Tänään kun hain poikaa koulusta , koulun pihalla Ramblerin lisäksi , 40-luvun letukka , Blazer , 2 g Camaro sekä Mobilian pihassa toinen samanlainen.
Hieno peli. Olin poikasena tuon kyydissä muutaman kerran. Auto oli alunperin vaalea turkoosin vihreä. Tuli muuttoautona Kanadasta joskus kuuskytluvun lopulla kuuleman mukaan jonkun insinöörin mukana. Toinen omistaja oli kunnanlääkäri Etelä-Pohjanmaalta. Autoon on vaihdettu pienempi kone muistaakseni ’73, kun alkuperäinen leikkasi kiinni Limingan suorilla. Ajettiin talla pohjassa liian kauan. Kuljettajana toiminut Kurikkalainen autokauppias osti auton ja vaihdatti koneen. Kolmas omistaja oli laulaja Markku Aro. Sen jälkeen auto oli pitkään Siilinjärvellä.
Eilen parikin uudempaa Corvettea, keltaisessa OOO-2 kilvet. Trailerin kyydissä Toyota Corona(?) etelään päin menossa.. Toivakan suunnalla pihamaalla hotrod.
Viitasaaren pohjoispuolella matkalla pohjoisen suuntaan valkea 4d sadan Coronet -66(?), kilvistä päätellen mr-auto.
Mitä lie tapahtumassa... muistaakseni apuvirtaa antamassa, kun vierekkäin ovat. Tässä laadukkaassa kuvassa auton suomeen tuonut ja sillä kisannut A.S. vuonna 84
Laite on minulla nykyään.Olipa mukava lukea laitteen historiasta muualtakin kuin V8:sta(4/1982) jossa tuo aikoinaan esiteltiin. Auton moottori on silloin aikanaan kyllä vaihdettu pykälää isompaan;nokalla on 455 vm 1971. Alkuperäinen 425 olis tietty ollut se makein vaihtoehto jostain kaivaa, mutta kyllä tästäkin ihan pätevä kruisinkimotti tullee alumiinikansineen ym nykypäivän kotkotuksineen.Kone kokee siis täyden uudistumisen,koska voimala oli jo tinkinsä täyttänyt vuosien saatossa. Ostin auton Huittisista kait 10 vuoden seisonnan jälkeen katsastettuna ja silloin täällä OD:llä taisi pari heppua uskoa sen päätyvän pian uudelleenmyyntiin "pienellä" hintapompulla. Näin ei tapahtunut (niinkuin lupasinkin)ja kaikkea kulutustavaraa olen siihen jo uusinut. Martelius väänteli uudet pakoputket ja itse tein tuon kuvassakin näkyvän vannemodauksen;vanteita levitettiin 2" ulospäin ja trimmirenkaiden sekä ´66 mallisten pölykapseleiden lisäyksen jälkeen jauhemaalatut vanteethan on het vähä paremman näköiset! Vetarit uusiks,iskarit joka nurkkaan ja vääntösauvojen säätö auttoivat jo asiaa paljon. Vaihdeaski kävi kosmeettisessa tiivistehuollossa tämän konehössötyksen yhteydessä. Jarrut oli joku omistajista huollattanut sitten niin perusteellisesti kuin vain voi;Kitkaliimauksen kuitit mukana ja homma ilmeisesti teetetty tyylillä :"uusikaa tämä osasto täysin". Edelleen kaikki jouset ja välitangot näyttävät kuin eilen laitetuilta. Auto on nuo pari viimeistä suvea toiminut ainoana (ja mukavana) liikkumavälineenä ja toivonkin että tän perkeleen viruksen kuristama harrastus sais taas jatkua. Erikoisuus tässä Toronadossa oli mukana seurannut ohjekirja,tai lähinnä sen suomennos.Joku omistajista on siis käännättänyt alkuperäisen manuaalin ruutupaperille käsin kirjoitetuksi versioksi! Tulihan rojektinovelli
Perjantaina Kehä III:lla tuli vastaan vaaleankeltainen '70 luvun loppupuolen Corvette. Lauantaina iltapäivällä Malminkartanossa hieno sininen '63 Ford Fairlane ajeli vastaan. Illalla Nummelassa grillille kurvasi Fastback Mustang: Hieman myöhemmin Vihdintiellä tuli vastaan vihreä V8 koneinen Volvo 244 ja musta '60-'70 luvun taitteen Corvette. Ja sunnuntaina illalla kun kaverin kanssa ajeltiin kaffeelle, niin avo Thunderbird poikkesi kanssa huoltiksella.
Just äsken tikkurilantiellä Metallihohtovaaleansininen '65 Valiant, kaksiovinen ja tolpalla varustettu.
Duunissa kaivarissa niin eilen trans am oisko 73, pikkuikkunalla takana auton joskus 80 puolvälissä jäähallilla olen viimmeksi nähnyt tämän retro hot rodin. Sininen, saman värinen plyysi sisus kokonaan, samat vanteet kun aikoinaan alla ja ne putket perässä, mallia ennen putkentaivuttinia. Siellä kurvailee ferrareita ym juppi kamaa. Mutta pontso sykähdytti miten on auto kestänyt aikaa, samoin kun omistajansa ehkä kanssa
Tänään 3.6. bongailtua Lapinlahdella Matin ja Liisan Asemalla 1967 4 ovinen belvedere, Lapinlahden kylällä erään talon pihassa Lincoln continental 4-ovinen jostain 70 luvulta. Hiukan ennen Pöljää valkea Caddy 1962? levikkeellä. Kuopion Motonetilta lähtiessä C5 vette beige ja 4gen camaro musta. 1-koppainen Celica violetilla kidemaalauksella, kromi mangelgelsseilla, takaikkunan ritlilä ja tottakai finlandia kattoluukku...oli itseasiassa tosi kiva retro kulkine.
Maanantaina Siilinjärvellä Räisälänportin liikenneympyrässä 65-66 iso olds avo ja eilen Kuninkaankadulla parkissa tummanpunainen ilmeisesti 70-luvun alun el camino. Satavarma en ole, oli välimatkaa...
Tänään 4.6 kuopiossa. Työmatkalla Lime Krysleri farkku. Mustangeja 65 punainen, 67 Sinivihreä, valkea Mach1 tai boss 70 luvun alusta. Lincoln continental. Coupe MErsu 70 luvulta. Ei huono työpäivä ollenkaan
Lahden motarilla Scania, jossa teli ylhäällä ja rissavetolaite alhaalla. Telipyörät pyörivät vimmatusti tyhjää.. mahtaa olla renkaiden kulutuspinnat hyvässä kunnossa perillä