Mobil ATF 220 vai Neste ATF-X

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Belvedereman, 24.8.2006.

  1. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Mitäs tuohon moparin 727 laatikkoon nyt laittaisi? Tätä asiaa on puitu monet kerrat tällä foorumilla ja juttuja olen lukenut mutta ns. normaaleista kaupoista olen löytänyt vain noita otsikossa kuvailtuja nesteitä.

    20 litran pänikän meinasin hommata että piisaa sitten varallekin. Noissa kahdessa on semmonen ero että toinen on perinteistä (Mobil) ja toinen synteettistä (Neste). Dexronia kuitenkin molemmat joka valmistajan suositus onkin. Nesteen synteettinen on halvempaa, 69 euroa/20 litraa kun Mobilin kanisterista joutuu pulittamaan hieman yli 90 euroa. US-Partsissa Gulfin 5 gallonan kanisteri on reilusti toistasataa euroa, ainakin ovh-hinta. Täällä maalla kun ei kuitenkaan ole vauhtikauppoja mistä esim tuota Gulfia saisi joten täytynee tehdä valinta noiden otsikon kahden välillä.

    Käyttökokemuksia/mielipiteitä?
     
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Mobil ATF 220 jos itse pitäisi valita.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Samoin Mobilin valitsisin!
     
  4. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Kiitoksia mielipiteistä, kovasti ollaan Mobilin kannalla. Kyllähän noiden kummankin vaihtoehdon valmistajan tuotesivuilla puhutaan kauniisti ja kovasti löytyy toinen toista parempia ominaisuuksia, mutta ei taidettu silloin aikoinaan suunnitella tuota laatikkoa toimimaan synteettisillä liemillä.
     
  5. W201

    W201 3rd gear

    Mobil
     
  6. Stone

    Stone 3rd gear

    Dexron? Mistäs lähtien Chrysler Corp. on alkanut käyttämään laatikoissaan GM:n vaatimusluokkia? :odroll:
    Kyllä se on ATF II, ATF III+ jne (täyttää nuo vaatimusluokat siis, ei öljyn nimi) mitä Moparien laatikoihin laitetaan.
    Itse en TODELLAKAAN laita kumpaankaan Mopariini öljyä, jossa on sana "dexron"...Oldsiin kyllä.
     
  7. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Näinköhän olen asian oikein ymmärtänyt... Olen aina ajatellut että jos ei type äffää mopareihin suositella niin vaihtoehdoksi jää tuo dexron tyyppinen.

    Suora lainaus Plymouthin vuoden 1970 service manualista:
    "Use only fluids of the type labeled DEXRON Automatic Transmission Fluid..."
     
  8. Stone

    Stone 3rd gear

    Aika merkillinen ohje kyllä Plymouthin insinööreiltä! :eek:
    Löysin nääs tämmösen:
    Olikohan maailma 70-luvulla vielä hieman suvaitsevampi paikka? :rotfl:
    Lueskele itse vaikka tätä sivustoa: Pennzoil Transmission fluids
     
  9. Coupea

    Coupea 3rd gear

    atf/dextron

    Kyllä tossa aspenin käyttöohjekirjassa sanotaan ,että laatuvaatimus dextron I /dextron II.
     
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    omissa on ollut aina 220 mobilia eikä moitteen sijaa.
     
  11. Stone

    Stone 3rd gear

    Re: atf/dextron

    Katos pärkkeles, niinpä näkyy olevan vielä munkin -80 Dodgen kirjas! :eek:
    No nykyään kyllä Mopareille on oma vaatimusluokka, ja ne on ATF-alkusia. Ite laitan ATF3+ luokituksen litkuja mopen looraan, esim A604 on erityisen nirso öljyistään. Se varmaan kilahtas heti jollain Fordin Mercon-öljyllä...toisaalta kilahtaahan se joka tapauksessa :(
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Pieni hintaerohan noilla ainakin litraa päälle näyttää olevan ja itse en laittais missään tapauksessa nesteen litkuja mihinkään,huonoja kokemuksia :mad:
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Käsittääkseni hydrauliset jenkkilootat ei normaalikäytössä juurikaan hajoile "vääränlaisella" -nykyisillä automaattivaihteistoöljyllä. Vaihtaminen voi tietysti olla vähän erilaista sen mukaan mikä on kitkaa lisäävien aineosien määrä, mutta jos alkaa luistamaan, niin kyllä se taitaa muusta johtua kuin öljystä.

