Mistä vehkeestä laturi kilpuriin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Mopeman, 18.1.2006.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eli alan hemmot, pitäis saada laturi joka olis suht pienikokoinen, sisäisellä jännitteensäätimellä, suht tehokas kun on tota sähkövimpaintakin jonninverran ja moniurahihnalla, mikä olis helppo virittää tohon meidän VIPpiin. Oisko jotain tarvikelaturia joka täyttäis vaatimukset ja olis kohtuu hintanen ja yleisesti saatavilla? Ei todellakaan tarvitse olla mistään jenkkivehkeestä.
     
  2. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Toyota Corolla, se sellainen 12-venttiilinen. Muistelisin, että ainakin siinä olisi moniurahihnalla pyöritettävä laturi. Pitää tarkistaa illalla hyllystä olinko kerrankin oikeassa (tai väärässä...)
    Itellä Camarossa Nissan Micran laturi, mutta siinä on ihan normaali kiilahihna. Voihan hihnapyörän vaihtaa???
     
  3. Muki

    Muki Gearhead

    Luigi on käyttänyt muistaakseni BX:n laturia, mutta oliko siihen jokin erityinen syy, en muista. Jahka kotiutuu etelästä voinee asiaa kommentoida.
     
  4. valiant73

    valiant73 1st gear

    mulla on ooppelissa aika pieni ja se on moni urahihnalla.
    sitte mulla on hyllyssä 3 kpl uusia latureita ne on jotain yleismallia ne on moniura hihnalla! jos kiinostaa niin mä voin laittaa kuvaa siitä yleis laturista!
     
  5. jankok

    jankok Gearhead

    Lancerissa on 75A moniura laturi, kannattaa kysellä noita japsi autojen latureita yleensä koko/teho suhde hyvä.
     
  6. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Ei Kannata kyseisen 2E moottorin laturia harkita on kyllä pieni kokoinen ja moniura hihnalla ! mut on semmonen pikku ongelma et ne tuppaa halkeileen rungostaan !! nimim. just heittelin roskiin kaks halkinaista laturia vaikka ei semmosta autoo ookkaan ! (oli noin 3kk) on kuulemma ihan tyyppi vika niis latureis !
     
  7. timppa

    timppa Gearhead

    Ainakin 88 ja uudemmissa Corolloissa on laturi moniurahihnalla. (4-urainen ?) tehot 45-80A (motonetin mukaan). Pienikokoinenhan se on kyllä. Opeleissakaan ei kauhean isokokoinen laturi ole. Mutta tehot on 60A-> (esim. F/G Astrat)
     
  8. SC 285

    SC 285 1st gear

    Mulla on alteredissa juuri tuollainen -88 corollan laturi. Pienikokoinen ja säädin sisällä. Paras vaihtoehto mitä mä keksin. Eikä ollut hinnankiroissa uutena. Siimapyörät heitin pois ja tein siihen hammashihna vedon. Pari kautta on pyörinyt ilman onkelmia.
     
  9. juha3110

    juha3110 1st gear

    mihin lajiin?ite aikoinaan jokkisses sisuskalut pois ja ei olt vastustuta ja kest akun verran mut et varmaan tarkottant tätä ? +



    +
     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Omassa pikkulohkossa on ´91 Lancerin laturi. Oli nätti laittaa paikalleen ja johdotkin sopi suoraan, vaikkei sillä teidän tapauksessa taida olla niin merkitystä. Ja oli moniurahihnalle.
     
  11. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mullahan on tollanen -86 rolla käyttiksenä, nyt en uskalla avata nokkapelliä jos vaikka olis laturi halki, ajan mieluimmin niin kauan kuin se hengittää :lol:
     
  12. OL

    OL Gearhead

    joup!
    nippon valmiste ND / Hitachi varmasti toimii , pieni , riittävä ampmäärä
    esimerkiksi
    Puksun Essolla hyvä valikoima! ollaan hankittu sieltäkin erillaisiin
    tarpeisiin... 8)
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, eli katukilpuriin olis tulossa. Virrantarvetta on suht paljon, sähkövesipumppu, ISO sähköinen bensapumppu, ruisku, flekti.....eli ampperia pitäis olla siellä liki sataa, ehkä ylikin. Uudemmissa mopseissa on noita tehokkaita ND latureita, mutta ne taitaa olla ulkopuolisella jännitteen säätäjällä.
     
  14. jankok

    jankok Gearhead

    Luulen että riittäis alle 100A kun ei varmaan ole valoja/poppikoneita viemässä virtaa, tuollainen alle 100A laturi riittää n.800w mainoisti.
     
  15. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Tuleeko siihen pakettiin vielä ahtimet? Vaikkei ne sähköä tarvitsekaan, niin virtaa tarvitaan enemmän mitä kovemmilla paineilla ajetaan.
    GM:n jossain uusissa truckeissa käytetään 200A-latureita, taitaa olla japsituotteita ja suht pienikokoisia.
    Buickin laturia löytyy 130 amppeerisena, mutta siinäkään ei riitä sellaisenaan potku, jos on ruisku ja ahdin.
    Yksi hyvä lisä olisi ns. volt booster, joka nostaa jännitettä ahtopaineen, tai kaasuasennon mukaan.
    Yksinkertaisin on helppo tehdä vaikka itse pienellä paineanturilla ja vastuksella. Yleensä nostavat jännitettä noin 2 volttia.
    Kenne-Bell myy sitten säädettäviä boxeja sytytykselle ja bensapumpulle erikseen, niissä säätöä riittää 20 volttiin saakka.

    http://www.kennebell.net/accessories/bo ... tapump.htm
    http://www.kennebell.net/accessories/bo ... aspark.htm

    Omassa autossa tuollainen yksinkertainen volt boosteri ja sen hyödyn huomaa selvästi aikakortissa ja tietysti ihan normaalissa ajossakin.
     
  16. amalo

    amalo Gearhead

    Tuossa bosch 140A: laturi
     
  17. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Mene käymään AutoAditassa malmin autolaaksossa www.adita.fi

    Kysy tiskiltä "kisa" laturia . Pystyvät käämittämään reilun nyrkin kokoisia denson latureita tuplatehoille!! Eikä ole edes hirveen kallista. Käyttävät samanlaisia mm vrc rallipeleissä.
    Olen siellä yhden teettänyt. Hyvin toimi!
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, ahtimiakin tulee. Kiitos vastauksista, näillä vaihtoehdoilla löytyy varmasti!
     
  19. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Mun mielestä ei kannata jap crap latureita laittaa. Esim. DOHC sierroissa 70 tai 90A boschilaisia moniurahihnalla. Ei ole ainakaan latausongelmia. Ite ajellut yli puoli miljoonaa boschin latureilla eikä yhtään ole mennyt rikki. Hiiliä joutunut joskus vaihtelemaan. vanissa ei ollut delcon kanssa muuta kun ongelmia :mad:
     
  20. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Sen kuulee kyl sit uloskin kun rupee kuuluun semmonen nakutus 8)
     

Kerro tästä muillekin!