Moottorin täytösaste ja ulkoilman lämpötila

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 17.2.2016.

  1. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead


    Taitaa ne alastarossakin ajella joka kesä "palavalla" nesteellä....
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    Jaa juu, tossa välijäähyjutussa mun ei pitäny kirjottaa "seos" vaan "ilma".

    Kiitos taas oikolukuosastolle, nyt korjattu.
     
  3. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Mites toi viinan "palaminen" elimistössä!?Kaasuuntuukos se ensiksi vai eikös se sitten ole palamista ollenkaan? :rotfl:
     
  4. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Ei sen enempää kun ruostuminenkaan. Kaikki hapettuminen ei ole palamista, ainakaan liekillä.
     
  5. mopster

    mopster Gearhead

    Täytöksen massan määrää volumetrinen hyötysuhde JA ilman tiheys. Ilman tiheyteen vaikuttaa sen lämpötila, eli ulkoilman läpötila plus se kuinka paljon ilma lämpenee moottorissa matkalla sylinteriin.

    Kyllä seostakin ajetaan välijäähyn läpi, blower moteissa ainakin, ja toimii se niinkin.
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Piti tuossa korostaa, että VE vaikuttaa myös täytöksen massaan. Jos VE on 120%, täytöksen massa on sen 20% suurempi kuin jos iskutilavuus täyttyisi vapaasti ulkoilman paineesta. Muutenhan VE:n muutoksilla ei olisi tehontuoton kannalta vaikutusta.
    Tässähän edellä esitettiin näkemys, että täytös on se varsinainen pointti eikä VE. Mielestäni väärin, koska VE määrää suurimmaksi osaksi täytöksen massan. Esmes tuolla sivu 27 ja muitakin lähteitä löytyy jos tarvis:
    https://books.google.fi/books?id=wC2dTh ... VE&f=false
    Tai ainakin voi keventää sitä huomattavasti tekemällä asioita väärin, vaikka valitsemalla liian pienen kaasarin ja keskittymällä bensan täydelliseen kaasuuntumiseen ynnä muuta.

    Kivahan se on revitellä syyskorkeapaineella viileässä, mutta paljon kivempi jos VE:n parantamiseen on keskitytty. Sillä sitä täytöstä tulee, varsinkin kun on yleensä säiden armoilla, ainakin vaparimiehet.

    Sitten kun täällä usein kyseenalaistetaan jonkin yksittäisen asian tuoma hyöty vaikka tehontuoton kannalta niin olen ollut huomaavinani, että jos niihin hemmetin moniin merkityksettömiin yksityiskohtiin paneutuu ja ne johdonmukaisesti toteuttaa, niin vehkeet tuntuu välillä pelittävän ihan normikivasoa enemmän. Näin siis omakivatasolle suhteutettuna.

    Ei nää asiat mitään selviöitä ole, ainakaan mulle. Siksi niitä on kivä välillä pyöritellä vähän pintaa syvemmältä.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mitäköhän kohtaa tuosta työstä mahdat tarkoittaa? Minun mielestäni (mitä äkkiä silmäilin) siinäkin kaikki täytösasteen laskut on suoritettu massoilla eikä tilavuuksilla...esim. sivun 15 lasku, sivun 13 määritelmässä puhutaan lämpötilasta myös. Eikö toi työ osota aikalailla sitä mitä olen sanonut?

    Kertooko se sitten sen enempää moottorista että mulla on VE 95%?

    Muutenkin on järkevämpää ottaa ne ulkoiset tekijät huomioon moottoria suunnitellessa koska ne muuttuu ja kaasun massoilla laskettaessa ne tulee otettua huomioon, pelkillä tilavuuksilla ei.

    Ylipäätään on hölmöä kuvata koko moottorin toimintaa yhdellä luvulla, oli se sitten hevosvoimat tai maksimivääntö, VE tai mikä vaan muu jos mennään pintaa syvemmälle ja koneesta tarttis saada jotain tietoa ulos. Esim. Gordon Blairin kirjassa ne jaetaan useisiin eri osa-alueisiin, on charge effisiency, scavenging efficency...ja jokaisessa laskennat suoritetaan muistaakseni kaasun massoilla, ei tilavuuksilla.

    Eihän ahtimen tuotto kasva välijäähdyttimen kanssa. Se ahtin puhkuu sen tietyn litramäärän ilmaa, oli välijäähyä tai ei jollon ei välijäähyn pitäisi vaikuttaa mihinkään jos me ei oteta lämpötilaa huomioon.

    Kuitenkin se kaasun tiheys kasvaa jollon siinä samassa litrassa mitä se ahdin puhisee, ilmaa on happea+muita monin verroin enemmän mitä ilman jäähdytystä.

    Ei se ala kaasuuntumaan edes kesäkelillä liikaa tuolla imarissa. Kun vedetään kaasu pohjassa se imari on hiessä ja todella kylmä jollon kannattaa vaan tehdä mahd. pieniä pisaroita. Se on sitten eri asia jos sillä 400hp jenkillä ei ajeta kaasu pohjassa ja imari on kuumana koneen päällä. Sillon toi voi ylikaasuuntua mutta liekkö sillä sitten mitään väliäkään siinä kohtaa?

