Mitä bensaa rautaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Temppu, 8.5.2002.

  1. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

  2. KTM

    KTM Gearhead

    Nyt löysin tuon Fortumin vastauksen, kun kerran joskus kyselin asiaa heiltä:

    "Oktaaniluvun mittaamiseen on useita menetelmiä. Yleisin niistä on RON
    menetelmä (Research Oktane Number)
    Tämä luku on Suomessa huoltoasemien mittareissa ja autojen ohjekirjoissa.
    Toinen yleisessä käytössä oleva mittausmenetelmä on MON (Motor Octane
    Number) Se kuvaa lähinnä nakutuskestävyyden moottorin toimiessa raskaasti
    kuormattuna.
    Mon oktaani on tyypillisesti n. 10 pykälää pienempi kuin Ron. Poikkeuksen
    täällä Suomessa tekee kaksi vähemmän myytyä bensiinilaatua (Futura Green
    pienmoottoribensiini ja Futura Green Racing kilpabensa joissa ero on vain n.
    5 pykälää) Ron oktaania ei yleensä ilmoiteta missään mittarissa mutta tieto
    löytynee valmistajan tuotetiedoista.

    Amerikassa tilanne on hiukan erilainen. He ilmoittavat autojen
    oktaanivaatimuksen RON ja MON oktaanin keskiarvona.
    ( RON + MON jaettuna kahdella) Siten meidän Normaali bensiini 95E vastaa
    amerikkalaista 90 oktaania ja meidän 98 vastaa amerikan 93:sta."
     
  3. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    No voi sun, täytyy kai ruveta käyttää 98:a
     
  4. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Edellyttää tosiaan jotain moottorinohjausta esim. sytkän suhteen. Mitä korkeampi oktaani, sitä hitaammin palaa. Kaasarivehkeissä kannattaa ajaa matalimmalla oktaanilla, millä kone ei nakuta.
     
  5. fisu

    fisu Gearhead

    tietokone hoitaa säätöhommelit, kun ei ole edes jakajaa mitä voisi renata...
    myös laatikolle on oma aivolaatikko ja molemmat ovat vielä "oppivia" joten ajotavalla voi vaikuttaa kulkuun.
     
  6. koni

    koni 1st gear

    Menee jo aiheesta sivuun, mutta kuulin jutun yhdestä taksikuskista jolla oli tuollainen ajotavasta oppiva mersu. Tietokoneeseen tuli vika ja muisti tyhjeni: Auto ei kulkenut enää yhtään mihinkään ja huollossa käskivät mennä syrjäkylille antamaan hanaa oikein kunnolla. Kiva siinä sitten selitellä poliiseille ylinopeussakot saatuaan, että: ..eiku mää opetan autoa vaan tavoille, emmää muuten..
    Kuvittele mitä tapahtuisi jos autolle tulisi lopullinen dementia!
     

Kerro tästä muillekin!