

    fennia Gearhead

    Ainakin TC koneisen Harrikan enskaketjussa on riittävän kokoinen kiristin. Eikä ole kalliskaan. Noita löytyy kyllä ehjiä käytettyjäkin kun porukka on vaihdellut automaatti säätöisiä tilalle.
     
  11. fennia

    fennia Gearhead

    Jotain nylonin oloista tavaraa noikin on.
     
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tuolla linkittämässäni keskustelussahan on mainittu eri muovilaatuja ja niiden kestävyyksiä. Eikö sieltä saa valmiiksi pureskeltuja vastauksia?? Stanyl nylon 4.6, Nylon 66 jne.
    Eikun kyselemään paikalliselta muovikauppiaalta, löytyy varmasti jämäpalojakin halvalla...
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eikös bemarin kutosdieseleissä ainakin oo aika pitkiä ja siroja laahureita mistä mois modailla ni ois ainakin passelia matskua ;)
     
  14. spede

    spede Gearhead

    Teflonista.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pehmeestä POMmista tehään reenjalaksia, mutta en oo liotellu sitä kuumassa öljyssä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saattaa hyvinkin olla. Ja seostettuna teflonilla vissiin oikein hifimateriaali. Äsken googlella löysin Stanyl HGR2 -aineen ja se on PA6+PTFE. Täytyypä riivata jotakuta muovikauppiasta.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  17. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Teflon eli ptfe on helposti työstettävää jyrsimällä ja sorvaamalla, kestää hyvin lämpöä ja kemikaaleja ja on liukas. Käytetään paljon hydrauliikassa Katso etra.fi, tekniset muovit. Niillä on hyvä valikoima erilaisia muoveja ja paljon tietoa sivuilla.
     
  18. stana

    stana 3rd gear

    No en kyllä pom:mia pehmeenä muovina pitäisi. Kestää kyllä lämpöä ja kemikaaleja. Ptfe on sen verran pehmeää että voi alkaa virua- muuttaa muotoa jos tulee jatkuvaa vetoa tai puristusta. Pom, pvc, pa-nylon olis varmaan ok.
     
    Muokattu: 23.5.2019
  19. spede

    spede Gearhead

    Ihan mikä tahansa nyloni ei kestä kuumuutta kerran tuli tehtyä yhteen Volvon b20 koneeseen männän tappien lukitus nylonista. Suli komeasti koneeseen hetkessä ja oli öljypumpun siivilässä. Teflonista sitten uudet ja alkoi toimimaan.
     
  20. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Koneistuksesta ja lämmöstä sen verran, että nylon ja monet muut muovit on tai muuttuu lämmön vaikutuksesta purukumimaiseksi ja on vähän vaikeaa saada ajettua mittoihin, kun taas teflon lastuaa nätisti eikä venu ja vanu niin pahasti.
     

Kerro tästä muillekin!