Mitä raati olisi tehnyt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja C.charger, 27.4.2013.

  1. C.charger

    C.charger 1st gear

    Newbie jenkki harrasteliana en tiedä mitä autolle on joskus tehty.. Kones on vm-69 440 jossa joku automaattiloota http://gasalley.thetumbleweeds.net/tech ... 20axle.jpg perusteella olsi 8 1/4" taka akseli.

    Nopeus mittari falskaa niin pirusti, maili mittari on todella lähelä km nopeutta, eli välityksiä on muutettu.
    Kun taka rengas pyörii 1 kierroksen niin kardaani 3 3/4 kierrosta.
    Eihän tossa olisi mitään vikaa jos pitäs valojen väliä ajella mutta kun on paljon maantie ajoa niin olis kiva jos saisi kierrokset alemmas, kierroksista ei tietoo ku ei oo kierrosluku mittaria, mutta kone käy kovemmilla kiekoilla kun haluaisin.

    Liekö todenäköistä että vain perä olisi vaihdettu? Mikä lienee vakio?

    Kiitos :)
     
  2. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Mistäköhän autosta me puhutaan...?
     
  3. C.charger

    C.charger 1st gear

    Auto on -76 dodge charger jossa -69 440 mopar, automaatti laatikosta en tiedä...
     
  4. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Toimiiko kaikki vaihteet? Kolme tod.näk kuuluisi löytyä.
     
  5. C.charger

    C.charger 1st gear

    Juu, kaikki 3 vaihdetta toimii
     
  6. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Mulla on chevyssä 3.55 perävälitys ja satasen vauhdissa on n.2500rpm,paljon sulla on??!

    Joo,ei oo kiekkamittaria kun tarkemmin luki.,nevermind..
     
  7. MudMax

    MudMax Gearhead

    3.73:1 on aftermarket välitys, lähimmät tehtaan välitykset ovat 3.55.1 ja 3.92:1, jotka löytyvät esim. Dakotan alta.
    1976 400 Chargerissa on vakiona 2.71:1 (optiona 3.21:1), joten 1928 kiloisen (curb weight) lossin kiihtyvyys mitataan kalenterilla: 0-100kmh 12sek. ja vartti 18.3sek. :)
     
  8. 2dht

    2dht 3rd gear

    3,91:1 eikä 3,92 jos tarkkoja ollaan... :p
     
  9. C.charger

    C.charger 1st gear


    Elikkä kardaani pyörii sit hieman liian lujaa joka selittäis mun ongelman, kuten kirjoittelin aiemmin että en tiiä näistä asioista pa**aakaan ( vielä ) niin seuraava tyhmä kysymys:
    Kun haluan saada orkkis välitykset niin mikä olisi se paras keino saada ne takasi?
     
  10. HCkivi&pyöritys

    HCkivi&pyöritys 1st gear

    Välitys vaihtoon tai lisää vaihteita.Laita ihmeessä se rundari siihen,on hyvä tietää missä mennään.
     
  11. MudMax

    MudMax Gearhead

    3.91 on aivan eri asia (vaikka ei tarkkoja oltaisikaan), kokeile nelivedossa :)
    3,91 = 43:11 (8.75" perä)
    3.92 = 47:12 (8.25" ja 9.25" perät)
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    Aavikkovälityksellä olevan kokonaisen taka-akselin saanee niin halvalla, että tuskin kannattaa alkaa välitystä erikseen vaihtamaan ja jää entinen vielä varalle, jos ja kun kasivartti poikii...
    Valinta riippuu tietysti siitäkin, että missä kunnossa nykyinen perä on, ja onko siinä lukkoa jne..

    Mie en oikein tiedä noista, että onko 9.25" tuumaista perää tuollaiseen Chargeriin tai meneekö joku vanhempi 8.75" heittämällä, jos on tarvetta vahvemmalle perälle?
     
  13. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ainakin '76 farkku coronetin ysivartti meni '71 furyn alle heittämällä, joten käynee myös toisinpäin.

    Nuo kasikolmevartit vaan ei nyt tunnu ainakaan ihan ilmaisia olevan, eikä ysivartteja oo pahemmin tarjolla. Ja jälkimmäiseen taitaa vissiin osat olla hieman kiven alla, ja/tai ainakin perkeleen kallita?

    No, tästäkään tuskin oli hyötyä, mut osallistuinpahan keskusteluun. :rotfl:
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Ennenkuin rupeat vaihtelemaan mitään osia ja kuluttamaan rahaa,niin kysy itseltäsi millaisessa käytössä auto on?.

    Ajatko sillä päivittäin pitkiä työmatkoja jolloin bensakustannukset nousevat ymmärrettävästi koviksi,vai onko ajaminen pelkästään silloin tällöin kurvailua nurkilla?

    Jos jälkimmäinen vaihtoehto,niin anna olla;ja eikös Chargerin kaltaisessa testosteroni vaunussa vähän pärinää pidä matka-ajossa ollakin!!
     
  15. 2dht

    2dht 3rd gear

    Ups. Enpä lukenu tarkkaan. Luulin että kyseessä kasi kol varttinen. :oops:
     
  16. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ei sillä hammasluvulla ole meritystä jos kokonaisvälitys on sama tai lähes sama.
     
  17. C.charger

    C.charger 1st gear

    Pitää huomenna hakea rundari et näkee paljoko kones varvaa ja pitää silmät auki jos joskus sattus tuleen sikahalvalla joku toinen perä vastaan.

    Kyllähän se niin on kuten yksi kirjoitteli et näillä kilometreillä ei kantsi hirmu summia ruveta sijotteleen :D
     
  18. C.charger

    C.charger 1st gear

    Nyt on kiekkamittari asennettu, 80kmh vauhdilla olis 2600rpm, aika korkealla on..
     
  19. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    aavikkoperä olis hyvä 3.00:1 tai alle. Tai ylivaihdelaatikko !

    TH7004r tilalle vaan jos sopii !
     
  20. _MURIKKA_

    _MURIKKA_ 3rd gear

    Laita ennemmi loikkarivaiheloota ku joku aavikkoperse. Onha se kivemp ku se kiihtyyki johonki. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!