Millä käyttiksellä ajat 10v kuluttua

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 6PPC, 7.1.2015.

  1. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Mersun W124 ajan kai seuraavat 40 vuotta, kunnes iän puolesta lääkäri ottaa minulta kortin pois, tai todennäköisesti ajetaan vielä sen jälkeenkin. :)

    Kannattaa vaan ajella sellaisella autolla, jossa ei tarvii kouluttautua datanomiksi ja pähkäillä tollasten vikadiaknostiikka vimpaimien kanssa. En edes tiedä onko W124 sitä, muttei sitä kai tarvitakaan, kun ei siinä juuri ole mitään mielenterveysongelmia tuovia sähkövarusteita.
     
  2. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Toivottavasti 10v päästä olisi kesä ainainen ja impala käyttiksenä.. Jossei, niin mahdollisesti edelleen 4runnerilla.
     
  3. Ville.

    Ville. 2nd gear

    -81 mallisessa 316 bemarissa oli jo vikadiagnostiikkaa, samoin -84 ponussa oli.
    En tiiä sit paljon noista loppupelissä saa katteltua tietoa mutta onpahan kuitenkin.
    Noi akun vaihtojen hinnat aika paljolti liittyä siihen jos vaihetaan isompaan akku niin auto ei osaa sitä ladata täyteen ilman ohjelmointia,eli saman kokosen akun voit itekkin lyyä sinne ilman ohjelmointia. (En kuitenkaan ota vastuuta tästä.)
     
  4. solar4

    solar4 2nd gear

    Ite oon suurimman osan elämästäni ajanu 10-15 vuotiaalla autolla, minkä hinta on 1-3 kuukauden bruttopalkan verran. Mun silmääni toi otsikko kysyy "mikä on halpa mutta mukava katiska 10 vuoden kuluttua" ja kun alkaa miettimään asiaa, meinaa kieltämättä alkaa vähän pelottaa. Työkaverillakin oli toista kuukautta puolet penarin ominaisuuksista käyttämättömänä kun koitti metsästää iDriven nappulaa järkevään hintaan. Pulitti sitten pari sataa kun kyllästyi kattomaan rengaspaineantureiden vikailmoitusta ajotietokoneen näytössä. Nykyautoissa monitoiminappulat yms lisääntyy vauhdilla, mutta niitäpä ei enää Motonetistä haetakkaan.

    Nyt jo itellä tilanne on se, että tämänhetkinen 14 vuotta vanha, OBD2 osaava käyttökikotin aiheuttaa päänrapsutusta. Oikuttelee kylmänä, mutta ei lykkää vikakoodeja. Kiinalainen OBD-testeri toki löytyy, mutta eipä sillä mitään syväluotaavaa anturianalyysiä tehdäkkään.

    Vaihtoehtona on toki ostaa monipuolisempi (kiinalainen piraatti) diagnostiikkahärveli tai merkkikohtainen diagnostiikkavemputin vähintään parin sadan hintaan. Huono puoli on se, että paraskin yleistesteri on rajoitettu siihen mitä OBD osaa antaa ulos. Merkkikohtainen taas on vähän yhtä tyhjän kanssa kun eteen tulee eri merkin auto mikä kettuilee jotain. Mullakaan ei kahta samanmerkkistä (tai edes saman konsernin tuotetta) ole peräkkäin ollut vissiin 7 vuoteen.

    Ehkä helpointa on viedä tutulle autoehjäämölle se alkon halvin glögipullo ensi jouluksikin ja pitää huolen, että kertovat vastaisuudessakin siedettävään hintaan mikä autoa masentaa kun oma sormi menee suuhun. Ja sitten korjata itse. Netistä löydetyillä halvimmilla osilla.

    Ai niin, millä mä ajan 10 vuoden kuluttua? Varmaankin sillä millä oma sisäinen Sulo Vilen on sillä kertaa todennut halvalla saaneensa. Yleensä ne ei ole kokonaisvaltaisesti järin edullisia ratkaisuita, mutta viis siitä kun on komee kärry ja halvalla sai.
     
  5. Herje

    Herje Gearhead

    Paljokos faikulla tulee kilometrejä vuoteen?
    Itellä paukkuu semmonen 1000km/viikko.
    Joten ajellaanhan vielä säästöpossulla että voi välillä myös ryntäytellä isolohkolla :odroll:
     
  6. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle 3rd gear

    Tiiä vaikka tolla '69 Falcon farkulla rullailis vielä 2025.
     
  7. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Toki tuollainen noin kymmenen vuotta vanha auto on hyvä käyttis. Mukava ajaa eikä arvon aleneminen enään päätä huimaa.Jonkinlainen turvallisuuskin yhdistyy.Se noissa vanhoissa on monasti retuperällä.. Varsinkin kun tuota perhettä on kyydissä niin niitäkin asioita ajattelee. Ei noita halpoja diagnostiikkalaitteita kannata juuri ostaa,ostat niitä muutaman niin käyt samalla rahalla lukeen kunnon korjaamossa ne "oikeat" koodit ja voit saada selville heti mitä pitää vaihtaa/uusia. Suomalaisessa autonostajassa on aina se vika että etsitään se halvin ja huonoiten pidetty yksilö jolla on vielä ajettu aivan liikaa huoltamatta.. JA sitten kaikki viat kaatuu omaan niskaan. Siksi kovin moni malli/merkki saanut huonon maineen.
    Ja ehkäpä omalle lompakolle liian kallis ylläpidettävä. :rotfl:
    Ja minkä itse ostan seuraavaksi käyttikseksi: Volvo V70,noin 2005,2.5t. Ajettu mielellään vähän. :wink:
     
