Miten automaatilla ei saa ajaa?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Stance, 14.3.2009.

  1. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Mää muistelisin että öljyä tarkastaessa pitää tikun olla kuuma.
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Oma kokemus se että riippuu vehkeestä. Tai siis ainahan se auto ois periaatteessa oltava lämmin tarkistetaan sitten mitä tahansa,mutta tarkotan sitä että joissain tapauksissa vaihteistoöljyntaso ei muutu kylmästä kuumaan niin paljon kun toisissa. Ja joskus saattaapi olla kans että kun ne vaihteet on käyty läpi ja pantu takasin p:lle,niin saattaa joutua odottelemaan aika pitkään että se pinta tasottuu....
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    No enne ku enempää keuhkoot niin kerroppa mikä auto kyseessä, itse en ole tuollaista huomannut että öljyn tilavuus muuttuis talvella.
    Kai ymmärrät ettei öljyn tai lootan tilavuus muutu litraa jos lämmöt heittää pari kymmentä astetta.
    Onko sulla siinä joku lisäjäähdytin öljyille?
     
  4. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Th350 aski ilman turbaanilukkoa delta 88 perässä.

    Ei ole lisäjäähyä.

    Ymmärrän ton ettei tilavuus muutu, sen vuoksi toi onkin outoa.
     
  5. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Jaa mitä, ei sais ite kepistä vaihella vaihteita vaan pitäs antaa itekseen vaihdella? Mitens th400 eiks siinä oo pakko 1 tai 2 jotenki korkeammat paineet ja et kestäis pakko vaihteilla enemmän kiihdyttelyä/kumin polttoa? Vai oonko ollut taas esson baarin kusetuksen kohde...
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Foordin C4 on kans 1 ja 2 pakkovaihteet. Kyllä on takarenkaat saanu kyytiä reilusti molemmilla.
     
  7. toyopet

    toyopet Gearhead

    Mitä nyt omissa omistamissani ajoneuvoissa on ohjeistuksissa sanottu, taitaa melkein kaikissa olla ollut, että öljyt tarkistetaan lämpimänä keppi P-asennossa koneen käydessä tyhjäkäyntiä. Ennen tarkistusta olisi hyvä käyttää kaikki vaihdeasennot läpi.
    Tuossa jeepin AW-4:sen kepissä näkyy olevan tikussa tosiaan myös asteikko kylmälle öljylle mutta siitä huolimatta "idling at P".
    Jos vehkeet seisoo, ei siis käy, niin öljy valuu sinne ö-pohjaan ja tikussa tietysti näkyy enemmän öljyä kuin koneen käydessä, silloinhan se on kierrossa tai ainakin pitäisi olla.

    Muuten ihan näin vailla korjauskokemusta, eikös TH350:ssä ole se alipainehökötys ja muistelen vaan, että joskus olisi sen rikkoontuessa ollut mahdollista öljyjen lähteä liikkeelle väärään paikkaan?
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Mikäs perkeleen modulaattori se on, jos menee kalvo niin sithän kone rupee polttaa atffää.
     
  9. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    en th400:sta tiedä
    mut ainaski moparin 904:ssa tuntuu loota tarraavan jotenki jämäkämmin
    pakko 1:llä, verrattuna D-asennon ykköseen.
     
  10. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    vittu totta vitussa sitä kummia poltetaa pakkovaihteilla, elämä näitä jonneja
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jeepissä ainakin 44re katsotaan N asennossa koska P asennossa öljyä ei kierrätetä jäähyn kautta
     
  12. Esaa

    Esaa 3rd gear

    Näin se tekee:rolleyes:
     
  13. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Yleensäkin mooppareissa tsekataan keppi vapaalla kun ööli ei kierrä P päällä turbiinissa, sen takia pinta on P päällä korkeemmalla. Noitakin on tosin muutettu jo kymmeniä vuosia sellaisiksi että P päällä ööli menee myös turbiiniin.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Mitä tolla on alunperin haettu ettei ööli kierrä turbaanissa pllä?
     
  15. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ehkä sitä että P päällä ite loota ei tarvii "mitään"?
     
  16. Hai

    Hai Gearhead

    Eikös Mopsin 727 sukuiset olleet alkuun ilman parkkilukkoa. Kun se on rakennettu kaavion päähän on tehty viimeisestä "kolosta" vain mekaaninen ilman hydraulisia toimintoja.
     
  17. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    62-65 parkkilukko oli vaijerikäyttöinen suoraan laatikon häntään.
     
  18. NUS-50

    NUS-50 2nd gear

    Onkohan tässä omassa tyylissä mitään väärää, -70 904 lootassa D päällä kun ajaa ja vauhti alkaa putoamaan alle 30mph, eli tavallaan siinä missä olisi vaihto 2>3, vaihdan 2 päälle kepistä koska tuo laatikko ei D päällä vaihda pienemmälle kuin vasta jossain 10-15mph nurkilla. Sitten taas kun kakkosella on vauhtia kerätty sopivasti niin tietysti D takasin päälle.
    Olen ymmärtänyt että jos liian alhaisella nopeudella ajaa vaikka kolmosella niin saattaa ainakin jossain aikavälillä herkästi ottaa nämä Moparin laatikot nokkiinsa. Tuon välttääkseni olen edellämainitulla tavalla toiminut.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ei siinä mitään väärää ole ja toi kestävyysongelma on essonbaarin juttuja.
     
  20. Hai

    Hai Gearhead

    Tulihan se oikea tieto.
    Jotain tälläistä kuitenkin.
     

Kerro tästä muillekin!