Moottoriöljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja homer, 23.6.2020.

  1. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Ei oo kokemusta tuosta, mahtaakohan tykätä jos ajan vanhan romun öljynvaihtoo Fordin marmori tiskin kautta ja tuon omat öljyt, jarrunesteet, (jäähd. nesteet voi ostaa koska niillä on sitä isossa tynnyristä mistä oon käyny ostaa kanisteriin kun ei saa muualta), vielä päälle tuo siihen sen öljyprikan että ei tarvi siitäkään maksaa sitä 2€ mitä ne siitä laskulla laskuttaa.
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    ^ Toisille korjaamoille käy että asiakkaalla on omat osat mukana, toisille ei.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oli pitkä jatkumo tämän korjaamon kanssa ja sopiva hinnoittelu. Ei mulle tullut mieleen, että ne tekee tommosen pientarvikelisän. Emmä jaksanut alkaa siinä valittaa, kun oma kunto oli taksi+kyynärsauvat autoa viedessä ja tuodessa.

    Asiakas äänesti jaloillaan. Ens kerralla joku toinen paja.
     
  4. Karck

    Karck 3rd gear

    Mää ainaki osti Delvaccia! 15w-30w Sisäänajoo ja ikuisee käyttöö. Joku compi oma litku vie sisää ni se o passo se.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  5. SauliK

    SauliK 2nd gear

    Telvakki on moottorin karkki
     
  6. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Eiks tää sinkki vaikka sitä olisi vähänkin sakeennu seisoessaan.
    Jos näin on niin mikäköhän on pahempi, tukkiutuneet kanavat vai nykyaikaisemmat öljyt?
    Itse tulen käyttämään esim Teboilin jäykempää mineraaliöljyä.
    Kesäajoon mainiota ja hinnaltaan vaihdettavissa usein.
    Onko tämä motonetissäkin myytävä sisäänajon lisäaine muuten hyvä?
     
  7. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Ei sakeennu, sinkki aiheuttaa kylläkin katin toiminnan heikkenemistä kun se hiljalleen peittää katin kennon aktiivisen pinnan.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  8. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Sinkki on vähän kuin aikaisemmin oli lyijy bensassa ja se ei ole vai sinkki vaan ZDDP.
    Miten sen kuvailisi, halpa paineenkestoa ja voitelua edistävä materiaali. Ventiilikoneistossa ja laakereiden osalta hyvä kamaa.

    Jos puhut tukkeutuneista kanavista niin pitkillä vaihtoväleillä kuumana käyvällä moottorilla varustettu, mineraali öljyillä ajava on riskeeraa moottorinsa kanavien tukkeutumisella. Synteettiset öljyt ja tiheä 5.000-10.000 välein vaihdettavat öljyt pitävät moottorin puhtaana. Itsellä vaikka ajelinkin 5w-50 mobilin peak lifellä niin kone oli hiton puhdas ei yhtään palanutta karstaa, kun on synteettiset öljyt ja vaihtaa 2v/5.000km välein. Vaikka moottorilla oli ajettu 20 vuotta.

    Sisäänajoaine on usein juuri ZDDP lisäainetta, jos haluaa että kone uutena ei vaurioidu niin kannattaa laittaa asennuksen aikana sitä asennus rasvaa mitä sisältää juuri ZDDP/molybdeeni yms. Vaikka ei olisi öljyjäkään niin se voitelee osia vähän aikaa.
     
  9. Mites tämä?

    Uusi juokseva versio Red Linen perinteisestä pastamaisesta asennusrasvasta.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  10. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Täällä sivustolla jokin aika sitten oli Teboilin mainoksia jossa kehuivat öljyjensä ominaisuuksia varsinkin vanhoissa moottoreissa.
    Olivat kehittäneet vanhoille moottoreille yhteensopivaksi öljyn joka ainakin minulle kolahti sen verran että voisin käyttääkin.
    Sisäänajoon löytyy joku red line tai jotain sellaista jota voi sekoittaa öljyyn kun toi sinkki ei taida enää olla suositeltavaa käytettäväksi.
    Oliko tää red line jokin sinkkihappo?
     
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Teboilin sivuilta kopsattu:

    Teboil Silver Classic GT-S 20W-50
    Teboil Silver Classic GT-S 20W-50 on erittäin suorituskykyinen moottoriöljy harrasteajoneuvoille ja autourheilukäyttöön. Korkea kulumisenestolisäaineistus ja tavanomaista paksumpi perusöljy suojaavat luotettavasti myös korkeaviritteisiä sekä kuumana käyviä moottoreita. Tiivisteitä elvyttävä lisäaineistus auttaa ehkäisemään öljyvuotoja. Lisäksi se on loistava valinta ilmajäähdytteisiin moottoreihin sekä märkäkytkimellä varustettuhiin moottoripyöriin ja niiden vaihteistoihin.

    Viskositeetti: SAE 20W-50
    Suorituskyky: API SH, SG/CF; JASO MA
     
    Muokattu: 7.7.2020
  12. Jora78

    Jora78 3rd gear

  13. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mun buick syödä natusteli tuota Teboil classicia siten, että vaihtovälillä (kesän aikana) sitä piti aina lisäillä. Nyt on taas Valvoline VR1 öljyt, pari tuhatta ajettu ja ei ole hävinnyt yhtään. Jotain eroja on öljyissä...
     
  14. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Kuulemma myös siitä kuinka herkästi huohottaa öljyt pihalle, AM-Soilit kuulemma vähän huohottavia? Tiedä sitten?
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuota vr1 ei vaan ole myynnissä ihan joka kylässä...
     
  16. Jora78

    Jora78 3rd gear

  17. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

  18. Jora78

    Jora78 3rd gear

    Prismassa oli tarjouksessa muistaakseni alkuvuodesta, tais tosiaan poistua valikoimasta
     
  19. rekkamies

    rekkamies 3rd gear

    Miun kummaski puikissa tota VR1 Valvolinee...no ku "halvalla" sai:D
     
    Vermilion tykkää tästä.
  20. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Tuo ei datasheettien mukaan sisällä ZDDP:tä, muuten kyllä näppärää juoksevaa asennusrasvaa, tuolla nykyinen kone tuli kasattua.

    Jos haluaa sisäänajoon ZDDP:tä ja mosaöljyssä sitä ei ole (tarpeeksi), ostaa tämän lisäainepullon :
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000111/Red-line-sisaanajo-lisaaine
     

Kerro tästä muillekin!