    Tää on vähän vaikeaa miettiä parasta teoreettista täytösmassaa, tai oikeastaan sen miettiminen on täysin typerää koska paras täytösmassa saavutettaisiin absoluuttisen nollapisteen tienoilla. Kannattaako tollaiseen verrata mitään tosialämässä tapahtuvaa?

    Mutta johan toi välijäähdytinkin todistaa sen että on järkevää katsoa sitä kaasun massaa, ei tilavuutta.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Meinaakko että jos työnnät sytytystulpan nitrotynnyriin (nestepinnan alle) ja annat kipinän niin se syttyy? :D
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    VE määrittää massan isolta osin mutta se ei ota vieläkään huomioon lämpötilan muutosta jollon pelkkää VE:tä ei parane tuijottaa, koska sillä välijäähdytetyllä turbo autolla on sama VE mitä jäähdyttämättömällä (tai jopa pienempi koska välijäähdytin luo virtausvastusta). Samoin myös vuoristossa korkeella kun ilma on ohutta autot on laiskempia vaikka niiden VE pysyy muuttumattomana.

    VE on kuitenkin tärkeä apusuure kun mitoitetaan jotain joka on kiinni ilman tilavuudesta, esimerkiksi kaasutinta tai kanavia. Kaasarista ja kanavista menee aina se sama tilavuus ilmaa läpi, oli se sitten +50 asteista tai -50 asteista.
     
  10. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Eikös dieselöljy pala pisaran pinnalta vaan? Höyrystymättä siis? Joku on ainakin joskus näin jossain väittänyt, ja meikäläiseen meni täydestä.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Palaa. Sen vuoksi nykyään vedetään pienestä reijästä armottomalla paineella tavaraa läpi, kun ennen on vedetty pienellä paineella isommasta reijästä.

    Pienempi pisarakoko nopeuttaa palonopeutta niin bensassa kun diisselissä jollon siihen tarttis pyrkiä. NEsteenä pyttyyn valuva bensa ei kerkeä palamaan.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä sen nesteen pitää ekaks kaasuuntua ennenkuin se palaa ja pinnalla sitä kaasua on mutta onko nitro nestemäistä räjähdysainetta. Eikös yks mekatsu menettäny sormensa kun ruuvas koneella kansistudin reikään johon oli jääny nitrotippa. Studi lähti reijästään vieden sormen mukanaan.
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Puristaessa toki eri juttu (senhän takia ne vissiin metskulla käyntiin laitetaankin ja jos joutuu sammuttamaan, niin pitää putsaa nitronjäämät pytyistä ennen uutta starttia ettei paukahda), mutta sytkärillä tai kipinällä se ei kyllä syty ellei höyrysty tai pisaroi. Leimahduspistekin 35 astetta, niin näillä keleillä aika toivotonta ainakin ulkona saada syttymään.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kaimma sitä kaikkia legendoja kulkee, mun ymmärtääkseni nitrometaani on huonosti syttyvää verrattuna bensaan eikä varmaan nitroglyseriiniä kukaan autoonsa pistä kun se voi räjähtää ihan ittestään (ei tartte höyrystyä vaan se neste räjähtää). Joskus RC autoissa noihin mömmöihin tutustu
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nitro sotketaan tarkoituksella metanolin kanssa kun sillä säädetään sen räjähdyksen tehoa, joka radalla ja kelillä on erilainen seossuhde.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö metanolikin ollut aika huono syttymään verrattuna bensaan?

    Noissa RC autoissakin oli metanolia, risiiniöljyä ja nitrometaania siinä polttoaine seoksessa. Uuh, tulikin mieleen että täytyy toi oma RC auto laittaakkin tulille ja kattoa mikä sen koneen on hajottanut nyt kun tuli puheeksi asia :rotfl:
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei mekatsu sormeaan menettänyt, olkapää sai tällin ja kone löytyi hyvän matkan päästä.
     
  18. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Jos nitrometaanin räjähdysherkkyys olisi likimainkaan samaa luokkaa nitroglyseriinin kanssa niin ee tarviis kuin yhden top fuelerin tire shake niin radan kohdalla olis pirunmoinen monttu....
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mä olen kuvitellut että tehoa säädetään enempi kansipahveilla ja kytkinsäädöillä? Mutta käyntiinhän ne laittaa käsittääkseni pelkällä metanolilla. Ainakin haju ja saundi muuttuu heti kun nitrohana aukeaa. Enkä kyllä jaksa uskoa että se ilman lisähappea syttyy mitenkään (jota siellä studin reiässäkin on) ellei seos ole mennyt epästabiiliksi.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nitrokilo tarvii vain 1.7 kiloo ilmaa palakseen "täydellisesti" kun siinä on happea mukana.
     

Kerro tästä muillekin!