Mitä latausjännite kertoo laturin kunnosta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Stone, 25.2.2010.

  1. Stone

    Stone 3rd gear

    Mittasin latausjännitteen laturilta, koska auton oma latausjännitemittari on jo punaisella, näytti 14.37 V. Joko tuo alkaa olemaan ylärajalla?
    Laturi on kaiketi alk.per. vähän reilu 200tkm ajettu, olisko 105 tai 140 A.
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Tuohan on aika optimaalinen jännite, liki paras mahdollinen...
    13.7-14.4 välillä kun pysytään niin ollaan hyvissä lukemissa. 14.5 alkaa olleen kipuraja ylöspäin, tuo 13.7 on ehdoton alaraja...
     
  3. Mazda

    Mazda 3rd gear

    Käsittääkseni delcon 12SI laturin jännitteensäätäjä asettaa jännitteen 14.7 volttiin. Näin ainakin toimii brand new laturi meillä.
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    Niin tuppaa tekemään, se on jo siellä hiukan ylärajan paremmalla puolella, ei sinänsä vielä vaarallinen, mutta akun ja polttimoiden kestoikää lyhentää jo ratkaisevasti.
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    enpä tiedä polttimoiden ikää,itsellä valaisseet 40 tkm eikä vielä ole lamput savunneet,enkä ole akkuun vettä lisäillyt.mikä se polttimoiden ikä on?enkä tarkoita xenoneitä.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mittasin siskon voikkarista latausjännitteen ja se oli myös 14.7V. Auto on ollut nykyisellä omistajalla jotain 5-6 vuotta ja akun rasitustesti kertoi akun olevan vielä hyvässä kunnossa, akku on siis ainakin tuon ikäinen. H7:ja söi mutta kun ei laita valoja päälle heti startin jälkeen niin polttimotkin kestää.
     
  7. Aako

    Aako 1st gear

    Polttimoiden saamaan jännitteeseen vaikuttaa ratkaisevasti johdotuksen kunto, eli vaikka akulla oiski se 14.7V Niin poltiimo saattaa palaa vain 14 V jännitteellä, varsinkin silloin, jos on auton alkuperäinen johdotus käytössä: alimitotetut piuhat ilman releitä, eli polttimo kestää, vaikka lataisi reilustikin yli ja ktkaisimet lämpee :rotfl:
    Ranskalaisissa on kans jännite yleensä ton 14.7V, ei se mitenkään harvinaista ole..
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    On tiedossa ja jotain naruja on sinne polttimoille vaihdettukin paukkulankojen tilalle. Alkuperäiset kannatkin on vaihdettu vähän järeämpiin, toinen orggisliitin oli saanut lämpöä reilusti eikä meinannut pysyä paikoillaan.
     
  9. Aako

    Aako 1st gear

    Kun minä aloitin autosähköhommat, niin 13.7 volttia pidettiin jo hyvänä latausjännitteenä, tänäpäivänä ihan nippanappa vehkeet voi sillä tulla toimeen, yleensä lyhyellä ajolla ei... on se tuokin maailma muuttunut hiukkasen tässä vuosien varrella :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!