    Ainakin minä olen aina saanut ihan samanlaiset (samaa materiaalia) kitkalevyt ja välipellit niin Mopareihin, GM:iin kuin Foordeihinkin. Ja minulle on kerrottu että rempan jälkeen ei ole merkitystä millä öljyllä ajaa, kun kitkalevyt on samaa materiaalia.

    Elektroniset lootat on sitten eri juttu, ne kai vaatii vähintään tuon DexronIII luokan öljyn ja onhan öljyissäkin eroja totuudennimessä.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Taas tulee porukoilta niin tunnepitoista tekstiä :odroll: . Tota nesteen synteettistä ei varmaan kukaan sitä haukkuneista ole edes nähnyt. Off-Road kilpavehkeissä toi on monessa härvelissä ainoa öljy joka toimii pitkän päälle koska synteettisyydestä johtuen se kestää yli 50astetta korkeampaa lämpöä kun perinteinen mehu. Noissa härveleissä ei juuri ajoviima jäähdytä tippaakaan ja isot renkaat rasittaa turbiinia kunnolla jolloin lämmöt on tapissa koko ajan!! Väitän että tolla litkulla on säästetty tusinoittain turhia lootaremppoja noissa "piireissä".

    Tossa on jotain luokitustekstiä tosta litkusta
    GM Tyyppi A Suffix A, GM Dexron IIIG. Allison C3 ja C4, Ford M2C-138 CJ, M2C-166 H, Ford Mercon ja Voith DIWA. Öljyn väri on punainen.

    Toi Moparin ATF +3 kama on vähän niinkuin F-type mutta se ei johda lainkaan sähköä!! Lisäksi löytyy lisäainetta jolla DIII muutetaan ATF+3/4 mehuksi ja jopa tehdas on hyväksynyt sen lisäaineen!!


    Tossa tulikin jo esiin se että aftermarket kitkalevyjen valmistajat käyttää samaa materiaalia joka lähes merkille menevissä osissa jolloin sama öljykin toimii kaikissa. Moparin A-600 sarjan lootissakin on samat kitkat kuin "iki"vanhoissa 727 toosissa mutta öljy pitää olla tota vitun kallista ATF+ tyyppiä silti?? Ukot siis ajaa kilpaa DII/III ööleillä vaikka täällä sitä haukutaan kilpaa :rotfl: .
     
    bottipoika tykkää tästä.
  15. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Kiitoksia mielipiteistä kaikille. Tällä hetkellä on sisällä tuota Nesteen synteettistä eikä toiminnassa ole valittamista mutta en sitten tiedä miten pitkällä aikavälillä sen toiminta. Vai toimisiko laatikko kenties paremmin tuolla Mobilin mineraalilla. Pannatkin täytyy säätää näin ensimmäistä kertaa, en tiedä vaikuttaako se sen kummemmin laatikon toimintaan. Joka tapauksessa täysvaihto pitää tehdä ja nyt erityisesti Mudracerin kommentin perusteella tuo Nesteen synteettinen on edelleen vakavasti harkinnan alla.
     
  16. kojo

    kojo Gearhead

    Aika monta vuotta täs on noilla nesteen liemillä ajettu ja ei oo valittamista, ei oo yhestäkään vehkeestä loota paukkunu niillä öljyillä.
     
  17. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Vuodesta 90 asti nesteen atf-laatikossa.Eipä ole valittamista,työsuhde etu....koneet käy duunissa isomilla pintapaineilla 24h/vrk,silti kestänyt jo 16vuotta jatkuvasti....kyllä ne autossa pelittää :p
     
  18. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Hienoa että saatiin lisää Nesteen nesteen kannattajia. Sitä löytyykin jo 3 purkkia valmiiksi hyllystä niin tulis edullisemmaksi ostaa samaa lisää kun tuo on muutenkin selvästi edullisempaa 20 litran pänikässä. Varsinkin Mobilin synteettiseen hintaero on todella huomattava.
     
  19. Aspenisti

    Aspenisti 1st gear

    Kaksi vuotta sitten Teboilin Fluid D 46 eur/20 litraa. Hyvin on toiminut mitä nyt turbiinin kaula halkesi kevättalvella. Mutta ei kai se öljystä johtunut...!?
     
  20. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Nesteen ainetta tuli ostettua ja tuolla se tallissa odottaa asennusinspiraatiota... Kattelin muuten kaupoissa noita synteettisiä automaattivaihteistoöljyjä että miten Neste pystyy myymään tuolla hinnalla tuota ainettaan kun Mobilin synteettinen on litran purkeissa luokkaa 15 - 18 euroa vai onko laaduissa todellakin hurja ero. Mitä olis vaikea uskoa, kai ne litkut suunnilleen samat normit täyttää.
     

Kerro tästä muillekin!