missä majailevat Suomi hotroddingin legendat nykyään

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja cad57, 1.9.2010.

  1. merc

    merc Gearhead

    Eikös toi geeämmälä chevy jäänyt taksin alle kun oli bensa loppunut motarin varteen, näin muistan kuulleeni. Ja muistelisin että jotain osia sitä olis -63 laikka-avo chevyyn laitettu. Jahas, B50 näköjään jo höpisi aiheesta...
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Myös täällä voi verestää vanhoja muistoja. Itselle nää laitteet tuli varsin tutuiksi V8-Magazinen sivuilta koulupoikana. Ja paluuta entiseen ei ollut...
     
  3. hagle

    hagle Gearhead

    Asia vilpitön, siis eri kikkare kuin Lattusen.
     
  4. CTS

    CTS Gearhead

    No menikö se sitten lopullisesti paloiks?
    Harmi jos niin kävi, oli ihan siisti laite.
     
  5. cad57

    cad57 Gearhead

    v8 magazine heput Fiskis ja Kimi

    Mitähän puuhailevat nykyään v8-heput Fiskis ja Kimi. Vieläkö heillä Thunderbird ja Ranchero 429. Kyllä veekasista hävisi mielestäni todella paljon pois kun nämä herrat lehdenteon jättivät muille :(
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Re: v8 magazine heput Fiskis ja Kimi


    Nämä herrat kuuluvat todelliseen Suomi hot rod hall of fameen. Jos vaikka Fiskis kertoisi mikäli sattuu tähän ketjuun eksymään.
     
  7. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    viime kesän fiskistä näin useampaan otteeseen tapahtumiss. Tänä kesänä on omat ongelmat(terveys) aiheuttanut sen, että tapahtumat on jäänyt väliin joten nyt en ole häntä nähnyt. . .
     
  8. electra1

    electra1 Gearhead

    Re: v8 magazine heput Fiskis ja Kimi

    Veekasilla oli aika suurikin vaikutus siihen, että nämä sen ajan rakennetut jenkit ja niitten rakentelijat tulivat tutuksi vähän syrjemmässäkin asuvalle... Oman kotikylän raitilla kun pörräsi vain muutama sivuputkilla ja back off läpillä varustettu laite. Kaheksakyt luvulla rakennetut kamppeet jotenki vaan on niitä legendaarisimpia ja mieleen jääneitä autoja.
    Lukeeko nykyajan nuoriso etes veekasia? Eihän koko lehti tietenkään ole entisellää ees...
     
  9. cad57

    cad57 Gearhead

    Pakko vielä jatkaa tätä omaa veekasi mag. tarinaa. Nuorena naskalina olin veekasin intohimoinen lukija. Lehden ilmestymispäivät oli merkattu tussilla kalenteriin ja kun tuo päivä koitti niin silloin poljettiin kovasti koulusta kotiin ja lehteä lukemaan. Lehdet tuli kyllä luettua tarkasti ja niissä esitellyt autot olivat meikäläiselle kyllä elämää suurempia fanituksen kohteita. Vielä jos sellaisen sattui jossain näkemään livenä niin huh huh. Haluan vielä lausua erityiskiitokset herroille Fiskis &Kimi opetitte minut lukemaan myös lehdestä pääkirjoitukset. Nimittäin kun lehti oli luettu läpikotaisin ja lisää halusi niin piti sitten alkaa lukemaan myös pääkirjoitukset. Yksi kun tuli luettua niin sen jälkeen niitä ei voinut väliin jättää niin hyviä ne olivat. Nykyäänkin lehdestä kuin lehdestä ensin luetaan pääkirjoitus ja sitten muu anti. Nyky veekasissa nuo pääkirjoitukset ovat aikas hepposta matskua :cry:

    Kaverit fanitti Suosikkia mutta meikä luki V8-magazinea :p
     
  10. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    v8

    Komppaan cad57 : n mukaisesti vuodesta -81 , kun tuo on tullu , aikalailla samat kuviot , toisin joutu välil olee monta päivää jännityksessä , kun asu ammattikoulu-asuntolassa Monninkylässä ja himaan vast viikonlopuks Ruotsinpyhtään syrjäkylälle
     
  11. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    historiaa

    Bodön letukkaa lisää... Muistan ku keväisin Päppe kurvas himaan/mutsin luona käymään ja aina oli uudet värit ja muita muutoksia. Se ehti hänen aikanaan olla ainakin mattamusta, valkoinen, keltainen ja punainen.
     
