Moottori kiinni kumityynyillä vai uretaanityynyillä ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja peltsi, 26.5.2012.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    Tarkoitus tilata moottoriin uudet kiinnikkeet kun nykyiset on ns. Jäykät versiot.

    Olisko jollakin käytännön kokemusta mikä ero on uretaani ja kumityynyillä ja viellä jos vertaa jäykkään rakenteeseen.

    Lähinnä kiinnostaa että saadaanko uretaani tyynyillä koneen runkoon antamat värinät siedettäviksi vai pitääkö mennä suoraan kumisiin versioihin.

    Löytyykö muuten kumisista tyynyistä jotain jämäkämpiä versioita?
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Löytyy. Kilpa-autoissa käytetään. Uretaanilla alkaa hajoo paikkoja. Ja tärisee ihan varmaan. Tein itse teollisuusslicksi pintakumilla. Ei tärise mutta jäykkä.
     
  3. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Molempia käyttäny eikä ole vielä hajonnu mitään, ja puhun nyt useemman vuoden käytöistä.
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Oletko saanut siedettävän ajomukavuuden uretaaniversioilla?
     
  5. Junnu

    Junnu 3rd gear

    Minulla oli aikaisemmin torinossa normaaleilla kumityynyillä kone kiinni, repesivät irti, nykyään uretaanit.
    Voi olla perstuntumassa jotain vikaa mutta en ole juuri eroja tärinöissä huomannu, kone (400cid) pysyy vaan napakammin paikoillaan.
     
  6. NineBall

    NineBall 1st gear

    mulla oli aluksi ihan tavalliset moottorinkumityynyt amerikan autoliikkeestä. Eipä ollut valittamista. Kaasua painaessa näki motin hiukan kallistuvan. Ei ääniä eikä värinöitä.
    Sit tein yhden auton takatukivarsista (jossa kumihela paikallaan) motin tuet ja tähän versioon oon ollut tyytyväinen. Sopivasti kumia ja sopivan jäykkä. Ei kallistele annettaessa paikallaan kaasua. Ei värinöitä koriin. Hinta 10€
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei kyl oo kiinteilläkään kiinnikkeillä ollut havaittavaissa mitään valtaisaa epämukavuutta, varmaan kans huomiokyvyssä vikaa. Tai sit ei vaan motti niin hirveesti värise.
     
  8. Torino69

    Torino69 3rd gear

    Uretaanityynyillä Torinossa 351W kiinni, ei värinöitä eikä epämukavuutta.
     
  9. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Joko uretaanityynyt on ratkaisevasti nuoruudesta pehmenneet tai sitten pää. Veikkaan silti että vaihdelaatikon kiinnike saa aika kipeää ainakin kunnon rynkytyksessä
     
  10. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Roverin mosa ollut kiinni normaalikumityynyillä sekä nyt uretaanislla, mitään ei ole hajonnut vielä. Pikkusen enemmän tärisee tyhjäkäynnillä ja täydellä kaasulla resonoi sisustan/koelaudan/lämppärin pellit yms.. :rotfl:
    Ei häiritse enään kun on tottunut.
    Suosittelen uretaanisia.
     
  11. elky

    elky Gearhead

    Mulla on ollut monta vuotta Energy Suspensionin uretaanit moottorin kiinnityksessä ja vaihteiston takapäässä. Ei tärise kuin sopivasti, on rynkytetty, eikä ole hajonnut. Ääni näille.
     
  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    Uretaaniset Energy suspensionit tilattu ja tulevat keskiviikkona. Jos vaikka pääsis lauantaina alastarolle testaamaan "tärinöitä" :)
     
  13. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    On sitten nämäkin kehittyneet sitten nuoruusvuosien. Alkuajoilta oli kuin teflonpalikat...
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    No kyl meil on vanhaa koulukuntaa, eli yks kolmesta pisteestä joustavaa,
     
  15. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä oon käyttäny nylonisia melkeen aina.
    Kerran on koneenkiinnikkeen pultti antautunu, sekin Citroenista.
     
  16. saresks

    saresks Gearhead

    Joissain moteissa on "tyyppi"vikana hintelä lohko ja sen alaosa ja koneenkiinnikkeen alue. Sellaisissa mä käyttäisin kumikiinnikkeitä varmistettuna semikiristetyllä vanttiruuvilla kaavelin/kuskinpuolen rungon välissä ja siten, että ottaa väännön vastaan isommalla kuormituksella.
    Kun ei tuo ajatus valuraudasta, makaroonista kampurasta ja lohkoon samanaikaisesti aiheutuvista väännöstä ja pistemäisistä kuormista (=koneenkiinnike) oikein innosta. Ja sitä ylimääräistä rytkytystä saa jo umpinylonilla ja miksei uretaanisillakin kiinnikkeillä, ainakin vähän.
    Joten miksi heikon lohkon kyseessä ollen riskeerata?
     
  17. peltsi

    peltsi Gearhead

    Uretaanikiinnikkeet paikalla ja kyllä ne on niin pehmeet etten näe syytä kumisten käytölle.
    Suurin ero tietysti tyhjänkäynnillä kun on muutenkin enemmän tai vähemmän ränttätänttä moottori.
     

Kerro tästä muillekin!