  8. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Ei millään tietotekniikan ihmeellä(sorry,korjaamot) eikä jollain 170heppasella(vähintään)triplaturbolla(huippunopeus 230kmh) ,jossa istutaankin persus maata viistäen ja yritetään nauttia kuin pommituksen jäljiltä olevista teistä kesällä/auraamattomista talvella koloja väistellen ja spoilerinhelmoja varoen,vaan kunnon pakettiautolla(n 5v vanhalla ja 100tkm ajetulla) ja auton nimi on yhä Ford johon sopii aikamies ja etupyörät lennättää öljysoraa jota lapioitu muka korjauksena päänkokoisiin kuoppiin eikä vikoja kuin Pendoliinossa ym etelän tuotteissa paitsi olisi tietty nuo japski-korea linjan vehkeet jotka toimii mutta eivät minun mieleen muuten ohjaamoiltaan-turvattomuudella-hihnajakopäillään.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Gearhead


    Saatat yllättyä miten paljon tietotekniikkaa on tungettu 5-vuotiaan pakun puskureiden väliin.
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ajelen varmaan jollaki saksalaisella isomoottorisella farmariautolla joka repii neljästä kulmasta.
    Todennäköisesti mersu.....
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Kyllä on tarkoitus ajella vielä yli kymmenen vuotta noilla pitkäkatoilla ja vaneilla ja jos vaikka sais Oldsinkin kasaan siihen mennessä.
     
  12. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    yks tän foorumin käyttäjä ajelee tietysti 2025 mallin mersulla ja se noloo :odroll:
     
  13. sectoid

    sectoid Gearhead

    En halua olla pessimistinen, mutta varsin onnekas olen, mikäli voin harrastaa yksityisautoilua vuonna 2025. Viherstalinistit eivät suuressa viisaudessaan sitä suo kenellekkään.

    Nykyään ajelen 22 vuotta vanhalla Corollalla, koska isoa autolainaa en voi nyt ottaa.

    Tulevaisuuden auto saattaa olla jokin 2003 mallinen Yaris yms pesupallo, mikäli olen onnekas.

    Haaveissa on kunnollinen pick up Cummins kutosella.
     
  14. Mutku

    Mutku 3rd gear

    Heh, käytetyllä Mersulla yhä vain.

    Minun kanssani tuosta valinnasta ja sen järjettömyydestä väittely on yhtä hedelmällistä kuin tosiuskovaiselle menisi väittämään, että "eihän sitä maailmankaikkeutta nyt seitsemässä päivässä oikeasti ole voitu luoda...". Tietyt uskonasiat ovat pyhiä, eikä kantaa muuteta!
     
  15. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Nyt melkein kannattais ostaa säilöön,joku 90-luvun auto (Esim Toyota Corolla/Carina 2....Joku kohtuullisilla kilometreillä oleva)...Siinä on sitten autoa pitkäksi aikaa....Henkilökohtaisesti minulla on jo jemmassa muutama 80/90 luvun taitteen auto...Joilla ei nyt ajella läheskään joka vuosi (Kilometrejä ei kerry)....Ei se sitten 10 vuoden päästä meinaa hevonvittua,vaikka autolla ikää onkin reippaasti....En siis tarkoita tässä kohtaa mitään päästörajoitushölmöilyä... :wc:
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oishan se kyllä jos olisi tilat missä lämpimässä tai suojassa pitää niin nyt ostaisi jonkun 90 lukuisen tai viimeisiä tietokoneettomia, mut turvavarusteellisen auton ja siihen käyttö osia talteen jarrupaloja ja vaikka parit levyt, sit alelaarit kattelis muuta palikkaa kun ne sinne eksyy

    Ja korjaus paloja kunhan ne alennukseen tuleet


    Niin luulisi pärjäävän tai sit kusee kintuilleen kun viherkuherpeikot keksii ettei 90 ja vanhemmilla saa enää ajaa
     
  17. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Todennäköisesti n. 10 v vanhalla autolla, jossa on automaatti, neliveto ja ilmastointi. Ihan niinkuin nytkin. Jos on useampi käyttis, niin riittää kun nuo ominaisuudet on niissä yhteensä.

    10-vuotias on siitä hyvä, että hinta on jo tippunut roimasti (mitä ökympi, sen enempi) ja alkaa olla tyyppiviat jo aika hyvin tiedossa ko. mallista ja nyrkkipajoilla osaamista niin että viat saadaan korjattua muutenkin kuin vaihtamalla rikkinäinen väärin suunniteltu osa ehjään väärin suunniteltuun osaan (sen jälkeen kun on arvaamalla vaihdettu pari väärää osaa). Ei kuitenkaan ole vielä niin vanha etteikö olisi hyviä yksilöitä tarjolla kohtuu runsaasti.
     
  18. faikku66

    faikku66 Gearhead

    Sellaset vajaa 30 000km nykyään.Mä en itseäni pistä sellaiseen tilanteeseen,että pitäis ajaa esim. 1000km/viikko.
     
  19. Herje

    Herje Gearhead

    Hiljanen pakko ajella jos meinaa omassa töllissä asua :lol:
    Ei ainakaan vielä ole riesaks asti löytyny korvaavaa työtä jolla eläs.
     
  20. Jokeri

    Jokeri Gearhead

    Hevoosella
     

Kerro tästä muillekin!