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: historiaa

    Oli myös mattaharmaa.
     
  13. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    historiaa

    Nii joo ja piti kommentoida vähän tota hotroddinkiakin. Itteläni alko jenkkien kanssa puljaaminen nassena väkisinmakaajaa lueskellessa ja acs-käynneillä. Sit ku autoja alko oleen, ni 60-80-lukusilla ekaks ja jotain kiihdyttelyn tynkää harrasteltiin kunnes tos viistoista vuotta sitten tunki vanhat vehkeet harrastukseen, osin tolpan ja ruotsalaisten lehtien juttujen takia. Ekan tolpan 39 letukka esim. kolautti ja kun näin sen livenä meetissä kakskyt vuotta myöhemmin ja yhä samalla omistajalla, niin olin nöyrää poikaa oman 48 pullukan kanssa. Niihin aikoihin sit acs:ssä yx roadster täräytti uudet ajatukset ja roadster piti saada, pullukka poies. Sen jälkeen on niitäkin on sit ollut jo useempi. Nyt on jo ties kuinka mones roti vaiheessa. Että forever ja v...t sanon minä. Kaikesta voi saada tarpeekseen, ei sit vaan kiksauta. Eipä ne entiset haaveet enää tunnu kovinkaan tärkeiltä, välillä jopa enempi ottaa pattiin moiset riesat. Aika monella tuntemallani kauemminkin harrastaneella roddarilla on autot vaan lojumassa kun ei viitti eikä tartte lahjottaa poiskaan.
    Ainahan sitä haluu jotain muuta ja sit ku autot jas mopot on plärätty ni voi käydä kuten PeLelle, et hurahtaa vaik lentokoneisiin. Tai kahvipannuihin ja leivänpaahtimiin kuten pari muuta kaveria nykyään.

    Nii ei tällä o tarkotus muuta ku todeta et Hot Rodit ja hotrodding ei musta oo sama asia eikä samallatapaa vuosimalli- eikä aikakausisidonnaista.
    kyllä minusta uusia sporttijenkkejä hotroddataan jotta päästään kovempaa. Tuunaus tähtää ihan muunlaiseen vaikutukseen.

    Entäs sit Hot Rod/ Street Rod? Kumpi on ainoo ja oikee? Milläs määrittelette? Pre-48 no fender Ford only tyypin pipo on hiukan piukahko.

    Mulla pelaa nykyisin yhteen ajatus Street Rod&Muscle car&Classic Truck ku Rod&Custom. Yhdistelläänx vielä näinkin?Customs&Lowriders&Classics?

    Sviddu, kaikkihan nää on jollain tapaa hotroddingia eli autojen muuntelua.
    Vai oonks kauhean väärässä ja ai niin mitenkäs ku osin sama porukka haittaa luokitteluja vielä rikkomalla prätkiäkin. Ei oo hotrottinkia kahella pyörällä vai?
     
  14. Wesku

    Wesku Gearhead

    Re: historiaa

    Hiottaessa näytti sateenkaarelle :) Lisäksi tuosta autosta löytyi vielä turkoosi orgisväri ja minun aikaan pinnassa ollut valkoinen.
     
  15. fmila

    fmila Gearhead

    No niin
    Enpäs meinannut tähän topiciin mitään kirjoittaa, vaan lukea ihan vaan mielenkiinnolla mitä äijät pölisee. No toi Anti Midaksen kirjoitus sit kuitenkin avasi minunkin "suuni".

