1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Moottorin vaihto, mitä kaikkea pitääkään huomioida

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Onetimer, 25.9.2018.

  1. rb

    rb Gearhead

    ^ No mikset pistä 5,7 hemppaa sinne?

    Ei kai ne enää hirveitä kustanna ja lepuutuksen omaavana kulutus ei taatusti ole suurempi, mitä noissa sun Baijerilaisissa vaihtoehdoissa.
     
  2. simeoni

    simeoni Gearhead

    Pienellä budjetilla 5.2 eli 318 Ramista tai Grand Cherokeesta, 8- piste ruutta ja 220hv.
    Isommalla budjetilla sitten 5.7 HEMI.
     
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja 3rd gear

    Ainakin jossain vaiheessa noilla bemarin kaseilla oli tapana kadottaa sylintereiden pinnoitus. Kannattaa olla tarkkana sen kanssa, minkä kuntoisen kattilan hankkii.
     
    KajS tykkää tästä.
  4. Muurahainen

    Muurahainen 3rd gear

    Muuallakin kuin englannissa kadonnut pinnotteita? Siellä vissiin oli bensassa jotain ryötettä mukana mikä söi tuon pinnoitteen.
    Ei niissä ihan parhaat jakopäätkään enään 20v+ vanhoina ole.
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Hyviä kommentteja. Tuo Dataviilaajan ja Muurahaisen maininnat ovat varteenotettavia. Käytetyissä bemareissa on aika lailla niitä "Liikennekäytöstä poistettu, jakopää tehty juuri sitä ennen":rolleyes::rolleyes:

    Innostus tuohon baijerilaiseen johtuu kahdesta syystä: Lähipiirissä on osaamista tuon swapin tekoon. Ja elimenluovuttajia saa kohtuuedullisesti.

    Tottakai hemi tai muu mopar-perheen moottori. Jos sellainen on helposti ja edullisesti saatavissa. Luonnollisesti tässä suunnitellussa (lue: unelmoidussa) swapissa myös vaihteisto vaihtuu. Vaikka vuoden 1971 TF904 toimiikin hienosti, sitä ei kohtuuvaivalla yhdistä mihinkään nykyruiskuun.
     
    Muokattu: 11.2.2019
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Valkkaa jotakin semmosta joka voisi mahtua myös early-A-kopan konehuoneeseen ja tunneliin. Mulla on slantti kasauksessa mut kun tuo sanoo poks, olen myös koneen vaihdon äärellä. Rupeaa olemaan osatoimituksissa vaikeuksia. Kansi on ollut pajalla 9kk...
     
  7. simeoni

    simeoni Gearhead

    Edelleen suosittelen sitä magnumia, jos löytäis valmiin kone+laatikkopaketin ysärivanista swappi olis jo hyvässä alussa. Osia löytyy helposti ja halvalla, myös aftermarket palikkaa jota bemarin kasin tuskin löytyy ihan samalla tavalla jos jotain haluaa/tarvitsee laitella. Ruotsista löytyy noita purkaamolta, suomesta heikosti.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  8. Jokainen tekee omille romuilleen, mitä tahtoo, mutta sähkömoottorit kuuluu hammasharjoihin ja muihin intiimituotteisiin.

    Tuli tuosta Bemarin kasista mieleen, että toisella puolella maapalloa tykätään Lexuksen kaseista. Tässä on esim. Chrysler Avenger -projekti ja siihen tuleva mylly:

    [​IMG]
     
    max, KajS, mikaa7146 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. KajS

    KajS Gearhead

    No nyt ollaan jäljillä. Piti se sähkömoottoriuhkaus laittaa, jotta kaikki herää...

    Lexus tai sitten Nissankasit olis kanssa hyvä. 1st gen Lexuksessa on enemmän alipainejuttuja kun vertaa BMWhen.

    Toyota kuutoseen meinasin innostua (2JZ) mutta poika varoitti, että sitä yhden nokka-akselin crown-versiota ei ole hyvä laittaa. Ja niistä JZetoista pyydetään enmmän kuin BMW koko autosta.

    Jatketaan. Tässä kohtaa on ideahiiren syytä karata ideariihestä. Thinking out of the box.

    PS. Se sähkö ei ole noin painavalle autolle ratkaisu. Latauksella meiltä Turkuun ja sitten yönylilatauksen jälkeen takas.
     
  10. Yksi edullinen vaihtoehto on Volvon tinakutonen. Niitä saa muutamalla satasella ja mukaan tulee koko auto..
     
    Voliant ja KajS tykkäävät tästä.
  11. KajS

    KajS Gearhead


    Ehdotonta NZ-meininkiä...

    The independent throttle bodies look so sexy on the V8!

    Noilla on tuolla tuplasti hauskempaa kun meillä tulee olemaan ikinä.
     
  12. Yleisellä tasolla olen viime aikoina ihastunut Alfan Busso V6:seen.Siinä on mahtavat äänet ja muutenkin hieno moottori. Hintalaput on kyllä yllättävän suolasia, vaikka luulis olevan aika yleinen moottori.

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Vaikuttava moottori. Herra Busso teki sananmukaisen "elämäntyön":

    The engine's designer Giuseppe Busso died within couple of days after the last engine was produced in Arese.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Onhan tuolla ostetaan/myydään palstalla vähäkilometrinen slanttikin tarjolla.
     
    KajS tykkää tästä.
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Lohkolämmittimen kanssa!
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    "The M60 uses Nikasil- an alloy containing aluminium, nickel and silicon alloy- to line the cylinders bores. In fuels with high sulfur content (such as used fuels sold at the time in the United States, United Kingdom and South America), the sulfur damages the Nikasil bore lining, causing the engine to lose compression. In the U.S. and U.K., sulfur rich fuel is being phased out.

    BMW replaced engines under warranty and Nikasil was eventually replaced by Alusil.

    Nikasil engines are unlikely to be a problem today, as cars with affected engines are off the road or have received replacement engines."
     
  17. Muurahainen

    Muurahainen 3rd gear

    No tuotahan minä koitin kysellä aiemmin. Ei siis pitäisi olla ongelma.
    Vaihdat vain jakopäähän laahaimet niin taas päästelee BMW:n pannu pitkän pätkää
     
    KajS tykkää tästä.
  18. Keme

    Keme 3rd gear

    Kyllä niitä Nikasil vikaisia koneita löytyy Suomesta vielä tänä päivänäkin.
     
    KajS tykkää tästä.
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Niin joo, kun suomalaiset on tuonut niitä viallisia BMWitä niinkuin Audeja, joita seisoo konevikaisina siellä täällä.
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Jakopää näyttää olevan BMWmoottoreissa vähän ainainen pulma. Isävainaa vaihdatti (E28, M20 520i '86) noita hihnankiristimiä aika tiuhaan. Kun siivottiin hänen jäämistöään, kiristimiä löytyi ämpärillinen.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!