    Kun tätä "hot roddingia" nuorena miehenä aloitteli, oli kaikki ihmeellistä ja suurta salaisuutta. Asiat täyttä salatiedettä, jota piti opiskella vanhemmilta harrastajilta ja käyttää sit omaa päätään kaiken laisten ongelmien kanssa. Vara/viritysosia ei saanut oikein mistään, eikä niistä ollut juuri mitään tietoakaan. Sit keksittiin tilailla lehtiä jenkkilästä asti ja niistä avautui onnen ihmemaan "taiat ja salat" . Niitä lehtiä sit odoteltiin ihan samaan malliin kuin suurin osa nuoremmista tota "tolppaa" myöhemmin. Aihiot, kaiken laiseen "roddaukseen" oli tosi harvassa ja muistanpa yhden "Wappuajelun", jossa onnistuimme saamaan jopa 30 jenkkiauton letkan aikaiseksi stadissa. Aika oli siis jotain 70-luvun puoltaväliä. Äijillä oli tarkkaan tiedossa lähes kaikki 50-60 luvun 2D HT:t jotka ei olleet viellä harraste käytössä ja niitä sit kukin kävi vuorollaan kyselemässä josko olisi myynnissä? Oikeista Rodeista ei ees nähty unta, paitsi ehkä Kökkelin pioneeria lukuun ottamatta.

    Onneksemme tilanne on nykyään aivan toinen, tietoa ja tavaraa saa ihan tosta nurkilta ja on tää "sähköinen media" tulvillaan apua antavia foorumeita. Kaluston suhteen ei olla enää "albanian" tasolla vaan ameriikan ihmeitä tulee edelleen maahan tasiseen tahtiin, jos ei jokin "käytetty" kapistus ei kotimaasta kelpaa. Ja niitä saa jopa kilpiin, ilman "kuraläppiä, sivuvillkuja ja tiiliseiniä"

    Kuitenkin ja edelleenkin miellän kaikenlaisen Auton rakentamisen hotroddingiksi. Anti Midaksen sanoja "vapaasti" lainatakseni :

    Teit sitten rodia tai customia (vaikka k-kirjaimella) Muskelia tai Low Rideria tai vaikka Vania tai Truckkia on se mielestäni ihan selvää hotroddingia :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Ja on aina ollut ,,,
     
  16. lollipopchevy

    lollipopchevy Gearhead

    Re: historiaa

    Valkoinen siitä tuli lähinnä siksi, että sitä "väriä" sattui saamaan sopivasti...

    On muuten ainoa auto minkä myymistä olen oikeasti katunut, vaikka ei tuo nyt niin pakasta revitty ollutkaan :cry:
     
  17. shark

    shark 3rd gear

    Komppaan Anti Midasta ja Fmilaa.

    "Ensimmäinen Hot Rod on se toinen uutena myyty auto" vuosimallista tai merkistä riippumatta eli halu tehdä muutoksia/pilata/hot rodata/tuunata mitä sanaa sitä nyt käytetäänkin.

    Jokaisena aikakautena on ollut omat "boomit" ja yhteistä niille on ollut rakentelun myötä erottuminen massasta.
     
  18. jube

    jube 3rd gear

    Siinä oli 70-luvulla vaan yksi sivuputki joka rakennettiin Tikkurilan ammattikoululla,myös minä sitä ähräämässä.
     
  19. bootsi

    bootsi Gearhead

    Rodi Rovaniemellä, ja voi hyvin.
     
  20. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Ei nyt välttämättä mikään Hot Roddingin tunnetuimpiin kuuluvia mutta Tampereen suunnalla hyvinkin tunnettu. 70-luvun lopussa rakenneltu hot rottingin tyyliin...mm. Flake maalaus, kattolasi,perä ylös, romattua osaa konehuoneessa ja alustassa, maalattu laatikko-perä ja kardaani, sisusta valkoista nahkaa ja sinistä plyyshiä, koti poppi koneet-ei mitkään pikkupopit, Scooppia ja huhujen mukaan ärjyin kone Tampereella siihen aikaan...

    Nyt meillä ollut n. 7 vuotta ja väri ostaessa kupari ja nyt pari vuotta sitten vaihtui siniseen, pikku hiljaa rakennellaan parempaan kuntoon, pääasia että on joka kesä ajossa.

    Kuvia:

    80-luvun alussa
    Parisen vuotta takaperin
    Tänä vuonna

    Kiitoksia Juppeelle kuvien keräilystä!!
     

Kerro tästä muillekin!